Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Experiment: aanzuren of niet  (gelezen 25144 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Experiment: aanzuren of niet
« Reactie #75 Gepost op: 18-01-2007 13:10 u »
Ja, dat vond ik ook. Bij wijze van proef ga ik binnenkort mijn brouw-water wat verharden of "Burtonizen" om de hoppigheid wat meer te accentueren. Maar dat staat even los van deze topic.

Omdat ik zacht water heb is aanzuren theoretisch gezien minder relevant voor mij.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #76 Gepost op: 06-02-2007 22:07 u »
Er zijn toch ook ontharders op de markt, om positieve ionen uit het water te halen.
Misschien is dat een optie. Of eerst koken voor gebruik?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #77 Gepost op: 06-02-2007 22:56 u »
Er zijn toch ook ontharders op de markt, om Positieve ionen uit het water te halen.
Misschien is dat een optie.

Positieve ionen uit het water halen is levensgevaarlijk! Nooit doen! Electrocutiegevaar!

Serieus dan: je doelt vermoedelijk op ontharders die calciumionen omruilen voor natriumionen door gebruik van kunstharskorrels. Ook niet doen. Je krijgt veel te veel natrium in je bier.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 11-11-2007 10:57 u »

En geloof het of niet: de niet aangezuurde brouwsels waren stukken lekkerder dan de wel aangezuurde.

Nog een aanvullende vraag (Jacques maakte met het overzicht van experimenten weer wat los):
heb je uit nieuwsgierigheid ook de pH van het uiteindelijke bier gemeten?

Hopbier

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #79 Gepost op: 11-11-2007 14:15 u »
Nee, helaas, dat heb ik niet gedaan. En de bieren zijn al op helaas. Maar (ik kijk het nog even na): de pH na koken verschilde nauwelijks toch?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 11-11-2007 14:32 u »
Nee, helaas, dat heb ik niet gedaan. En de bieren zijn al op helaas. Maar (ik kijk het nog even na): de pH na koken verschilde nauwelijks toch?

Zonder zuur 6 en met zuur 5,7. Weinig verschil inderdaad.

Daarom ben ik nieuwsgierig of dit doorwerkt tot na de gisting. Een hoge pH (>4,8) schijnt autolyse van de gist te bevorderen.

Hopbier