Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mandfles of gistingsvat?  (gelezen 2300 keer)

Offline GierBier

• Boven 10 berichten
  • *
Mandfles of gistingsvat?
« Gepost op: 08-11-2006 08:45 u »
Ik ben me aan het voorbereiden op mijn eerste keer brouwen. Ik denk dat ik bijna alle benodigdheden inmiddels heb en ik ben me aan het inlezen hoe het brouwproces precies werkt. Daarnaast is dit forum een prachtige bron.

Wat ik niet helemaal begrijp, is de keuze tussen mandfles en gistingsvat. De startpakketten van Brouwland hebben alleen gistingsvaten maar op dit forum lees ik dat veel brouwers met mandflessen werken?
Kan iemand mij hier iets over uitleggen? Vast bedankt!

Groeten,
Bas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Mandfles of gistingsvat?
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2006 09:09 u »
Ik gebruik ze allebei. Het gistvat voor de hoofdvergisting en de mandfles voor de lagering.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Mandfles of gistingsvat?
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2006 09:11 u »
Lees in deze topics maar eens de argumenten waarom vooral de lagering (2e vergisting) het beste in glas kan gebeuren. Eerste vergisting doe ik ook nogal eens in plastic, die duurt toch maar een paar dagen tot een week.

vergisting in glas of in plastic 1
vergisting in glas of in plastic 2

Tags: mandfles