Gelfling's Herms

Gestart door gelfling, 15-11-2006 10:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Zo, na lang nadenken is mijn keus gemaakt. Ik ga definitief ophouden met een andere hobby van mij. De verkoop van die spullen leveren mij een aardige duit op, waarmee ik mijn herms ga bekostigen. De pomp is inmiddels besteld (ik ga het eerst met de iwaki pomp proberen).
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik gamellen ga gebruiken, of biervaten. Op dit moment zie ik meer voordelen in de gamellen.

De bedoeling is om een complete installatie te maken los van mijn huidige apparatuur.
Ik heb verschillende hermsen naast elkaar gezet en de voordelen en nadelen vergeleken. Hier komt het principe wat Adrie gemaakt heeft het dichtste in de buurt.
Dit mede door plaatsgebrek. Wel maak ik het geheel wat lager, de gasfles hoeft er niet onder te passen.
Het geheel wordt modulair opgebouwd, zodat het makkelijk vervoerbaar is.

Ik heb hier op het forum al eens een vraag gesteld over koppelingen die hittebestendig waren. Ik kan alleen het draadje niet meer vinden. Help! :shelp:

Verder wordt dit niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Ik moet volgend jaar weer veel aan mijn studie doen, dus ik moet het hebben van elk vrij uurtje wat ik heb.

Nieuw: Ik heb iemand gevonden die rubber/koper pakkingen heeft die gebogen zijn. Deze zijn speciaal voor gaten die in de zijkant van een cilinder (vat) gemaakt zijn.
Deze worden in de industrie gebruikt onder hoge druk en hoge temperaturen. Ik hoef waarschijnlijk niets te lassen aan de vaten/gamellen.
Het onderstel las ik zelf.

Ik houd jullie op de hoogte

Jacco

Citaat van: gelfling op 15-11-2006  10:01 uIk heb iemand gevonden die rubber/koper pakkingen heeft die gebogen zijn. Deze zijn speciaal voor gaten die in de zijkant van een cilinder (vat) gemaakt zijn.
Deze worden in de industrie gebruikt onder hoge druk en hoge temperaturen. Ik hoef waarschijnlijk niets te lassen aan de vaten/gamellen.



Zijn die te koop?  :weetniet:

gelfling

Zodra ik de gamellen gehaald heb, ga ik de dichtings-ringen passen. Wellicht dat ze daar een winkeltje bij hebben of zo. Ik ben ook benieuwd of ze daar kranen en andere bruikbare meterialen verkopen.

Adrie

Citaat van: gelfling op 15-11-2006  10:01 uHier komt het principe wat Adrie gemaakt heeft het dichtste in de buurt.
;D En mijn HERMS bevalt nog steeds prima!

Citaat van: gelfling op 15-11-2006  10:01 uIk heb hier op het forum al eens een vraag gesteld over koppelingen die hittebestendig waren. Ik kan alleen het draadje niet meer vinden. Help! :shelp:

Ik gebruik hogeluchtdrukkoppelingen:



Deze voldoen prima. Elders op het forum (ik weet niet meer waar) zei iemand (wie ook alweer?) dat die dingen kunnen lekken als er geen druk op staat. Daar heb ik (nog?) niets van gemerkt. Wel heb ik recent gemerkt dat bij het rondpompen tijdens het maischen er lucht door kan komen als de pomp harder trekt dan het filterbed doorlaat. Vooral met dik bier moet de pomp dus wat geknepen worden. Bij mijn laatste bier (de Black Adder Stout), een dun bier, kon de pomp wel voluit draaien zonder dat er lucht door de koppeling kwam.


gelfling

Adrie, bedankt voor je reactie.

Ik heb net gevonden wat ik nodig had.
Jos van dijk had me een email gestuurd met foto's. Ik ga even verder googelen en bellen waar ik ze kan krijgen. Verslag volgt.
 

Adrie

Wat voor oplossing heeft Jos dan?

MO

Ja, die van Dijk kan er wat van. Echt een super techneut.

Je kiest dus voor de hoogte van mijn systeem (zie foto). Ik ben er erg blij mee, kan lekker in de ketel kijken tijdens maischen. Piezo element vond ik niet nodig, een gasaansteker doet het ook prima.

Ik gebruik overigens halfduimse slangwartels. Kost wat moeite om de juiste ringetjes te vinden, de eerste maanden had ik veel problemen met lekkages. Ik denk dat Adries manier van koppelingen beter werken, maar ik kan na 20 keer brouwen toch onderhand ook goed met de wartels overweg.


thibolleke

Citaat van: Adrie op 15-11-2006  12:58 u;D En mijn HERMS bevalt nog steeds prima!

Ik gebruik hogeluchtdrukkoppelingen:



Deze voldoen prima. Elders op het forum (ik weet niet meer waar) zei iemand (wie ook alweer?) dat die dingen kunnen lekken als er geen druk op staat. Daar heb ik (nog?) niets van gemerkt. Wel heb ik recent gemerkt dat bij het rondpompen tijdens het maischen er lucht door kan komen als de pomp harder trekt dan het filterbed doorlaat. Vooral met dik bier moet de pomp dus wat geknepen worden. Bij mijn laatste bier (de Black Adder Stout), een dun bier, kon de pomp wel voluit draaien zonder dat er lucht door de koppeling kwam.


Dat lekken had ik ook alleen maar gehoord van de verkoper van die koppelingen.

gelfling

Hier zijn de foto's:
Merk en dergelijk niet bekend.
Het zijn snelkoppelingen voor Vloeistof / Water.
Snelkoppelingen voor lucht / pneumatiek lijken hier ook op maar zijn dit niet.
Bij een technische handel moeten ze dit wel weten.






Ik ga van de week eens kijken bij onze ijzer speciaalzaak. Deze zal ze wel moeten bestellen, maar dan heb ik in ieder geval de goede.

Oxhead

Hoi Hermsers

Let wel op dat het binnenwerk van een persluchtkoppeling een spiraalveer en een rubber bevat,zorg er voor dat dit foodproof is (rvs veer) . Anders kan het natuurlijk gaan roesten ,ook zit er meestal wat vet of olie aan/in.
Groeten Marco :degroeten:

jdijk

hallo Heren,

De koppelingen op de foto's worden gebruikt voor vloeistoffen.


De zwarte is van het Merk RECTUS type nw7.4

De chroomkleurige koppeling is van het merk SKOVDE ( made in Sweden)

Ik weet dat deze koppelingen te koop zijn bij PEHAVO ( technische handel) in Oss, maar zijn mogelijk ook te koop bij een technische handel in de buurt.

Met een beetje googelen kom je er wellicht ook wel aan!!!


Groeten,


Jos.

gelfling

YES! we hebben een kenner!  :duimop:
Ik ga toch even spieken bij de ijzerhandel of ze deze ook hebben in 15mm maat, of alleen in duimse varianten.
De bedoeling is dat het geheel helemaal (indien mogelijk) met 15mm buizen gemaakt wordt. Dus ook alle koppelingen en kranen.
Hiermee zou je de beste doorloop kunnen creeeren. Zal wel lastig worden met het maken van de verwarmings spiraal, maar we laten ons niet demotiveren.
Maar nu met een merk koppeling, wordt het een stuk makkelijker om gericht te zoeken, Bedankt!

MO

Is je pomp ook 15 mm of is die net als de mijne half duims (dit is groter dan 15 mm). Dan zou je beter alles half duims kunnen houden, wil je de capaciteit van je pomp ten volle benutten.

gelfling

Even voor de zekerheid:

Het duimse stelsel, is afgeleid van de Engelse inch maten.
1/2" = 20,5 mm (half duims)
3/4" = 26,5 mm (drie kwart duims)
1" = 33 mm (duims)
1 1/4" = 41,5 mm (vijf kwart duims)
1 1/2" = 47,5 mm (anderhalf duims)
2" = 59 mm (twee duims)
2 1/2" = 75 mm (twee en een half duims)
3" = 87,5 mm (drie duims)
4" = 114 mm (vier duims)

De mm hier boven zijn de omtrekken van de buizen.
De omtrek van een cirkel = Pi * Diameter of 2 * Pi * straal

Invullend voor half duims: 20,5mm = Pi * ?      ? = 20,5mm / Pi (3.14159)      ? = 6,525 mm doorsnede.

In mijn ogen is dus half duims niet groter dan 15mm. Of maak ik hier een grandioze denkfout?

Met een 9 mm buis is de diameter toch 9 mm.
Bij een 15 mm buis is de diameter toch 15 mm?

MO

Zojuist een half duimse siliconenslang gemeten. De binnendiameter is 13 mm. Sorry, ik zat er helemaal naast. Jij gelukkig ook met al je berekeningen, maar 15 mm is dus ook prima.

gelfling

Citaat van: MO op 16-11-2006  10:12 uZojuist een half duimse siliconenslang gemeten. De binnendiameter is 13 mm. Sorry, ik zat er helemaal naast. Jij gelukkig ook met al je berekeningen, maar 15 mm is dus ook prima.

Martin, meet de hele diameter eens....  :P

MO

Buitendiameter 20 mm. Het is zo'n flexibele niet gewapende siliconenslang.

Jacco

Citaat van: MO op 16-11-2006  10:43 uBuitendiameter 20 mm. Het is zo'n flexibele niet gewapende siliconenslang.

Binnendiameter 13 en buitendiameter 20?

wel een dik wandje.

gelfling

Dat klopt dan wel met het tabelletje.
Buitendiameter 1/2 duims is 20,5 mm
Jij meet 20 mm. Daar doe ik het voor.
Ik kan me ook voorstellen dat de binnendiameter van een metalen buis (koper of rvs) dunwandiger is als de siliconen slang. Zou je dan met 1/2 duims uitkomen op 15 mm?

jdijk


gelfling

Jos, bedankt voor de merken en duidelijke verwijzingen. Toch blijf ik nog even open staan voor maat- tabellen die duimse maten uitleggen. Misschien heb ik morgen de pomp al binnen en kan ik duidelijk meten wat ik wil. Overal waar ik kijk worden de buiten maten gebruikt. Ik wil uiteindelijk een zo goed mogelijke doorstroming hebben, dus nog even heel goed uitkijken voordat ik iets bestel. Evengoed heel hartelijk bedankt, dit is weer een stapje dichter bij een perfecte herms (in mijn ogen).

gelfling

Zo, eindelijk weer wat tijd om aan mijn installatie te prutsen.
Na uitgebreid onderzoek heb ik kranen gevonden die tot 120 graden kunnen verdragen, een teflon pakking hebben, geschikt voor levensmiddelen en niet te duur.
Ook doorvoeren hadden ze daar.
Vanmiddag ga ik naar Geldrop om de gamellen op te halen. De pomp ligt al enkele maanden werkeloos toe te kijken, omdat ik nog wat andere projecten voorrang moest geven.
Ook andere vrije tijd moest ik in brouwen steken om in ieder geval aan de behoefte in mijn omgeving te voldoen. En natuurlijk bij het ONK weer hoog te kunnen scoren.

Goed, nu even mijn vraag:

Ik lees dat iedereen die met gamellen brouwt bij de water en kookketel er gaten in boort voor een betere efficientie. Iedereen zegt dat, iedereen doet dat, maar niemand licht dat toe. Wat is hier nu de zin/onzin van? Ik snap niet waarom je hierdoor betere warmteoverdracht mee krijgt. Kan iemand mij dat uitleggen? Stilstaande lucht isoleert toch beter als stromende lucht?


stoker

Als er koude lucht zou worden doorgevoerd zou het inderdaad efficienter zijn om het gesloten te laten, maar aangezien de lucht zeer warm is (verbrandingsgassen van je brander) kunnen die gassen nog extra warmte afgeven aan je ketel, wat anders verloren zou gaan.

Lenx

Moest je geen gaten boren dat zou er terug een groot deel van de warme lucht langs de buitenkant van buitenmantel stromen omdat die er langs de binnenkant niet door kan. Zo verwarm je eigenlijk alleen maar de brouwzaal.
Als je gaten boort, dan laat je die lucht toe om nog langs de binnenkant te stromen tegen je ketel. Dat zorgt ervoor dat die warmte nog goed aan je wort wordt afgegeven.

gelfling

Bedankt voor de snelle reactie! Er zit inderdaad wat logica in, maar heeft iemand dat ook gemeten, opwarmtijd voor gaten maken t.o.v. opwarmtijd na gaten maken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.