Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe lang duurde bij de laatste drie brouwsels bij jou gemiddeld de hoofdvergisting?

1 dag
0 (0%)
2 dagen
10 (10.2%)
3 dagen
28 (28.6%)
4 dagen
20 (20.4%)
5 dagen
17 (17.3%)
6 dagen
5 (5.1%)
7 dagen
9 (9.2%)
8 dagen
0 (0%)
9-10 dagen
3 (3.1%)
11-12 dagen
3 (3.1%)
13-14 dagen
0 (0%)
meer dan 14 dagen
3 (3.1%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Duur hoofdvergisting bovengistend bier  (gelezen 30695 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Duur hoofdvergisting bovengistend bier
« Reactie #50 Gepost op: 13-11-2006 08:49 u »
Mijn oordeel is gebaseerd op ervaringen.
Overhevelen: Stoppende vergisting.

Ik denk dat als de hoofdgisting is afgelopen (schuim minder), dat men er nog wel 3 dagen aan kan plakken.

Och, nu valt pas mijn muntje. Jij vergist niet onder waterslot. Jij weet dus nooit wanneer de hoofdgisting is afgelopen. Het feit dat er nog schuim op het bier staat wil namelijk helemaal niet zeggen dat de hoofdgisting nog niet is beindigd. Dat is namelijk al veel eerder het geval.

Kom Hop, doe eens niet zo eigenwijs en ga gewoon onder waterslot vergisten. Dat is tegenwoordig de stand van de techniek in alle professionele brouwerijen. Je hebt veel meer controle over je brouwsel en de kans dat er iets mis gaat is gewoon wat minder.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 13-11-2006 09:46 u »
Hoi Jacques,

Ik heb wel een waterslot, maar het deksel lekt.
Ik moet eigenlijk zo'n vat hebben met een schroefdraadring.
Zijn die nog een beetje betrouwbaar op lange termijn?
Kan je daar ook 24 flesjes in kwijt om te wassen?

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 13-11-2006 11:58 u »
Ik bottel nog steeds in het 30 liter Brouwland vat. Daar passen wel 36 flessen in om te wassen, de ring sluit ook erg goed af. Jacques heeft gelijk: bij veel gisten (vooral vloeibare) blijft er een gistkoek op het bier liggen terwijl de hoofdvergisting al dagen klaar is.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #53 Gepost op: 13-11-2006 13:17 u »
Hoi Jacques,

Ik heb wel een waterslot, maar het deksel lekt.

Ik heb de 36 liter emmer van Brouwland, ideaal ding voor vergisten / bottelen / flessen reinigen... super stevig en hij lekt niet!

De bodem begint echter was slijtage te vertonen na dik 2 jaar (een los stukje plasic)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 13-11-2006 13:22 u »

Ja, zo'n vat is ook betrouwbaar op de lange termijn.
Het is natuurlijk altijd handig om een groter vat te kopen dan je nodig hebt. Bij de hoofdgisting wordt voldoende koolzuur gevormd, je hoeft niet bang te zijn voor oxidatie door een grote lege bovenruimte. In het gistvat dat ik gebuik kan ik in totaal ruim 5 * 24 flesjes kwijt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #55 Gepost op: 13-11-2006 18:06 u »

Hier in twente zit een bedrijfje die dat soort vaten voor 10 euries verkoopt, zeker niet veel meer. Hebben?  :proost2:

36 is haalbaar !!

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 13-11-2006 18:31 u »
Ik bottel nog steeds in het 30 liter Brouwland vat. Daar passen wel 36 flessen in om te wassen, de ring sluit ook erg goed af. Jacques heeft gelijk: bij veel gisten (vooral vloeibare) blijft er een gistkoek op het bier liggen terwijl de hoofdvergisting al dagen klaar is.

Bij welke gisten is dat dan? Ik heb gebrouwen met Westmalle en Rochefort gist van de bovengisten maar bij deze beide geen gist boven op het bier gezien  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 13-11-2006 19:56 u »
Bij welke gisten is dat dan? Ik heb gebrouwen met Westmalle en Rochefort gist van de bovengisten maar bij deze beide geen gist boven op het bier gezien  :weetniet:

Zeker bij Westmalle komt er bij mij een gistdek op het bier te liggen die een tijd lang in stand blijft na de afloop van de hoofdgisting. Het is weer een tijdje terug maar ik dacht dat ook het geval was bij Rochefort.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 13-11-2006 20:34 u »
Dat is vreemd want ik zie alleen een laag schuim op het bier. Deze verdwijnt meestal na een dag of 3 en dan zie ik niks meer op het bier. Op het schuim liggen wel bruine vlekken maar dit zijn harsen uit de hop had ik ergens gelezen. Deze zijn ook weg zodra het schuim weg is want deze blijven hangen aan de randen van het vat.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 13-11-2006 21:18 u »

Citaat
Hier in twente zit een bedrijfje die dat soort vaten voor 10 euries verkoopt, zeker niet veel meer. Hebben?

Ok, vriend Oscar.   samenvol

Neem ik het filterdoek mee, jij het gistingsvat.

Lambicus had trouwens een zeer goede link.  :duimop:
http://www.barry-pot.nl/

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #60 Gepost op: 13-11-2006 21:28 u »
Lambicus had trouwens een zeer goede link.  :duimop:

Dat is zeker een goede link!

Wat dacht je hier van :

Houten vat voor ruim 200 liter Lambik...met tapkop   :D !!

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 13-11-2006 21:44 u »
Dat betekent maar n ding:

ZUIPE !  samenvol  :beersmiley:  :proost:  :lekkerbier:

:pan:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #62 Gepost op: 15-11-2006 11:00 u »
Rochefort doet het zeker, zowel in mijn 40 liter gamel (veel diepte, weinig oppervlak) als in een 700 liter gistkuip (veel oppervlak, weinig diepte).
De US56 geeft ook een gistkoek die lang op het bier blijft liggen.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 19-12-2006 14:45 u »
Ik heb op dit moment van schrijven een Westmalle gebrouwen en vraag me af hoelang de  hoofdvergisting zal duren
En ook of mensen op onderstaand tabelletje kunnen schieten

Actie              dagen   datum
brouwen                      17-12-2006
gisten                   7     24-12-2006 (Hoofdvergisting)
lageren                 21   14-1-2007
nagisten op fles   14         28-1-2007
koel kelder        21           18-2-2007
------------------------------------                 
                   63   

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #64 Gepost op: 19-12-2006 15:34 u »
Met een goede giststarter is de hoofdgisting in vier tot vijf dagen wel voorbij. Drie weken lageren is dan ook niet nodig, tenminste als je lagert bij kamertemperatuur. Dan is anderhalve tot twee weken genoeg. En drie weken in de kelder voordat je er eentje open trekt, is helemaal overbodig. Na twee tot drie weken op fles moet ie toch wel op dronk zijn.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 19-12-2006 16:39 u »
Ik had laatst een trage Wyeast-westmallegist, die heb ik 12 dagen laten hoofdgisten.
Na overhevelen in de lagerfles ging deze weer gestaag blubben.
Ik denk dat als je een trage gist hebt, dat je de zaak wel wat langer in het eerste vat mag houden, dit
gezien het feit dat er voldoende koolzuur ontwikkeld blijft worden, en je dan minder gistdepot in de lagerfles
krijgt.

Of het was een slechte starter.  :D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 14-01-2007 12:53 u »
Citaat
Kom Hop, doe eens niet zo eigenwijs en ga gewoon onder waterslot vergisten.
Dat is tegenwoordig de stand van de techniek in alle professionele brouwerijen.
Je hebt veel meer controle over je brouwsel en de kans dat er iets mis gaat is gewoon wat minder.

En zo het geschiedde.
Ik heb een 60 litervat van Oscar gehad.
Mooi ding!  :duimop:
Kraantje, professioneel waterslot.

Dat wordt dus binnenkort een high gravity brouwsel maken.

Het vat ruikt alleen nog een beetje naar plastic.
Heeft iemand tips om dit te verwijderen?
Warm water met een scheutje azijn of zo?

Offline Arno Millenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is de ∑ van ..
« Reactie #67 Gepost op: 03-03-2007 12:52 u »
Mijn gistingsvat (60 liter) staat in een redelijk koele bijkeuken.  Ik heb hiervoor een elektrische deken gekocht en om het vat gewikkeld met daarbuiten weer een isolatielaag (bubbeltjes plastic met een laagje aluminium).  Vervolgens wordt de temperatuur geregeld op 22.0 graden.

Hiervoor gebruik ik de temperatuur regelaar van Conrad.  (art nr 615910-89)

De eerste dag gaat de temperatuur wel even boven de 22 graden (ongeveer 25 graden) maar zakt dan vrij snel, waarna de verwarming het gistvast netjes rond de 22 graden houdt.  De hoofdvergisting is meestal voorbij na 3 dagen. Ik brouw meestal op de zaterdag of zondag en hevel het bier dan meestal over in het opvolgende weekeinde (dus na 6-7 dagen). Dit blijft vervolgens ook 2 week staan in twee vaten van 25l en wordt het bier uiteindelijk gebotteld na toevoeging van 6gr/l suiker.  Ik bottel met dit schema dus 3 weken na het brouwen.

Ook de flesjes komen vervolgens in dozen te staan waaronder nu deze elektrische deken weer ligt (wel even wat isolatie eronder anders gaat alle warmte de vloer in) en wordt deze afgedekt met de bekende bubbeltjes plastic folie. Ook hier weer de Conrad temperatuur regelaar op 22 graden gezet en ik heb na 1 week een volledige nagisting gehad en kunnen de flesjes op een koele plek worden weggezet.

Voordeel van deze elektrische deken in combinatie met de Conrad regelaar is dat ik de ruimte niet hoef te verwarmen, de gisting altijd precies in de verwachte tijd verloopt en ik een schema kan gebruiken wat netjes in intervallen van een week(en) valt. (1+2+1)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #68 Gepost op: 03-03-2007 21:25 u »
Leuk idee en geniale uitvoering. Ik had nog nooit gehoord van vergisting in elektrische deken. Ik heb overigens twee van de Conrad thermostaten om mijn bierkoelkasten op de gewenste temperatuur (10 C drinktemperatuur) en mijn navergistkast op temperatuur te houden.

Offline Stijn

• Vol lid
    • Stekkiesplace
« Reactie #69 Gepost op: 04-03-2007 06:21 u »
En zo het geschiedde.
Ik heb een 60 litervat van Oscar gehad.
Mooi ding!  :duimop:
Kraantje, professioneel waterslot.

Dat wordt dus binnenkort een high gravity brouwsel maken.

Het vat ruikt alleen nog een beetje naar plastic.
Heeft iemand tips om dit te verwijderen?
Warm water met een scheutje azijn of zo?

Dag Hoppie,

De geur kan je verwijderen door je vat te vullen met warm (heet) water en soda. Laat dit maar een nachtje staan. De soda-kristallen zijn verkrijgbaar in elke supermarkt

:proost2:

Stijn

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 04-03-2007 07:10 u »

Ok, bedankt voor de tip Stijn.  :proost2:

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #71 Gepost op: 04-03-2007 09:47 u »
Leuk idee en geniale uitvoering. Ik had nog nooit gehoord van vergisting in elektrische deken. Ik heb overigens twee van de Conrad thermostaten om mijn bierkoelkasten op de gewenste temperatuur (10 C drinktemperatuur) en mijn navergistkast op temperatuur te houden.
ik heb hier thuis ook een elektrisch deken liggen die ik alleen maar heb om gisvaten op temperatuur te houden.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #72 Gepost op: 04-03-2007 10:05 u »
En zo het geschiedde.... Het vat ruikt alleen nog een beetje naar plastic. Heeft iemand tips om dit te verwijderen? Warm water met een scheutje azijn of zo? :degroeten:

Die geur komt meestal van release componenten opdat het uitnemen uit de matrijs bij fabricage makkelijker zou gaan. Bij massaproductie, bijv. melk en bronwaterflessen is dat verboden. Bij kleinschalige productie zijn de moules of matrijzen niet zo geperfectioneerd en moeten ze wel dat product gebruiken, en dat blijft heel lang in de porin van de PP of PE zitten. Ze kunnen dus hardnekkig blijven stinken, zodanig dat het zelfs in de ogen prikt!

Krijg je weg door respectievelijk:
1) Goed wassen en wentelen met flinke concentratie Alkalische Reiniger of NaOH oplossing 60C met wat bleekwater bij. Vul nadien bij (tot vol) met lauw water en laat 1 nacht staan. U kan er eventueel (om tijd te sparen) te reinigen flessen in leggen.
2) Ledigen, Spoelen en vullen met 10 l oplossing zuurreiniger, dat moet alkalische resten in porin oplossen. Goed wentelen.
3) Ledigen. Vul met bodem van 10 liter lauw water, hierin 1 eetlepel citroenzuur en 4 eetlepels SULFIET (Kaliumdisulfiet, ook Campden genoemd). Doe dat buiten (geur en SO2gas!), sluit goed af, wentel en laat enkele dagen gesloten staan.
4) Ledigen, spoel met water met beetje Waterstofperoxide (H2O2) en zet weg met bodempje water + scheutje waterstofperoxide + scheutje azijn tot u het vat gebruikt.

Bij niet gebruiken: steeds een bodempje water met wat waterstofperoxide + scheutje azijn er in laten staan. Pas op: rubberringen kunnen versterven door langdurig waterstofperoxide, siliconeringen niet.

U kan de waterstofperoxide ook vervangen door Oxonia (P3-Henkel) of door VT5 (Diversey-Lever), dat is nog beter.

U kan net voor gebruik het vat eenvoudig leeg laten lekken, u hoeft dat na die perox of oxonia niet uit te spoelen, zoals men doet bij de finale flesontsmetting.

Succes,
Ronnie

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #73 Gepost op: 07-03-2007 18:48 u »
Een mooie tabel om te laten zien hoelang over het algemeen de hoofdgisting kan duren.

De rest gaat off-topic!

Tags: