Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Biertype-indeling. Waarom geen trappisttype?  (gelezen 4608 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Biertype-indeling. Waarom geen trappisttype?
« Gepost op: 11-11-2006 12:02 u »
Emile stelde in de draad over BrouwHulp de volgende vraag.

Omdat deze vraag helemaal los staat van BrouwHulp heb ik het onderwerp afgeplitst. Jacques.

Citaat
Algemene vraag over biertypen: waarom is er geen trappist biertype? Moet ik hier dan Barley Wine invullen of zoiets? En wat als ik op het ONK een trappist wil insturen?

Emile,

Er bestaat geen trappist biertype, net als abdijbier. Er zijn wel trappisten die voornamelijk de biertypes enkel dubbel en tripel brouwen.

gr. Johannes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Biertype-indeling. Waarom geen trappisttype?
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2006 12:40 u »
waarom is er geen Trappist biertype?

Emile, De naam Trappist stamt af van de Abdij La Trappe gelegen nabij det dorpje Soligny/Orne in Frankrijk. De monniken in dit klooster werden dus de Trappisten genoemt. Het bier wat later in deze kloosters (De orde van trappisten had zich uitgebreid over meerdere kloosters : De Trappisten kloosters ) werd gebrouwen werd dus Trappistenbier genoemt. Dit heeft dus niets met het biertype te maken, maar met de herkomst/afkomst van het bier. Het Witbier van La trappe zou dus ook een Trappisten bier zijn.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2006 12:51 u »
De definitie van wat een Trappist is, is mij bekend. Maar het zijn meestal zware donkere bieren, die een aantal kenmerken gemeenschappelijk hebben. En dat kun je best in een apart biertype omvatten.

Dat er zoiets is als een "witte trappist" is een mooi staaltje van hoe marketing mannetjes menen te moeten omgaan met bier. Maar dan zou ik het nog geen trappist willen noemen.

Stel nu dat ik een Trappist a la West-Vleteren 12 gemaakt heb (OG=1.090, Color = 79 EBC, Bitt. = 38 IBU). Onder welk type moet ik dit dan plaatsen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2006 13:10 u »
Stel nu dat ik een Trappist a la West-Vleteren 12 gemaakt heb (OG=1.090, Color = 79 EBC, Bitt. = 38 IBU). Onder welk type moet ik dit dan plaatsen?

Als je de biertypengids erbij pakt, zul je zien dat deze specifikatie's prima passen binnen de stijl van een Quadrupel en een Barley wine. Afhankelijk van de smaak indrukken zul je deze onder een van de 2 kopjes kunnen plaatsen. Voor o.a. dit soort vraagstukken is de Biertypengids (die iedere brouwer toch zou moeten ebben) is goede leidraad.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2006 13:14 u »
De definitie van wat een Trappist is, is mij bekend. Maar het zijn meestal zware donkere bieren, die een aantal kenmerken gemeenschappelijk hebben. En dat kun je best in een apart biertype omvatten.

Als de definitie je bekend is, zou je moeten weten dat elk bier (dus ook een Witbier) dat in een Trappistenklooster door Trappisten gebrouwen wordt, een Trappistenbier genoemd mag worden. Waarom een Witbier niet en een Orval wel?

Hopbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-11-2006 13:18 u »
Als je de biertypen gids erbij pakt         de Biertypengist
Ik kan niet nalaten te vragen wat het verschil tussen beide is.

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 11-11-2006 13:27 u »
Ik kan niet nalaten te vragen wat het verschil tussen beide is.

Hans, Probeer dit gidsje nog een in handen te krijgen..maar goed :

er zit een overlapping tussen beide biertypen, dus in deze "zone" is het lastig indelen, maar die overlapping is er ook met een Sterke blonde en een tripel.

Barley wine           Quadrupel
Kleur                                 40 - 100              60 - 95
Bitterheid                           35 - 120              17 - 40
koolzuur                             0,27 - 0,64           0,54 - 0,76

En hiermee nog enkele smaak/reuk verschillen...maar daarvoor verwijs ik je toch echt naar de biertypengids pagina 102/103 (Barley wine) en pagina 112/113 (Quadrupel)  :weetbeter:

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 11-11-2006 13:29 u »
Oeioeioei :verbergen:

Hij was best leuk, Hans.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
Re: BrouwHulp
« Reactie #8 Gepost op: 11-11-2006 13:36 u »
Als je de biertypengids erbij pakt, zul je zien dat deze specifikatie's prima passen binnen de stijl van een Quadrupel en een Barley wine. Afhankelijk van de smaak indrukken zul je deze onder een van de 2 kopjes kunnen plaatsen. Voor o.a. dit soort vraagstukken is de Biertypengids (die iedere brouwer toch zou moeten ebben) is goede leidraad.
Ja, die biertypengids heb ik hier ook liggen, ik heb niet gezegd dat ik hem niet had.
Mijn vraag was binnen welke stijl die zou moeten passen. Ik had zelf een Barley Wine geselecteerd in BrouwHulp, maar misschien dat een Quadrupel beter in de buurt komt. Ik zal eens kijken.

Hopbier: een witbier is geen trappist. Gaan we dadelijk ook roepen dat Heineken een "Sterke Blonde" is?   :huilen:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Re: BrouwHulp
« Reactie #9 Gepost op: 11-11-2006 13:51 u »
Hopbier: een witbier is geen trappist. Gaan we dadelijk ook roepen dat Heineken een "Sterke Blonde" is?   :huilen:
Als je met Heineken hun Pilsener bedoeld, nee dit is geen Sterke Blonde. Het heeft maar 5 % alcohol en de bitterheid is ook niet sterk. Ik zou het een Pilsener noemen.

En een Orval is ook geen Trappist??
Als het Witbier door Trappistenmonniken in een Trappistenklooster gebrouwen is, is het een Trappist(bier).
Dat in veel kloosters het brouwen door leken wordt gedaan, is een andere zaak. Maar waarschijnlijk komt dan tijdens het brouwen even een monnik langs lopen om te zien of alles goed gaat.

Hopbier

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2006 16:33 u »
Als dezelfde monniken een pilsener zouden brouwen, is dat ook een trappistenbier  :brouwen: Trappistenpils, dat zou nog eens mooi zijn  ;D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2006 17:10 u »
Vroeger werkte de schaapskooi(la trappe) samen met Oranjeboom. Hierbij werd er door Oranjeboom pils gebrouwen voor de schaapskooi. Dit was dus een soort trappisten pils. Nog vroeger brouwden de monniken uit tilburg zelf pils maar later zijn ze over gegaan op bovengist. 

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2006 18:30 u »
Hierbij werd er door Oranjeboom pils gebrouwen voor de schaapskooi. Dit was dus een soort trappisten pils.

:neenee: Sinds wanneer hebben er bij Oranjeboom Trappisten gebrouwen? Nooit volgens mij. Andersom zou je verhaal wellicht kloppen. Indien de schaapskooi donker bier voor Oranjeboom had gebrouwen dan zou je kunnen spreken van Trappisten bier.

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2006 19:18 u »
Het was ook niet officieel trappisten bier maar gebrouwen in opdracht van de schaapskooi. (zie hier: http://www.zythos.be/dossiers/trappist/zyt04-latrappe3.html )

hier staat in:

Opnieuw gaat men bier brouwen voor anderen; vanaf 1983 ontstaat aldus Koningshoeven (donker) en vanaf 1987 ook een tripel. Deze bieren worden uitsluitend gebrouwen voor Oranjeboom en verschillen slechts van de La Trappe-bieren door het gebruik van een andere gistcultuur.

In datzelfde jaar 1987 verdwijnt trouwens de oorspronkelijke amberkleurige La Trappe, om vervangen te worden door een Dubbel en een Tripel. Later komen daar nog een Enkel en een zware Quadrupel bij. Om aan de klanten toch nog een pils te kunnen aanbieden, laten de paters eerst bij Oranjeboom, later bij de kroon in oirschor hun abij pilsener brouwen.

dit bedoelde ik. er is dus een pils gebrouwen in opdracht van trappisten en niet door trappisten.

:degroeten:

Tags: biertypen