Koud hoppen (was dry hopping)

Gestart door Marjolijn, 06-07-2002 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marjolijn

Hallo medebrouwers,
Ik wil eens een keer bij een  minder hoppig bier experimenteren met dry-hopping.
Is het mogelijk om zonder kans op een besmetting de hop toe te voegen :weetniet:
En hoeveel? Of doe je dit maar op gevoel.
Meestal brouw ik ca. 25 liter per keer.
Alvast dank voor reaktie. Marjolijn

Herman

Hoi Marjolijn,

Ik heb zelf niet veel ervaring met dry-hoppen. Ik doe het niet vaak omdat ik niet veel Britse biertypes brouw, bij andere bieren lijkt het mij minder geschikt.

Je maakt eerst gewoon het bier zoals je gewend bent. Pas na de eerste gisting ga je de dry-hop toevoegen. Je kunt deze zonder bewerking toevoegen. Stop ze bijv in een hopzakje en doe daar een gesteriliseerde glazen knikker o.i.d. in.
Sommige brouwers koken de hop even voor de zekerheid, hiermee raak je echter wel weer elementaire stoffen kwijt.

De hoeveelheid hop vind ik moeilijker te bepalen. Ligt mede aan het type bier dat je brouwt. Starten met ergens rond de 10 gram/liter lijkt me redelijk.

Het is me bij proeven wel opgevallen dat ge-dry-hopte bieren wel eens een (nare) harsbitterheid hebben. Misschien dat Peter hier meer over kan vertellen.

Samenvattend: doe het alleen bij geschikte bierstijlen. Experimenteer in andere gevallen eens met maischoppen of een hopback (het wort bij het hevelen door verse hop heen laten stromen).

leuke artikelen in dit verband:
http://utopia.knoware.nl/users/hompe/hopspecial/hopinhoud.htm
http://groups.msn.com/GoodHomeBrewing/files/Articles/Mash%20Hopping.doc

:degroeten:
Suk6
Herman

Edwin

Hoi Herman  :proost:

Een van de beroemdste bieren met dry-hopping (althans voor mij de beroemdste) is Orval. Ik meen me te herinneren dat zij met Saaz dry-hoppen. De rest van de ingrediënten lijken me redelijk eenvoudig (lees: vaker vertoond). Natuurlijk is de gist bij Orval DE smaakbepaler.