Eigen gebrouwen bier op fust en tappen?

Gestart door Jasperboe, 23-11-2006 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasperboe

Wij brouwen in onze studentenflat intussen al bijna 2 jaar ons eigen bier. In de loop der tijd is het geheel steeds uitgebreider en professioneler geworden. Intussen ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden met voor- en nadelen van het "bottelen" op fust.

Ik kan helaas hierover weinig informatie vinden. Op dit moment bottelen we op Grolsch beugels, maar we beschikken in onze woonkamer ook over een bar en tapinstallatie. Is het mogelijk je eigen gebrouwen bier in een (schoon?) fust te krijgen en dit aan te sluiten op een tapinstallatie (met koolzuur) en dus je eigen gebrouwen bier te tappen?

Alvast bedankt

Pad

Het is zelfs vrij simpel om dit te doen. Maak een fust open dat pas leeg is. (De kop kan eraf gedraaid worden met een speciale sleutel ofwel met een tang) Maak het goed schoon bvb uitstomen of met een desinfecterend middel. Vervolgens ga je hetzelfde te werk als met bier dat je op fles botteld allen moet je de hoeveelheid suiker halveren. Nagisten en lageren is identiek aan flessen.
Wij hebben dit al meermaals zo gedaan en het resultaat is altijd geweldig! 50L zelfgebrouwen bier lekker vers getapt!

Jasperboe

Bedankt voor de snelle reactie. Het gaat in dit geval om de Grolsch aansluiting op het fust. Is deze ook zo makkelijk met het juiste gereedschap (waar haal je die sleutel vandaan?) te verwijderen en opnieuw aan te brengen?

Daarnaast had ik ook ergens begrepen dat het zelf gebrouwen bier op fust, eenmaal aangesloten, erg beperkt houdbaar is?

Laatste vraag: wat gebeurt er met het gist, op de bodem van het fust, dat tap je dan toch vanaf het begin al mee?

Oscar

Citaat van: Jasperboe op 23-11-2006  18:02 uIs deze ook zo makkelijk met het juiste gereedschap (waar haal je die sleutel vandaan?) te verwijderen en opnieuw aan te brengen?

Wellicht gewoon draaien met een tang. Probeer het en je weer het.....

Citaat van: Jasperboe op 23-11-2006  18:02 uDaarnaast had ik ook ergens begrepen dat het zelf gebrouwen bier op fust, eenmaal aangesloten, erg beperkt houdbaar is?

Net zo beperkt als gekocht bier, en misschien nog wel langer omdat je gist op fust hebt. Maar eenmaal aangesloten moet ie wel binnen 2 weken tot een maand op.

Groeten en gezondheid
Oscar

Jasperboe

Citaat van: Oscar op 23-11-2006  18:05 uWellicht gewoon draaien met een tang. Probeer het en je weet het.

Net zo beperkt als gekocht bier, en misschien nog wel langer omdat je gist op fust hebt. Maar eenmaal aangesloten moet ie wel binnen 2 weken tot een maand op.
Helaas hebben we zelf geen ervaring met het pils van de tap en de houdbaarheidsduur na aansluiting. De 50L fusten worden altijd binnen 2 weken opgedronken  :biersmile:

Ik kan niet gaan knutselen met een fust, want daar zit helaas 25 euro statiegeld op. Een beetje zonde van het geld als het statiegeld verloren gaat door onwetendheid.

En dat ge-edit van mij is niet netjes, mijn laatste vraag:

Wat gebeurt er met het gist, op de bodem van het fust, dat tap je dan toch vanaf het begin al mee?

Oscar

Citaat van: Jasperboe op 23-11-2006  18:10 uIk kan niet gaan knutselen met een fust, want daar zit helaas 25 euro statiegeld op. Een beetje zonde van het geld als het statiegeld verloren gaat door onwetendheid.

Een beetje gesleutel kan geen kwaad, zo snel krijg je zo'n fust niet kapot. En gaat ie wel lichtjes kapot, kun je hem nog gewoon inleveren tegen statiegeld.

Citaat van: Jasperboe op 23-11-2006  18:10 uWat gebeurt er met het gist, op de bodem van het fust, dat tap je dan toch vanaf het begin al mee?

Juist, dat tap je gewoon mee, maar gist is gezond, het bevat vitamine B.

Groeten en gezondheid
OScar

EBC

Pas wel op he als je met tangen probeert een vat open te maken. Het vat staat onder druk, die tapstangen zijn dodelijke projectielen!

Jasperboe

Citaat van: Oscar op 23-11-2006  18:38 uEen beetje gesleutel kan geen kwaad, zo snel krijg je zo'n fust niet kapot. En gaat ie wel lichtjes kapot, kun je 'n nog gewoon inleveren tegen statiegeld.

Juist, dat tap je gewoon mee, maar gist is gezond, bevat vitamine B.
Mmm, ik zal eens met mijn brouwcommissiegenootjes overleggen of we zo'n fust gaan proberen open te maken. Het lijkt me niet zo makkelijk en ongevaarlijk als het hier eerder gesteld werd.

Gist is zeker niet ongezond nee, maar het doet zeker wel wat met de smaak. Het ene bier dat we gebrouwen hebben was met gist niet te zuipen, terwijl het ander er zelfs beter door ging smaken  :denken:

Hans (Lagos)

Als je het vat een tijdje rustig laat staan tap je met de eerste glazen alle gist zo de spoelbak in.

Gr. Hans

Jasperboe

Okee, 2 weken geleden bier gebrouwen (eindelijk niet meer geinfecteerd!  :hoera:), helaas wel wat aangebrand  :echtboos:

Daar verder nu niets meer over (we brouwen na de kerstvakantie wel weer een goed biertje), maar toch het bier dus op fust gedaan. 2x 30L (statiegeld-vrije) fusten met Grolsch koppeling, die gelukkig erg makkelijk gewoon los te draaien zijn. Nou hadden we "maar" 50L, dus de volgende 2 vragen:

1. Is het erg dat er dus 5L lucht per fust bijzit?
2. Hoe weet je nu dat het bier "rijp" is voor de tap? Op fles proefden we gewoon, kan dat nu ook door het fust gewoon even op de tap aan te sluiten?

Tnx, een weer iets blijere Vrije KonijnenVogel!  :-*

oranjeboombiertje

Die lucht erbij lijkt mij niet erg schadelijk als het nog gaat hergisten in het fust. (zolang het niet veel lucht is natuurlijk) Het bier zal wel net zo lang moeten hergisten/rijpen als in de flessen. Misschien kan je beter 1 fust helemaal vullen en de rest bottelen in flessen. Dan kan je af en toe een flesje opentrekken om te kijken wanneer het goed is en dan het fust opdrinken. Want voor een fust geld dat het na openen beperkt houdbaar is.

 :degroeten:
Wesley

Jasperboe

Het lijkt me ook beter in de toekomst 1 30L fust helemaal te vullen en de rest op fles te doen (Als het echt goed lukt 50L op fust en 5L op fles  ;D) Waarom is het bier op fust na aansluiten eigenlijk beperkt houdbaar? Er kan voor zover ik weet geen lucht bij en ik kan me vooral voorstellen dat voordat je een biertje tapt, je altijd even het bier uit de leiding eruit moet laten lopen (we kunnen binnenkort zelfs erg makkelijk de leiding even doorspoelen voor gebruik).

Over 6 weken zullen we eens een tapje proberen, hoe jammelijk verbrand het bier ook smaakt, weten we in ieder geval of dat zo lukt op fust  :gistsmile:

Liemingbrouwer

Het klopt dat er geen zuurstof (lucht) bij het bier geraakt.
Een fust is beperkt houdbaar omdat het bier, zeker hoe leger het fust wordt, meer en meer CO 2 opneemt en op den duur helemaal verzadigd (verzuurt) geraakt door de CO 2.
Groetjes
Liemingbrouwer

Jasperboe

Dus naar het eind toe het drinktempo verhogen  ;)

Wat is deze beperkte houdbaarheid dan ongeveer?

Liemingbrouwer

Dat zal wel een beetje afhankelijk zijn van welk soort bier je op fust lang wilt bewaren.
Een zoet bier zal sneller "zuur" gaan proeven dan bvb een zuur bier.
Wij hebben al eens een kriek twee weken getapt zonder de leidingen te legen maar wel dagelijks een paar pintjes van gedronken.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat er regelmatig gedronken wordt.
Dus niet de eerste dag een half vaatje ledigen en dan twee weken laten staan en dan de rest afdrinken. (denk ik).

Groetjes
Liemingbrouwer

Eduard

Maar eh, over het verzuren gesproken (door CO2): kun je niet gewoon steeds na gebruik de gaskraan dichtdraaien en de druk van het overgebleven gas in het fust zo instellen dat het bier niet meer (of minder) verzadigd raakt, afhankeklijk van de heersende temperatuur?

Jasperboe

@Liemingbrouwer: Regelmatig drinken is niet zo'n probleem. Het gaat hier om een studentenhuis met 13 bierdrinkers. De enige reden dat er niet gedronken wordt, zou kunnen zijn als het bier niet lekker is. Dit was oorspronkelijk geen probleem, maar de laatste 3 lichtingen zijn dus helaas mislukt. Secuurder brouwen in de toekomst moet dit gaan voorkomen.

@Eduard: Hoe stel je dan de druk van het fust in? De enige manier die ik kan bedenken, is er een (open) tapkoppeling opzetten en wat druk vrijlaten. Dit lijkt me alleen omslachtig en zonde van het (eruit spuitende) bier.

oranjeboombiertje

Als het goed is heb je een CO2-fles met een drukregelaar?

Liemingbrouwer

Natuurlijk draai je telkens er langere tijd niet getapt wordt de kraan van de CO2-fles dicht.  Je kan nu de druk iets laten dalen tot ongeveer 0,5 Bar bijvoorbeeld maar dan moet je de volgende keer dat je terug tapt de druk weer opvoeren naar 1,8 bar (tapdruk) en breng je nieuwe, verse CO2 in het bier.  Die 1,8 Bar heb je nodig om een deftig pintje te kunnen tappen.
Op een vat bier moet steeds overdruk zitten, dit in verband met de natuurlijke drukschommelingen in de atmosfeer. De druk er volledig af halen is dus iets anders, je moet dan wel goed oppassen dat er geen lucht op het bier terechtkomt want dan wordt het bier slecht.
Maar de tijd dat er getapt wordt is de opname van CO2 altijd redelijk groot, zeker als het vat bijna leeg is. De hoeveelheid CO2 is dan groter ten opzichte van de hoeveelheid bier.
Ik heb een paar jaar getapt in een cafĂ© en wij ledigden 's avonds steeds de leidingen en spoelden met water.  Dan wordt zowel de CO2- als de bierleiding afgekoppeld van het vat.  De druk die opgebouwd werd tijdens het tappen blijft echter wel in het vat. Een vat werd door de baas na vijf dagen weg gedaan leeg of niet. (dat zal wel een reden gehad hebben)

@Jasperboe: 13 man drinken 4 pintjes per dag = 52 per dag. In een 30 L. fust zitten 120 mooi getapte pintjes.  Dan zie ik het probleem toch niet, op twee dagen is een 30 L. fust leeg..  Zelfs een 50 L. fust "leeft" maar 4 dagen.  Zeker als het vat steeds tapklaar staat en het bier lekker is.

Groetjes
Liemingbrouwer

Jasperboe

Okee. We zijn weer aan het brouwen, maar nu in twijfel of we het bier wel of niet op fust moeten doen.

We hebben het verbrandde bier op fust nu aangesloten en daar hadden we 4 gr suiker per liter aan het fust toegevoegd. Helaas al zonder het CO2 aan te sluiten spuit het bier veel te hard uit de tap. Is 4 gr/liter suiker al te veel? Is het het risico waard om nog keer (4e) het bier te verpesten?

Liemingbrouwer

Jasperboe

Als er te veel druk op het vat zit kan je eventueel net voor je gaat tappen de leiding van de CO2 verwijderen en het terugslagventiel openduwen, met een lepeltje of zo, en zo het teveel aan druk laten ontsnappen. 
4 gr. suiker per liter is niet zo heel veel, maar het is wel een beetje afhankelijk van welk bier je op fust brengt.
Verleden jaar heb ik een dubbel bier met eind sg. van 1020 (de vouwen wilden een zoet bier) op fust getrokken met 4 gr suiker en dat was te veel, het bier leverde te veel schuim maar was wel lekker en nog net te tappen.  Kermispinten met een goede dikke kol.
Besluit als je bier op vat wil brengen zorg er dan steeds voor dat uw bier zeer goed uitgegist is. Voeg dan, afhankelijk van het bier, tussen 2 en 4 gr suiker per liter toe.

Adrie

4 gram per liter is niet teveel, maar waarschijnlijk was je bier nog niet geheel uitgegist toen je het op fust zette. Ook moet je een fust ten minste een dag rust geven voordat je gaat tappen. Dus niet vervoeren en daarna direct aansluiten.

willem

Citaat van: Pad op 23-11-2006  17:35 uHet is zelfs vrij simpel om dit te doen. Maak een fust open dat pas leeg is. (De kop kan eraf gedraaid worden met een speciale sleutel ofwel met een tang)

Ik probeerde gisteren een vat open te maken. Eerst de druk aflaten! (met een schroevendraaier indrukken), dan de kop losdraaien (ging vrij gemakkelijk met een tang, zat helemaal niet zo hard vast als ik gevreesd had).

Dan voel ik dat alles los zit en kan ik het ongeveer een halve cm eruit halen, maar niet verder.
Binnenin lijkt er nog iets te stoten tegen de rand van het vat.

Ik zie niets wat ik verder nog kan losdraaien.
Wie heeft hier nog ervaring mee of een oplossing voor ?
Het betreft een 50l vat van Interbrew.

Alvast bedankt,
willem

Tsjerk


willem

Citaat van: Tsjerk op 12-01-2007  12:04 uLees deze topic maar even door.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4215.msg40734

groet Tsjerk

amai, bedankt !
ik zal het straks eens proberen, nu ik weet hoe het in elkaar zit zal ik er wel iets op vinden

willem


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.