Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen op halogeen  (gelezen 3915 keer)

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
Brouwen op halogeen
« Gepost op: 10-11-2006 14:16 u »
Hallo beste medebrouwers,

Hier ben ik wederom met een absoluut beginnersvraagje : kan je maischen op een halogeenkookvuur met een gewone kookpot van +/- 15 liter?

De reden dat ik dit wil weten is omdat ik in een eerste instantie ervaring wil opdoen in het brouwen met de middelen die ik ter beschikking heb vooraleer ik me ga uitrusten met een duurdere installatie. Via via kan ik dus aan een kookpot van 15 liter (?) komen en in de handleiding van mijn kookplaat staat dat het grote vuur een maximaal vermogen heeft van 2100 watt. Lijkt me voldoende voor te maischen al kan het zijn dat het iets langer gaat duren. Wat denken jullie?

Groetjes,

Walter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tsjerk

• Super lid
  • Land: nl
Re: brouwen op halogeen
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2006 17:12 u »
Walter,

Als de kookpot een dikke vlakke bodem heeft kun je hem prima gebruiken. Het vermogen van je kookplaat is ruim voldoende.

:degroeten:  Tsjerk

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2006 20:18 u »
Zet die kookpot maar eens op vol water. Kijken of je hem aan de kook krijgt. Als het niet lukt, dan doe je er wat minder in, net zolang tot het lukt. Dan weet je hoeveel je ermee kan brouwen.

Neem af en toe metingen van de temperatuur zodat je kan zien hoe snel het opwarmt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-11-2006 20:26 u »
Die 2100 watt wordt wel heel eficint benut. Het zou me hooglijk verbazen als je met die plaat geen 15 liter water zonder problemen en zelfs vlot aan de kook kon brengen.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2006 22:05 u »
Als de bodem geheel vlak is (contactwarmte) dan is die 2100 watt voor 15 liter ruim voldoende

:degroeten:  Tsjerk

Offline EtP

• Vol lid
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #5 Gepost op: 10-11-2006 22:26 u »
Waltdebrouwer,

Als je 15 liter water van 15C tot het kookpunt (100C) wilt verwarmen is veel energie voor nodig.
15 * 4,19KJ/kg * 85C = 5342,25kJ.
Je pan verleist altijd warmte. Ga er van uit een rendement van 80%. Dan kom je uit op een benodigde energie van 6677,81kJ.

De tijd die je nodig hebt om dit met je brander te verwarmen is: 6677,81/2,1 = 3179,9 sec = 53 Min.

Als het rendement lager is dan duurt het nog langer.

Met vriendelijke groeten
Edwin

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2006 22:40 u »
Da's heel behoorlijk, anderhalve graad per minuut.

Offline EtP

• Vol lid
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2006 23:02 u »
Dat klopt, maar ik ben uitgegaan van een rendement van 80%. Ik denk na wat ondetzoek dat je dat niet haalt. Als je 70% haalt moet je al heel blij zijn. :hoera:  Bij een rendement van 70% duurt het 61 min.

MvG Edwin :beersmiley:

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Brouwen op halogeen
« Reactie #8 Gepost op: 11-11-2006 03:55 u »
The proof of the pudding is in the eating...

Zet die pan nu gewoon op met 15 liter en meet hoe lang het duurt.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #9 Gepost op: 11-11-2006 18:11 u »
Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie tips. Kan ik vast wel wat mee. Ik denk inderdaad dat het gewoon testen met water het beste is. Weet ik ook meteen welke stand (1 - 10 + snelkoken) +/- welke watertemperatuur geeft. Een van de voordelen van die kookplaat is namelijk dat zij met een soort thermostaat werkt waardoor de halogeen afspringt eenmaal de plaat een bepaalde temperatuur heeft. Ik hou jullie alleszins op de hoogte.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2006 19:54 u »
Deze namiddag kreeg ik een telefoontje van mijn moeder met het bericht dat ze in een winkel in Zichem (B) kookpotten van 15 liter zag voor 28 euro. In inox (rvs) en al. Niet gemankeerd en onmiddellijk aan haar gevraagd om me er eentje mee te brengen. Dit maakt dat ik nu eindelijk in het bezit ben van mijn eerste, weliswaar bescheiden, brouwketel.  :pan:

Nu nog de mout, hop en gist en dan gaan we voor ons eerste bakske!

Vanmiddag heb ik deze pan dan ook voor de eerste keer uitgetest met gewoon water en het gaat gewoon prima. Je kan hem perfect op temperatuur houden als tenminste 1 2 C variantie niet teveel uitmaakt?

Offline KoenC

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 12-11-2006 20:18 u »
Ik brouw op een keramisch fornuis. Normaal gesproken heb je dan inderdaad vermogen genoeg. Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

Aluminium en email pannen hebben een onregelmatige bodem en zullen slechts op de contactpunten met de pit erg warm worden. Dit komt de totale warmteoverdracht niet ten goede en je moet uitkijken voor aanbranden.

Met RVS pannen die groter zijn dan de pit schiet bij mij de opwarmsnelheid ook omlaag. Mijn vermoeden is dat de bodem een beetje hol trekt door de opwarming alleen in het midden. De pan maakt dan geen goed contact meer maakt met de pit. Door de pan met de rand op de pit te zetten verbeter je de warmte overdracht wel wat, maar het blijft suboptimaal.
Opwarmen in 2 iets kleinere pannen werkt dan beter.

Ik werk nu zo dat mijn maisch precies in een 10 liter pan past die lekker opwarmt, bij het maischen ben ik toch bang voor zuurstofinslag als ik de maisch ga overgieten. Na het spoelen hou ik een groter volume over en dat verdeel ik bij het hopkoken over 2 pannen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 12-11-2006 20:19 u »
hem perfect op temperatuur houden als tenminste 1 2 C variantie niet teveel uitmaakt?

Maakt niet uit, als de temperatuur maar overal gelijk is (niet onder warm, boven koud) goed roeren dus.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #13 Gepost op: 13-11-2006 08:29 u »
Ok, bedankt voor de tips jongens, hier kan ik echt wat mee  :hoera:

Het zal de eerste keren sowieso wat experimenteren worden met de standen van de kookplaat mbt de hitte van het brouwwater, maar met tijd zal ook ervaring komen en dan kan ik mijn bakske per maand produceren (of twee als de afzet goed is  samenvol ).

Tags: