La Chouffe kloon ONK 2007

Gestart door Jacques, 21-10-2006 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Op het ONK 2007 zal in de E-klasse gestreden worden om de titel wie het beste er in geslaagd is een kloon te maken van La Chouffe.

Op de clubavond van De Roerstok van september 2006 is een recept hiervoor samengesteld.

Bedoeld recept luidt als volgt:



La Chouffe-imitatie

Ingrediënten voor 10 liter:
3000 gram pilsmout *
    50 gram cara-munich mout (120 EBC)
  270 gram witte kandijsuiker
    50 gram Goldingshop (5,3%) (75 minuten koken, dus na 15 minuten toevoegen)
    10 gram Saazhop (3,5%) (10 minuten koken, dus na 80 minuten toevoegen)

kruiden:   5 gram koriander, 1 gram komijn én 1 gram karwij
   of    5 gram koriander en 2 gram komijn
   of   5 gram koriander en 2 gram karwij

Maischwater:    12 liter   

Maischschema:
temperatuur:      52°C      62°C      72°C
tijd (in minuten):   5      60      10   

Spoelwater:      6 liter

Kooktijd:       90 minuten
De kruiden toevoegen aan het einde van de kooktijd.

Gist:         Wyeast gist nummer 3522 (Belgian Ardens)

Begin SG:      1070
      
* Afhankelijk van het rendement dat men kan halen, is het mogelijk om met minder pilsmout te werken.



Bij De Roerstok kon je opgeven dat je het bier wilde brouwen en vervolgens zijn er brouwpakketten gemaakt met de hoeveelheden van de ingrediënten afgestemd op de hoeveelheid bier die je opgegeven had om te gaan brouwen. De Roerstok biedt de pakketten aan voor een gereduceerd tarief aan haar leden om zo het brouwen van het recept te stimuleren.

Gisteren heb ik het recept gebrouwen. Daarbij ben ik zo hier en daar behoorlijk afgeweken van het oorspronkelijke recept.

De eerste afwijking was een gevolg van een afweegfout van degene die het pakket had samengesteld. Ik had opgegeven 30 liter te willen brouwen. Bij het uitpakken van de mout leek mij op het oog de hoeveelheid mout aan de weinige kant. Even dacht ik een pakket te hebben voor 20 liter. De twee zakken met pilsmout daarom even op een personenweegschaal gezet. Deze gaf 8 kg aan. Dat is dus een 1 kg minder dan ik volgens het recept zou moeten hebben. Nu heb ik altijd wel pilsmout in huis maar ik zag er van af om de hoeveeheid aan te vullen omdat ik volgens Promash met het rendement dat bij mij gebruikelijk uit zou komen in de buurt van het gewenste Sg van 1070.

Zoals ik dat de laatste tijd gewend ben heb ik bij dit brouwsel de niet spoelen methode toegepast. Ik van met 42 liter water (= 14 liter voor een brouwsel van 10 liter) begonnen. Omdat ik te hoog uit kwam in mijn maischtermperatuur heb ik snel zo'n 4 liter koud water toegevoegd aan het beslag.

De derde afwijking bestaat uit een aanpassing van het gehanteerde maischschema. Ik heb gemasischt volgens dit schema:
66º C  40 minuten
73º C  10 minuten
75º C  1 minuut

Vervolgens heb ik korter gekookt dan volgens het recept zou moeten namelijk 60 minuten. Desondanks vind ik de kleur van het uiteindelijke wort nog aan de hoge kant. Omwille van de kleur zou er dus wat minder caramunich in het recept mogen (ik schat zo'n 30 tot 40 gram per 10 liter).

De vjfde afwijking zit hem in het gebruik van de kruiden. De La Chouffe van nu is duidelijk anders van smaak dan de La Chouffe van een aantal jaar geleden. Het lijkt er op dat het bier veel minder is aangekruid dan in het verleden. Op het huidige etiket wordt alleen koriander genoemd en gaan andere kruiden. Gelet op de smaak van het bier van destijds heb ik de sterke indruk dat ook andere kruiden gebruikt werden. Karwij en kummel zouden in dat verband wel een goede keuze kunnen zijn. Echter de hoeveelheden van het Roerstok recept zijn in mijn ogen aan de te stevige kant. Daarom heb ik maar 0,3 gram komijn en 0,4 gram kummel per 10 liter gebruikt. De hoeveelheid koriander heb ik onaangepast toegevoegd.
De karwij en kummel heb ik fijn gemaakt in een vijzel. Heel verrassend vond ik dat ik daarbij een citrusachtige geur waarnam. Dat had ik niet verwacht van deze kruiden.

Op een zesde punt zou ik hebben moeten afwijken maar heb dat tot mijn grote schrik niet gedaan. De hopgift van dit recept is namelijk niet juist. Bij het invoeren in Promash had ik wel de hoeveelheden mout verdrievoudigd maar niet de hop! Waarschijnlijk omdat het laat was na vier dagen intensief klussen in huis is deze fout gemaakt. In ieder geval vond ik de waarde die ProMash gaf vrij laag. Er hadden echter allerlei bellen moeten rinkelen omdat op de clubavond van De Roertok juist gesteld was de de hopgifte veel te hoog was. Zonder de hoeveelheid zelfs na te wegen heb ik deze toegevoegd aan het wort.

Zeker qua bitterheid wordt dit dus geen La Chouffe imitatie! Alhoewel mijn indruk is dat de huidige La Chouffe veel bitterder is dan de oude La Chouffe. De oude La Chouffe had ook veel meer body. Persoonlijk vind ik dat de huidige La Chouffe niet kan tippen aan de oude en dat het nu toch meer het zoveelste tipelachtige bier is geworden.
Qua kruidenrij past het Roerstok recept ook niet als je een imitatie wilt maken van de huidige La Chouffe.

Mijn begin SG was 1067. Dat is 3 punten lager dan de bedoeling. Als ik het terugreken dan komt dat door de toevoeging van koud water aan het begin van het maischen. Door wat langer te koken had ik wel op de 1070 kunnen uitkomen. Goh, had ik toch maar even mijn refractometer gebriuikt. Ik zou dan natuurlijk wel een nog bitterder bier hebben gehad.

Jacques

Ik had nog nooit de Wyeast # 3522 (Belgian Ardens) gebruikt.
Tjonge wat een rotte eieren geur veroorzaakt toch deze gist tijdens de hoofdgisting. Ik dacht met Westmalle al heel wat gewend te zijn maar deze doet er nog een schepje boven op.

Hebben anderen die deze gist gebruikt hebben dezelfde ervaring.

Net als bij de Westmalle gist zal het wel goed komen vermoed ik. Alles wat nu via het waterslot uit het gistvat komt zit straks niet meer in het bier  :brouwen:

MO

Dat is gek. Heb een keer of vijf met deze gist gebrouwen maar nooit veel last gehad van rotte eieren lucht. Gezellig he, dat gistvat in de woonkamer.

MO

Wat is je berekende bitterheid nu?

Jacques

Citaat van: MO op 22-10-2006  12:37 uDat is gek. Heb een keer of vijf met deze gist gebrouwen maar nooit veel last gehad van rotte eieren lucht. Gezellig he, dat gistvat in de woonkamer.

Het gistvat staat bij mij in mijn badkamer. Bij de verbouwing van de badkamer een aantal jaren geleden is hiermee rekening gehouden. Er is een warme plek en een koude plek in de vloerverwarming en voldoende ruimte voor mijn gistvat van 130 liter en mandflessen.

Citaat van: MO op 22-10-2006  13:27 uWat is je berekende bitterheid nu?

ProMash heeft de bitterheid berekend op 56 EBU terwijl 25 tot 30 de bedoeling was. (De nieuwe La Chouffe heeft in mijn beleving heel wat meer biiterheid dan de oude).

MO

Ik ben het niet met je eens dat de huidige chouffe ook maar enige bitterheid of hoppigheid bezit. Twee weken geleden op de clubavond een vers exemplaar geproefd en het was een koriander bom met een leuk gistprofieletje. Geen hop te bekennen.

Jacques

Hmm,

Het lijkt er op dat er wat verschillende recepten worden uitgeprobeerd. De La Chouffe die ik recent gedronken heb was veel bitterder dan ik gewend was van La Chouffe. Ook kon ik het niet bestempelen als een korianderbom. De koriander was wel aanwezig maar niet overheersend. Daarintegen overheerste bij het brouwsel dat ik gedronken gedronken heb dus de bitterheid. Dat had ik nog nooit eerder gehad bij La Chouffe.

Zouden er al brouwsels in Moortgat gebrouwen zijn voor het bekend worden van de overname?

MO

Die van ons was van juli, hoe oud was de jouwe?

Jacques

Weet ik niet. De lege fles heb ik vorige week ingeleverd bij een bierhandelaar.

Edwin

Had je het oude of het nieuwe etiket op de fles staan?

Edwin

Jacques

De fles had het nieuwe etiket. De fles heb ik op de clubavond van september 2006 op de clubavond van De Roerstok gekregen. De flessen waren een paar dagen daarvoor aangekocht.
Ik heb het betreffende brouwsel dus tweemaal gedronken. De eerste keer op de betreffende clubavond en de tweede keer een twee weken later thuis. Er zat geen merkbaar verschil in smaak tussen de twee flessen. Ook anderen die op de clubavond aanwezig waren vonden dat de smaak van La Choufe aanzienlijk gewijzigd was.

Edwin

Citaat van: Jacques (jacbier) op 23-10-2006  11:30 uOok anderen die op de clubavond aanwezig waren vonden dat de smaak van La Choufe aanzienlijk gewijzigd was.

Dit kan ik alleen maar beamen (be-amen dus, niet 'biemen' >:D). De smaak is echt wezenlijk anders geworden de laatste tijd. Wat mij betreft verliest het dan ook langzaam maar zeker de status die het bij mij had :'(. De vraag is wat voor effect dit heeft op de proefresultaten van de keurmeesters. Ook zij zullen die ervaring hebben en het smaakgeheugen zal dan ook anders zijn dan de werkelijke smaakpraktijk van dit bier. Oftewel: wat zal de invloed van het smaakgeheugen van de BKG zijn op de keuring van de klonen?

Edwin

Batavier

Ik heb een maand geleden op de clubavond van Triplw-W twee maal een La Chouffe geproefd uit verschillende flessen.
De een was niet te pruimen, vlak geen smaak aan en geen hop te ruiken en te proeven.
De andere was goed, zoals ik enkele jaren gelden gewend was. De flessen zijn samen gekocht en hadden dezelfde houdbaarheidsdatum (juli 2009) dus redelijk vers denk ik.

Hoe is dit nu mogelijk?

MO

Typisch een voorbeeld van ambachtelijk gebrouwen bier. De ene partij is de andere niet. Ik moet ook zeggen dat ik vaak een kaas/kummel achtige versie proef, en een andere keer weer niet. Een echt bittere versie heb ik overigens nog nooit geproefd, Jacques dus wel.

Jacques

Gisteren heb ik met een paar mensen nog een nieuwe La Chouffe gedronken. Op de fles stond een uiterlijke consumptiedatum van 11 juli 2009.

Het bier was duidelijk anders van smaak dan de andere twee flessen die ik recent gedronken heb.

Onze proefbevindigen komen nu overeen met die van de Maasland proevers.
Het bier was aanmerkelijk zoeter en de bitterheid was veel minder dan de eerdere flessen. De koriander was inderdaad prominent aanwezig.

Wel waren we het met elkaar eens dat het bier een schim is van de oude La Chouffe. Deze was veel voller van smaak en had veel meer body. Het lijkt er op dat ze wat kruiden nu achterwege laten die er vroeger wel in zaten. Ook is er denk iets gedaan met de hopgifte. Het bier dat we gisteren dronken was niet bitter maar had toch wel iets meer bitterheid dan de oude La Chouffe.

Ik ben benieuwd of dit bier weer verder in smaak gaat veranderen.


Oscar

Jacques,

Hadden die eerdere flessen nog het oude etiket..? Ik heb namelijk nog een fles Mc Chouffe met oud etiket en nieuw etiket...

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Hoi Oscar,

Nee, ook die hadden een nieuw etiket. Ik weet alleen niet van welke partij deze waren want ik had niet op de datum gelet voordat ik de fles inleverde. Het kan zijn dat het een ander brouwsel was of dat er bijzonders was met die flessen.
Omdat de proefbevindingen zo ver uit elkaar lagen heb ik het bier opnieuw geproefd. We zitten nu dus weer op dezelfde lijn na mijn laatste proeverij.

MO

Maar het is wel op zijn minst onprettig dat er zoveel smaakverschil tussen partijen zitten. Kloon-technisch gesproken dan, bier-technisch vind ik het wel grappig.

Caspar

Citaat van: Jacques (jacbier) op 14-11-2006  23:32 uGisteren heb ik met een paar mensen nog een nieuwe La Chouffe gedronken. Op de fles stond een uiterlijke consumptiedatum van 11 juli 2009.

Het bier was duidelijk anders van smaak dan de andere twee flessen die ik recent gedronken heb.

Onze proefbevindigen komen nu overeen met die van de Maasland proevers.
Het bier was aanmerkelijk zoeter en de bitterheid was veel minder dan de eerdere flessen. De koriander was inderdaad prominent aanwezig.

Vorige week heb ik een Chouffe uit een nieuw vat geproefd en ik kan me ook vinden in jouw beschrijving. Wat mij opviel was dat het bier inderdaad ietsje zoeter lijkt te smaken.

Heb je hem nog doorgemeten met de refractometer Jacques?

Jacques

Citaat van: Caspar op 15-11-2006  20:15 uHeb je hem nog doorgemeten met de refractometer Jacques?

Nee, we hebben het bier opgedronken.  :D  :proost:

Caspar

Citaat van: Jacques (jacbier) op 15-11-2006  20:35 uNee, we hebben het bier opgedronken.  :D  :proost:

Hehehe, ook niet verkeerd  ;).

Ik ga de kloon 28-12 brouwen, zal voor die tijd een vers exemplaar proberen te bemachtigen. Het begin SG en oBrix post ik hier wel even.

Groet,

Caspar

Caspar

Ik heb hem net even doorgemeten:

7,9 o Brix -> Eind SG met hergisting op de fles +/- 1009.

Begin SG 1067 / SVG 86%.

De fles versie proefde toch absoluut minder zoet dan diegene op het vat, het brouwsel had tamelijk veel koolzuur. Misschien weer een ouder exemplaar of zo (t.h.t. 31-12-2008).

BuBS

Afgelopen dinsdag een La Chouffe gebrouwen, geen problemen gehad.
Begin SG precies 1070 en een perfecte giststarter toe gevoegd.
Gist ingezaaid op 18 °C en tijdens de hoofdgisting steeg de temperatuur naar 22 °C.
Na twee dagen was de hoofdgisting voorbij en zakte de temperatuur naar 20 °C
Het SG was toen 1020, gisteren was deze nog maar 1019.
Gisteren de temp op 24 °C gezet en voila, het sg is nu 1012.
Hopelijk gist hij niet verder uit, 83% vind ik prima. Toch raar dat de Chouffe een hoge temperatuur nodig heeft.
De hoppen zijn wel afwijkend van wat mensen suggereren over de Chouffe. Maar goed, deze hoppen had ik in huis.
Verder heb ik geen kleurmouten gebruikt, omdat ik bij gebruik van deze mouten, precies de Chouffe kleur krijg.
Waarschijnlijk door het harde koken. Ik heb ook geen koriander gebruikt, ik heb van Moekotte verse koriander gehad en deze bleek beschimmeld te zijn. Toen maar 10 gram zoete curacao geschil toegevoegd
Hier het gebruikte recept.
Tripel ( La Chouffe )
 
32.00  Wort Size (L):  32.00 
Begin SG 1070
Anticipated EBC:  14.6           
Anticipated IBU:  32.5         
Brewhouse Efficiency:  78   %     
Wort Boil Time:  90   Minutes     
 
61.0  5.25 kg.   Pilsmout       
18.6  1.60 kg.   Cara pils       
11.6  1.00 kg.   Tarwemout     
8.7  0.75 kg.     Witte kandy   

28.00 g.   Santiam  Pellet  5.80                First WH 
20.00 g.   Columbus  Pellet  11.10            60 min 
16.00 g.   Styians Goldings  Whole  4.10   30 min 

Yeast 
Wyeast 3522 Belgian Ardennes

45 min   61 °C
15 mijn  70 °C
  1 min  75 °C


Gr Kees

BuBS

Net de Chouffe op de fles gedaan. Eind SG 1010 en dat maakt dus een ALC % van 8.6.
Het bier is ook voor 86 % uitgegist, dus dat is ook mooi.
Nou kijken of het bier zich verder mooi ontwikkeld, met een fatsoenlijk bierschuim.

Gr Kees

Gerb

Ik zit nu even naar je recept te kijken, maar is 18% carapils niet een beetje teveel van het goede. Volgens mij ligt de dosis meestal rond de 5%. Verder wordt dit natuurlijk ook geen echte Chouffe kloon met zoveel tarwemout, zonder koriander en met de verkeerde hoppen. Het zal wel een goed bier worden, maar een kloon, nee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.