Ik denk dan ook te mogen concluderen dat indien je eens een kleine overshoot hebt qua temperatuur dit ook nog niet rampzalig is. Je weet wel ik warm mijn beslag op maar naar een 61º C maar verlies een fractie de gasbrander uit het oog waardoor ik even bij 63º C uitkom om nadien toch het 61º C schema verder vast te houden.Of hebben jullie een andere mening en hou je in voorkomend geval dan beter 63º C verder vast?
Het is inderdaad niet zo'n ramp als je even iets te hoog zit. Dat doorschieten is een bekend verschijnsel. Zet daarom op tijd het gas even uit (1º C onder de doeltemperatuur). Roer goed en verwarm dan eventueel nog wat bij.
Als je te ver bent doorgeschoten kun je wat koud water bij het beslag doen. Hierdoor daalt de tempertuur heel snel.
Om enig inzicht te geven in het degeneren van enzymen door temperatuursbelasting geef ik hier even een afbeelding uit uit het boek Technologie Brauer und Mälzer van Dipl.-Ing W. Kunze. In deze grafiek is de activiteit van het enzym beta-amylase (verticale as) afgezet tegen de tijd (minuten in de horizontale as). De drie curven hebben betrekking op de temperaturen 63º C, 65º C en 67º C. Voor het bepalen van de activiteit is steeds uitgegaan van de ééntemperatuur infusiemethode. De hoogste activiteit is te zien bij 63º C. Je kunt uit de grafiek duidelijk aflezen dat het enzym na een korte aanloop zijn maximale werking bereikt heeft en dat daarna de activiteit afneemt. Bij 67º C functioneert het enzym aanmerkelijk minder dan bij 63º C. Bij deze temperatuur is echter alfa-amylase, het andere enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van het zetmeel, veel meer actief dan bij 63º C.

Door de gecombineerde werking van alfa- en beta-amylase bij 66/67º krijg je dus een uitstekende afbraak van het zetmeel tot vergistbare suikers.
Ook door 60º C langer aan te houden krijg je meer vergistbare suikers. De cijfers die Hopbier in
dit bericht aanhaalt geven dat aan.
Zelf heb ik tot volle tevredenheid recent een paar keer een 66º C/40 min - 75º C/5 minuten schema gehanteerd. Razend snel en een prima vergistingsgraad.
Bierbrouwen is geen statisch gebeuren. Inzichten in het brouwproces en ook de kwaliteit van onze grondstoffen veranderen constant. Overigens is dat niet alleen het geval in de hobbybrouwwereld, ook de professionele brouwers hebben daar last van.