Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slow bier  (gelezen 16525 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Slow bier
« Reactie #50 Gepost op: 07-11-2006 18:17 u »
Ik geef eerlijk toe dat ik niet biologisch eet omdat ik het te duur vind net zoals Hoppie, BBQ is mijn favoriete eten, ik gebruik Chempro Caustic en maak mijn WC ook schoon met een plens dikbleek...

Dit onderwerp zet me wel aan het denken, de denkwijze van jullie is wel een eye-opener.

Slow Bier maak ik echter naar mijn mening al.

- Ik gebruik geen middelen / toevoegingen om het proces onnatuurlijk snel te laten verlopen (behalve de vergisting... ik heb geen vertrouwen in versche Amersfoortse gist uit de lucht  ;)).
- Ik bereid mijn bier met natuurlijke grondstoffen.
- Ik brouw mijn bier op een ambachtelijke wijze, vol liefde en passie.
- Zo drink ik het ook  ;D

Ik hoop dat jullie iets van de grond krijgen, dan ga ik zeker mee!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 07-11-2006 18:51 u »

Citaat
ik heb geen vertrouwen in versche Amersfoortse gist uit de lucht 
:-[
Als Porter liefhebber zou je eens een zure Oldtime porter kunnen maken.  :proost:

Citaat
1 kg aardappelen ŗ Ä 3,50
Dit is trouwens echt schofterig duur.
Goedkoop Henk?  :neenee:
Bijna 8 gulden voor 1kg piepertjes.
Normale aardappelen zijn 2,5kg voor Ä 2,30, en dat is al duur.

Citaat
Ik ontsmet altijd met spiritus.
Blijft er dan geen smaakje achter Adrie?
Doe je flesjes hier ook mee?

:degroeten:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #52 Gepost op: 07-11-2006 18:59 u »
Als Porter liefhebber zou je eens een zure Oldtime porter kunnen maken.  :proost:

Ik ga binnenkort de Wyeast blend voor een lambic uitproberen... one step at the time Hop. Ik moet nog ervaring opdoen  ;)

maar dat even terzijde, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 07-11-2006 19:01 u »

Citaat
je begrijpt wel wat ik bedoel.
Yeah  :biersmile:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #54 Gepost op: 07-11-2006 19:30 u »
Dit is trouwens echt schofterig duur.
Goedkoop Henk?  :neenee:
Bijna 8 gulden voor 1kg piepertjes.
Normale aardappelen zijn 2,5kg voor Ä 2,30, en dat is al duur.

Ik zou het zo niet weten wat die aardappelen kosten, ik heb maar wat gegokt. Het ging mij om het rekenvoorbeeld. Volgens mijn vrouw kosten die dingen nog geen Euro per kg en die kan het weten. Wordt het dus allemaal nog veel gunstiger. Bio rules ;)

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 07-11-2006 19:45 u »

Mmm, ik geef je het voordeel van de twijfel.  ;)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #56 Gepost op: 08-11-2006 09:10 u »
Blijft er dan geen smaakje achter Adrie?
Doe je flesjes hier ook mee?

Nee, hoor. Gewoon drie keer naspoelen met heet water. Flesjes ontsmet ik nooit. Na gebruik direct drie keer spoelen met heet water en laten uitlekken. Vervolgens droog en stofvrij opbergen en er is geen vuiltje aan de lucht.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 08-11-2006 09:14 u »
Ja, laten we het weer eens over schoonmaken flesjes hebben. Goed idee! Ik spoel ze uit, laat ze drogen, berg ze op in dozen en vul ze zonder verdere behandeling. Jippie, schoonmaken!

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #58 Gepost op: 08-11-2006 10:31 u »
Na al deze berichten te hebben gelezen vraag ik mijn af waarom we in godsnaam een extra onderdeel op het ONK hebben om het beste kloonrecept te maken? In dit geval de chouffe. :denken:

groeten,

roco

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 08-11-2006 10:56 u »
Wij brouwen thuis helemaal geen slow bier. Vooral die gasten met die grote installaties niet. Er wordt op inefficiŽnte wijze gestookt en er wordt veel te veel water per liter bier gebruikt. Ik schat dat we thuis misschien wel op 1:50 zitten, terwijl 1:8 de norm is in groter brouwerijen. En dat is inclusief flessen en fusten reinigen. Voor al dat warme water kost veel te veel gas.
Op dit punt zijn grote moderne Nederlandse brouwerijen wel een voorbeeld voor ons. Op grondstof gebied wellicht niet.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 08-11-2006 11:20 u »
Dat geldt natuurlijk vaak in het algemeen: groter betekent efficiŽnter en dat kŠn milieuvriendelijker betekenen. Het is ook veel zuiniger als we allemaal elke dag in een restaurant gaan eten in plaats van zelf koken. Maar dat is het punt hier niet. Het gaat om de manier waarop het gemaakt wordt. Snel en industrieel, met inferieure grondstoffen of langzaam, ambachtelijk en met kwalitatief betere grondstoffen.

Maar MO heeft een punt: het kan best zijn dat zelf gebrouwen bier met biologische grondstoffen milieuonvriendelijker is dan industrieel bier gemaakt met niet-biologische grondstoffen, maar dat hoeft niet. Het is heel moeilijk om verschillende aspecten tegen elkaar af te wegen. Is 1 m≥ watergebruik meer erger dan 1 gram bestrijdingsmiddelen? Weegt 1 kuub gas op tegen 1 kg kunstmest? Doet het transport van biologische hop uit Nieuw-Zeeland  naar hier het uitsparen van bestrijdingsmiddelen teniet? Dit zijn vragen waar milieuwetenschappers en milieueconomen al tijden mee worstelen.

Al met al is het waarschijnlijk het best om Gulpener bier te drinken: redelijk grootschalig, lokaal en biologisch geteeld. Drinkt allen Dort!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 08-11-2006 11:26 u »
Ik ben ook voor d'n Dort. Wat een heerlijk bier is dat toch. Gelukkig staat hij bij de plaatstelijke Jumbo altijd in de schappen. Waarschijnlijk alleen voor mij, maar goed.
Nog zoiets: biologisch maar dan de hele wereld over vervoerd, dat heb ik nooit begrepen. Diezelfde Jumbo als eerder genoemd heeft wel eens wat biologische groenten en fruit liggen. Wat moet ik dan kiezen: een bio tomaat uit Israel of een kastomaat (over kuubs gas gesproken) uit Nederland. Ik kies dan toch voor lokaal. In mijn definitie mag bio niet verder vervoerd worden dan een km of 200. Liefst minder.
En bio hop uit Nieuw Zeeland is dus geen biohop. Ingevlogen zeker? Weet je hoe vaak wij kunnen brouwen op de energie van dat ene vliegreisje?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 08-11-2006 11:40 u »
Precies! Ik heb hier altijd discussies over in onze natuurvoedingswinkel. De winkelier haalt rustig bioproducten uit verre landen, omdat "de klant om diversiteit vraagt". Dat deze producten dan nog wel biologisch, maar eigenlijk niet meer milieuvriendelijk zijn, maakt hem blijkbaar niets uit en de klanten ook niet. Gelukkig is er bij ons op zaterdag de biologische boerenmarkt, waar lokaal verbouwde biologische groenten te krijgen zijn (voor een stuk minder pegels dan bij de natuurvoedingswinkel).

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: 08-11-2006 12:29 u »
Ik kan hier in Duitsland bij meerdere online brouwerszaken gewoon biomout kopen. Is per kg ongeveer 10 cent duurder.

Biohop geloof ik ook.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 08-11-2006 18:59 u »
Bioproducten uit Nw-Zeeland, inderdaad bezopen. Als je een Odin abonnement neemt heb je streekproducten van het seizoen. Ook dat is slow, producten van het seizoen eten. Waarom tomaten in december, dan eten wij stampot boerenkool (uit eigen tuin) met spek (niet uit eigen tuin  ;D ). Ook het variŽren met soorten (oude rassen) biedt mogelijkheden. In Veenhuizen op de Nieuwe Akker stonden vorig jaar 64 soorten kool. Witte en rode kool op elk moment van het jaar oogstbaar op het land.

Vandaag had ik een gesprek met een adviseur op het gebied van de biologische landbouw voor Noord Nederland. Ik heb haar de vraag naar bio mout en hop voorgelegd. Zij vertelde mij dat er in Friesland een mouterij is opgestart met de Friesche Brouwerij, ze zou ernaar informeren of er producten zijn te leveren aan vd Kooij en mij hierover informeren. Zo gauw ik meer weet horen jullie dat.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 08-11-2006 19:00 u »
Ik kan hier in Duitsland bij meerdere online brouwerszaken gewoon biomout kopen. Is per kg ongeveer 10 cent duurder.

Biohop geloof ik ook.

Kun je links op het forum zetten?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 08-11-2006 19:22 u »
Goed plan.

10 cent per kilo is inderdaad te doen.
Dan rijd ik wel even met mijn diesel verslindende tractor naar Duitsland.  >:D

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #67 Gepost op: 08-11-2006 20:21 u »
Dan rij ik wel even met mijn diesel verslindende tractor naar Duitsland.  >:D

Biodiesel?  ;)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #68 Gepost op: 09-11-2006 09:08 u »
Wat betreft de bio-spullen uit verre landen: Ik vind dat toch wel een beetje een negative insteek. Het is natuurlijk waar dat aan die producten een extra milieubelasting zit, maar het feit dat ze biologisch verbouwd zijn betekent niet dat het 'heilige' producten moeten zijn. Een natuurvoedingswinkel is geen macrobiotische tempel.

Reguliere producten komen ook van heinde en verre en als ik moet kiezen tussen een ver regulier product en een ver bio-product, is de laatste toch een veel betere keuze. Ettelijke producten kķnnen alleen maar uit verre landen komen; als je de 'lokaal eten' doctrine helemaal doortrekt gaat je keukenkast er vooroorlogs uitzien. Of zelfs middeleeuws, want al in de 17e eeuw dronken we hier koffie.

We kunnen ons beter drukmaken over het dumpen van onze zwaar bespoten gesubsidiŽerde uien in die verre landen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 09-11-2006 09:46 u »
Klopt wat je zegt, maar de vraag was eigenlijk wat nu erger is: bespoten hop uit eigen land of biohop uit Nieuw-Zeeland? Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 09-11-2006 10:11 u »
Klopt wat je zegt, maar de vraag was eigenlijk wat nu erger is: bespoten hop uit eigen land of biohop uit Nieuw-Zeeland? Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

Dan zou je moeten uitrekenen wat het aan brandstof kost om 100 gr hop te transporteren. Misschien is het werkelijk redabeler een vliegtuig vol hop uit Nieuw Zeeland te halen.  :verbergen:

De link voor biohop en -mout uit Duitsland: http://www.satkau1.de/versand/

(wel iets duurder als ik dacht  ::) )

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 09-11-2006 10:20 u »
Volgens mij moet je die keuze gewoon laten afhangen van je persoonlijke afkeer van bestrijdingsmiddelen.

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #72 Gepost op: 09-11-2006 13:43 u »
We moeten als klant (dus koning) onze stem kenbaar maken en zodoende voor elkaar krijgen dat
onze boeren gewoon de produkten gaan verbouwen die wij willen. :lessmile:

Het is dan wel duurder maar ja wel goed weer onze economie en gevolg daarvan is dat wij het ook beter krijgen (hoop ik).

sjaak

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #73 Gepost op: 13-11-2006 16:48 u »
Zojuist een berichtje van Bart Balis van Brouwland ontvangen. Ze zijn de mogelijkheden van het leveren van biologische mout en hop aan het onderzoeken.
Zodra ze meer informatie hebben horen we het...

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #74 Gepost op: 13-11-2006 17:38 u »
@EBC, De afgelopen week hebben wij eenzelfde gedachte gehad  :D

Ik heb een vraag gesteld bij Dingemans, Weyermann, Brouwland, van der Kooy, van Gelder en bij wijnmakerij de Wijkgaard, over het verkrijgen van biomouten.

van de vijf aangeschreven adressen heb ik vier reacties teruggehad;

Dingemans (cargil),  heb ik op de website gevraagd naar het onderzoek wat ze in 2002 hebben ingesteld om biomouten te gaan produceren. hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar in hun product overzicht nog geen organic of biomouten gezien.

Weyerman, heb ik aangeschreven en een reactie terug gehad van Michael Bauer die mij heeft doorverwezen naar Brouwland;

thank you for your inquiry and interest in Weyermann Specialty Malts.

Please contact Brouwland, our retailer for Belgium, in the enclosed address.

Thank you for your understanding.

Brouwland heb ik gevraagd naar het pakket van Weyerman en een keurige reatie gekregen;

Helaas hebben wij geen biomouten in ons assortiment.
De enige die we op dit moment wel hebben is biologische speltmout.

Van der Kooy, heeft mij toegezegt om een onderzoekje te doen om te kijken wat deze organic mouten zijn. Maar daarna nog geen reactie meer gehad.

Van gelder, een keurige reactie terug gehad en heeft sommige van de biomouten in huis, maar heeft mij verwezen naar Brouwland voor het volledige assortiment.

De Wijkgaart, Klopt inderdaad dat wij de Weyermann verkopen. Wij betrekken deze via onze groothandel waardoor ook kleinere hoeveelheden te leveren zijn. Deze verkopen echter niet de organic mouten en gaan dit ook niet doen.
Omdat het voor ons moeilijk is om bij de fabrikant zelf in te kopen (te grote hoeveelheden) kan ik u helaas hieraan niet helpen.

De tussentijdse conclusie is dat er geen importeur in Nederland is die het volledige pakket van Weyerman in huis heeft, en dit aan particulieren kan verkopen.

Op de site van Weyerman is zeer veel informtie te vinden over hun assortiment (organic malts) biomouten. Ik moet ook zeggen dat ik een zeer goed slow gevoel had, bij de vormgeving en informatie van de website van Weyerman. Tevens ben ik onder de indruk van de transparantie van de producten, een batch mout kan worden teruggezocht naar producent hier is administratie van, HACCP, ISO 9001 sinds 2000, en de keuringen van de mouten worden gedaan door een onafhankelijk lab.

Ik hoop dat er door dit interesse offensief, bij Brouwland een aanvulling komt op hun assortiment met de biomout van Weyermann. Als dit niet gaat lukken zit ik te denken om een Duitse leverancier te vinden.

Tags: