Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waterslot  (gelezen 7731 keer)

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
Waterslot
« Gepost op: 09-11-2006 13:33 u »
hoi medebrouwers,

Ik ben nu weer een bier aan het brouwen en ik denk dat een van mijn watersloten kapot is. Ik heb gewoon een waterslot met zo'n rood dopje van het brewfermpakket. Steeds als het water naar beneden wordt geduwd door het brede buisje, stopt het proces als de luchtrand bij het smalle stukje onderaan komt. Als ik daarna op de deksel duw, komt er wel weer lucht doorheen en ontsnapt het lucht uit het waterslot, zoals het hoort. Nu druk ik om het half uur op de deksel om de gas afvoer te laten verlopen.

Weten jullie waarom het proces stopt op steeds dat punt? Er zit geen lek, want er komt geen water uit het waterslot.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Waterslot
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2006 13:44 u »
hallo,

Is jouw vat wel luchtdicht?

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 09-11-2006 13:54 u »
Ik denk het wel, er zit dus wel druk achter het waterslot. Als ik op de deksel druk, komt er voor zover ik weet alleen gas uit het waterslot. Ik heb nu net even mijn duim op het waterslot gehouden en op de deksel gedrukt, zodat als er een lek is, daar lucht uit moet komen. Daarna haalde ik mijn duim eraf en bleef de waterstand gelijk. Dus is de druk niet afgenomen en dus is er geen lek, denk ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 09-11-2006 14:19 u »
Ik denk het wel,

Dat moet je dus wel even zeker weten!

Als ik op de deksel druk, komt er voor zover ik weet alleen gas uit het waterslot.

Dit heb je geroken neem ik aan?

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-11-2006 16:08 u »
Je kan is proberen het vat af te sluiten (niet met een waterslot) en op het deksel duwen zodat er een kleine hoeveelheid druk ontstaat. Als je merkt dat dit erg makkelijk  gaat is er waarschijnlijk een lek.

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2006 23:35 u »
@ Oscar, het gas heb ik uit het waterslot zien opborrelen en geroken.

@ oranjeboom, Er staat ook druk op het waterslot, want er is een duidelijk verschil van de waterstand tussen beide buisjes. Ik heb het deksel met het waterslot afgesloten door mijn duim op het waterslot te leggen, zodat daar geen lucht doorheen kan. Daarna heb ik op het deksel geduwd, vervolgens haalde ik mijn duim weg, en de waterstand was op hetzelfde niveau als voor het duwen. Dus er was geen druk afname tijdens het duwen, dus was er geen lek. Het zit hem dus echt in het waterslot.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2006 07:51 u »
Dat is vreemd. Ik zou niet echt weten wat er kapot kan aan een waterslot  :denken:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2006 08:02 u »
Klopt het dat dit zo'n waterslot is waarin je een ronde stop hebt waarin je het echte slot stopt? Dan kan het zijn dat hij niet helemaal afsluit. Dan heb je namelijk wel tot een bepaalde mate een druk op je waterslot staan (het verschil in de buisjes) maar bij een hogere druk zal hij lekken aan de zijkant.

Verder kan er denk ik weinig stuk aan een waterslot. Je hebt namelijk 2 kanten bij een waterslot. De kant voor het water (de binnenkant van je vat) en de kant achter het water. Als er iets stuk is bij het laatste, geeft het niks. Voor het water, hier kan alleen stuk zijn wat ik al zei hierboven (of er moet een barst in je slot zitten). Als er iets anders stuk aan is zal je slot lekken, en dat doet het niet zei je.

Kort gezegd: zit je slot wel goed op je vat? is je vat heel?

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2006 11:58 u »
Jeroen, ik denk dat jij gelijk hebt met je 1e optie. Ik heb weer de duimproef uitgevoerd, maar dan iets langer. Toen veranderde de waterstand wel én ik voelde frisse lucht langs mijn vingers die om het waterslot zaten. Dus het lekte wel bij de opening. Ik rook ook bierlucht bij de opening.

Kan ik dit probleem verhelpen door het waterslot de volgende keer er beter in te doen? En is dit een probleem?  :weetniet:want als er lucht uitgaat is het niet erg, maar als er lucht in komt wel, maar omdat de druk in het vat hoger is, is dit onwaarschijnlijk lijkt mij.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2006 13:08 u »
Ik zou nu even je waterslot eraf halen en meteen goed in de stop doen. Past het niet goed kan je ook even teflon erom heen doen.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #10 Gepost op: 10-11-2006 15:43 u »
Mauritz,

Volgens mij zit er een miniem lek tussen je waterslot en je gistingtank. Dit maakt dat je waterslot wel omhoogstaat maar niet bubbelt. Ikzelf heb dit ook frequent voor met de gistingsemmer van Brouwland. Volgens mij sluit dat kleine ringetje niet zo goed af als een rubberen conische stop.

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 10-11-2006 23:57 u »
@ Jeroen. Ik heb het waterslot al anders gezet, maar dat werkte niet. Teflon heb ik niet, zijn er ook andere materialen die ook werken?

@ Walt. Dat kan inderdaad kloppen, deze emmer heeft een zwart ringetje. Ik heb ook een andere emmer met een rood rubberen stop en daar heb ik geen problemen mee. Wat doe jij aan dit probleem?

Maar is dit eigenlijk wel een probleem? De druk is groter in het vat zelf dan daar buiten, dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er lucht in komt.

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #12 Gepost op: 11-11-2006 01:09 u »
Gewoon minder water in het slot doen, dan hoeft de druk niet zo hoog te worden om het gas door het slot te laten ontsnappen.
Als het een plastic slot is kun je ook de lasnaad (is meestal een opstaand randje) voorzichtig met een scherp mes afsnijden op de plek waar hij door de stop gaat. Zo sluit hij beter aan op de stop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 11-11-2006 11:57 u »
Volgens mij zit er een miniem lek tussen je waterslot en je gistingtank. Dit maakt dat je waterslot wel omhoogstaat maar niet bubbelt. Ikzelf heb dit ook frequent voor met de gistingsemmer van Brouwland. Volgens mij sluit dat kleine ringetje niet zo goed af als een rubberen conische stop.

De eenvoudige gistemmer van Brouwland sluit gewoon niet goed af.

Deze dus.

Eeerlijk gezegd snap ik niet dat ze deze emmers verkopen met een waterslot. Deksels lekken zo hard dat je een waterslot gewoon niet nodig hebt.

Als je een mooi bubbelend waterslot wilt zien moet je allereest een goedsluitend gistvat hebben. Eentje met een rubberen ring in de deksel met schroefdaad aan de rand. Of eentje met een spanring.
Verder doe je er goed aan het waterslot in een volrubberen stop te steken van de juiste afmeting (net passend in het gat). Met een draaiende beweging duw je vervolgens de stop verder in het gat.

Zo'n gistvat dus.

En deze stoppen.

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 11-11-2006 15:44 u »
Bedankt voor jullie tips. Ik zal na dit brouwsel eens kijken of ik het waterslot bij kan slijpen. Maar volgens mij is de sluiting van de deksel om het vat zelf wel in orde. Daar ruik ik immers geen bier.

Maar weten jullie of het überhaupt een probleem kan zijn???

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 11-11-2006 15:57 u »
Welnee.
Ik gebruik al jaren een emmer zonder slot. Het deksel zet ik op een miniscuul kiertje zodat de fruitvliegjes
er niet in kunnen.
Sommigen dekken het vat af met een theedoek.
Niks aan de hand.

Het kraantje op emmer no.1 moet je wel voor uitkijken. Daar gaan vaak bacteriën in zitten.

:degroeten:

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 13-11-2006 22:54 u »
Welnee.
Ik gebruik al jaren een emmer zonder slot. Het deksel zet ik op een miniscuul kiertje zodat de fruitvliegjes
er niet in kunnen.
Sommigen dekken het vat af met een theedoek.
Niks aan de hand.

Gelukkig :D

Dat kraantje is inderdaad een zwak punt. Ik heb ook een keer meegemaakt dat er een paar druppels wort uit het kraantje lekte. Daarna hield het lekken vanzelf op. Ik denk dat ik na dit brouwsel het kraantje er af draai en apart in de chemipro oxi laat weken.

Alsnog bedankt voor de tips

Tags: waterslot gistvat