Koud hoppen (was dry hopping)

Gestart door Marjolijn, 06-07-2002 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marjolijn

Hallo medebrouwers,
Ik wil eens een keer bij een  minder hoppig bier experimenteren met dry-hopping.
Is het mogelijk om zonder kans op een besmetting de hop toe te voegen :weetniet:
En hoeveel? Of doe je dit maar op gevoel.
Meestal brouw ik ca. 25 liter per keer.
Alvast dank voor reaktie. Marjolijn

Herman

Hoi Marjolijn,

Ik heb zelf niet veel ervaring met dry-hoppen. Ik doe het niet vaak omdat ik niet veel Britse biertypes brouw, bij andere bieren lijkt het mij minder geschikt.

Je maakt eerst gewoon het bier zoals je gewend bent. Pas na de eerste gisting ga je de dry-hop toevoegen. Je kunt deze zonder bewerking toevoegen. Stop ze bijv in een hopzakje en doe daar een gesteriliseerde glazen knikker o.i.d. in.
Sommige brouwers koken de hop even voor de zekerheid, hiermee raak je echter wel weer elementaire stoffen kwijt.

De hoeveelheid hop vind ik moeilijker te bepalen. Ligt mede aan het type bier dat je brouwt. Starten met ergens rond de 10 gram/liter lijkt me redelijk.

Het is me bij proeven wel opgevallen dat ge-dry-hopte bieren wel eens een (nare) harsbitterheid hebben. Misschien dat Peter hier meer over kan vertellen.

Samenvattend: doe het alleen bij geschikte bierstijlen. Experimenteer in andere gevallen eens met maischoppen of een hopback (het wort bij het hevelen door verse hop heen laten stromen).

leuke artikelen in dit verband:
http://utopia.knoware.nl/users/hompe/hopspecial/hopinhoud.htm
http://groups.msn.com/GoodHomeBrewing/files/Articles/Mash%20Hopping.doc

:degroeten:
Suk6
Herman

Edwin

Hoi Herman  :proost:

Een van de beroemdste bieren met dry-hopping (althans voor mij de beroemdste) is Orval. Ik meen me te herinneren dat zij met Saaz dry-hoppen. De rest van de ingrediënten lijken me redelijk eenvoudig (lees: vaker vertoond). Natuurlijk is de gist bij Orval DE smaakbepaler.
Die 10 gram geldt bij een brouwsel van 10 liter? Volgens mij zit je dan inderdaad wel aardig in de goede richting (als het om Saaz gaat)

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

De 10g was inderdaad per 10 liter bedoeld.
Voor Marjolein is het wellicht handig, om het brouwsel in tweeen te splitsen. Een met en een zonder dry-hop. Op deze manier kun je de effecten het beste beoordelen. Dat heb ik met mijn magere ervaring met dry-hoppen tot nu toe ook gedaan.

Herman

Edwin

Hoi Herman  :proost:

Da's inderdaad een goede tip. Dat betekent dan wel dat bij het koken al gesplitst moet worden i.v.m. de hoptoevoegingen tijdens het koken (voor de (over)volledigheid)

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Niet mee eens. Ik zou niet splitsen bij het koken, maar pas na de primaire gisting. Dus wanneer je de dry-hop gaat toevoegen.

Herman

Edwin

Hoi Herman  :proost:

Je bitterheidsgraad wordt bij het gedry-hopte bier dan toch veel hoger dan bij het originele brouwsel? Het vergelijken wordt dan naar mijn idee ook moeilijker. De overige hoeveelheid toe te voegen hop zal inderdaad tijdens het koken toegevoegd moeten worden.

Waar zit mijn denkfout?

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

dry-hoppen (en ook aromahoppen, trouwens) voegt geen bitterheid meer toe, dat komt namelijk alleen vrij tijdens het koken. Het voegt alleen een hop smaak toe. Als je het effect van dry hoppen op de smaak wilt proeven, zou ik dus inderdaad pas splitsen na de primaire vergisting. Het niet ge dryhopde bier smaakt ook prima, zeker qua bitterheid.

Groetjes, JW.

Herman

Hoi Edwin,

Mijn antwoord was wat kort, realiseer ik me. Enige uitweiding misstaat niet, bij deze.

De hop voor het dry-hoppen geeft m.n. smaakelementen af. De bitterheid neemt als het goed is niet toe, of zeer minimaal. Dit komt omdat de alfazuren geen gelegenheid hebben gekregen om te 'isomeren'. Als je hop aan het einde van het koken toevoegt, heb je ook alleen baat bij de aromastoffen, de bitterheid neemt niet toe.

Vandaar mijn advies om bij een proef het bier pas na de primaire gisting te verdelen. Pas dan kun je beoordelen welke invloed dry-hoppen heeft. Ik ben het wel met je eens dat je bij het koken moet splitsen indien je wilt beproeven hoe dry-hoppen zich bijv. verhoudt tot het geven van een laatste hopgift voor het aroma of het gebruiken van een hop-back.

:degroeten:
Herman

Edwin

Hoi Herman en Jan-Willem  :proost:

Natuurlijk!! Jullie hebben gelijk. Ik was het eventjes 'vergeten'
 :nut: ik zit met mijn hoofd al in de vakantiestemming merk ik :nut: :groots:

Na het koken pas opsplitsen dus.

Edwin

Adrie

Ha brouwvrienden,

Nog nooit heb ik dry-hoppen toegepast, maar omdat Orval een van mijn favorieten is, wil ik het zeker eens proberen. Hebben jullie ervaring met de smaakeffecten van verschillende soorten hop? Met andere woorden: welke hopsoorten geven goede ervaringen en welke kunnen beter niet gebruikt worden en waarom wel/niet? Weet iemand wellicht welke hopsoort(en) Orval gebruikt?

Groeten,

A3

Edwin

Hoi A3  :proost:

Ik meen me te herinneren dat Orval met Saaz wordt gedry-hopt.

Edwin

JWVG

Volgens mij gebeurd het 'klassieke' dryhoppen vooral met angelsaksische ales en de bijbehorende hops, dus vooral East Kent Golding en (in mindere mate) Fuggles. In Amerika gebruiken ze ook de (relatief) zachtere van de Amerikaanse hops, vooral Cascade, alhoewel sommige idioten (mijn mening) ook Chinook en Columbus gebruiken. Saaz, en andere nobele hops zijn dus volgens mij geen klassieke dry-hops. Maar laat dat geen beletsel zijn - Belgische brouwers lappen immers met groot succes zo ongeveer alle regels aan hun laars (Orval blijkbaar ook dus).

Jan Willem.

Adrie

Ha Jan Willem,

Die gebruikte hop, die jij de 'zachtere' hopsoorten noemt, zijn dat dan hopsoorten met weinig alfazuren (de zgn aromahoppen)?

Groeten,

A3

JWVG

Nou, dat is allemaal erg relatief met die alfazuren - vergeleken met 'onze' nobele hops zijn ze allemaal heel bitter. Het ging meer om de smaak. Cascade is met enige goede wil nog wel te waarderen (sprekend als Europese bierliefhebber) vanwege het citrus aroma. Hops als Chinook en Columbus behoren tot de 'cat-pee' categorie, en smaken erg hard/grof, dus gewoon niet zo geschikt voor dry-hoppen.

Jan Willem.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.