Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BONK 2006/ Deltabierfestival 2006 BOKBIER  (gelezen 3361 keer)

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Land: nl
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
BONK 2006/ Deltabierfestival 2006 BOKBIER
« Gepost op: 05-11-2006 13:53 u »
Wat laat misschien maar ik twijfelde waar ik dit recept moest plaatsen. Met 80 punten een vierde plaats, eigenlijk niet genoeg deelnemers. Maar met ongeveer hetzelfde recept heb ik op het Deltabierfestival in maart dit jaar een tweede plaats gehaald met 85 punten. Dus het lijkt mij wel een bewezen recept.

Brouwer: Theo Verschoor
Bron recept: div. voorgaande brouwsels
Naam: T-BOK
Soort: Bokbier (Nederlandse stijl)
Brouwdatum: 10 augustus 2006
Botteldatum: 25 september

Begin SG: 1062
Eind SG:   1014
 Kleur: 49 ebc
Bitterheid:33 IBU
Hoeveelheid: 23 liter

Gebruikte ingredienten:

3000 gram Pilsmout 3 ebc
1000 gram Tarwemout 15 ebc
  600 gram Cara-Crystal 120 ebc
  250 gram Special B-400 ebc
    20 gram Chocolademout 800 ebc
    20 gram Carafa special 1000 ebc
   750 gram Tarwevlokken
   800 gram Donkere Kandij-600 ebc

Hop:
26 gram Styrian Goldings 5,5%-pellets na 10 min.
18 gram Herschbrücker 4,0% pellets na 30 min.
12 gram Herschbrücker 4,0% pellets laatse 10 min.

Gist: Danstar Windsor

Maischema: 15 ltr(+4 ml melkzuur 80%) 54ºC 10 min.
                 + 8 ltr= 62ºC 30 min.
                 + 8ltr+ opw.72º- 10 min.
in 20 min opwarmen naar 76º - spoelen met ± 5 ltr./ 80º

Kooktijd 90 minuten
Beluchten alleen door overhevelen

Door laag rendement en vrij hoog eind sg op 20 aug. 300 gr.Donkere kandij extra
toegevoegd (is in totaal al opgenomen) bij lagering in fles.

Aantal punten 80, maar podiumplaatsen gingen naar andere bieren met resp 77 en 76 pnt. Dit komt doordat
de eerste plaats bepaald werd door een groot verschil in punten, en de volgende 6 bieren een tweede keurings-ronde ingingen, waarbij dit bier als 3e eindigde. Eigenlijk had volgens de reglementen de bieren die nu 2e en 3e werden, opgewaardeerd moeten worden tot 81 en 82 pnt, maar dat was niet gebeurt, vandaar de verwarring na de prijsuitreiking.

Commentaar keurmeester: Mooi moutig bier, vraagt om een volgende!

Persoonlijk vind ik dit bier iets te zoet, dus volgend jaar: Zelfde recept met weer een andere gist?

Het brouwsel van sept. 2006 had exact dezelfde moutstort, alleen 300 gr. Kandij minder, en heel belangrijk,
DANSTAR NOTTINGHAM gist - waardoor het te weinig body had.Dit koste slechts  2  puntjes op de keuring (Vandaar de keuze voor de WINDSOR dit jaar)

Dit bier haalde op het DELTA Bierfestival maart 2006 met 85 punten een tweede plaats (21 okt.gebotteld!)

Het commentaar in 2005: Heel mooi bier, zijn punten waard. Jammer dat er geen (Bock) concurentie is op deze keuring.
De reden dat dit bier niet op het BONK 2005 werd gekeurd was de te late botteling.

Theo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: BONK 2006/ Deltabierfestival 2006 BOKBIER
« Reactie #1 Gepost op: 05-11-2006 15:06 u »
Complexe moutstort Theo. Vind je al die tarwe terug in hoofd- en nasmaak? Ook gewoon gebrande mout, stoer hoor! Windsor met een aanzienlijke hoeveelheid suiker lijkt me ook een prima combinatie voor een bock. Volgend jaar ook maar eens proberen.

Tags: