Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slow bier  (gelezen 16532 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Slow bier
« Gepost op: 05-11-2006 01:05 u »
Ik kan het soms niet meer volgen...

De commercie dwingt brouwerijen om de kwaliteit te verlagen. Zelfs onze trappisten kunnen er niet omheen. Wees nu eerlijk, de Westmalle van een paar jaar geleden is niet meer die van vandaag. En hetzelfde geldt voor Rochefort, Orval en de andere.

Het klonen van commerciele bieren is niet zinnig. Het is gebakken lucht. Laten we hier op dit forum met z'n allen een nieuwe bier trend invoeren. SLOW BIER!

Niet langzaam invoeren , maar 'slow' invoeren. Net als de slow food beweging.

Commercie leidt tot slecht bier. Alles rustig en 'volgens de natuur' levert veel beter resultaat.

Dus mijn motto: mijn volgende bier wordt een SIPA...slow ipa. En daarna een Sloppelbock,  een Sleel en dan nog een Slond. Ik hoop te eindigen met een Sloerie  :dansen:.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Slow bier
« Reactie #1 Gepost op: 05-11-2006 11:09 u »
Wat is dan het verschil met bv een 'normale' IPA? Ga je langer maischen en koken?

Slow food heeft volgens mij meer te maken met de ingredienten die op een 'ouderwetse' langzame manier zijn gekweekt zonder (schadelijke) toevoegingen die je in staat zouden stellen om het product uit de grond te stampen. Ik geloof niet dat je echt veel kan doen aan water, mout, hop en gist om dat slower te maken. OK, hop kan nog ecologisch. Dus wat zijn jouw ideeŽn hierover?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 05-11-2006 12:30 u »
Wat is dan het verschil met bv een 'normale' IPA? Ga je langer maischen en koken?

Slow food heeft volgens mij meer te maken met de ingredienten die op een 'ouderwetse' langzame manier zijn gekweekt zonder (schadelijke) toevoegingen die je in staat zouden stellen om het product uit de grond te stampen.

Ja, slow food is volgens mij direct gekoppeld aan "authenticiteit" , nog zo'n mooie marketing term. Het zou moeten resulteren in producten zoals ze "vroeger" smaakten. Dit wordt bepaald door ingrediŽnten en proces. Commerciele bedrijven kunnen hier hooguit aan appeleren door inspelen op onderbuikgevoelens . In werkelijk kunnen ze nooit op deze wijze economisch produceren tenzij de consument meer wil betalen. En dat zijn er maar weinig...

Als hobbybrouwer hoef je gelukkig niet te denken aan kostenaspecten en kun je ook het proces instellen zoals jezelf wilt. Aan de andere kant ben je natuurlijk wel gebonden aan de moutsoorten die geleverd kunnen worden (en dus van de uitgangsgerst). Als deze zo worden veredeld dat je geen eiwitrust meer nodig hebt dan ga je hier al een stukje "authenticiteit" verliezen. Als we dan ook nog eens allemaal overgaan op een 1-staps maisch en en-mass Amerikaanse hopsoorten gaan gebruiken verliezen we nog meer "authenticiteit".

Als je als hobbybrouwer zou willen onthaasten zou je dus vooral geen 1-staps maisches moeten doen. En we zouden ook onze eigen gerst moeten gaan kiemen en branden.....

Het lijkt dus inderdaad weinig zinnig om commerciele bieren te gaan klonen omdat je ongewild aan de smaakvervlakking mee gaat doen. Aan de andere kant lijkt me toch wel een uitdaging om zoveel kennis te hebben dat je in staat bent om iets volledig na te brouwen.

@EBC: dan stel ik voor om te eindigen met Slempen al dan niet in combinatie met een Sloerie...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 05-11-2006 12:37 u »
Wat ik bedoel te zeggen is:

Commerciele brouwerijen dwingen zichzelf om de kwaliteit van hun produkt te verminderen. Waarom besteden wij zoveel moeite om deze trend ook te volgen? Waarom zou je een bier namaken dat eigenlijk niet eens zo lekker is? Een bier waarvan je weet dat het beter kan, omdat de brouwer probeert de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit?

Onze bieren zullen zelden op het origineel lijken. Om dat te bereiken zullen we -in plaats van alleen mout- ook met zetmelen, amylases en suikers te werk moeten gaan. Ons bier zal altijd voller zijn, simpelweg omdat wij eerlijke grondstoffen gebruiken en brouwerijen niet.

Ik maak geen klonen meer, als ik nog een Westmalle-achtig bier zou willen maken, dan is het geen Westmalle kloon, maar een slow Westmalle.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-11-2006 12:48 u »
EBC  :hoera:  :hoera:  :hoera:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2006 13:22 u »
Ik ben het volledig met je eens EBC, zie hier mijn bijdrage in de thread over het kloonproject van een poosje geleden.

Commerciele bedrijven kunnen hier hooguit aan appeleren door inspelen op onderbuikgevoelens . In werkelijk kunnen ze nooit op deze wijze economisch produceren tenzij de consument meer wil betalen. En dat zijn er maar weinig......

Deze vooringenomenheid zorgt dat dit soort initiatieven ook geen kans krijgen. Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die in dit marksegment wel degelijk succesvol zijn. Zij doen dit door de consument daadwerkelijk zelf te benaderen en dit niet door multinationals als Ahold (supermarktoorlog, boekhoudfraude Amerika,..) te laten bepalen. Het succes van bedrijven als ODIN, Ecostyle, Machandel, Ekoland, De Rit, De Nieuwe Band en diverse regionale agrarisch ondernemers laten dit zien. Als het gaat om kwaliteit en daar gaat het ons als hobbybrouwers toch in eerste instantie om, dan moeten wij inderdaad geen consessies doen en ons hard maken voor de verkrijgbaarheid van "eerlijke" grondstoffen. Dat die kwalitatief goed kunnen zijn hebben de brouwers van het Gronings gilde kunnen ervaren toen ik samen met Ger biologische hoppen uit BelgiŽ heb gehaald bij de enige biologische hopteler Joris Cambie. Wel tekenend dat zijn hop voor 100% wordt uitgevoerd naar Engeland. Dit hoorde ik ook toen ik jaren geleden bij Ruud Verschie in Ens was, een zeer succesvolle biologische teler van tomaten en paprika's (5 hectare hypermoderne kassen). Ook hij exporteerde voor 100% naar Engeland en Zwitserland. Hoezo niet econimsch produceren... Wij laten ons teveel domineren door de Aholds van tegenwoordig. Laten wij als hobbybrouwers onze marktvraag eens in beeld brengen. Wie weet kunnen we rechtstreeks afspraken maken met telers die conform onze eisen willen produceren en komt er zo weer een succesvolle slowfood onderneming bij.  :brouwen:

Groeten,

Henk

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2006 13:54 u »
Hoezo niet econimsch produceren... Wij laten ons teveel domineren door de Aholds van tegenwoordig.

Helemaal met je eens hoor!

Blijkbaar is er in UK nog wel voldoende kwaliteitsbesef en wil de consument daar ook voor betalen. De supers in NL spelen de producenten tegen elkaar uit zodat uiteindelijk de kostprijs van het product naar beneden moet en met als resultaat dat oude merken verdwijnen. Van binnenuit weet ik dat bedrijven best echte kwaliteit willen leveren maar dit lukt ze niet in de huidige markt. Investeringsmaatschappijen zoals Neerlands Glorie proberen hier een graantje mee te pikken door de oude merken op te kopen en in de markt te houden. Maar uiteindelijk zal het voor hen ook meer een marketingstrategie zijn dan dat ze echt begaan zijn met de produktkwaliteit.

Het lijkt me daarom ook belangrijk dat de consument ook in staat is om "echte"  producten te proeven. Hier zou een schone taak liggen voor de kleinere brouwerijen, gildes met actie bierbrouwers,.......Ik kom zelf van een boerderij waar kaas wordt gemaakt van niet gepasteuriseerde melk. Mensen die deze kaas ooit hebben geproefd die hoeven niet meer zo'n stukje fabrieksrubber.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2006 17:42 u »
Mooi onderwerp, wat uitnodigt om even verder te denken dan de waan van de dag.

In Engeland is er blijkbaar meer besef hoe voedsel tot stand komt, mensen zijn zich bewust van het credo "je bent wat je eet"
als je dit besef doortrekt vraag je jezelf wel eens af of je wel genoegen neemt, met voedsel waarvan de verpakking duurder is dan de inhoud. Of de wijze waarop voedsel tot stand komt en hoe dit zijn invloed heeft op ons milieu.

Zelf ben ik mij druk gaan maken hoe mijn voedsel is geproduceerd toen ik zelf begon te volkstuinen.
Als ik in de winkel een kilo kip voor vijf euro zie liggen weet ik ook wel wat voor een leven dat beest heeft gehad, en dat hij geen voedsel heeft gehad waarmee je een top product zal krijgen. Maar ik moet zeggen dat de smaak van die kip de norm is geworden en dat geld voor veel producten die ik in zijn oorspronkelijke geur en smaak waarschijnlijk niet zo lekker zal vinden dan de geëvolueerde smaak en geur van de huidige norm.

Er is wel eens een onderzoek gedaan onder scholieren die mayonaise mochten proeven, en hier de keuze kregen tussen een handgemaakte mayonaise met verse eieren en een goede olie met een lekkere azijn en goede mosterd. Dit was gemaakt door een topkok die een uitstekende mayonaise had gemaakt en deze is vergeleken met de norm, Calvè en zoals je wel kan raden won de Calvè met glans. Dit zegt iets over het smaakbeeld van de meeste mensen en deed mij afvragen hoe ik hier nou mee om moest gaan.

Omdat er over smaak niet te veel kan worden voorgeschreven, kan je er voor kiezen om voedsel te eten wat op een wijze tot stand is gekomen die je graag wil ondersteunen. Dit geeft keuzes die je kan maken bij het kopen van voedsel en vraagt interesse in die producten, waar komt het vandaan en hoe wordt dit gemaakt.

Zelf vind ik het leuk om bewust met ons eten bezig te zijn en dit voor een groot gedeelte zelf te telen, brouwen, bakken en roken. Dit geeft een zinvolle hobby en een groot genoegen als ik dit consumeer.

Even een paar linkjes;
http://www.velt.be/Joomla/
http://www.thefutureoffood.com/

:degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 05-11-2006 19:44 u »
Ik ben het ook eens met EBC en alle mensen die bewust zijn van goed voedsel.
De Leffe probeer ik ook op natuurlijke wijze te maken, en is ook de 1 na laatste kloon die ik maak.
Hierna maak ik nog een echte kloon van Rodenbach, en daarna ga ik lekker mijn eigen biologische weg.
Het is inderdaad gebakken lucht.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-11-2006 20:04 u »
Als ik het zo bekijk kon er inderdaad wel eens toekomst zijn voor het "slowbier". Zou het nou zo gek zijn om een leverancier zo ver te krijgen dat hij biologische produkten gaat verkopen. Als wij ons gezamenlijk, bijvoorbeeld via dit forum, hard maken voor het feit dat we dat willen, dan moeten er toch zaken te doen zijn.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2006 16:12 u »
Misschien zijn kleine slijters te overtuigen om 'slowbieren' te verkopen. Zij moeten hun producten namelijk zoveel mogelijk doen laten verschillen van de grote ketens en supermarkten om te kunnen blijven concureren. Daarnaast heeft een echt ambachtelijk/ natuurlijk bier meer status dan een pilsje, dus dit moet wel lukken denk ik.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-11-2006 16:23 u »
Ik begrijp iets niet, in welk opzicht verschillen deze "slow" bieren dan van het huidige assortiment van Nederlandse kleine brouwerijen. Deze brouwers gebruiken ook zelden of nooit enige vormen van zetmelen, enzymen en dat soort reut. Volgens mij wordt er ook bijna nergens gebruik gemaakt van een versnelde vergist of lagerstap.

Het enige wat ik dan kan bedenken is om ecologische mout en hop te gebruiken, en dan kom je uit bij de Leckere en sommige bieren van 't IJ. We zijn eruit!

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-11-2006 16:40 u »
Begrijp me goed, ik wil helemaal geen bier verkopen. Mijn bedoeling is om gezamenlijk als hobbybrouwers een vraag te genereren naar biologische mouten en hoppen, zodat wij ons eigen bier op een "verantwoorde wijze" kunnen brouwen. Dit is helemaal niet zo'n gek idee, bij ons in het noorden is een zelfde initiatief ten aanzien van het zelf bakken van brood. Zie de site van Hoeve Eiteweert.

Groeten,

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #13 Gepost op: 06-11-2006 16:46 u »
Het lijkt er inderdaad op dat er een toekomst is voor slowfood, de kenmerken zijn alleen niet makkelijk te vatten.
Ik ben in de overtuiging dat al het hobbybier slowfood is, maar ben geÔnterreseerd in hoe onze ingrediŽnten tot stand zijn gekomen.

Er wordt wel eens wat geschreven over biohop, maar ben nog geen biomout gezien. Misschien is het wel eens goed om te zoeken naar informatie over de produktie van mout. Waar wordt de gerst geteeld en hoe wordt dit bemest, gengerst? En wordt dit ook bespoten? We zouden eens kunnen vergelijken tussen de verschillende aanbieders of dit inzichtelijk is en als dit niet zo is of er misschien informatie kan worden gegeven.

Je kan dan een overzicht maken welke bedrijven hier oog voor hebben en wat ze er voor doen. Hiermee kan je dan een overzicht maken wat hobbybrouwers kunnen gebruiken om te kiezen wat voor mout en hop ze gaan gebruiken.

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #14 Gepost op: 06-11-2006 16:56 u »
 :hoera: :hoera: :hoera:
Ook wij zijn voor biologische ecologische produkten.
Dus als het ook kan voor onze produkten om bier te maken, graag zelfs. :proost2:

Hoed idee.

ingrid en sjaak

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #15 Gepost op: 06-11-2006 17:13 u »
Ik vind het een mooi idee, hopelijk ontdekken jullie goede, eerlijke leveranciers. Daar wil ik ook wel grondstoffen van hebben te zijner tijd.  :brouwen:.

Maar als je het niet erg vind boost ik mijn gist wel met voedingszouten, zinkgist en zuurstof. SLOW vergisten is nou juist niet wat ik wil  ;D.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-11-2006 17:28 u »
bepaalde zaken moeten nu eenmaal snel :lekkerbier:

Offline Bastiaan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 06-11-2006 17:30 u »

Weyermann heeft bio malz en bio caramelmalz

website weyermann 

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 06-11-2006 18:36 u »
En als we dan die goudeerlijke ingredienten hebben waarmee een ouderwets lekker biertje maken komt het volgende aspect aan de orde wat binnen de slow food beweging misschien nog wel belangrijker is: namelijk de tijd nemen om te genieten van wat de aarde gegeven heeft met mensen waar je om geeft

.........dat is dus niet in korte tijd een grote hoeveelheid bier naar binnen slaan......dat zou voor velen van ons wel eens moeilijker kunnen worden....

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 06-11-2006 18:46 u »
 ??? wat zijn grote hoeveelheden.

:beersmiley: 1 biertje per uur?
 :gistsmile: 1 vaatje per week?

wat is het nut van ons brouwen? :idea:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 06-11-2006 18:59 u »
en dan kom je uit bij de Leckere en sommige bieren van 't IJ. We zijn eruit!

't IJ gebruikt nu bij mijn beste weten voor alle bieren biologische mout en hop.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 06-11-2006 19:14 u »
Weet je waar ze inkopen doen?
 :duimop:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 06-11-2006 19:25 u »
Nee, maar ergens staat me bij dat de mout uit Duitsland zou komen. Maar ik heb echt geen idee. Een mailtje zal vast uitsluitsel bieden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 06-11-2006 19:41 u »
Hun hop komt uit Nieuw Zeeland en is vies. Er zijn ook Duitse aanbieders van biohop, Budels gebruikt dit in zijn biobier. Ook bij Gulpener zijn ze heel ver met het gebruik van biomout en -hop. Als ik mijn best zou doen, zou ik misschien wel aan een partij Wageningse biomout kunnen komen. Laatst de teler hiervan gesproken, van de 25 ton per jaar wordt er maar 1 ton gebruikt. Maar ja, wat moeten hobbybrouwers nu met 24 ton pils-pale-biomout.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 06-11-2006 19:46 u »
Ik kan dan wel een hoop brouwsels oefenen, :brouwen:
en zodra ik het kan commercieel worden :biersmile:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 06-11-2006 20:40 u »
Zoals ik al eerder zei is er in BelgiŽ biologische hop te koop. Rechtstreeks bij de teler heb ik in 2004 Magnum, EK Goldings, Fuggles en Challenger gehaald. Hij vertelde toen dat er in 2005 ook Saaz bij zou komen. Een ritje naar Poperinge is geen straf, zeker niet als je ook nog even in Westvleteren wat bier gaat halen. Vervolgens de hop verdelen onder de collega's op het BONK zou een mogelijkheid zijn. Ik zou ook kunnen informeren aan wie hij zijn hop levert in Engeland, om dan via deze leverancier een contact met een leverancier in Nederland te leggen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als vd Kooij het gewoon in het schap had liggen.

Volgens mij brouwt Us Heit ook met biologische mout. Ik zou Aart v.d. Linden eens een mailtje kunnen sturen om te vragen hoe hij hieraan komt.

Misschien, maar dat is nu nog toekomstmuziek, komt er over niet al te lange tijd een biologisch dynamisch agrarisch bedrijf in Veenhuizen (Drenthe). Met deze ondernemer heb ik al gesproken over het verbouwen van brouwgerst, dat wordt daar nu ook geteeld, maar nog niet biologisch. Ook de mogelijkheid van het verbouwen van hop hoort daar tot de mogelijkheden. Voor informatie over de ontwikkelingen in dit monumentale gevangenisdorp zie de volgende links:

Gevangenismuseum Veenhuizen
de Nieuwe Akker
Ontwikkelingsbureau Veenhuizen

Groeten,

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 06-11-2006 22:00 u »
Ik geloof dat ik vandaag niet zoveel begrijp: Waar is het nou om te doen:
1) om een betere smaak. Ik geloof niet dat je in bier zoveel smaakverschil kunt verwachten van ecologische mout of hop. De eventuele 'schadelijke' smaakgevolgen van een bestrijdingsmiddel dringen volgens mij niet zover in de graankorrel. Sommige hop gaat ook nog eens vies smaken als het ecologisch geteeld is.
2) gaat het erom dat het op een verantwoorde manier gekweekt wordt. Daar kan ik inkomen, maar dat is volgens mij niet het uitgangspunt van slow food en zo komt het mij ook niet over in de eerste mail.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen biologisch, ecologische producten, maar ik denk dat je dan heel je leef -en eetpatroon moet bekijken en dan nagaan waar het het meeste nut heeft. En ik denk niet dat het bij bier ligt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 06-11-2006 23:43 u »
Ik ben een voorstander van biologische produkten, als het even kan kies ik voor biologisch. Vooral bij dierlijke produkten moet ik wel zeggen, daar vind ik het van groter belang (stem diervriendelijk!).

Ook voor hop is biologisch denk ik heel zinnig, omdat ik weet dat hop veel bestrijdingsmiddelen vraagt en dan ook nog eens op een heel onefficiŽnte manier toegediend door de grote hoogte van de planten. Waardoor veel nodig is en een groot gebied eromheen er last van heeft. Dwerghoppen zijn de toekomst wat dat betreft, die kunnen tijdens het besproeien omtunneld worden zodat minder produkt nodig is en minder uitwaaiÔng plaatsvindt.

Maar helemaal geen gif is natuurlijk gewoon vele malen beter.

Of het voor gerstemout zo relevant is wťťt ik eenvoudig niet. Vermoedelijk wordt daar ook flink gespoten. Ik zou een roep om biologische mout en hop van harte ondersteunen. Die paar euro per brouwsel extra maken voor ons niet uit. Maar er moet natuurlijk wel aan hoge kwaliteitseisen worden voldaan. Inderdaad is de (bio) hopping van 't IJ de laatste tijd onaangenaam, al lijken de laatste brouwsels alweer iets beter. Dat lijkt meer met hopkeuze dan met kwaliteit te maken te hebben.

Eigenlijk zijn wij toch grotendeels Slow Brewers. Er zijn niet veel brouwerijen die hun ondergisters zo lang laten rijpen als ik, omdat ze allemaal inderdaad tot het maximum haalbare van hun capaciteit moeten produceren. Automatisch krijg je dan overdemocratische bieren waarbij het smaakpanel (6 huisvrouwen in een hokje) of gewoon het verkoopcijfer bepaalt of de laatste vernieuwing acceptabel is of niet. Slikken ze het, dan is het goed.

Gelukkig kunnen wij anders werken! Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er ook commerciŽel gezien een flinke markt is voor kwaliteitsgerichte produkten. Waar het onvermijdelijk misgaat, is als twee groepen zich ermee gaan bemoeien:

-De marketingjongens
-De aandeelhouders

De eerste groep wil ik geen woorden aan vuil maken, die zijn wat mij betreft de vloek van de moderne maatschappij. Fatwa. Ook al draait de economie erop.

De tweede groep is minder kwaadaardig, maar zorgt wel voor veel ellende. Als je elk jaar mťťr winst moet maken, heb je na een paar jaar een probleem en moet je kosten gaan besparen. Dan begint het gelazer. Dan komen de experts van de industrie die je gaan overtuigen dat het voor de kwaliteit niets uitmaakt, integendeel, als je je produkt verbetert met extract-zus, filter-zo en toevoeging-X.

Kortom: Houd het klein, brouw groots. Houd 'm in de familie die brouwerij.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 06-11-2006 23:56 u »
Dat vind ik een mooie bijdrage van jou, Edgar! :hoera: Je economische analyse deel ik helemaal.

Ten aanzien van biologisch ligt de winst niet alleen in het niet spuiten van de producten. De grond waarop biologisch wordt geteeld is veel beter in balans doordat er geen kunstmest, maar organische mest wordt gebruikt. Daardoor gaat het humusgehalte omhoog, waardoor de grond een buffer aan voedingsstoffen kan bevatten. Ook bevat de grond een groot aantal sporenelementen die vaak essentieel zijn voor de groei en gezondheid van de plant. En daar zit em de crux: de bodem-plant-dier(-mens) kringloop. Vandaar dat ik het op dat punt ook niet helemaal met je eens ben Edgar, voor mij zijn biologische planten zeker net zo belangrijk dan dieren.

En daar zit ook de link naar slowfood/slowbier. Niet alleen het product moet op een rustige/natuurlijke wijze bereid worden, maar de ingrediŽnten moeten ook op die wijze groeien. Ik stuurde al een link naar projecten in Veenhuizen. In de afgelopen vier jaren heb ik de ontwikkelingen daar mogen trekken. Ik kan je vertellen dat ik daar al een aantal keren bezoek heb gehad van Andrea van Gemst, voorzitter van Slowfood Nederland, die helemaal achter deze wijze van produceren staat. Het klopt dat slowfoodproducten niet biologisch hoeven te zijn, maar er wordt zeker de voorkeur aan gegeven. Trouwens, regelmatig lees je tegenwoordig dat topkoks ook steeds meer overstappen op bio-producten. :duimop:

Groeten,

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 06-11-2006 23:57 u »
houd het klein, brouw groots. Houd 'm in de familie die brouwerij.

Tsja..een nobel streven..maar hiermee ben ik het 100% eens  :duimop:

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 07-11-2006 00:06 u »
Ik wil dus wel even zeuren en ondersteun bij deze Gerbs pleidooi van harte. Ik wil niet te arrogant overkomen, dus ik stel niet de vraag in het praatcafe "wie is er nog meer vegetariŽr" - maar dus bij deze wel -. (durf die vraag ook niet te stellen rondom topic als "wie rijdt er nog meer motor" - in mijn volledig extreem linkse naÔeve visie volstrekt onacceptabel). Kortom: zouden we de wereld ecologie niet allen een veel groter doel dienen als we ons geen zorgen meer maken over de biologische afkomst van bier, maar gewoon even gezellig met zijn allen stoppen met vleesch eten en zo de wereld op een veel hoger niveau verbeteren?

Of praat ik nu echt volledige nonsens?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 07-11-2006 01:36 u »
Geen vleesch eten? Ik hoor niet goed? Ik zit hier in de States en eet elke dag de meest verrukkelijke grote steaks, gisteren nog 20oz (hoewel dat niet meer zo fijn was, daar slaap je niet goed van). En nog mooier, met bier (of goede wijn)!

Mijn initiele gedachte bij slow ging niet uit naar biologisch, hoewel ik als het kan alles biologisch koop. Niet zozeer uit principe, maar veeleer omdat het gewoon veel lekkerder is. Mijn gedachte van dat moment was dat het klonen van bier niet zinnig is. Ik ga voor lekker en het gemiddelde commerciele bier kan gewoon veel beter. Dus waarom klonen?
Ik vind het wel leuk om te zien wat het allemaal losmaakt.

Ik ben niet links, of niet meer, vroeger wel, maar volgens mij gaat dat met de jaren vanzelf over. Geduld MO, het komt goed.  ;) Maar als we de wereld echt willen verbeteren, dan moeten we de bevolkingsgroei een rigoreuze halt toeroepen, allerlei andere milieuplannen en diervriendelijke acties zijn goed om ons geweten te sussen, maar leveren niks op.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 07-11-2006 07:21 u »
Citaat
maar gewoon even gezellig met zijn allen stoppen met vleesch eten en zo de wereld op een veel hoger niveau verbeteren?

De mens is een alles-eter.
Ons hele (korte) darmstelsel is gebaseerd op vlees.
Wij zijn zover gekomen als mensheid doordat we vlees eten.

Of er moet nu wel een hele goede vleesvervanger op de markt zijn.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 07-11-2006 09:20 u »
Stoppen met vlees eten, ja als het niet biologisch/ecologisch is.
Dan kunnen we ook stoppen met bier brouwen,want dan hoeven we niets weg te spoelen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #34 Gepost op: 07-11-2006 10:24 u »
Maar als we de wereld echt willen verbeteren, dan moeten we de bevolkingsgroei een rigoreuze halt toeroepen, allerlei andere milieuplannen en diervriendelijke acties zijn goed om ons geweten te sussen, maar leveren niks op.

[activistmodus]Wat een defaitisme. Na ons de zondvloed. Wij zijn bij uitstek verantwoordelijk voor onze acties wat betreft het verpesten van onze planeet. Er zijn legio voorbeelden van milieuplannen die wel iets opleveren. Wat dacht je bijvoorbeeld van het uitbannen van ozonlaagvretende drijfgassen uit spuitbussen en koelkasten? Weet je nog hoe onze oppervlaktewateren er aan toe waren eind jaren zestig en hoe ze zijn opgeknapt na het grootschalig bouwen van rioolwaterzuiveringsinstallaties? En bovendien, EBC, als je dan het planetaire nut niet inziet van biologisch en/of vegetarisch eten, het is ook nog eens beter voor je eigen gezondheid.[/activistmodus]

Ik een ook bijna volledig biologisch, teel in mijn groententuin biologisch, eet weinig, maar wel biologisch vlees en zou ook heel graag biologisch willen brouwen. Ik zou het sterk toejuichen als wij aan biomout en -hop kunnen komen. Van Frans heb ik wel eens begrepen dat de hoeveelheid biologische gerst te weinig is om vermout te krijgen. Mouters als Dingemans werken met zulke grote hoeveelheden, dat de toevoer van biomout te klein is om separaat behandeld te kunnen worden. Wellicht kunnen we toch eens contact opnemen met Gulpener of de Leckere om aan biospul te komen of een actie doen richting Brouwland.

Biologisch hop verbouwen kan heel goed. Zoals Henk al aanhaalt, is het verbeteren van de grond met compost in plaats van het strooien van kunstmest vaak al een enorme stap in de goede richting. De grond verbetert, de planten zijn veel gezonder en plaagziekten of -insecten krijgen veel minder kans. Spuiten is dan vaak al niet eens meer nodig.

De economie dwingt inderdaad richting snel, kunstmatig en goedkoop, maar er zijn gelukkig steeds meer consumenten die kiezen voor kwaliteit. Ik prijs Gulpener dat de de biologische richting ingeslagen zijn en ze zijn er redelijk succesvol mee. Om Gulpener te steunen drink ik regelmatig een Dort  ;D. Maar pas als voldoende mensen bereid zijn om meer te betalen voor kwaliteit, zal er echt iets veranderen. Trouwens, die meerprijs voor kwaliteit valt best mee. Mijn idee is dat je beter 1 goed bier kunt drinken dat 2 mindere bieren. Dat je beter biologisch kunt eten dan een flatscreen TV in je kamer te hebben. Dat je beter kunt fietsen dan autorijden (spaart je bovendien een abonnement op de fitness uit).

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 07-11-2006 11:07 u »
Ik ben absoluut voorstander van biologisch, maar betaal er geen cent extra voor.
Het irriteerd me een beetje hoe makkelijk gezegd wordt:
"Die paar euro per brouwsel extra maken voor ons niet uit.".

Dat maakt wel uit.
ik vind de niet bio al F*king duur.
Alles is duur.
Het is moeilijk om in deze tijd nog je kop boven water te houden.
Er zijn mensen die nog niet eens normaal kunnen eten omdat ze geen geld meer hebben.
Voedselbanken. Moet ik nog meer zeggen?

Bio is leuk, maar de geldkraan is dicht !

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 07-11-2006 11:25 u »
Hoppie, het is een kwestie van keuzes maken. Moet je eens kijken hoeveel geld je uitspaart als je de auto weg doet.  ;D Kun je gemakkelijk overstappen op een volledig biologisch dieet. Wat ook scheelt is als je alleen groenten van het seizoen koopt. Biologisch is duurder, en de keuze voor biologisch kan impliceren dat je je uitgavenpatroon moet veranderen, maar dat geldt voor meer keuzes. Het is mijn vaste overtuiging dat het voor de meeste mensen geen kwestie is van niet kunnen, maar van niet willen, omdat het nu eenmaal heel moeilijk is om vaste patronen te veranderen.

Afgezien daarvan is het natuurlijk heel raar dat milieuonvriendelijk geteelde producten goedkoper zijn dan milieuvriendelijk geteelde. De schade aan natuur en milieu wordt geheel afgewenteld op de maatschappij (of in zijn geheel niet gecompenseerd). In de niet eens zo heel verre toekomst zal ons drinkwater een stuk duurder gaan worden door de overbemesting. Hebben we wel jarenlang (te) goedkoop voedsel gehad, maar vervolgens moeten we veel meer gaan betalen voor ons water, omdat de meststoffen de drinkwaterputten hebben bereikt. In grote delen van Nederland zijn al vele drinkwaterputten gesloten omdat er teveel nitraat in het water zit. Goedkoop is uiteindelijk toch duurkoop.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #37 Gepost op: 07-11-2006 11:53 u »
[protestmodus]Na ons de zondvloed? Niks daarvan. Ik ben zeer planeetgericht bezig. Ik geef slechts aan dat dweilen met de kraan open geen oplossing biedt. Maar die discussie ga ik hier niet voeren[/protestmodus]

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 07-11-2006 12:02 u »
Citaat
Afgezien daarvan is het natuurlijk heel raar dat milieuonvriendelijk geteelde producten goedkoper zijn dan milieuvriendelijk geteelde.

JUIST! Daar snap ik ook niets van.
Wat ik ook niet snap, is dat "gewone" producten ook niet biologisch zijn.
Ik verwacht gewoon geen troep in mijn mout en eten.
Het is eigenlijk van de zotte dat er onderscheidt is tussen troep en biologisch.
Alles hoort gewoon biologisch te zijn.

Citaat
Moet je eens kijken hoeveel geld je uitspaart als je de auto weg doet.
Bijna niets kan ik je vertellen.
Het OV is voor mij geen optie.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #39 Gepost op: 07-11-2006 12:06 u »
[aktiemodus]Mail gestuurd aan Brouwland:
Beste Brouwland,

Op het forum Hobbybrouwen.nl is een topic ontstaan dat aangeeft dat er behoefte is aan biologisch geteelde mout en hop (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5153.0.html).

Wellicht kunt u eens nagaan in hoeverre Brouwland aan deze vraag zou kunnen voldoen? Welke producten zouden leverbaar zijn en aan welke prijs?

Met vriendelijke groet,
[/aktiemodus]

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 07-11-2006 12:20 u »
Hoezo biologisch is "duurder"? Duurder dan wat? Het maakt uit wat je referentiekader is, is dat veel voor zo weinig mogelijk of een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit verhouding. Een voorbeeld:

Ik koop in Groningen op de markt bij de biologische kraam 1 bloemkool ŗ Ä 3,50 + 1 kg aardappelen ŗ Ä 3,50. Bij de Groene Weg slagerij koop ik 5 slavinken ŗ Ä 1,50. Dat is totaal ongeveer Ä 15,-- voor een maaltijd van 5 personen. Dat is Ä 3,-- pp. Wat betaal je voor een patat met en een frikandel bij de snackbar? Er zijn veel mensen die echt regelmatig dit soort voedsel nuttigen of naar MD gaan en diezelfde mensen zeggen biologisch eten te duur te vinden. Het is inderdaad een kwestie van keuzes maken!

Daarnaast is het zo dat de uiteindelijke prijs voor voedsel wordt bepaald in de keten. Veel van de productprijs komt niet terecht waar het hoort, doordat het blijft hangen in de keten op de plek waar geen toegevoegde waarde wordt gecreŽerd. De prijs gaat tussen producent en consument ongeveer zeven keer over de kop. Als al die schakels in de keten zouden worden geŽlimineerd en de consument en de producent dichter bij elkaar zouden komen te staan, dan zou de kostprijs van veel producten lager komen te liggen. De hop die ik in 2004 uit Poperinge haalde was aanzienlijk goedkoper dan bij vd Kooij en het was wel biologisch.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-11-2006 12:48 u »
Bloemen voor Henk!

Wellicht moet iemand van dit forum maar een handeltje beginnen in biologische mout en hop, direct betrokken bij de producenten.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 07-11-2006 12:56 u »
Ik word dan klant. samenvol

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #43 Gepost op: 07-11-2006 13:11 u »
[aktiemodus]Mail gestuurd aan Brouwland:
Beste Brouwland,

Op het forum Hobbybrouwen.nl is een topic ontstaan dat aangeeft dat er behoefte is aan biologisch geteelde mout en hop (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5153.0.html).

Wellicht kunt u eens nagaan in hoeverre Brouwland aan deze vraag zou kunnen voldoen? Welke producten zouden leverbaar zijn en aan welke prijs?

Met vriendelijke groet,
[/aktiemodus]

Veel gelul, weinig aktie... ik zat te wachten op de eerste die de handschoen oppakt en inderdaad aktief op zoek gaat naar de biologische grondstoffen voor ons bier. EBC gefeliciteerd je gaat door voor de magnetron stoompan.

Johannes

Offline Bastiaan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 07-11-2006 13:35 u »
Vreemd, ik kan hier redelijk gemakkelijk aan organic malt komen. Moet het wel via internet bestellen, maar dat geldt wel voor wat meer zaken.

paddockwood

De organic pilsner en organic wheat malts komen zelfs bij Weyermann vandaan, ik neem aan dat je daar in Nederland makkelijker aan kan komen dan in Canada.

Offline Bastiaan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 07-11-2006 14:16 u »
Misschien past dit ook wel in deze discussie, anders moet het maar naar een nieuw topic. Ik vind eigenlijk dat het wel erbij hoort, want het is vreemd om te zeuren over landbouw gif, gebruikt bij de productie van gerst of hop, en vervolgens een bak natronloog of chloor het riool in te spoelen omdat daar je slangen zo mooi schoon van worden.

Welke chemicalien gebruiken jullie om de brouw installatie schoon te maken en te ontsmetten? En dan gaat het niet om wat het beste werkt, maar om wat het minst schadelijk is voor het milieu. Ik ben geen scheikundige of milieukundige, en weet niet precies wat er gebeurt, als er de gebruikte chemicalien naar een waterreinigingsinstallatie gestuurd worden, maar zelf woon ik in een stad zonder waterreinigings installatie, alles wat ik gebruik en door de gootsteen spoel gaat direct de oceaan in. Ik begrijp dat oxy-san (Hydrogen peroxide, disodium salt, magnesium sulphate) boilogisch afbreekbaar is, maar ik weet niet wat ik het best kan gebruiken om schoon te maken. Iemand suggesties?

Bas

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 07-11-2006 14:26 u »
Schoonmaken kan het best gewoon met afwasmiddel. Daar zijn milieuvriendelijke varianten van. Ik ontsmet altijd met spiritus. Slangen e.d. hoef je helemaal niet in een loogoplossing of wat dan ook te bewaren. Goed schoonmaken en droog (!) opbergen is voldoende voor al je brouwspullen.

Overigens is natronloog niet zo heel schadelijk. Een rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) kan veel hebben. Chloor is minder leuk, maar tegen de tijd dat jouw afvalwater de rwzi bereikt is het zodanig verdund dat het geen problemen oplevert. Loost jouw huis ongezuiverd, dan is oxy-san inderdaad een goede oplossing.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #47 Gepost op: 07-11-2006 15:36 u »
5 euro voor een gezinszak en vier frikandellen. Slecht eten = goedkoop eten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 07-11-2006 15:50 u »

Bloemen voor Henk MO!

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 07-11-2006 18:01 u »
5 euro voor een gezinszak en vier frikandellen. Slecht eten = goedkoop eten.

Kan ik bij jou bestellen Martin?  ;D

Groeten,

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #50 Gepost op: 07-11-2006 18:17 u »
Ik geef eerlijk toe dat ik niet biologisch eet omdat ik het te duur vind net zoals Hoppie, BBQ is mijn favoriete eten, ik gebruik Chempro Caustic en maak mijn WC ook schoon met een plens dikbleek...

Dit onderwerp zet me wel aan het denken, de denkwijze van jullie is wel een eye-opener.

Slow Bier maak ik echter naar mijn mening al.

- Ik gebruik geen middelen / toevoegingen om het proces onnatuurlijk snel te laten verlopen (behalve de vergisting... ik heb geen vertrouwen in versche Amersfoortse gist uit de lucht  ;)).
- Ik bereid mijn bier met natuurlijke grondstoffen.
- Ik brouw mijn bier op een ambachtelijke wijze, vol liefde en passie.
- Zo drink ik het ook  ;D

Ik hoop dat jullie iets van de grond krijgen, dan ga ik zeker mee!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 07-11-2006 18:51 u »

Citaat
ik heb geen vertrouwen in versche Amersfoortse gist uit de lucht 
:-[
Als Porter liefhebber zou je eens een zure Oldtime porter kunnen maken.  :proost:

Citaat
1 kg aardappelen ŗ Ä 3,50
Dit is trouwens echt schofterig duur.
Goedkoop Henk?  :neenee:
Bijna 8 gulden voor 1kg piepertjes.
Normale aardappelen zijn 2,5kg voor Ä 2,30, en dat is al duur.

Citaat
Ik ontsmet altijd met spiritus.
Blijft er dan geen smaakje achter Adrie?
Doe je flesjes hier ook mee?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #52 Gepost op: 07-11-2006 18:59 u »
Als Porter liefhebber zou je eens een zure Oldtime porter kunnen maken.  :proost:

Ik ga binnenkort de Wyeast blend voor een lambic uitproberen... one step at the time Hop. Ik moet nog ervaring opdoen  ;)

maar dat even terzijde, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 07-11-2006 19:01 u »

Citaat
je begrijpt wel wat ik bedoel.
Yeah  :biersmile:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 07-11-2006 19:30 u »
Dit is trouwens echt schofterig duur.
Goedkoop Henk?  :neenee:
Bijna 8 gulden voor 1kg piepertjes.
Normale aardappelen zijn 2,5kg voor Ä 2,30, en dat is al duur.

Ik zou het zo niet weten wat die aardappelen kosten, ik heb maar wat gegokt. Het ging mij om het rekenvoorbeeld. Volgens mijn vrouw kosten die dingen nog geen Euro per kg en die kan het weten. Wordt het dus allemaal nog veel gunstiger. Bio rules ;)

Groeten,

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 07-11-2006 19:45 u »

Mmm, ik geef je het voordeel van de twijfel.  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 08-11-2006 09:10 u »
Blijft er dan geen smaakje achter Adrie?
Doe je flesjes hier ook mee?

Nee, hoor. Gewoon drie keer naspoelen met heet water. Flesjes ontsmet ik nooit. Na gebruik direct drie keer spoelen met heet water en laten uitlekken. Vervolgens droog en stofvrij opbergen en er is geen vuiltje aan de lucht.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 08-11-2006 09:14 u »
Ja, laten we het weer eens over schoonmaken flesjes hebben. Goed idee! Ik spoel ze uit, laat ze drogen, berg ze op in dozen en vul ze zonder verdere behandeling. Jippie, schoonmaken!

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #58 Gepost op: 08-11-2006 10:31 u »
Na al deze berichten te hebben gelezen vraag ik mijn af waarom we in godsnaam een extra onderdeel op het ONK hebben om het beste kloonrecept te maken? In dit geval de chouffe. :denken:

groeten,

roco

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 08-11-2006 10:56 u »
Wij brouwen thuis helemaal geen slow bier. Vooral die gasten met die grote installaties niet. Er wordt op inefficiŽnte wijze gestookt en er wordt veel te veel water per liter bier gebruikt. Ik schat dat we thuis misschien wel op 1:50 zitten, terwijl 1:8 de norm is in groter brouwerijen. En dat is inclusief flessen en fusten reinigen. Voor al dat warme water kost veel te veel gas.
Op dit punt zijn grote moderne Nederlandse brouwerijen wel een voorbeeld voor ons. Op grondstof gebied wellicht niet.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 08-11-2006 11:20 u »
Dat geldt natuurlijk vaak in het algemeen: groter betekent efficiŽnter en dat kŠn milieuvriendelijker betekenen. Het is ook veel zuiniger als we allemaal elke dag in een restaurant gaan eten in plaats van zelf koken. Maar dat is het punt hier niet. Het gaat om de manier waarop het gemaakt wordt. Snel en industrieel, met inferieure grondstoffen of langzaam, ambachtelijk en met kwalitatief betere grondstoffen.

Maar MO heeft een punt: het kan best zijn dat zelf gebrouwen bier met biologische grondstoffen milieuonvriendelijker is dan industrieel bier gemaakt met niet-biologische grondstoffen, maar dat hoeft niet. Het is heel moeilijk om verschillende aspecten tegen elkaar af te wegen. Is 1 m≥ watergebruik meer erger dan 1 gram bestrijdingsmiddelen? Weegt 1 kuub gas op tegen 1 kg kunstmest? Doet het transport van biologische hop uit Nieuw-Zeeland  naar hier het uitsparen van bestrijdingsmiddelen teniet? Dit zijn vragen waar milieuwetenschappers en milieueconomen al tijden mee worstelen.

Al met al is het waarschijnlijk het best om Gulpener bier te drinken: redelijk grootschalig, lokaal en biologisch geteeld. Drinkt allen Dort!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 08-11-2006 11:26 u »
Ik ben ook voor d'n Dort. Wat een heerlijk bier is dat toch. Gelukkig staat hij bij de plaatstelijke Jumbo altijd in de schappen. Waarschijnlijk alleen voor mij, maar goed.
Nog zoiets: biologisch maar dan de hele wereld over vervoerd, dat heb ik nooit begrepen. Diezelfde Jumbo als eerder genoemd heeft wel eens wat biologische groenten en fruit liggen. Wat moet ik dan kiezen: een bio tomaat uit Israel of een kastomaat (over kuubs gas gesproken) uit Nederland. Ik kies dan toch voor lokaal. In mijn definitie mag bio niet verder vervoerd worden dan een km of 200. Liefst minder.
En bio hop uit Nieuw Zeeland is dus geen biohop. Ingevlogen zeker? Weet je hoe vaak wij kunnen brouwen op de energie van dat ene vliegreisje?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 08-11-2006 11:40 u »
Precies! Ik heb hier altijd discussies over in onze natuurvoedingswinkel. De winkelier haalt rustig bioproducten uit verre landen, omdat "de klant om diversiteit vraagt". Dat deze producten dan nog wel biologisch, maar eigenlijk niet meer milieuvriendelijk zijn, maakt hem blijkbaar niets uit en de klanten ook niet. Gelukkig is er bij ons op zaterdag de biologische boerenmarkt, waar lokaal verbouwde biologische groenten te krijgen zijn (voor een stuk minder pegels dan bij de natuurvoedingswinkel).

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: 08-11-2006 12:29 u »
Ik kan hier in Duitsland bij meerdere online brouwerszaken gewoon biomout kopen. Is per kg ongeveer 10 cent duurder.

Biohop geloof ik ook.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 08-11-2006 18:59 u »
Bioproducten uit Nw-Zeeland, inderdaad bezopen. Als je een Odin abonnement neemt heb je streekproducten van het seizoen. Ook dat is slow, producten van het seizoen eten. Waarom tomaten in december, dan eten wij stampot boerenkool (uit eigen tuin) met spek (niet uit eigen tuin  ;D ). Ook het variŽren met soorten (oude rassen) biedt mogelijkheden. In Veenhuizen op de Nieuwe Akker stonden vorig jaar 64 soorten kool. Witte en rode kool op elk moment van het jaar oogstbaar op het land.

Vandaag had ik een gesprek met een adviseur op het gebied van de biologische landbouw voor Noord Nederland. Ik heb haar de vraag naar bio mout en hop voorgelegd. Zij vertelde mij dat er in Friesland een mouterij is opgestart met de Friesche Brouwerij, ze zou ernaar informeren of er producten zijn te leveren aan vd Kooij en mij hierover informeren. Zo gauw ik meer weet horen jullie dat.

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 08-11-2006 19:00 u »
Ik kan hier in Duitsland bij meerdere online brouwerszaken gewoon biomout kopen. Is per kg ongeveer 10 cent duurder.

Biohop geloof ik ook.

Kun je links op het forum zetten?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 08-11-2006 19:22 u »
Goed plan.

10 cent per kilo is inderdaad te doen.
Dan rijd ik wel even met mijn diesel verslindende tractor naar Duitsland.  >:D

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #67 Gepost op: 08-11-2006 20:21 u »
Dan rij ik wel even met mijn diesel verslindende tractor naar Duitsland.  >:D

Biodiesel?  ;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 09-11-2006 09:08 u »
Wat betreft de bio-spullen uit verre landen: Ik vind dat toch wel een beetje een negative insteek. Het is natuurlijk waar dat aan die producten een extra milieubelasting zit, maar het feit dat ze biologisch verbouwd zijn betekent niet dat het 'heilige' producten moeten zijn. Een natuurvoedingswinkel is geen macrobiotische tempel.

Reguliere producten komen ook van heinde en verre en als ik moet kiezen tussen een ver regulier product en een ver bio-product, is de laatste toch een veel betere keuze. Ettelijke producten kķnnen alleen maar uit verre landen komen; als je de 'lokaal eten' doctrine helemaal doortrekt gaat je keukenkast er vooroorlogs uitzien. Of zelfs middeleeuws, want al in de 17e eeuw dronken we hier koffie.

We kunnen ons beter drukmaken over het dumpen van onze zwaar bespoten gesubsidiŽerde uien in die verre landen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 09-11-2006 09:46 u »
Klopt wat je zegt, maar de vraag was eigenlijk wat nu erger is: bespoten hop uit eigen land of biohop uit Nieuw-Zeeland? Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 09-11-2006 10:11 u »
Klopt wat je zegt, maar de vraag was eigenlijk wat nu erger is: bespoten hop uit eigen land of biohop uit Nieuw-Zeeland? Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

Dan zou je moeten uitrekenen wat het aan brandstof kost om 100 gr hop te transporteren. Misschien is het werkelijk redabeler een vliegtuig vol hop uit Nieuw Zeeland te halen.  :verbergen:

De link voor biohop en -mout uit Duitsland: http://www.satkau1.de/versand/

(wel iets duurder als ik dacht  ::) )

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 09-11-2006 10:20 u »
Volgens mij moet je die keuze gewoon laten afhangen van je persoonlijke afkeer van bestrijdingsmiddelen.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 09-11-2006 13:43 u »
We moeten als klant (dus koning) onze stem kenbaar maken en zodoende voor elkaar krijgen dat
onze boeren gewoon de produkten gaan verbouwen die wij willen. :lessmile:

Het is dan wel duurder maar ja wel goed weer onze economie en gevolg daarvan is dat wij het ook beter krijgen (hoop ik).

sjaak

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #73 Gepost op: 13-11-2006 16:48 u »
Zojuist een berichtje van Bart Balis van Brouwland ontvangen. Ze zijn de mogelijkheden van het leveren van biologische mout en hop aan het onderzoeken.
Zodra ze meer informatie hebben horen we het...

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #74 Gepost op: 13-11-2006 17:38 u »
@EBC, De afgelopen week hebben wij eenzelfde gedachte gehad  :D

Ik heb een vraag gesteld bij Dingemans, Weyermann, Brouwland, van der Kooy, van Gelder en bij wijnmakerij de Wijkgaard, over het verkrijgen van biomouten.

van de vijf aangeschreven adressen heb ik vier reacties teruggehad;

Dingemans (cargil),  heb ik op de website gevraagd naar het onderzoek wat ze in 2002 hebben ingesteld om biomouten te gaan produceren. hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar in hun product overzicht nog geen organic of biomouten gezien.

Weyerman, heb ik aangeschreven en een reactie terug gehad van Michael Bauer die mij heeft doorverwezen naar Brouwland;

thank you for your inquiry and interest in Weyermann Specialty Malts.

Please contact Brouwland, our retailer for Belgium, in the enclosed address.

Thank you for your understanding.

Brouwland heb ik gevraagd naar het pakket van Weyerman en een keurige reatie gekregen;

Helaas hebben wij geen biomouten in ons assortiment.
De enige die we op dit moment wel hebben is biologische speltmout.

Van der Kooy, heeft mij toegezegt om een onderzoekje te doen om te kijken wat deze organic mouten zijn. Maar daarna nog geen reactie meer gehad.

Van gelder, een keurige reactie terug gehad en heeft sommige van de biomouten in huis, maar heeft mij verwezen naar Brouwland voor het volledige assortiment.

De Wijkgaart, Klopt inderdaad dat wij de Weyermann verkopen. Wij betrekken deze via onze groothandel waardoor ook kleinere hoeveelheden te leveren zijn. Deze verkopen echter niet de organic mouten en gaan dit ook niet doen.
Omdat het voor ons moeilijk is om bij de fabrikant zelf in te kopen (te grote hoeveelheden) kan ik u helaas hieraan niet helpen.

De tussentijdse conclusie is dat er geen importeur in Nederland is die het volledige pakket van Weyerman in huis heeft, en dit aan particulieren kan verkopen.

Op de site van Weyerman is zeer veel informtie te vinden over hun assortiment (organic malts) biomouten. Ik moet ook zeggen dat ik een zeer goed slow gevoel had, bij de vormgeving en informatie van de website van Weyerman. Tevens ben ik onder de indruk van de transparantie van de producten, een batch mout kan worden teruggezocht naar producent hier is administratie van, HACCP, ISO 9001 sinds 2000, en de keuringen van de mouten worden gedaan door een onafhankelijk lab.

Ik hoop dat er door dit interesse offensief, bij Brouwland een aanvulling komt op hun assortiment met de biomout van Weyermann. Als dit niet gaat lukken zit ik te denken om een Duitse leverancier te vinden.

Tags: