Appelsap in bier

Gestart door TVERSCH, 11-06-2002 00:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TVERSCH

:huilen:  Onlangs heb ik een TARWEBIER gebrouwen met 10% appelsap.
Het resultaat was niet slecht, maar vergeleken met de huidige commerciele bieren is het toch wat zurig geworden.
In het FORUM kwam ik wat brouwers tegen die appelsap als gistopstarter gebruiken.
Hebben jullie ook de ervaring dat je bier er iets zuriger door wordt, of is 10% teveel??

Jacques

Hoi Theo,

Persoonlijk zal ik nooit een bier brouwen met 10% appelsap. Ik brouw bier en maak geen vruchtenwijn. Kan ook lekker zijn maar is geen bier!

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha Theo  :proost:

Dat het bier zuur is met 10% appelsap verwondert me niet echt. Appelsap heeft een vrij hoog zuurtegraad (ten opzichte van het bier), dus die toevoeging maakt het bier zuurder.
In veel vruchtenbieren wordt tijdens de nagisting pas vruchten toegevoegd, of een concentraat. Je zou appelsap kunnen vergelijken met een verdund concentraat. Persoonlijk zou ik concentraat gebruiken en geen sap, om juist die verhouding zo gunstig mogelijk te laten zijn voor het bier (liefst > 95% bijvoorbeeld).

Edwin

DotCom


Theo,

De commerciele bieren die naar appel smaken (o.a. Newton) gebruiken een speciale gist die zo'n smaak geeft en werken niet met appelsap

JvH

Hoi Theo,

Je zou 3787 van Wyeast eens kunnen proberen. Zeker als je aan de bovenkant van de vergistingstemperatuur blijft komen de esters (appel & pruim) duidelijk naar boven. 3638 kan ook maar dan wordt het een hele fruitmand.

Suc6 Hans :lekkerbier:

djeetn

Citaat van: DotCom op 26-06-2002  15:38 uTheo,

De commerciële bieren die naar appel smaken (o.a. Newton) gebruiken een speciale gist die zo'n smaak geeft en werken niet met appelsap

Heb lang getwijfeld om hem te kopen (vraag me niet waarom) maar ik heb hem nu (Newton)! bij de ingrediënten staat er toch dat er 15% appelsap inzit hoor!

Gerb

Misschien kan je onderstaand product toevoegen. Het zet appelzuur om in wijnsteenzuur. Dit geeft een milder product.
malocid malol.bact. 100g voor 200 l   001.301.1
MALOCID VINOFERM
Ferment voor een gecontroleerde appel-melkzuurgisting. Bevat een hoge concentratie Leuconostic oenos bacteriën die het aanwezige appelzuur in wijnen omzet in wijnsteenzuur. Hierdoor zakt de zuurtegraad en verhoogt de stabiliteit van de wijn. Deze techniek wordt reeds jaren in de industrie gebruikt en is nu dus eindelijk voor amateurs beschikbaa !

RobinB

Leuconostoc zijn wel melkzuurbacterien, je maakt er dus ook iets "wilds" mee... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.