Directe injectie van stoom

Gestart door De Waard, 23-10-2006 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MO

Baetsle doceert ook een eenstapsmaisch van 5 minuten voor volledige zetmeelconversie. Er schijnt een tabel te staan met deze getallen in de abriss, of hoe heet dat Duitse bierboek ook alweer?

Ik gebruik mijn refractometer veel te weinig, eigenlijk nooit, maar als ik eraan denk zal ik bij de komende brouwsessie mijn eenstapsmaisch controleren.

Drents Hopbier

Citaat van: De Waard op 30-10-2006  10:01 uHet voordeel van de stoominjectie is dat je zeer veel energie kan inpompen bij 100 C. In mijn geval was het 3.5 Kwatt, maar je zou gemakkelijk hoger kunnen.
Iets anders zou kunnen zijn, dat op het moment dat de stoom in het wort condenseert, de temperatuur plaatselijk zo hoog wordt dat alfa-amylase geactiveerd wordt. En dat daardoor de beta-amylase sneller zijn/haar werk kan doen. Maar zoiets zou uitgezocht moeten worden.

Hopbier

Edgar

Citaat van: De Waard op 30-10-2006  10:01 uEdgar
Toch nog even, dit is wel belangrijk
 :proost2:
Het voordeel van de stoominjectie is dat je zeer veel energie kan inpompen bij 100 C. In mijn geval was het 3.5 Kwatt, maar je zou gemakkelijk hoger kunnen.

Dus voordeel: stoominjectie geeft geen aanbranden

Ander voordeel: Gemakkelijk te implementeren, bijvoorbeeld in een koelbox of in een kunststof maischvat
Prima, maar mijn antwoord ging in op je vraag naar voordelen ten aanzien van de omzetting, niet ten aanzien van hoe praktisch het is.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 30-10-2006  10:42 uBaetsle doceert ook een eenstapsmaisch van 5 minuten voor volledige zetmeelconversie. Er schijnt een tabel te staan met deze getallen in de abriss, of hoe heet dat Duitse bierboek ook alweer?
Er staat in Abriss der Bierbrauerei )(Ludwig Narziss, (4e druk, 1980) wel een tabel, maar die vind ik niet duidelijk. (gegevens hebben betrekking op mout uit die tijd).

Temperatuur                 60     65     70       75       50/60
Eindvergistingsgraad %  87.5  86.5   76.8    54.0       88.2

Temperatuur                 68     70     72      74      76
Versuikeringstijd (min)     35     20     15      10       5

pH                              6.08     5.86     5.64     5.42     5.19
Versuikeringstijd (min)     30     20-25   10-15    15-20     30

en de tabel
maischduur (min)                     15   60
eindvergistingsgraad  bij 62 °C   84   89
eindvergistingsgraad  bij 70 °C   78   78

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 30-10-2006  10:42 uBaetsle doceert ook een eenstapsmaisch van 5 minuten voor volledige zetmeelconversie. Er schijnt een tabel te staan met deze getallen in de abriss, of hoe heet dat Duitse bierboek ook alweer?
Waar schrijft Baetslé dat? In zijn boek Mouterij- en Brouwerijtechnologie kan ik dat niet vinden ( 1984). Misschien in een nieuwere druk?
Veel informatie van Baetslé (en anderen) komt uit de boeken van prof. L. Narziss.

Hopbier

De Waard

CiteerPrima, maar mijn antwoord ging in op je vraag naar voordelen ten aanzien van de omzetting, niet ten aanzien van hoe praktisch het is.

Dan zijn we het volledig eens: er is geen reden dat het proces zelf beter wordt.

MO

Hans,
hij doceerde dit begin dit jaar een dagje in Nijmegen. Daar vertelde hij dat. We kregen geen dictaat bij de cursus.

Edgar

Citaat van: Drents Hopbier op 30-10-2006  12:17 uTemperatuur                    76
Versuikeringstijd (min)         5

Zou dat de bron van het misverstand zijn, geen 67° maar 76° waarbij alles in 5 min versuikert?

CiteerpH                              6.08     5.86     5.64     5.42     5.19
Versuikeringstijd (min)     30     20-25   10-15    15-20     30

Omerkelijk grote verschillen, en opmerkelijk dat 5,4 niet het optimum is. Maar dat was dan ook een compromis, geloof ik, omdat alfa- en beta-amylase verschillende pH-optima hebben.

EtP

Citaat van: Drents Hopbier op 30-10-2006  11:41 uIets anders zou kunnen zijn, dat op het moment dat de stoom in het wort condenseert, de temperatuur plaatselijk zo hoog wordt dat alfa-amylase geactiveerd wordt. En dat daardoor de beta-amylase sneller zijn/haar werk kan doen. Maar zoiets zou uitgezocht moeten worden.

Hopbier

Als je het wort met een gasvlam verwarm is de kans dat het wort plaatselijk veel warmer wordt veel groter dan met stoom. Een gasvlam is veel heter als stoom.

MvG Edwin

William

Citaat van: Edgar op 30-10-2006  18:32 uZou dat de bron van het misverstand zijn, geen 67° maar 76° waarbij alles in 5 min versuikert?

....waarbij alles versuikeren dan waarschijnlijk betekent dat er na 5 minuten bij 76° geen korte suikers meer worden gevormd omdat er nagenoeg geen enzymactiviteit meer is

Edgar

Citaat van: William op 30-10-2006  19:00 u....waarbij alles versuikeren dan waarschijnlijk betekent dat er na 5 minuten bij 76° geen korte suikers meer worden gevormd omdat er nagenoeg geen enzymactiviteit meer is

Inderdaad, wat mijn opmerking over raakvlakken des te zinniger zou maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.