Belletjes uit bruissteen?

Gestart door MaartenM, 06-11-2006 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal,

Ik doe een eerste test met een giststarter maken. Ik oefen op een korrelgist, maar vroeg me het volgende af: ik heb een Brewferm setje die ik eerst netjes ontsmet heb. Nu ik het pompje aan heb voel ik zonder bruissteentje in elk geval dat hij lucht door het filter en de slang pompt maar zie geen "belletjes" uit het bruissteentje komen. Is dit normaal (had ik me in elk geval niet voorgesteld) en hoe weet ik nu of hij "het doet" ?

Edgar

Je ziet geen belletjes terwijl het is ondergedompeld? Hoe diep is die fles (hoe hoog de waterkolom)? Kan het steentje verstopt zijn door een reinigingsmiddel?

Het Brouwland-pompje samen met het dunne Brouwland-slangetje belemmeren de luchtstroom nogal. Goede kans dat jet met een iets dikker slangetje wel lukt. Het slangetje wat inkorten kan ook wonderen doen.

Jacques

Bij een verstopt rvs bruissteentje doet koken met azijnzuur ook wonderen.

Om verstopping te voorkomen blaas ik het steentje met behulp van het pompje droog na gebruik.

thibolleke

Citaat van: Edgar op 06-11-2006  21:36 uHet Brouwland-pompje samen met het dunne Brouwland-slangetje belemmeren de luchtstroom nogal. Goede kans dat jet met een iets dikker slangetje wel lukt. Het slangetje wat inkorten kan ook wonderen doen.
Toch moet het normaal gezien standaard ook werken.

Edgar

Citaat van: thibolleke op 06-11-2006  21:40 uToch moet het normaal gezien standaard ook werken.

Het zou wel moeten werken, maar in de praktijk werkt het slecht, zodra de omstandigheid niet meer helemaal 'standaard' is.

MaartenM

Wel het is een keramisch kooksteentje, en de slang inkorten reslteerde inderdaad in een zeer bescheiden belletjesstroom. misschien moet hij nog op gang komen?! Ik vraag me wel af hoe goed de zuurstof wordt opgenomen aangezien ik zie dat het kooksteentje drijft. Wel het is gelukkig allemaal nog maar een test dus ik zal hierna eens kijken hoe ik het een en ander kan verbeteren. Wat betreft het oppervlak: ik heb een 5 L gistingsfles met mand waar 1 L gisstarter in zit (100 g moutextract, 5 g SiriS yeast Vit en 1 zinkgistcapsule)

Edgar

Inderdaad drijft het, het is eerlijk gezegd een prutsding. Misschien dat hard uitblazen de boel een beetje 'opent'. Als je filter een beetje nat is, wordt het ook bijna ondoorlaatbaar, dus dat is ook iets om te controleren. Probeer het ook eens zonder filter om te zien hoe hij werkt.

oranjeboombiertje

Citaat van: MaartenM op 06-11-2006  21:46 uWel het is een keramisch kooksteentje, en de slang inkorten reslteerde inderdaad in een zeer bescheiden belletjesstroom. misschien moet hij nog op gang komen?! Ik vraag me wel af hoe goed de zuurstof wordt opgenomen aangezien ik zie dat het kooksteentje drijft. Wel het is gelukkig allemaal nog maar een test dus ik zal hierna eens kijken hoe ik het een en ander kan verbeteren. Wat betreft het oppervlak: ik heb een 5 L gistingsfles met mand waar 1 L gisstarter in zit (100 g moutextract, 5 g SiriS yeast Vit en 1 zinkgistcapsule)

Om het drijven van het steentje te voorkomen heb ik bij de aansluiting van het slangetje een stukje slodeertin eromheen gewikkeld. Hierdoor wordt het steentje zwaar genoeg om op de bodem te liggen.

groeten, Wesley

Henielma

Citaat van: oranjeboombiertje op 06-11-2006  22:08 uOm het drijven van het steentje te voorkomen heb ik bij de aansluiting van het slangetje een stukje slodeertin eromheen gewikkeld. Hierdoor wordt het steentje zwaar genoeg om op de bodem te liggen.

groeten, Wesley

Loodvrije soldeertin mag ik hopen?

oranjeboombiertje

Dat zou ik eigenlijk niet weten  :pan: het is maar erg weinig dus ik denk dat dit geen effect zal hebben.

Edgar

Als je het niet weet is het waarschijnlijk niet loodvrij. Heel weinig lood is ook heel ongezond, dus ik zou dat zeer zeker veranderen door iets anders als ik jou was. Van alcohol alleen sterven al genoeg hersencellen.

Oscar

Citaat van: Edgar op 06-11-2006  23:56 uHeel weinig lood is ook heel ongezond

CiteerDe invloed van lood op ons lichaam
Lood komt in het bloed terecht via het spijsverteringsstelsel (inslikken) of via de longen (inhaleren). In het lichaam verstoort het de productie van rode bloedcellen doordat het de synthese van hemoglobine verhindert. Hemoglobine is dat deel van de rode bloedcellen dat zuurstof vervoert naar de verschillende delen van het lichaam. Lood brengt ook schade toe aan de buitenlaag van de rode bloedcellen. Daarnaast kan het zich binden aan veel andere organen, zoals de botten, zenuwen en nieren.

Verschijnselen
Mensen met een te hoog loodgehalte in het lichaam hebben over het algemeen last van moeheid, misselijkheid en braken. De eetlust neemt af en ze hebben pijn in de onderbuik. Daarnaast kunnen ze last hebben van darmverstopping (constipatie). Het belangrijkste verschijnsel van loodvergiftiging is bloedarmoede als gevolg van de vernietiging van rode bloedcellen en een incorrecte synthese van hemoglobine. Kenmerkend voor loodvergiftiging is een blauwe streep op het tandvlees (de zogenaamde loodzoom). Als de zenuwen zijn aangetast, kan verlamming van de hand of voet optreden. Aantasting van de hersenen kan toevallen en aanvallen van bewusteloosheid veroorzaken. Op een röntgenfoto kan worden vastgesteld dat de botten dichte strepen op de uiteinden hebben. Dit komt vooral veel voor rond de pols en knieën bij kinderen, omdat deze beenderen bij hen aan de uiteinden groeien. Onderzoeken onder kinderen die aan lood zijn blootgesteld, wijzen uit dat zelfs lage loodgehaltes kunnen leiden tot een lagere intelligentie (IQ), leerstoornissen, gedragsproblemen en nierbeschadiging. Baby's waarvan de moeder tijdens de zwangerschap blootgesteld is geweest aan lood kunnen een geestelijke en lichamelijke achterstand hebben.

Bon..


Ik ben absoluut niet paranoia maar dit soort risico's wil je natuurlijk niet lopen... :neenee:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Maarten, collega Organisch chemicus: ik wil je niet aanzetten tot het bedriegen van je werkgever maar in al jullie HPLC eluentia hangen de perfect geschikte RVS bruissteentjes. Vaak ook nog eens 10 micrometer gaatjes, beter kan niet. Misschien kun je een afgekeurde vinden.

MaartenM

Mo: Now there's a thought :denken: tav mijn huidige brouwsteentje en filter: het is de eerste keer dat ik ze gebruik en ze komen niet uit de verpakking, dus nat of verstopt lijkt me vreemd. Ik ga d'r vanavond eens mee prutsen. Het leek wel alsof er een bescheiden dot zeer fijn schuim in mijn fles stond. Experiment lijkt dus te slagen. Ik had trouwens een korrelgistje van een jaar oud gebruikt en deze had binnen een uur al wat schuim en waterslot bubbels! Daarvan was ik wel behoorlijk onder de indruk!

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 07-11-2006  00:22 uIk ben absoluut niet paranoia maar dit soort risico's wil je natuurlijk niet lopen... :neenee:

Groeten en gezondheid
Oscar

Ik ga toch maar eens goed uitzoeken of er lood in zit. Maar ik heb dezelfde tin gebruikt om een hevelfilter mee te maken. Deze tin is speciaal om koper te solderen zou hier ook lood in zitten?  :denken:

groeten, Wesley

Adrie

Er zijn twee soorten soldeertin: met lood en met zilver. De laatste moet je hebben. Dit is trouwens de soldeertin die ook voor waterleidingen wordt gebruikt. Het moet op de verpakking staan of er lood in zit of zilver.

MaartenM

Nog even een vraagje: ik heb inderdaad een oud HPLC-bruissteentje weten los te peuteren (gelukkig gebruiken wij op werk dit systeem niet meer) maar heb wel een vraagje: heb ik (na natuurlijk het steentje te ontsmetten) nog een filter nodig? Ik dacht namelijk dat zo'n RVS steentje al automatisch een filter was in verband met de poriegrootte van de gaatjes?

Drents Hopbier

Citaat van: MaartenM op 07-11-2006  12:30 uNog even een vraagje: ik heb inderdaad een oud HPLC-bruissteentje weten los te peuteren (gelukkig gebruiken wij op werk dit systeem niet meer) maar heb wel een vraagje: heb ik (na natuurlijk het steentje te ontsmetten) nog een filter nodig? ik dacht namelijk dat zo'n RVS steentje al automatisch een filter was ivm de poriegrootte van de gaatjes?
Bacteriën enz. houd je tegen met 0,2 micron.

Hopbier

oranjeboombiertje

Citaat van: Adrie op 07-11-2006  11:13 uEr zijn twee soorten soldeertin: met lood en met zilver. De laatste moet je hebben. Dit is trouwens de soldeertin die ook voor waterleidingen wordt gebruikt. Het moet op de verpakking staan of er lood in zit of zilver.

Ik heb eens gekeken en het is met zilver dus kan het geen kwaad  :dansen:

MaartenM

Ok, dus als het inderdaad 10 micron is (moet ik even navragen) dan heb ik nog steeds een filtertje nodig?

MO

Hier is al veel vaker over gediscussieerd. Velen hebben goede ervaringen zonder filter. Meeste microorganismen zitten op stofdeeltjes en die passen niet door 10 micron. Ik heb er filter tussen maar die zit er al drie jaar tussen en is dus niet steriel meer. Voor 100% zekerheid heb je een extra filter nodig. Maar ik zou het er wel op durven wagen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.