Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist overhouden  (gelezen 8433 keer)

Offline Sjaak

• Senior lid
  • Land: nl
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
Gist overhouden
« Gepost op: 22-10-2006 09:46 u »
Hallo bierbrouwers,

Mijn eerste brouwsels staan te pruttelen en zo zit ik te denken, het geluid horende, kan ik deze gist niet op de 1 of andere manier bewaren?
Het is de Wyeast begian trappist 3787 en de Wyeast  3522
Ze staan goed te borrelen en veel beter dan een korrelgist, naar mijn idee.

Weet iemand hoe je, indien je gist kan overhouden/bewaren, dat kan doen?
groet
sjaak

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Gist overhouden
« Reactie #1 Gepost op: 22-10-2006 10:57 u »
Je had waarschijnlijk de zoekfunctie nog niet gevonden?

Je zou wat (plastic) reageerbuisjes met schroefdop kunnen bestellen. Daarin kun je dan wat gistkoek doen, bewaren in de koelkast. Andere mogelijkheid: eppendorf cupjes (alleen in bulk te koop, 1000 of zo). Mits bewaard in de koelkast en goed schoon gewerkt kun je hier makkelijk een starter van maken.

Andere mogelijkheden: platen gieten en gist hier uitstrijken, idem schuine buis. Makkelijker: glycerol oplossing mengen met gist en invriezen.

Meer leesvoer: zie hier voor een mooi overzicht

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-10-2006 18:04 u »
Hallo herman,

Kan ik gewoon wat schuim en dergelijke eraf halen en dat in de koelkast?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 22-10-2006 18:09 u »
Kan ik gewoon wat schuim en dergelijke eraf halen en dat in de koelkast?

Dat zou een mogelijkheid zijn. Je kunt ook wachten tot dat ie volledig is uitvergist en dan bij het overhevelen/botelen de slurry bewaren.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 22-10-2006 21:27 u »
Sjaak,

Het schuim erafhalen geeft het de beste gist. Wacht even totdat de bruime plekken weg zijn en het schuim vettig wordt van de gist en mooi licht van kleur is. Met een steriele lepel afscheppen in een fles met brede opening (sapfles). Je kan er gewoon wat kraanwater op laten lopen. Daarna bezinkt er een prachtige witte laag gist, zonder vervuiling van eiwitten en dergelijke. Je kan deze gist een paar weken in de koelkast houden.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2006 23:31 u »
En deze vervolgens in een  isotone kookzoutoplossing van 0,9 % op te slaan om het voor langere tijd te bewaren. Waar of onwaar?

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-10-2006 07:51 u »
Wallo Lagos,

Wat is een isotone kookzoutoplossing? Is het eerst gekookt of zo?

Want het is mijn bedoeling om het gist voor langere tijd te bewaren en af en toe te gebruiken. Ik wil ongeveer eens in de 5 weken een bier brouwen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 23-10-2006 09:08 u »
Want het is mijn bedoeling om het gist voor langere tijd te bewaren en af en toe te gebruiken.

Dan kun je ook een steriele 10% suikeroplossing maken en hierin de gist in de koelkast bewaren. (In reageerbuisjes afgesloten met dop of stop) De gist komt dan in een slaapstand terecht. Vanuit deze situatie is ie erg goed weer op te kweken en te activeren. Ja maakt op deze manier een soort eigen gistbank.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-10-2006 09:26 u »
wat is een isotone kookzoutoplossing? is het eerst gekookt of zo?

Isotoon wil zeggen dat het dezelfde osmotische waarde heeft als menselijk lichaamsvocht. Als mensen vocht toegediend krijgen via hun aderen, dan kan dat niet zomaar water zijn want dan zouden hun bloedcellen uit elkaar spatten door hun eigen osmotische druk. Daarom wordt er zout of glucose aan toegevoegd in een sterkte (deeltjes per liter) die gelijk is aan bloed.

Ik weet eigenlijk niet of je dat zomaar naar gist kunt doortrekken, en of gist zout water wel zo lekker vindt. Is dat zo?

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #9 Gepost op: 23-10-2006 11:25 u »

Ik weet eigenlijk niet of je dat zomaar naar gist kunt doortrekken, en of gist zout water wel zo lekker vindt. Is dat zo?

Ik weet nog geeneens of het wel zout smaakt, toch eens proeven.

Citaat: Natriumchloride is een zout met de formule NaCl. Dit zout wordt in de volksmond keukenzout genoemd omdat het bij de bereiding van voedsel vaak gebruikt wordt als smaakmaker en conserveermiddel.

Ik had dit ergens op een Duitse site gevonden en Hier al eens gepost.
Tot nu toe wat gist zo opgeslagen van elk brouwsel dat ik tot nu toe heb gemaakt, tot heden daar een keer de Wyeast 2568 als reserve optie mee opgekweekt en deze kwam snel tot leven maar uiteindelijk een nieuw pak 1388 gebruikt, dus gebrouwen heb ik er nog niet mee.
In suikerwater heb ik ook wat staan maar de gist gedraagd zich "tammer" in keukenzout, deze is goedkoop te verkrijgen bij een apotheek.

Ik vraag mij af wat ze eigenlijk bij Wyeast zelf gebruiken?

Gr. Hans

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 23-10-2006 11:34 u »
Tot nu toe wat gist zo opgeslagen van elk brouwsel dat ik tot nu toe heb gemaakt, tot heden daar een keer de Wyeast 2568 als reserve optie mee opgekweekt en deze kwam snel tot leven maar uiteindelijk een nieuw pak 1388 gebruikt, dus gebrouwen heb ik er nog niet mee.

Hoeveel zout los je dan op in hoeveel water..? Wat is de zout concentratie in de oplossing..?

En keuken zout koop je gewoon in de supermakt..en is vaak een mengsel van NaCl en KCl (Kalium Chloride). In sommige keukenzouten zit ook wat jodiumChloride (Jozo zout).
De samenstelling staat meestal (Altijd ?) op de verpakking

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2006 11:54 u »
Oscar bedankt,

Ik ga het op jouw methode wel proberen, gewoon in een suikeroplossing, mocht het mislukken kan ik altijd nog gewone gist die ik altijd in voorraad heb gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 23-10-2006 11:58 u »
Ik heb altijd begrepen dat een hoge concentratie aan keukenzout schadelijk is voor de gistgroei.
Met name Na+ ion zou daar debet aan zijn.

Gist op een keukenzoutoplossing bewaren lijkt mij niet zo'n goed plan.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-10-2006 14:33 u »
Zijn er verder nog forumleden die met de isotone zoutoplossing gist bewaard hebben en ook gebruikt?
Klinkt namelijk erg makkelijk. En hoelang doe je dan met zo'n flesje?

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-10-2006 08:12 u »
Zoals Wacko Jacko benieuwd is of er forumleden zijn die met een zoutoplossing  gist bewaard hebben, ben ik benieuwd of er leden zijn die dat met een suikeroplossing hebben gedaan en hoelang het dan bewaard kan worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 24-10-2006 08:35 u »
...met een suikeroplossing hebben gedaan en hoelang het dan bewaard kan worden.

Met een suiker oplossing staat het al bijna een half jaar in mijn koelkast..maar dat kun je zeker wel een jaar bewaren..en misschien wel langer...

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2006 08:38 u »
Top, ik ga vanavond meteen aan de slag om een steriele suikeroplossing te maken en gist af te tappen van gistingsvaten.

Want over vier weken gaan we weer een nieuw brouwsel maken, kijken of we een La Chouffe kloon kunnen maken.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-10-2006 13:19 u »

Ik vraag mij af wat ze eigenlijk bij Wyeast zelf gebruiken?

Gr. Hans

Iemand een idee?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 25-10-2006 13:21 u »
Stuur ze een mail. Mijn ervaring is dat je snel en accuraat antwoord krijgt (tenzij het bedrijfsgeheimen betreft  ;) ).

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 25-10-2006 13:29 u »
Wacht op antwoord.           

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-10-2006 17:44 u »
Volgens Wyeast is de inhoud van de smackpack 100% gist en zwemt dit niet in een soort vloeistof.  :o

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 25-10-2006 17:55 u »
Volgens Wyeast is de inhoud van de smackpack 100% gist en zwemt dit niet in een soort vloeistof.  :o

Lijkt me tijd om je vraag en hun antwoord te posten.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #22 Gepost op: 25-10-2006 19:30 u »
Een slurrie is een vloeistof maar alleen gist lijkt mij een droog iets?  :-\ Het volgende in een andere topic geplaatst door  Drents Hopbier mag hier niet ontbreken:

Adrie,
Destijds heb ik het zakje opengeknipt en de inhoud van de 2 zakjes gemeten. In de grote (buitenste) verpakking zat 35 ml gistslurry met 4°Brix (of dit door alcohol of suiker komt weet ik niet) en het binnenste plastic zakje bevatte 20 ml donkere vloeistof, die wat naar appelstroop rook. Met 14°Brix, dus ca. 14% suiker. Samen werd dat 55 ml met s.g. van 1,032.
Vandaag weer een zakje opgeofferd (door de aanstaande verhuizing kom ik tijdelijk niet tot brouwen en het zakje had al de datum 25sep02). Dit was Wyeast 3068 WHNSTPHN W.
Hier bevatte de buitenste verpakking 30 ml gistslurry met 8°Brix (lijkt dus toch van alcohol afkomstig) en het binnenpakje 22 ml donkere vloeistof met 14,5°Brix.
Samengevoegd geeft dat 52 ml met 11°Brix. Zie foto.

Hans

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 25-10-2006 19:34 u »
Een slurrie is een vloeistof maar alleen gist lijkt mij een droog iets?

Klopt..in de tijd dat ik nog bij de Grolsch op het LAB werkte deden ze met een klont gist een test of een bier al wel volledig was uitvergist. Zo'n klont "pure" gist kun je dan vergelijken met een klont brooddeeg.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #24 Gepost op: 25-10-2006 19:45 u »
Mijn Duits is niet zo goed maar ik vond op de deze site toch nog een "Kochsalzlösung" beschrijving (en nog veel meer informatie) :

Anlegen einer Dauerkultur (optional)

Als Dauerkultur dient eine Hefesuspension in sterilem, inertem Medium. Wesentlich dabei ist, daß diese Suspension keine Nährstoffe enthält. Dadurch fällt die Hefe ins Ruhestadium und wird nicht von ihren eigenen Stoffwechselprodukten geschädigt. Dave Whitman beschreibt die Aufbewahrung in sterilem destilliertem Wasser und in 2% Kaliumdihydrogenphosphat Pufferlösung. Hansens Kulturen überdauerten Jahrzehnte in 10% Rohrzuckerlösung, die aufgrund des Mangels an verwertbaren Stickstoffverbindungen von der Hefe nicht vergoren werden kann. Ich führe Dauerkulturen parallel in mehreren Medien und empfehle die Aufbewahrung in 2% Kaliumdihydrogenphosphat- (20g KH2PO4/L) oder in physiologischer Kochsalzlösung (9g NaCl/L). Letztere kann steril abgepackt von jeder Apotheke bezogen werden, Kaliumdihydrogenphosphat ist nur im Laborchemikalien-Fachhandel erhältlich. Vorteile dieser Salzlösungen:

1. So wie Rohrzuckerlösung ist auch physiologische Kochsalzlösung isotonisch und laugt dadurch die Hefezellen osmotisch nicht so stark aus wie destilliertes bzw. deionisiertes Wasser.
   2. Das saure Kaliumdihydrogenphosphat stabilisiert darüberhinaus durch niedriges pH (<4.5).
   3. Beide Salzlösungen bieten wie dest. Wasser den Vorteil, völlig frei von Nährstoffen zu sein. Somit besteht z.B. kein Restrisiko, daß sich durch Ausscheidung von Stickstoffverbindungen bei der Hefeautolyse plötzlich aus der neutralen Rohrzuckerlösung ein ideales Nährmedium entwickelt, welches das Aufkommen einer Gärung oder Fremdinfektion fördert.

Diese Aussagen wurden in der Diskussion mit Biologen bestätigt. Ich mußte allerdings bereits feststellen, daß die Art des Aufbewahrungsmediums keinen so großen Einfluß ausübt wie die Heferasse selbst! Manche Stämme zeigen nach 1 Jahr Lagerung kaum mehr Aktivität, während andere nach 2 Jahren noch viele Kolonien hervorbringen. -- Betrachten wir nun aber die praktischen Aspekte:

Zur Aufbewahrung der Dauerkulturen dienen 2mL Cryoröhrchen mit Schraubverschluß und Aussengewinde. Ein Ewigkeitsvorrat davon wird mit physiologischer Kochsalzlösung aus der Apotheke gefüllt und - locker verschlossen - durch Dämpfen keimfrei gemacht. Nach dem Festdrehen des Schraubverschlusses werden die Cryoröhrchen sauber weggepackt. Sie können ungekühlt gelagert und bei Bedarf zum Anlegen einer Dauerkultur entnommen werden.

Zu diesem Zweck wird etwas Hefe mit der (wie immer geglühten) Impföse vorsichtig vom Schrägagar abgestreift. Diese Kultur darf nicht alt sein -- nur frisch inkubierte Hefe weist die nötige Vitalität auf, lange Lagerungsphasen unbeschadet zu überstehen. Man muß danach trachten, keine Partikel vom Würzeagar mit abzustreifen, da ja Nährstoffe von der Dauerkultur fernzuhalten sind. Es darf maximal das Hefevolumen von der Größe eines Stecknadelkopfes aufgenommen werden. Die Hefe wird im Cryoröhrchen von der Impföse abgeschüttelt und nach dem Verschließen durch kräftiges Schütteln in der isotonischen Salzlösung suspendiert. In der so hergestellten Dauerkultur sollte sich die Hefe als dünner, weißer Film am Boden absetzen und ungekühlt mehrere Jahre überleben.

Tags: gist bewaren