La Chouffe kloon ONK 2007

Gestart door Jacques, 21-10-2006 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Misschien bevind ik me in de fase waarin jij 2 jaar geleden zat... behoefte aan het zoetje >:D.

Oscar

Citaat van: Caspar op 28-05-2007  19:58 uMisschien bevind ik me in de fase waarin jij 2 jaar geleden zat...

Hmm is hier sprake van een bierconjunctuur.  ::)

Jos Groen

Citaat van: Caspar op 28-05-2007  19:45 uVandaag mijn Chouffe nog eens kritisch geproefd, maar ik vind hem niet super geslaagd. 12% suiker op een bier met begin SG 1068 is toch echt te veel van het goede. Volgende keer ga ik voor een kloon max 8% gebruiken en veel meer koriander en hop toevoegen :proost:. Hij mist gewoon wat power :bokser:.

Ik begin de koriander juist steeds meer zat te raken.. te veel koriander is vaak on aangenaam krijg je een soort bommetje.

Jos Groen

Citaat van: Caspar op 28-05-2007  19:58 uMisschien bevind ik me in de fase waarin jij 2 jaar geleden zat... behoefte aan het zoetje >:D.

Helemaal uitvergist? Is heel schraal?

Adrie

Citaat van: Adrie op 13-05-2007  11:21 uWeer een duidelijke aanwijzing voor het effect van het toevoegen van veel gist op de vergistingsgraad. Mijn chouffe-kloon eindigde op 1018 met een giststarter die eigenlijk nog een dagje door had moeten vergisten. Vorige week heb ik voor de bruiloft van een ex-collega precies hetzelfde recept (ingrediënten, maischschema etc) gemaakt, alleen met een veel grotere hoeveelheid gist en bij het overhevelen was ie al 1010 en hij gaat nog gestaag door.

Gisteravond heb ik dit bier gebotteld en hij had een eind SG van 1004! Maar toch smaakte hij nog behoorlijk zoet met een mooie bittere afdronk. Ik denk dat mijn ex-collega er wel mee in zijn nopjes is.

Sjaak

Ben wel nieuwsgierig of het wel een chouffe smaak heeft want 1004 is el erg laag.
Misschien houd je er een paar over en zien we elkaar?
Dan zou ik graag willen proeven.
 :degroeten:
Sjaak

Adrie

Helaas, Sjaak, dit bier heb ik in opdracht gebrouwen voor de bruiloft van een collega. Alle flessen gaan weg.

den_organolept

Hallo,

Ik heb gisteren ook een La chouffe kloon gebrouwen, deze vergist ik met de Wyeast 3522 Belgian Ardennes. Aangezien het vrij koel in huis is heb ik de gistfles bij de cv-ketel gezet en omwikkeld met een slaapzak.

Ik heb net de temperatuur nagekeken (thermometer op hals van de fles geplakt) gaf deze 25 graden aan. Onder vloeistof niveau voelt de fles zelfs nog warmer aan. Ik schat dat de temperatuur in het bier is opgelopen tot 27, 28 graden, of misschien wel warmer  :-[

Kan de Chouffegist dat hebben? heeft het zin om in te grijpen? Ik hoop dat ik geen bananekabouter aan het brouwen ben.

Groet van den organolept

Caspar

De gist kan het wel aan... maar gaat veel esters en kruidige smaken ontwikkelen (banaan valt wel mee met deze gist, eerder oplosmiddel achtige smaken). Ik zou het vat sowieso weghalen bij de verwarming ;).

den_organolept

Hij staat niet eens bij een verwarming, maar in een hokje waar ook mijn cv ketel staat.

Sterker nog, deze fles lijkt zelf wel een warmtecentrale. Ik zal de slaapzak verder weg laten.

oranjeboombiertje

Waarom zou je warm willen vergisten? Zet hem toch lekker bij een temperatuur van een graadje of 18. De gist gaat zijn werk doen en de temperatuur loopt dan toch wel op.

 :degroeten:
Wesley

den_organolept

Ik dacht dat Chouffe bij een warmere temperatuur vergist moet worden  ???

Ik zal hem nu wat koeler zetten, maar wel voorzichtig, anders schrikken de hete kabouters.   

oranjeboombiertje

Ik vind zelf dat elke gist best lekker koel (rond de 20 graden) vergist mag worden. In de brouwerij zullen ze echt niet veel warmer vergisten. Als het in een ruimte 18 graden is zal het gistende bier makkelijk een aantal graden warmer worden, je hoeft dus geen moeite te doen om het bier warm te maken.

 :degroeten:
Wesley

Schaepekop

Bij mijn bezoek aan Choufe werd mij verteld dat de vergistingstemperatuur (hoofdgisting) 22 graden was.
Voor de hergisting op fles 14 dagen bij 24 graden C met toevoeging van verse gist

Herman

Mijn ervaring met warme vergisting met Chouffe gist is positief in de zin van de SVG, maar het zorgt inderdaad voor veel hoge alcoholen en esters.

den_organolept

Maar zou het dan nog veel verschil maken als de gisting verder wel koeler verloopt?

De gisting is in 24 uur explosief verlopen en al duidelijk over zijn hoogtepunt heen,
zelfs mijn blow-off blowde bijna over  :o





oranjeboombiertje

Gewoon lekker op kamertemperatuur zetten nu. Als je een goed vitale starter hebt toegevoegd die ook groot genoeg was zal het bier lekker uitgisten. Door het niet te warm te maken blijft het bier wat frisser/cleaner.

 :degroeten:
Wesley

brewt

Hallo allemaal, voor aanstaande zaterdag staat dit recept op mijn programma.
Nu had ik er even een vraag over, is het maischschema zoals in het originele recept nog steeds de juiste manier om dit bier te klonen?
Ik kan me goed voorstellen dat de mout in de afgelopen 13 jaar zo veranderd is dat een ander maischschema nu beter werkt.

Als dit zo is, kan iemand mij dan misschien vertellen welk maischschema nu beter is, en waarom?

Verder, ik ben van plan om op 21c de vergisting te beginnen(2x Wyeast 3522), na een dag of 4 wil ik opvoeren naar 24c met een halve graad per 12u. Hier nog aanmerkingen op?

brewt

Het gaat om 20 liter trouwens!

Sjoerd

Als ik hem zelf zou brouwen zou ik 50 min 63 en 25 min 72 doen. Gistingstemperatuur is prima voor deze gist

brewt

Citaat van: Sjoerd op 30-07-2020  17:05 uAls ik hem zelf zou brouwen zou ik 50 min 63 en 25 min 72 doen. Gistingstemperatuur is prima voor deze gist

Bedankt voor je advies, Sjoerd! Kan je mij uitleggen waarom je dit zou doen?

Sjoerd

Eiwitrust is met mout van tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig, verder voldoende tijd voor goede omzetting Betha en alpha amylase voor dit type bier. Maar er valt veel over te discussiëren, ik hou voor dit type bier deze tijden aan, altijd met goed resultaat

brewt

Citaat van: Sjoerd op 30-07-2020  21:00 uEiwitrust is met mout van tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig, verder voldoende tijd voor goede omzetting Betha en alpha amylase voor dit type bier. Maar er valt veel over te discussiëren, ik hou voor dit type bier deze tijden aan, altijd met goed resultaat

Ik ga je advies volgen, nogmaals dank! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.