Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?  (gelezen 14777 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?
« Reactie #50 Gepost op: 10-06-2002 11:49 u »
Hallo Jan Willem,

Hoe is het ondertussen met de carbonisatie verlopen? Zijn de bieren ondertussen een beetje bijgetrokken of is het nog steeds knudde?

Groeten,

Adrie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #51 Gepost op: 10-06-2002 11:52 u »
Ha die Adrie,

ja, het lijkt aardig te zijn bijgetrokken, misschien speelde ook mee dat ik de flesjes vrij vol bottelde. Maar echt fantastisch is het nooit geworden. Mijn laatste twee brouwsels zijn echter wel een stuk beter.

Ik ben trouwens benieuwd; ik heb die Saison en Weizen waar dit een probleem was zelf al op, maar mijn broer heeft er nog twee kratjes van voor zijn afstudeerfeest, over twee weken. Ik hoop maar dat het nog wat verder is bijgetrokken. Het zijn alle twee prima bieren, jammer dat de CO2 dan roet in het eten gooit.

Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 10-06-2002 12:04 u »
Hoi Jan Willem  :proost:

Even van tevoren proeven? Dat zal je al wel van plan zijn geweest. ik hoop voor je dat er toch nog wat druk op is komen te staan.

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 10-06-2002 14:07 u »
Proeven? Mijn eigen bier? Jakkes wat een rare ideeen heb jij...  ;D

Jan Willem

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 31-07-2002 16:58 u »
Hmmmm..... Ik geloof dat ik nu werkelijk, eindelijk, na 5 brouwsels, de oplossing heb gevonden voor de slechte carbonatie. Dit zal wellicht een beetje sukkelig en voor de hand liggend klinken, maar ja, iedereen heeft wel wat blinde vlekken...

Zoals eerder gememoreerd kook ik mijn suiker even op met een beetje water, en meng het dan in mijn bottel emmer door het bier om een gelijkmatige menging te krijgen. In de v.s. hevelde ik zo ongeveer de helft van het bier in de emmer, en gooide dan, onder roeren, het suikermengsel erbij. Ging altijd prima. Ik realiseerde me kortgeleden dat ik het in NL anders ben gaan doen. Ik giet hier de hete suikeroplossing op de bodem van de bottelemmer, en hevel daarna het (veel koudere) bier erop. Uiteraard meng ik dan nog wel, maar ik zag laatst na het bottelen toch nog wel aardig wat suiker vastgekoekt. Ik denk dat dat na die temperatuurschok is neergeslagen en daarna niet meer goed in oplossing kwam. Dus vorige week bij het bottelen van een saison heb ik de suikeroplossing dus ouderwets halverwege toegevoegd, en na een week is de carbonatie al bijna perfect! Wat stom dat zoiets simpels je zolang kan ontgaan....  :weetniet:

Jan Willem.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #55 Gepost op: 31-07-2002 18:43 u »
Da's inderdaad dom  ;D

Maar van zulke dingetjes leer je als brouwer, de thread even teruglezend had ik je, niet met zo veel woorden, al gevraagd hoe je jouw probleem (niet goed mengen) nu juist voorkomt....

Blij te horen dat je de juiste oorzaak achterhaald hebt.

Suk6
Herman

PS hoe smaakte het bier?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 31-07-2002 18:57 u »
Ha Herman,

het bier smaakte prima, maar ik denk dat deze saison nog wel een paar weken (in de koelkast) mag rijpen. Echt een prima recept, ik heb het iets aangepast t.o.v. het recept dat hier op het forum gepost staat.

Jan Willem.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 31-07-2002 23:06 u »

Citaat

Zoals eerder gememoreerd kook ik mijn suiker even op met een beetje water, en meng het dan in mijn bottel emmer door het bier om een gelijkmatige menging te krijgen. In de v.s. hevelde ik zo ongeveer de helft van het bier in de emmer, en gooide dan, onder roeren, het suikermengsel erbij. Ging altijd prima. Ik realiseerde me kortgeleden dat ik het in NL anders ben gaan doen. Ik giet hier de hete suikeroplossing op de bodem van de bottelemmer, en hevel daarna het (veel koudere) bier erop. Uiteraard meng ik dan nog wel, maar ik zag laatst na het bottelen toch nog wel aardig wat suiker vastgekoekt. Ik denk dat dat na die temperatuurschok is neergeslagen en daarna niet meer goed in oplossing kwam. Dus vorige week bij het bottelen van een saison heb ik de suikeroplossing dus ouderwets halverwege toegevoegd, en na een week is de carbonatie al bijna perfect! Wat stom dat zoiets simpels je zolang kan ontgaan....  :weetniet:

De door jou beschreven methode beoefen ik al vele jaren en heb er nog nooit problemen mee gehad. Wel laat ik het bier in het vat stromen via een slang waarvan het uiteinde op de bodem ligt. Waarschijnlijk krijg je hierdoor wel een goede vermenging, zeker ook omdat het met enige turbulentie te paard gaat.  :brouwen:

:degroeten: Jacques

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 01-08-2002 08:17 u »
Vreemd, ik heb ook zo'n slang op de bodem, maar bij mij gaat het dus fout. Misschien is het bij mij te geconcentreerd en slaat de suiker neer als het afkoelt (er zit soms een paar minuten tussen het toedienen van de suiker en het beginnen van het hevelen). In ieder geval ging het bij mij fout.

Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 21-08-2002 10:33 u »
Hoi JW  :proost:,

ik heb eens hetzelfde probleem gehad met de suikertoevoeging. Ik wilde toen zo min mogelijk extra water aan het brouwsel toevoegen en gebruikte daarom zo min mogelijk water voor de suikeroplossing. Het suikermengsel was daardoor bij het toevoegen van het brouwsel te dik gestold, waardoor het niet meer goed oploste. Nu gebruik ik iets meer water en heb nooit meer problemen.
Dus...een wat dunnere oplossing zou kunnen werken  :lessmile:

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 21-08-2002 10:36 u »
Ha die Edwin,

goede tip, zal ik eens pro`eren. Bedankt!

:degroeten: Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 21-08-2002 10:41 u »
Hoi JW  :proost:

Graag gedaan! Nooit te beroerd om jullie ook eens te helpen als ik dan kan  ;D

Edwin

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #62 Gepost op: 30-12-2005 20:56 u »
Ik heb ook zo'n kunsstof 'Emily' kroonkurkapparaat met twee handvaten en mij is opgevallen dat bij sommige flesjes de kroonkurk er niet helemaal recht op zit. Bij deze zelfde flessen is dan bijna geen koolzuur aanwezig. De flessen uit dezelfde batch waar de dop recht op zit hebben wel voldoende koolzuurdruk en schuim. De suiker voor de nagisting is opgelost toegevoegd na het overhevelen in de hele batch tegelijk. Die is daarna nog goed geroerd is dus volgens mij moeten alle flesjes evenveel suiker hebben gehad.

Vanwege dit probleem heb ik zo'n op een boorstandaard gelijkende kroonkurkapparaat gekocht met 1 hendel. Hierbij valt mij op dat bij alle flessen de doppen goed recht zitten en dat de kartelrand veel strakker om de fles zit. Tevens gaat het goed plaatsen van de kroonkurken met dit apparaat veel makkelijker. Aangezien dit apparaat maar 11 EURO duurder was had ik die veel beter direct kunnen aanschaffen. Ik heb er nu alle vertrouwen in dat de flesjes nu wel allemaal vrijwel dezelfde hoeveelheid koolzuur gaan laten zien. De flessen die ik van dit bier sindsdien geopend heb waren in ieder geval allemaal goed.

Ik weet dat dit een oud draadje is maar het onderwerp past nog precies bij dit bericht.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #63 Gepost op: 03-01-2006 11:04 u »
Hoi Henielma :proost:

Ook ik had problemen met dat dubbele handel-kroonkurkapparaat. Vooral brekende bierflessen met het plaatsen van de kroonkurk hebben mij doen besluiten een nieuw apparaat te kopen op statief. Vanaf dat moment ook geen problemen meer gehad. Inderdaad een aanrader ten opzichte van de oude!

Edwin

Offline WimR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?
« Reactie #64 Gepost op: 04-01-2018 10:13 u »
Dag dan,

Nou nou, ik geloof dat ik mijn geluk ga beproeven met ongekookte doppen. Dat wordt mijn eerste bottelpoging. Spannend, de flessen heb ik nieuw en steriliseer ik even in de hete oven 20 min op 120 graden.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 04-01-2018 10:29 u »
Ondanks dat dit topic al meer dan 10 jaar oud is toch maar een reactie:

Ik brouw al sinds begin 2000 bier en heb nog nooit mijn kroonkurken gekookt cq ontsmet is ook nooit nodig geweest.
20 min in de oven bij 120 graden voor nieuwe flesjes... Tja dat is jouw methode? Geef mij maar Star San met de Avviotore.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 04-01-2018 13:05 u »
Nieuwe flessen kun je toch gewoon ff afspoelen met water. Gebeurt niets mee hoor.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #67 Gepost op: 04-01-2018 20:39 u »
Tja dat is jouw methode? Geef mij maar Star San met de Avviotore.

Mij ook... met die Avviotore is het een fluitje van een cent, wat een uitvinding  :groots: ;)

Tags: