De bierbrouwer en zijn brouwclub

Gestart door Oscar, 11-11-2006 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben je lid van een bierbrouwersclub en hoe vaak kom je op deze avonden?

Ik ben bewust geen lid van een club
8 (9.9%)
Ik ben onbewust geen lid van en club, ik denk er over na om lid te worden
12 (14.8%)
Bij mij in de buurt zit geen bierbrouwersclub
24 (29.6%)
Ik ben lid van een club, maar kom eigenlijk nooit op de clubavonden
4 (4.9%)
Ik ben lid van een club en ga af en toe naar de clubavonden: ± 3 keer per jaar
2 (2.5%)
Ik ben lid van een club en ga regelmatig naar de clubavonden: ± 5 keer per jaar
3 (3.7%)
Ik ben lid van een club en ga zeer regelmatig naar de clubavonden: ± 8 keer per jaar
2 (2.5%)
Ik ben lid van een club en probeer altijd op de clubavonden aanwezig te zijn: > 8 keer per  jaar
26 (32.1%)

Totaal aantal stemmen: 77

Oscar

Beste Brouwers,

Ik, en vele andere brouwers hier op het forum, zijn lid van een bierbrouwersclub. Nu ben ik dus benieuwd hoe actief je binnen deze club bent?
Ik zelf ben voorzitter van het Twents Bierbrouwers Gilde HAB en probeer al enkele jaren deze vereniging een beetje levend te houden. Dat valt vaak niet mee, omdat velen het leuk vinden om een avondje over bier te kletsen, maar niet bereid zijn of niet de mogelijkheid hebben om daar iets voor te doen of niet de creativiteit bezitten om zelf iets leuks of origineels voor een gilde avond te bedenken. Iets simpels als een proeverij is dan vaak niet meer dan een paar bieren voorschotelen en de resultaten door de deelnemers op een papiertje laten zetten. Ikzelf ben daarin iets creatiever waardoor ik vaak voor het programma zorg (om te voorkomen dat we een avond zonder programma zitten).

Indien je lid bent van een vereniging ben ik benieuwd hoe jij dit soort avonden beleeft en welke leuke dingen jou vereniging op een vereniging/gilde avond doet.

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Ik ben lid van het gilde, maar ben al een poos niet meer geweest.
Ik ben gewoon te lui.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 11-11-2006  18:05 uIk ben lid van het gilde, maar ben al een poos niet meer geweest.
Ik ben gewoon te lui.
Had die streep niet onder te lui moeten staan? Want het gilde bestaat niet. De avonden van mijn Gilde (De Wortketel) probeer ik altijd bij te wonen (paar keer mislukt door verblijf in ziekenhuis).

De vraagstelling vind ik wat onduidelijk, want er is altijd wel een club bij je in de buurt, als je er een stukje voor wilt reizen.

Hopbier

Hopmans


Citeerpaar keer mislukt door verblijf in ziekenhuis

Toch niet ernstig hoop ik?

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 11-11-2006  19:28 uToch niet ernstig hoop ik?

Als de kwaal niet terugkomt, niet.

Hopbier

Hopmans


Laten we dan maar het beste ervan hopen Hans.  :proost2:

 :degroeten:

Menno

Ik kies de optie (die er niet tussen staat): "Ik ben geen lid van een club, ik heb er nog niet over nagedacht om lid te worden". ;D

lijsjelorresnor

Ik ben wel lid van een brouwclub, tWortWat in Hoofddorp. We hebben eens per maand een clubavond en die zijn heel afwisselend. We doen aan clubkampioenschap, dan zie je zo'n 30 man  met 4 aan een tafeltje zitten en (hevig) discussiëren. We hebben sprekers, uit eigen gelederen maar ook van buiten, soms een brouwer, Swinkels van Bavaria kan ik me herinneren bv, maar ook eigen leden staan soms te vertellen.
Iedere clubavond een vragenstukje, we hebben meestal een maandbier op fust door een van de eigen leden gebrouwen. Een keer of 4 per jaar een gezamenlijke brouwdag, dan staan er meestal 12 tot soms 18 bouwkoppels te werken aan hetzelfde recept :brouwen:, heel gezellig en leerzaam. Installaties variëren van RIMS  tot gewoon potten en pannen.
Verder een hele rij commissies, Gistcommissie, moutmolencomm, Bibliotheekcomm, clubblad&website, RIMS comm, Brouwcursus, Gistcursus, Excursiecommissie, Inkoopcommissie,, Polderbokcomm.

Kortom het is een levendige boel, TWW heeft heel wat leden, rondom de 100/120 (dacht ik) veelal uit Noord- en Zuid-Holland, Utrecht. Sommige leden hebben er echt een reisje met openbaar vervoer voor over.
O ja, we hebben ook iedere keer een wisselende keus aan commerciële niet standaard biertjes.
Kom eens kijken, zou ik zeggen.

Zelf ben ik lid van de excursiecommissie, we organiseren twee keer per jaar een excursie, laatste keer naar Düsseldorf en Krefeld, heel geslaagd vindt iedereen ( 40 deelnemers)

 :proost2:

Oscar

Citaat van: Menno op 11-11-2006  21:11 u"Ik ben geen lid van een club, ik heb er nog niet over nagedacht om lid te worden".

Toch jammer, een gilde/club vind ik toch altijd erg leuk. Je weet waar de bierbrouwers bij jou in de buurt wonen, je hebt maandelijk feedback over je eigen bieren, leuke lezingen, proeverijen en uitwisseling van ervaringen. misschien wordt het eens tijd om er over na te denken?  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

thibolleke

Citaat van: Drents Hopbier op 11-11-2006  19:11 uDe vraagstelling vind ik wat onduidelijk, want er is altijd wel een club bij je in de buurt, als je er een stukje voor wilt reizen.

Hopbier

De dichtstbijzijnde club dat ik weet (ik woon in wilrijk(groot-antwerpen))is in mol.
En om dat elke maand met de fiets te doen vind ik er wat over.
Als er een club wat dichterbij zou zijn zou ek wel graag lid worden.

Groeten Thibolleke

gelfling

Citaat van: Oscar op 11-11-2006  17:33 uIk zelf ben voorzitter van het Twents Bierbrouwers Gilde HAB en probeer al enkele jaren deze vereniging een beetje levend te houden. Dat valt vaak niet mee, omdat velen het leuk vinden om een avondje over bier te kletsen, maar niet bereid zijn of niet de mogelijkheid hebben om daar iets voor te doen of niet de creativiteit bezitten om zelf iets leuks of origineels voor een gilde avond te bedenken.

Goh, wat komt dat bekend voor!
Hier zitten we met het zelfde dilemma. Het zijn altijd de zelfde personen die iets regelen. Ik ben nog altijd op zoek naar ideeën om anderen te motiveren om eens zo'n avond aan te kleden. Vorig jaar was dit perfect gelukt, een hoop presentaties geregeld en veel aan het thema gedaan. Dit jaar schiet het er behoorlijk bij in, mede omdat ik me heb moeten storten op mijn cursus. Volgend jaar moet ik mijn MCSE gaan halen, dus ik voorzie al (weer) enige problematiek. Wie heeft een idee?

warningh

Wellicht is het een idee om de clubbladen van andere verenigingen goed te lezen. Binnen de diverse clubs zijn mensen actief met uiteenlopende onderwerpen en kunnen daar vaak enthousiast over vertellen. Daar moet toch wel iemand tussen zitten die daar een lezing over kan houden, bijvoorbeeld.

Groet,
Hans Warning
De Koperen Tsjettel Friesland

Caspar

Ik zit erover te denken om me aan te melden bij de Amervallei in Amersfoort, maar ben er nog niet uit. Een oom van mijn vriendin is daar ook actief in het bestuur en ik ben wel eens wezen kijken op een gezamenlijke brouwdag. Op zich een kleine moeite dus om aan te schuiven  ;).

In feite kan ik hier op het forum genoeg terugvinden over theorieën en technieken. Ik heb in de loop der jaren min of meer een eigen stijl ontwikkeld, omdat ik altijd in mijn eentje brouw. Maatstaf voor mijn brouwproces zijn de bieren, die over het algemeen erg smakelijk zijn naar mijn mening  ;D.

Ik heb het gevoel dat ik een beetje te eigenwijs ben voor een gilde... maar aan de andere kant is het wel leuk om wat meer te proeven van andere brouwers. Ik weet zeker dat mijn persoonlijke ervaringen ook waardevol kunnen zijn voor andere gilde-leden.

Groet,

Caspar

Oscar

Citaat van: Caspar op 12-11-2006  10:51 uIk zit erover te denken om me aan te melden bij de Amervallei in Amersfoort, maar ben er nog niet uit.

Ik heb het gevoel dat ik een beetje te eigenwijs ben voor een gilde...

Caspar, een gilde heeft meer voordelen dan alleen een gezellige avond of kennis uitwisseling. Om een voorbeeld te geven : Wij kopen ook onze mout
gezamenlijk in, toevallig via de Grolsch. Hierdoor betalen we niet meer dan nodig (± 0,70 € per kilo mout) en zitten we niet met transport kosten.
Hetzelfde hebben we een keer met hop gedaan (Zelf groot inkopen en onder de gilde leden verdelen).

Verder vind ik het zeer prettig brouwers uit mijn omgeving te kennen, als ik tijdens het brouwen ploseling nog iets nodig blijk te hebben
(Niet genoeg hop bijv.) of er gaat iets kapot (Densimeter bijvoorbeeld) Dan kan ik iemand bellen en is het zo geregeld....
en apparatuur van iemand lenen is vrijwel nooit een probleem.

Daarnaast natuurlijk de maandelijkse gezellige avonden, bieren van anderen proevenm leuke lezingen bijwonen. Zo heb ik bij de Amervallie ooit een
keer een leuke lezing van Derek Walsh bijgewoond...was erg interessant. En volgens mij is de Amervallei ook een gezellige vereniging.

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: gelfling op 12-11-2006  07:52 uWie heeft een idee?

Ideeën heb ik genoeg :

Proeftafel : Bij binnenkomst zijn er altijd wel een paar leden die een eigen brouwsel meenemen. Aan deze tafel kunnen die bieren geproefd worden en dat levert altijd leuke gesprekken en discussie's op. Daarmee hebben wij tot 21.00 uur (we beginnen rond 20.00 uur) de avond al gevuld.

Discussie forum : Datgene wat we hier iedere dag doen kun je op een gilde-avond natuurlijk in ook live in de praktijk doen. Het gross van de bierbrouwers van mijn gilde zit niet op dit forum of ze lezen af en toe eens. Dus plaatst een stelling die een discussie tot gevolg zal hebben (bijv : Gist kan niet zwemmen, alle gist ligt op de bodem in de gistkoek. Daar vindt de vergsiting plaats). Wedden dat je hier een discussie over krijgt... en zo kan ik er nog wel 100 van dit forum plukken.

Proeverij van 1 bier : Op dit forum blijkt al dat mensen proeven erg moelijk vinden, en dit is ook moeilijk. Neem nu 1 bier en biedt deze ter proeven aan.
Proef gezamenlijk (klassikaal) en laat ze eerst ruiken en vertellen wat ze ruiken, daarna proeven en laat ze vertellen wat ze proeven welke smaken en associaties er naar voren komen. Als extra toevoeging kun je klassikaal een potentieel recept van dit bier laten samen stellen aan de hand van de proefbelevingen van de aanwezigen.

Proeverij van meerdere bieren : Dit lijkt mij duidelijk, maar ook dit kun je op meerdere manieren aanpakken, creativiteit is het sleutelwoord. Neem een serie bieren die bepaalde overeenkomsten heeft bijv: zelfde gist, zelfde biertype, zelfde smaakafwijking, enz. Afhankelijk van de doelstelling van de proeverij kan dit zeer leerzaam zijn. Veel brouwers kennen lang niet alle bierstijlen/biersoorten. dus voor velen zal dit altijd vernieuwend zijn.

Presentatie over je eigen brouwdag : Iedere brouwer houdt er een andere methode op na en heeft een andere installatie. Nu heeft bijna iedereen wel een digitale camera en met een paar foto's, een klein beetje tekst is een powerpoint presentatie zo in elkaar geknutseld. Nu alleen nog een laptop en een beamer... weer een leuke presentatie.

Hardware presentatie : Laat iemand een stukje hardware uit zijn brouwerij meenemen (Vele brouwers zijn ook knutselaars) en laat ze daar wat over vertellen. ook dit levert weer leuke gesprekken op en kan mensen tot nieuwe ideeen voor hun eigen brouwerij brengen.

Tot zo ver even mijn ideeën. Met een beetje brainstormen kom je zo tot een hele lijst. En dan heb ik nog niet eens mensen ingeschakeld tot het geven van een lezing.

Groeten en gezondheid
Oscar

hans100w

Citaat van: Oscar op 12-11-2006  12:10 u(bijv : Gist kan niet zwemmen, alle gist ligt op de bodem in de gistkoek. Daar vindt de vergsiting plaats). Wedden dat je hier een discussie over krijgt...

Waar heb ik dat eerder gelezen?   ;) ;)

Edwin

Ik mis toch wat in de antwoorden: lid van 2 clubs bijvoorbeeld. Bovendien zijn er clubs die in totaal wellicht minder dan 8 keer bij elkaar komen, maar dat laatste is voor de beantwoording minder problematisch.

Het probleem van een selecte 'harde kern' en 'consumenten' is volgens mij van alle verenigingen en van alle tijden. Niet dat dit dan weer de dooddoener moet zijn, maar ik vind het toch iets minder problematisch dan sommige van de reacties hierboven. Het wordt pas een probleem als jouw ambities niet overeen komen met die van de goegemeente uit de vereniging.

Edwin

Menno

Citaat van: Oscar op 11-11-2006  23:35 uToch jammer, een gilde/club vind ik toch altijd erg leuk. Je weet waar de bierbrouwers bij jou in de buurt wonen, je hebt maandelijk feedback over je eigen bieren, leuke lezingen, proeverijen en uitwisseling van ervaringen. misschien wordt het eens tijd om er over na te denken?  ;)
Misschien maar eens gaan doen! :biersmile:


Citaat van: Caspar op 12-11-2006  10:51 uIk zit erover te denken om me aan te melden bij de Amervallei in Amersfoort, maar ben er nog niet uit. Een oom van mijn vriendin is daar ook actief in het bestuur en ik ben wel eens wezen kijken op een gezamenlijke brouwdag. Op zich een kleine moeite dus om aan te schuiven  ;).
Ik zit net te kijken op de site van de http://www.amervallei.nl/. Hun overzicht Activiteiten geeft wel binnenkort de Gildenavond weer. Is deze voor één ieder vrij toegankelijk, wat je weet? ???

Oscar

Citaat van: Menno op 15-11-2006  23:15 uIs deze voor één ieder vrij toegankelijk, wat je weet? ???

Ja, je kunt gewoon binnenstappen en jezelf voorstellen en zeggen dat je een bierbrouwer bent! Gezelligheid gegarandeerd!  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

P.S. ga wel op de fiets !!  :D

Menno

Citaat van: Oscar op 18-11-2006  20:58 uJa , je kunt gewoon binnenstappen en jezelf voorstellen en zeggen dat je een bierbrouwer bent! Gezelligheid gegarandeerd!  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

P.S. ga wel op de fiets !!  :D
Oscar, bedankt voor je reactie! Mogelijk moet ik dit maar eens gaan doen! Enne, het is héén 10 min. fietsen... ;D

jan G

Weet iemand een bierbrouw club in de buurt van Ermelo. Ik wil graag bij een club, maar het liefst wel dicht bij huis.

Of weet iemand een brouwer hier in de buurt waar ik misschien in de brouwerij een keer kan komen kijken om zelf ervaring op te doen? :biersmile:

Oscar

Citaat van: jan gerritsen op 27-11-2006  10:14 uWeet iemand een bierbrouw club in de buurt van Ermelo. Ik wil graag bij een club, maar het liefst wel dicht bij huis.

Tsja..ligt er een beetje aan hoever je wilt rijden...In amersfoort zit de Amervallei (www.amervallei.nl) en je in Almere Biergilde Gambrinus (http://www.euronet.nl/users/janhaan/Gambrinus/).

Veel dichterbij zou ik zo 123 niet iets weten.

Groeten en gezondheid
Oscar

jan G

Amersfoort is wel te doen, een minuutje of 10 rijden.
Ik ben ook nog op zoek naar iemand hier in de buurt waar bij ik zijn brouwproces een keer kan bijwonen. Ik heb het wel geprobeerd bij Burg Bieren hier in Ermelo. Dit lukt mij niet door mijn werktijden.


Oscar

Citaat van: jan gerritsen op 27-11-2006  10:48 uAmersfoort is wel te doen, een minuutje of 10 rijden.

Dan zou ik zeggen: ga eens bij de Amervallei langs, dan leer je wel brouwers kennen bij jou in de buurt en dan kan je vast en zeker wel met iemand mee brouwen. En volgens mij woont CASPAR ook ergens in Amersfoort.

Groeten en gezondheid
Oscar

jan G

Dank je wel ik ga de site van hun meteen bekijken  :bijdrage_forum: en binnenkort ga ik er zeker na toe om informatie te krijgen.

 :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.