HAB Jubileum bier 2,5 jaar later...of moet je bier versch drinken ?

Gestart door Oscar, 19-11-2006 00:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

In 2004 bestond het Twents Bierbrouwers Gilde HAB 20 jaar en dat hebben we gevierd met een Jubileum bier. Het recept was van de winnaar van 2003 van de gilde wedstrijd : een dubbel van zo'n 6,5% alcohol. Er werd gebrouwen bij Erve Korts een openlucht museum met een brouwerij met een capaciteit van zon 650 - 700 liter. Helaas had de eigenaar en op dat moment ook brouwer, geen verstand van brouwen maar meer van leer een aap een kunstje. On jubileum bier hebben we hier dus gebrouwen en dat verliep prima, echter de vergisting wat minder, deze kwam goed genoeg op gang (Bovengist en hij kon niet verwarmen), maar na een week deed hij zonder vragen de temperatuur op 0° C, "omdat hij dit gewend was"  :huilen: Hij brouwde voornamelijk pilseners.
Goed het bier werd in een andere tank overgeheveld met ondergist waarna alles nog "goed" is gekomen. Bij bottelen was het een goed bier.

Gelukkig was het bier in de winkels (We hadden het commercieel aangepakt) vrij snel uitverkocht en ook in enkele cafe's snel uitgetapt. Echter hadden we een paar flessen over en deze bleken na 1 á 2 maanden zurig geworden. Dus als conclusie is bij het overhevelen een infectie ontstaan of iets van oxidatie.

De overgebleven flessen konden dus niet als geschenk gebruikt worden.. Helaas :huilen:.

Echter heb ik er nog een aantal staan en vandaag dacht ik (ruim 2,5 jaar later) : laat ik dat bier eens proeven.  Verassend was dit bier weer goed te drinken!  :hoera: De geur doet nog vermoeden dat er een scherpe zurige geur aan zit (als bij een lambiek/gueuze), maar in de smaak is deze al grootendeels verdwenen. Het lijkt erop dat het gevormde zuur na lange tijd met de alcohol esters heeft gevormd waardoor het bier toch weer te waarderen valt...

In het verleden heb ik ook wel eens bieren gehad die verzuurd waren en na ruim 2 jaar nog zuur waren....

Leuke punten van discussie :

* Welke procesen spelen er zich af in de evolutie/veroudering van het bier....
* Welk zuur wordt na verloop van tijd weer omgezet en welk zuur niet (of is dit biertype afhankelijk ?)
* Welke ervaringen heb jij met oudere bieren (eigenbrouw)?

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.