Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?  (gelezen 14437 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?
« Gepost op: 01-05-2002 08:23 u »
Ha allemaal,

Ik heb nog steeds problemen met mijn carbonatie, ook na langere tijd in een warme kamer. Ik heb inmiddels mijn Amerikaanse eenheden omgerekend, en kom op ongeveer 2 gram glucose per flesje, dus ongeveer 6 gram per liter. In het verleden was dat zat, maar nu komt er zo goed als geen schuimkraag, alhoewel er wel wat CO2 inzit. Langer laten staan helpt dus ook al niet echt.

Ik begin te vermoeden dat mijn kroonkurkapparaat misschien niet helemaal goed is, zodat het CO2 langzaam weg lekt. Ik gebruik kroonkurkapparaat 'Emily', zo'n handgeval gemaakt van rood plastic. In de v.s. had ik er ook zo een, en dat ging altijd heel goed. Hier gaat het veel moeilijker, en heb ik het idee dat de gekartelde randen zich niet altijd goed sluiten rond de flessenhals. Ik gebruik gewoon de 26 mm kop en de 26 mm platen voor de normale euro-flesjes. Heeft iemand ervaring met dit apparaat, of met soortgelijke afsluitingsproblemen?

JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?
« Reactie #1 Gepost op: 01-05-2002 11:35 u »
Hoi JW,

Het lijkt er op dat ik hetzelfde apparaat heb, alleen dan in zwart plastic. Geen problemen mee overigens, al knapten er vroeger wel eens een randje van een euro flesje.
Ik gebruik nu overigens een tafelmodel, dit bevalt me beter, sneller+lichter in gebruik. De emily gebruik ik nu voor champagneflessen.

Een dosering van 6-8g/liter zou voldoende moeten zijn. Het lijkt me overigens vrij sterk dat de dopjes niet goed sluiten, lekken ze soms als je ze op de kop wegzet?

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-05-2002 11:45 u »
(he, had ik een mooi antwoord geformuleerd, raakte ik het kwijt toen ik na 'bekijken' nog iets wilde veranderen. Nu maar kort dan)

Nee, ze lekken geen vocht. Ik dacht dat ze misschien alleen gas op druk zouden lekken, omdat er dus wel wat CO2 in zit. Zoals ik al zei buigen die kartelrandjes dus niet mooi om, zoals ik in de v.s. wel gewend was. Ook gaf dat magnetische houdertje altijd een (ronde) afdruk op de kroondop na het sluiten, en dat zie ik hier ook niet.

Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat ik de doppen niet goed voorbehandel. Ik gooi die doppen in kokend water (net na ik het gas heb uitgezet), en laat ze daarin staan tot ik ze nodig heb. Ik ga er dan vanuit dat ze min of meer steriel zijn. Zou dat op de een of andere manier de seal van de doppen kunnen aantasten?

Het is misschien wat vergezocht, maar ik begin na 3 brouwsels met te weinig CO2 (waaronder 1 top-saison!) toch wel flink te balen. Ik doe precies hetzelfde als in de v.s., maar hier lukt het niet. Het kan ook niet het desinfectie middel zijn, want ik steriliseer met hitte voor bottelen (laat daarna uiteraard de flesjes afkoelen voor ik ze vul). Balen!

JW.

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2002 13:19 u »
hoi JW,

Ik denk zelf dat inderdaad het verwarmen/verhitten geen goed doet aan je compount zodra die flink warm wordt. Circa pasteurisatietempratuur wordt deze wat vloeibaar. :pasop: dus kan het goed zijn het compount niet overal en evenveel aanwezig is. Dus ik zou de doppen op een andere manier ontsmetten om lekkage te voor komen.

groeten Arend. :degroeten:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 01-05-2002 13:30 u »
Sterilisatie bij 60 tot 70 graden zou moeten kunnen. De meeste kunststoffen kunnen hier tegen en de meeste micro-organismen niet.

Overigens heb ik in het verleden ook zo'n eenvoudig kroonkurkapparaat gebruikt. Dit ging lang niet altijd goed. De dopjes leken er vaak goed op te zitten, maar door het opbouwen van druk in het flesje werden de dopjes omhoog gedrukt, waardoor de kooldioxide kon ontsnappen. Platte bieren zonder bubbels waren het gevolg.  :'(

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2002 13:48 u »
Bedankt Arend en Adrie,

Dat zijn goede aanknopingspunten, ik zal eerst eens gaan ontsmetten met ontsmettingsmiddel en niet meer met hitte. Misschien daarna eens een duurder kroonkurkapparaat kopen, maar ik heb binnen 2 weken drie bestellingen bij Brouwland gedaan(!) dus eerst maar eens afwachten hoe mijn vrouw reageert als die daar achter komt....  :D

JW.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2002 15:19 u »
Wellicht eerst wat bananenweizen voeren voordat je de bestelling opbiecht?  ;D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2002 15:39 u »
:D Het was ook eigenlijk niet de bedoeling. Ik had net wat nieuwe Wyeast gisten besteld. Toen brak mijn thermometer. Meteen maar 2 thermometers, 1 extra hydrometer en een paar thermostrips besteld. Volgende dag brak mijn siphon starter. Ook maar twee tegelijk besteld, want ik verslijt die dingen nogal snel. Ik ben nu gelukkig wel lekker goed toegerust. Maar ja, nu moet ik weer een beter (duurder) kroonkurkapparaat.... Als iemand ooit beweerde dat bier brouwen een hobby is die geld bespaart, mag hij/zij even contact met me opnemen.  :nut:

JW.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2002 16:04 u »
Hoi JW en anderen!

Ik gebruik ook zo'n rode Emily.  Vrij tevreden over, alleen ...
Ik heb dikwijls de indruk dat de kroonkurken niet altijd goed zijn.  Ze zijn niet mooi symmetrisch.  De kartelrand is aan één kant te kort bij een hele batch rode kroonkurken.  En (net gedaan met bottelen van de tripel) nu merk ik dat er bij de gouden kroonkurken ook een aantal slecht sluitende zaten.
Ik ontsmet mijn kroonkurken overigens niet.  Nooit problemen mee gehad.

Groeten,

Fritz

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2002 17:06 u »
Ik had net een geweldig idee: gewoon een wetenschappelijk experiment van maken. Ik pakte 8 flesjes onder-gecarboneerde pils, maakte ze allemaal open, ontsmette 4 doppen met kokend water (zoals normaal), en 4 met star san. Vervolgens de balans tevoorschijn gehaald om overal nog 1.5 g glucose bij te doen. Alles natuurlijk in een random volgorde. Een week op kamertemp, en benga! Je kunt het verschil zien. Zelfs wilde plannen om het geheel te kwantificeren door het meten van de hoogte van de schuimkraag. Je kunt dan zelfs statistisch de kans kwantificeren dat er een effect is van manier van ontsmetten (voor de liefhebbers: een een student t-test of verdelingsvrij equivalent).

Maar... Ik had heel mooi 1.5 g uitgewogen, toegevoegd in de eerste fles... enorme schuimvorming! Die glucose dient natuurlijk als 'seed' voor CO2 bubbeltjes. Enorme spuiter! Plannetje gaat dus niet door. Jammer, want het leek zo leuk. Klink ik wat onsamenhangend? Dat is omdat ik 8 pilsjes aan het opdrinken ben...

JW.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2002 17:16 u »
Misschien een nuchtere tip van een (thans weer) nuchter persoon: hetzelfde experiment, maar dan uitvoeren tijdens het bottelen van nog op de fles na te gisten bier ??? Bovendien: sinds wanneer zit er in een gewoon pilsje gist ??? Volgens mij heeft onze Jan Willem een excuus gezocht voor het achterover slaan van 8 pilsjes. Het valt ook niet mee, ontnuchteren na een Koninginnedag.  ;)

Groeten,

A3.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2002 19:41 u »
Uhhhh, ik had het over mijn eigen pils, uiteraard. Gekochte pils is niet ondergecarboneerd. Wie heeft er nou het meeste gedronken?  :elifant:

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2002 20:50 u »
Leve de academicus! Wellicht toch beter met een biertje te beginnen? Tipje: voordat je nog meer gaat aanschaffen, zou je natuurlijk ook met grolschbeugels kunnen experimenteren.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2002 21:19 u »
Hmmm.... tja, dat zeggen wel meer mensen, maar ik vind het zo makkelijk om te steriliseren met hitte, en dat kan niet met die rubbertjes. Aan de andere kant - die doppen steriliseren met hitte gaat blijkbaar ook niet. Misschien toch eens proberen, maar voorlopig zit ik met 7 kratten die ik met grote moeite en tegenzin heb ontlabeld, en dat is ook een sterk argument! Bovendien sta ik erop uit te vinden waardoor die slechte carbonatie nou komt. Echt, ik kan er niet van slapen...

Trouwens, ik denk dat ik mijn volgende weizen sowieso in die Grolsch flesjes ga bottelen, omdat ze 0.5 liter zijn. Het ziet er zo wel erg lullig uit, 0.3 liter in mijn enorme Weihenstephan glas.

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2002 21:23 u »
Citaat

(he, had ik een mooi antwoord geformuleerd, raakte ik het kwijt toen ik na 'bekijken' nog iets wilde veranderen. Nu maar kort dan)

Ja, het is heel vervelend dat je een bericht kwijt kunt raken als na bekijken per ongeluk op de escapetoets drukt. Tot nu toe heb ik daar nog geen remedie op gevonden.  :echtboos:  :huilen:

:degroeten: Jacques

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 01-05-2002 21:37 u »

Citaat

Maar..... Ik had heel mooi 1.5 g uitgewogen, toegevoegd in de eerste fles.... enorme schuimvorming! Die glucose dient natuurlijk als 'seed' voor CO2 bubbeltjes. Enorme spuiter!

Eumm Jan Willem,

Je had natuurlijk die glucose ook eerst kunnen oplossen in wat water en dan met een injectiespuitje voorzichtig een gedoceerde hoeveelheid oplossing langs de wand van de fles in het bier kunnen spuiten.

Als het niet lukt zul je nogmaals 8 flesjes achter elkaar sodaat moeten maken. Er zijn ergere dingen in het leven.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 01-05-2002 22:54 u »
Qua schuim was dat inderdaad handiger geweest, maar ik heb geen nauwkeurige spuit, en wel een nauwkeurige weegschaal, en met maar 3 herhalingen wil je natuurlijk wel zo precies mogelijk zijn. Ik had me trouwens niet gerealiseerd dat er toch nog zoveel CO2 opgelost zou zijn dat het zo zou gaan schuimen. Tja, een volgende keer misschien, maar ik denk dat dat hitte steriliseren wel eens heel goed de oplossing zou kunnen zijn. Ik denk dat ik van mijn huidige brouwsel (de Chouffe kloon) volgende week alvast 2 flesjes bottel, en de rest nog even lekker in de secondaire fermentor laat tot ik zeker weet dat het deze keer wel goed gaat. Wordt vervolgd. Tjonge, dit is echt de grootste crisis die ik tot nu toe heb gehad in mijn prille maar onstuimige brouwcarriere  :hoera:

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 01-05-2002 23:05 u »
Hoe lang heeft jouw gisting nu eigenlijk geduurd? Een biertje doet bij er bij mij vaak wel een paar weken over om goed "op stoom" te komen.

Herman

Johnnys_Bierbrouw

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2002 07:01 u »
Ha die beste medebrouwers en dus lotgenoten

Ik lees dat JW er veel moeite mee had om zeven kratten bierflesjes te ontlabelen, ga er vanuit dat er in een krat 24 flesjes zitten.
Zelf heb ik er geen moeite mee, alleen het desinfecteren vind ik niet z'n leuk karwei, de eerste 50 gaat goed maar de laatste 50 van de honderd is minder.
Maar ik onlabel als volgt, ik neen van een betrouwbaar persoon een krat of meer lege flessen over, met betrouwbaar bedoel ik er moeten geen sigaretten peuken inzitten of was benzine ingezeten hebben, juist ja zelf koop ik geen pils meer in de winkel, wel eens een paar biertjes.
Maar nu verder deze zet ik in een grote emmer een nacht in warm water ong. 40 graden en doe er wat gempro bij als ze een nacht hebben gestaan haal ik ze eruit de etiketten zijn allemaal los evt moet je ze er even afhalen en zet ze op de kop in een krat weg, dit gaat lekker snel.

Trouwens met het op druk laten komen van mijn bier heb ik tot nu toe geen problemen gehad, binnen een dag of vier zit er een mooi schuimkraagje op, na vijf a zes dagen laat ik ze een week buiten staan en dan zet ik ze weg.

Heb wel een keer problemen gehad met zilveren kroonkurken, ik had er vijftig gekregen, deze kon ik met mijn duim van de fles wippen. Ze stonden een beetje bol toen ze op de fles gedrukt zaten, terwijl al de andere die ik heb gewoon plat zijn. Trouwens st Suvatumes in Schijndel heeft er ook problemen mee gehad, hadden er ook wat gekregen. De herkomst weet ik niet, fabrikant en zo. Maar voor mij geen zilveren kurken meer, heb een stuk of 10 flesjes van de vijftig weg moeten doen, snik snik snik.

Groet John d'n Brouwer

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 02-05-2002 08:21 u »
Ha die John,

Nou ja, veel moeite is misschien wat te veel gezegd; ik doe het ongeveer net zoals jij, maar 7 kratten is alles bij elkaar toch nog wel aardig wat werk. Overigens probeer ik vooral Heineken en Brand kratten te nemen, omdat de bodem daar zo is gemaakt dat de flesjes op zijn kop precies boven en gat staan. Handig met uitdruppen.

Herman, de hergisting op fles is nu een week of 5 (weizen), 4 (saison) en 2 (pils) gevorderd. Ik wacht nog wel wat langer, maar vroeger lukte het makkelijk in deze tijd en nu n iet meer.

JW.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 02-05-2002 09:03 u »
Hoi Jan Willem,

Probeer ook eens te bottelen zonder de dopjes te verhitten. Ik ontsmet de dopjes nooit en ik heb nog nooit problemen gehad met infecties.

Andere vraag: gebruik je nu misschien andere gisten dan vroeger?

En nog een tip voor het flessenprobleem: je kunt ook schone flessen krijgen bij de Maaslandbrouwerij in Oss.

Groeten,

A3.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 02-05-2002 09:17 u »
Ha die Adrie,

ja, ik ga de volgende keer de dopjes niet meer verhitten. Misschien nog even behandelen met starsan, maar niet meer dan dat. Twee van de gisten die ik nu gebruik (Wyeast Ardennes/Chouffe en Wyeast czecht pil) zijn inderdaad nieuw voor mij, maar de Weihenstephan had ik al eerder gebruikt.

Bedankt voor de tip van de Maaslandbrouwerij, maar ik geloof dat zelf spoelen dan toch net weer iets sneller gaat, vooral omdat ik geen auto heb. Het meeste werk zit er nu trouwens op; nog 2 kratjes erbij en dan heb ik er 9, en op dat niveau houden brouwen en drinken elkaar wel in evenwicht. Je eigen flesje omspoelen na gebruik is tenslotte vrij simpel.

Groetjes, JW.

Offline Marjolijn

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 02-05-2002 15:33 u »
??? Oeps. ik kook de kroonkurken altijd een minuut of tien en heb daardoor nog nooit problemen gehad met de CO2. Maar ik kan ze dus beter maar niet uitkoken!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 02-05-2002 15:40 u »

Citaat

Bedankt voor de tip van de Maaslandbrouwerij, maar ik geloof dat zelf spoelen dan toch net weer iets sneller gaat, vooral omdat ik geen auto heb.

Ha Jan Willem,

Waarschijnlijk gaan mijn brouwmaat en ik binnenkort een keer naar Oss om flessen te halen. Wellicht kunnen we iets regelen. Het maakt ten slotte niet zoveel uit of we vanuit Oss direct naar Arnhem rijden of via Wageningen.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 02-05-2002 15:56 u »
Ha die Adrie,

Goed idee, bedankt! We verhuizen wel waarschijnlijk rond het einde van deze maand, dus mail me nog even voor jullie gaan om te checken of het kan. Er is namelijk een kleine kans dat we een maand of twee moeten rondzwerven (caravan of zo) totdat we in ons huis kunnen, en dan zijn een paar extra kratjes niet zo'n goed plan. Je weet mijn prive e-mail nummer.

O ja, natuurlijk voor jou een paar brouwsels als beloning. Wat vind je lekkerder: saison zonder CO2, weizen zonder CO2 of pils MET diacetyl maar zonder CO2?  :-/ Nee, het valt gelukkig nog wel mee.

Groetjes, JW.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 02-05-2002 16:28 u »
Tsjonge, wat een keus...

Ik mail je wel als we gaan.

Groeten en succes met verhuizen,

A3

Offline Sander J.

• Junior lid
  • **
  • I want my beer !
« Reactie #26 Gepost op: 05-05-2002 23:09 u »
Beste JW,

Je hebt het steeds over glucose toevoegen voor de nagisting. Wat gebruik je precies?
Wat is er mis met gewone kristalsuiker?
Ik gebruik voor het bottelen soms een mix van 50% suiker en 50% dextrose. Dat geeft een zeer fijne schuimkraag.
{Het al of niet steriliseren van kroonkurken is al eens besproken op dit forum}.

Als je het bottelen in 30 cl. flesjes beu bent neem dan geen groslch- maar Leeuw-bier flesjes. Die gebruikte ik eerst ook. Erg makkelijk gezien de beugelsluiting. Bij het schoonmaken de rubbertjes er wel even af en in de Chempro of whatever je gebruikt. ik vind deze flesjes 1. veel mooier en 2. zijn ze beter doorheen te kijken dan die Grolsch dingen; zo zie je beter wat er gebeurd en hoe je gistdepot is. Na een paar jaar gebruik adviseer ik je wel de rubbers te vervangen. Die kunnen uitdrogen.

Ik ben er weer vanaf gestapt omdat ik die halve liter per keer toch wel wat veel vond. {Ja ik ben een watje geworden en geniet tegenwoordig liever dan dat ik veel drink}.

Nou Good luck,

Sander.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 06-05-2002 08:35 u »
Ha die Sander,

Glucose en dextrose zijn hetzelfde, zoals je misschien wel weet (kon ik niet helemaal afleiden uit jouw e-mail). Ik gebruik standaard pure glucose/dextrose tijdens het bottelen, omdat ik begreep dat dat iets minder smaak geeft en makkelijker te vergisten is dan sacharose (tafelsuiker). Ik weet dat in Belgische bieren vaker sacharose wordt gebruikt, maar ik brouw ook vaak Engelse en Duitse stijl bieren, dus ik vond het makkelijker om me bij 1 soort suiker te houden.

Groetjes, JW.

Offline Sander J.

• Junior lid
  • **
  • I want my beer !
« Reactie #28 Gepost op: 06-05-2002 21:15 u »
Beste JW,

Ik heb Van een professionele brouwer wel eens gehoord dat bij gebruik van dextrose de hergisting een tijd op zich laat wachten en dan opeens alles omgezet is. Vandaar dat ik soms de mix gebruik. Vaak ook alleen kristalsuiker. Gaat altijd prima.
Je kunt ook je hoeveelheid opschroeven naar 8 gram per liter. Probeer dat eens.
Meer tips heb ik niet. Dus brouwen en drinken.

Sander.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #29 Gepost op: 17-05-2002 08:02 u »
Ik heb twee kroonkurkapparaten; een "handapparaat" en een staand apparaat. Ik gebruik ze al jaren -zonder de kroonkurken te reinigen- en altijd een goed resultaat!

Advies is; bewaar je kroonkurken droog en ontsmet ze niet.

Groeten John

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 17-05-2002 08:27 u »
Ha die John,

Tja, heel veel mensen blijken de kroonkurken niet te ontsmetten, dat verbaasde me wel een beetje. Ga ik toch maar eens proberen, dan.

Jan Willem.

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
« Reactie #31 Gepost op: 21-05-2002 00:35 u »
Hoi JW,

Nog even een aanvulling. Ik kook de kroonkurken ook nooit uit, wel even afspoelen in warm water (boiler temperatuur). Daarna kurken met de handkurker. Ik doe ±3 gr suiker per 30 cl, dit is altijd voldoende.

:degroeten: Hans

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 21-05-2002 08:45 u »
H die Hans,

Nou ja, het is nu te laat, maar als het mislukt is zal ik de vorige keer toch even afspoelen.

Dus jij doet 10 g suiker per liter? Dat is tafelsuiker (sacharose), toch? Er is geloof ik een omrekeningsfactor naar glucose qua CO2 productie, maar dan nog geloof ik dat dat iets meer is dan wat ik heb gebruikt. Geen probleem, natuurlijk. Ben erg benieuwd hoe dit gaat lukken. Het zou toch wel erg jammer zijn als twee brouwsels (heb ook mijn Chouffe klook gebotteld) weer zouden mislukken.

Jan Willem.

Offline JvH

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 21-05-2002 12:35 u »
Hoi JW,

Mijn brouwmaat heeft daar een 'speciaal' theelepeltje voor om tafelsuiker mee af te meten  ;D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 21-05-2002 14:25 u »
H die Hans,

Ik doe zelf altijd aan 'batch priming'. Dus alle suiker tegelijk afwegen, steriliseren (koken), en mengen met alle bier, en dan pas bottelen. Ik vind dat handiger, maar er zijn geloof ik twee scholen - er zijn ook genoeg mensen die jullie methode weer handiger vinden. En ik heb natuurlijk dat speciale theelepeltje niet  ;)

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 21-05-2002 15:35 u »
Hoi JW,

Heb ik ook wel eens gedaan, suiker in nieuwe fles, bier overhevelen en bottelen. Ik had hierna flessen met verschillende carbonatie. Mogelijk gevolg van niet goed mengen? Hoe zorg jij voor een goede menging?

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 21-05-2002 15:39 u »
Ha die Herman,

Ik weeg de suiker af, los het op in weinig (3 dl of zo) water, en kook het 5 minuutjes. Laat het daarna afkoelen met de deksel erop, en gooi het in mijn bottelemmer. Dan hevel ik het bier ook in de emmer, en roer af en toe voorzichtig. Dat geeft een goede menging. Als je geen bottelemmer gebruikt, zou ik me voor kunnen stellen dat het moeilijker gaat.

Alhoewel ik dus wel wat problemen met de carbonatie had, kan dit niet aan een slecht menging hebben gelegen - dan had ik tenslotte sommige flesjes met heel veel en sommige met heel weinig moeten krijgen. Het CO2 gehalte was echter behoorlijk gelijk. Ik ga er dus vanuit dat deze methode goed werkt.

Groetjes, JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 21-05-2002 19:30 u »
Hoi allemaal,

De methode die Jan Willem beschrijft is precies de manier waarop ook ik werk. Door eerst de suikeroplossing in het vat te doen en daarna het bier krijg je een goede menging. In het verleden heb ik een suikeroplossing aan het bier  toegevoegd dat al in mijn bottelvat zat. Bij deze werkwijze kreeg ik ook verschillen in koolzuurgehalte. Dat doe ik dus niet meer. Door schade en schande word je wijzer.

:degroeten:  Jacques

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 22-05-2002 13:43 u »
Beste bierminnenden :proost:

De methode van JW (en Jacques en...) gebruik ik dus ook. Toch is het bij mijn laatste brouwsel misgegaan. Ik had de suiker opgelost in water en even laten koken, af laten koelen en dit in het 'bottelvat' gedaan. tijdens het hevelen voorzichtig de suiker 'omgeroerd' in het bier en gebotteld. Op het eind bleek dat een deel van de siroop nog in het vat zat. De streepjes van het krassen van de roerlepel zaten nog in het siroop. Door het afkoelen was het dus weer stijf geworden.
Nu heeft de ene fles meer koolzuur dan de andere.
Gevalletje mislukt dus.

Wat betreft het verhaal van het bottelen: ook ik gebruik de emily en ik ontsmet de kroonkurken niet. Tot nu toe heeft dat niet tot problemen geleid.

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 22-05-2002 13:46 u »
Ha die Edwin, dat is een goed punt om in mijn achterhoofd mee te nemen. Niet te weinig water gebruiken om de suiker in op te lossen, dus, want dan slaat het makkelijk neer bij afkoelen. Ik zal er zeker rekening mee houden!

Groetjes, Jan Willem.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 22-05-2002 13:56 u »
Bij dat oplossen in water breng je eigenlijk gewoon weer een hoeveelheid vers water in het bier, de oorspronkelijke dichtheid aanpassend. Is het niet beter om het suiker op te lossen in een klein beetje water en dit vervolgens te vermengen met een deel van het bier dat je alvast in een bottelvat/fles hebt gedaan waarna de rest van het bier volgt?

Herman

:idea: Waar blijven de bierbrouwsuikerklontjes? Leuk idee voor de bierbrouwhandel, suikerkorreltjes van 1g (1,5g) per stuk: lekker makkelijk doseerbaar ;-) Nu ik er zo aan denk, er zijn mini suikerklontjes in de handel. Eens kijken hoeveel deze per stuk wegen  :idea:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 22-05-2002 14:00 u »
H Herman,

dat is zo'n goed idee, dat volgens mij meerdere mensen iets dergelijks al hebben bedacht - er zijn volgens mij suiker'tabletjes'in de handel, speciaal om in flesjes te stoppen.

Groetjes, JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 22-05-2002 16:23 u »
Suikertabletjes  :proost:

hmmm.......niet gek....
met betrekking tot de hoeveelheid water voor de suikeroplossing. Ik heb de vorige keer 50 ml gebruikt per 100 gram suiker. Als warme siroop erg vloeibaar, maar het stolde en dan is een en ander niet echt effectief meer.  Ik denk trouwens dat een hoeveelheid van 100 ml op 15 liter brouwsel niet heel erg veel effect heeft.

Edwin

Offline JvH

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 22-05-2002 16:57 u »
Hoi Edwin en de reset,

als je 1000 gr suiker neemt met 400 ml water en een beetje citroenzuur dan geeft dit na het koken 1 ltr invert-suiker wat gist heel leker vindt   :weetbeter:
Volume in ml is dan grammen suiker  :lessmile:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 22-05-2002 17:06 u »
Voor de duidelijkheid: ik werk dus met glucose, en daar gaat het invertsuikerverhaal natuurlijk niet voor op. Wel voor sacharose/sucrose/tafelsuiker.

Jan Willem.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #45 Gepost op: 22-05-2002 23:45 u »
Hoi,

Begrijp ik goed dat jullie allemaal eerst het bier van de gist afhevelen naar een ander vat, dan suiker (in welke vorm dan ook) toevoegen, mengen en dan pas de flessen vullen?

Hebben jullie op deze wijze geen last van oxidatie van het jonge bier?

Ik gebruik reeds jaren een theelepltje kristalsuiker per 33 cl. flesje en dat werkt zoals ik kan beoordelen prima!

Groeten John

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-05-2002 08:52 u »
Ha die John,

Jacques en ik doen het in ieder geval wel zo - volgens mij waren er anderen (b.v. Hans geloof ik) die het doen zoals jij. Ik heb geen oxidatie van het bier opgemerkt; uiteraard doe ik het zo voorzichtig mogelijk. Misschien dat Jacques er iets meer van weet te vertellen.

Groetjes, JW.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #47 Gepost op: 23-05-2002 10:17 u »
Yup, ik doe het ook zoals JW, Jacques en anderen ...
Bij het overhevelen het bier heel voorzichtig langs de wand laten lopen, niet laten kletteren, dan heb je geen last van oxidatie.

Cheers,
:proost2:
Fritz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 23-05-2002 23:57 u »
Ter voorkoming van oxidatie gebruik ik een lange hevelslang. Het uiteinde komt op de bodem van het bottelvat te liggen. Verder komt er door het hevelen ook koolzuur vrij dat uiteraard ook zorgt voor een zekere bescherming. Ik zorg er wel voor dat ik de deksel op het bottelvat plaats als ik deze verplaats.

Johnnys_Bierbrouw

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 04-06-2002 15:38 u »
Hallo allemaal

Ik desinfecteer mijn kroonkurken ook nooit, nog geen besmetting gehad dus dat zal wel goed zitten.
Ik merk wel dat je goed op moet passen met de hoeveelheid lucht, zuurstaf in het bier ivm oxidatie, daar ga ik dus extra rekening mee houden.

John

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 10-06-2002 11:49 u »
Hallo Jan Willem,

Hoe is het ondertussen met de carbonisatie verlopen? Zijn de bieren ondertussen een beetje bijgetrokken of is het nog steeds knudde?

Groeten,

Adrie

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 10-06-2002 11:52 u »
Ha die Adrie,

ja, het lijkt aardig te zijn bijgetrokken, misschien speelde ook mee dat ik de flesjes vrij vol bottelde. Maar echt fantastisch is het nooit geworden. Mijn laatste twee brouwsels zijn echter wel een stuk beter.

Ik ben trouwens benieuwd; ik heb die Saison en Weizen waar dit een probleem was zelf al op, maar mijn broer heeft er nog twee kratjes van voor zijn afstudeerfeest, over twee weken. Ik hoop maar dat het nog wat verder is bijgetrokken. Het zijn alle twee prima bieren, jammer dat de CO2 dan roet in het eten gooit.

Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 10-06-2002 12:04 u »
Hoi Jan Willem  :proost:

Even van tevoren proeven? Dat zal je al wel van plan zijn geweest. ik hoop voor je dat er toch nog wat druk op is komen te staan.

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 10-06-2002 14:07 u »
Proeven? Mijn eigen bier? Jakkes wat een rare ideeen heb jij...  ;D

Jan Willem

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 31-07-2002 16:58 u »
Hmmmm..... Ik geloof dat ik nu werkelijk, eindelijk, na 5 brouwsels, de oplossing heb gevonden voor de slechte carbonatie. Dit zal wellicht een beetje sukkelig en voor de hand liggend klinken, maar ja, iedereen heeft wel wat blinde vlekken...

Zoals eerder gememoreerd kook ik mijn suiker even op met een beetje water, en meng het dan in mijn bottel emmer door het bier om een gelijkmatige menging te krijgen. In de v.s. hevelde ik zo ongeveer de helft van het bier in de emmer, en gooide dan, onder roeren, het suikermengsel erbij. Ging altijd prima. Ik realiseerde me kortgeleden dat ik het in NL anders ben gaan doen. Ik giet hier de hete suikeroplossing op de bodem van de bottelemmer, en hevel daarna het (veel koudere) bier erop. Uiteraard meng ik dan nog wel, maar ik zag laatst na het bottelen toch nog wel aardig wat suiker vastgekoekt. Ik denk dat dat na die temperatuurschok is neergeslagen en daarna niet meer goed in oplossing kwam. Dus vorige week bij het bottelen van een saison heb ik de suikeroplossing dus ouderwets halverwege toegevoegd, en na een week is de carbonatie al bijna perfect! Wat stom dat zoiets simpels je zolang kan ontgaan....  :weetniet:

Jan Willem.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 31-07-2002 18:43 u »
Da's inderdaad dom  ;D

Maar van zulke dingetjes leer je als brouwer, de thread even teruglezend had ik je, niet met zo veel woorden, al gevraagd hoe je jouw probleem (niet goed mengen) nu juist voorkomt....

Blij te horen dat je de juiste oorzaak achterhaald hebt.

Suk6
Herman

PS hoe smaakte het bier?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 31-07-2002 18:57 u »
Ha Herman,

het bier smaakte prima, maar ik denk dat deze saison nog wel een paar weken (in de koelkast) mag rijpen. Echt een prima recept, ik heb het iets aangepast t.o.v. het recept dat hier op het forum gepost staat.

Jan Willem.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 31-07-2002 23:06 u »

Citaat

Zoals eerder gememoreerd kook ik mijn suiker even op met een beetje water, en meng het dan in mijn bottel emmer door het bier om een gelijkmatige menging te krijgen. In de v.s. hevelde ik zo ongeveer de helft van het bier in de emmer, en gooide dan, onder roeren, het suikermengsel erbij. Ging altijd prima. Ik realiseerde me kortgeleden dat ik het in NL anders ben gaan doen. Ik giet hier de hete suikeroplossing op de bodem van de bottelemmer, en hevel daarna het (veel koudere) bier erop. Uiteraard meng ik dan nog wel, maar ik zag laatst na het bottelen toch nog wel aardig wat suiker vastgekoekt. Ik denk dat dat na die temperatuurschok is neergeslagen en daarna niet meer goed in oplossing kwam. Dus vorige week bij het bottelen van een saison heb ik de suikeroplossing dus ouderwets halverwege toegevoegd, en na een week is de carbonatie al bijna perfect! Wat stom dat zoiets simpels je zolang kan ontgaan....  :weetniet:

De door jou beschreven methode beoefen ik al vele jaren en heb er nog nooit problemen mee gehad. Wel laat ik het bier in het vat stromen via een slang waarvan het uiteinde op de bodem ligt. Waarschijnlijk krijg je hierdoor wel een goede vermenging, zeker ook omdat het met enige turbulentie te paard gaat.  :brouwen:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 01-08-2002 08:17 u »
Vreemd, ik heb ook zo'n slang op de bodem, maar bij mij gaat het dus fout. Misschien is het bij mij te geconcentreerd en slaat de suiker neer als het afkoelt (er zit soms een paar minuten tussen het toedienen van de suiker en het beginnen van het hevelen). In ieder geval ging het bij mij fout.

Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 21-08-2002 10:33 u »
Hoi JW  :proost:,

ik heb eens hetzelfde probleem gehad met de suikertoevoeging. Ik wilde toen zo min mogelijk extra water aan het brouwsel toevoegen en gebruikte daarom zo min mogelijk water voor de suikeroplossing. Het suikermengsel was daardoor bij het toevoegen van het brouwsel te dik gestold, waardoor het niet meer goed oploste. Nu gebruik ik iets meer water en heb nooit meer problemen.
Dus...een wat dunnere oplossing zou kunnen werken  :lessmile:

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 21-08-2002 10:36 u »
Ha die Edwin,

goede tip, zal ik eens pro`eren. Bedankt!

:degroeten: Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 21-08-2002 10:41 u »
Hoi JW  :proost:

Graag gedaan! Nooit te beroerd om jullie ook eens te helpen als ik dan kan  ;D

Edwin

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #62 Gepost op: 30-12-2005 20:56 u »
Ik heb ook zo'n kunsstof 'Emily' kroonkurkapparaat met twee handvaten en mij is opgevallen dat bij sommige flesjes de kroonkurk er niet helemaal recht op zit. Bij deze zelfde flessen is dan bijna geen koolzuur aanwezig. De flessen uit dezelfde batch waar de dop recht op zit hebben wel voldoende koolzuurdruk en schuim. De suiker voor de nagisting is opgelost toegevoegd na het overhevelen in de hele batch tegelijk. Die is daarna nog goed geroerd is dus volgens mij moeten alle flesjes evenveel suiker hebben gehad.

Vanwege dit probleem heb ik zo'n op een boorstandaard gelijkende kroonkurkapparaat gekocht met 1 hendel. Hierbij valt mij op dat bij alle flessen de doppen goed recht zitten en dat de kartelrand veel strakker om de fles zit. Tevens gaat het goed plaatsen van de kroonkurken met dit apparaat veel makkelijker. Aangezien dit apparaat maar 11 EURO duurder was had ik die veel beter direct kunnen aanschaffen. Ik heb er nu alle vertrouwen in dat de flesjes nu wel allemaal vrijwel dezelfde hoeveelheid koolzuur gaan laten zien. De flessen die ik van dit bier sindsdien geopend heb waren in ieder geval allemaal goed.

Ik weet dat dit een oud draadje is maar het onderwerp past nog precies bij dit bericht.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #63 Gepost op: 03-01-2006 11:04 u »
Hoi Henielma :proost:

Ook ik had problemen met dat dubbele handel-kroonkurkapparaat. Vooral brekende bierflessen met het plaatsen van de kroonkurk hebben mij doen besluiten een nieuw apparaat te kopen op statief. Vanaf dat moment ook geen problemen meer gehad. Inderdaad een aanrader ten opzichte van de oude!

Edwin

Offline WimR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Slechte carbonatie - kroonkurkapparaat?
« Reactie #64 Gepost op: 04-01-2018 10:13 u »
Dag dan,

Nou nou, ik geloof dat ik mijn geluk ga beproeven met ongekookte doppen. Dat wordt mijn eerste bottelpoging. Spannend, de flessen heb ik nieuw en steriliseer ik even in de hete oven 20 min op 120 graden.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 04-01-2018 10:29 u »
Ondanks dat dit topic al meer dan 10 jaar oud is toch maar een reactie:

Ik brouw al sinds begin 2000 bier en heb nog nooit mijn kroonkurken gekookt cq ontsmet is ook nooit nodig geweest.
20 min in de oven bij 120 graden voor nieuwe flesjes... Tja dat is jouw methode? Geef mij maar Star San met de Avviotore.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 04-01-2018 13:05 u »
Nieuwe flessen kun je toch gewoon ff afspoelen met water. Gebeurt niets mee hoor.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #67 Gepost op: 04-01-2018 20:39 u »
Tja dat is jouw methode? Geef mij maar Star San met de Avviotore.

Mij ook... met die Avviotore is het een fluitje van een cent, wat een uitvinding  :groots: ;)

Tags: