Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aanzuren maischwater  (gelezen 22543 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Aanzuren maischwater
« Reactie #50 Gepost op: 02-11-2006 21:14 u »

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #51 Gepost op: 02-11-2006 21:20 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 02-11-2006 21:23 u »

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 02-11-2006 21:27 u »
Toch nog even on-topic dan: Ik wil hier toch even 'formeel' bezwaar maken tegen adviezen om zuren te gebruiken die niet als voedingsmiddel of als 'chemisch zuiver' zijn verkocht. Die hele term 'GB' zou dus ook om die reden al uit de discussie moeten blijven, net als de GAMMA of de KARWEI. We brouwen hier met brouwgrondstoffen, en niet met bouwgrondstoffen.

Dus wie dat nu nog adviseert  :neenee: krijgt met mij te maken. :police:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 02-11-2006 21:39 u »
Volgens mij heeft niemand geadviseerd om zuren bij de GB te kopen.

Ik heb aan Edwin de tip gegeven om als hij toch op weg is naar de GB even bij een apotheek aan te wippen.

Kan hij bij de GB biertjes kopen en ook Candico donkere kandijsiroop. En nu we toch een supermarktdraad hebben nog een advies: koop meteen ook die heerlijke Chimay kaas die hier in Nederland niet te krijgen is.
(In Poppel zitten de apotheek en de GB precies tegenover elkaar  ;D).

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 02-11-2006 21:43 u »
Nu is BelgiŽ voor mij niet zo'n probleem. Maar bij de GB zullen ze het toch niet hebben?

Volgens mij heeft niemand geadviseerd om zuren bij de GB te kopen.

Ik heb aan Edwin de tip gegeven om als hij toch op weg is naar de GB even bij een apotheek aan te wippen.

Inderdaad, Edwin stelde het eigenlijk aan zichzelf voor. Echter verder terug in deze thread kwamen dergelijke tips wel degelijk voorbij.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #56 Gepost op: 31-01-2009 12:44 u »
Ik zuur altijd trouw mij maischwater en spoelwater aan omdat we hier behoorlijk kalkrijk water hebben met ook nog eens veel waterstofcarbonaat. Tot nu toe heb ik altijd aangezuurd met melkzuur. Toen ik pas bij Brouwland was zag ik daar 75% fosforzuur voor gistwassen en maischaanzuren staan.

Vandaag heb ik hier mijn maisch- en spoelwater mee aangezuurd. Het grote verschil is dat ik nu na het spoelen perfect heldere wort heb gekregen. Dat heb ik met melkzuur eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Heeft iemand anders deze ervaring ook?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #57 Gepost op: 31-01-2009 12:55 u »
Ik gebruik ook fosforzuur van Brouwland en heb ook heldere wort. Of dat door het fosforzuur komt weet ik niet....

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #58 Gepost op: 31-01-2009 13:16 u »
Ik heb mijn blond bier een keer of 4 gebrouwen zonder tijdens het maischen aan te zuren. Alleen soms het spoelwater aangezuurd met citroenzuur. Typisch aan dit bier was dat het altijd lang troebel bleef in de fles.

De laatste versie heb ik tijdens het maischen aangezuurd met 10 ml 75% forsorzuur (pH 5,45) op 25 liter en dit bier is helder geworden.

Eigenlijk mis ik de troebelheid bij mijn blond bier.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #59 Gepost op: 01-02-2009 15:06 u »
Ik zuur alleen maar aan met melkzuur en heb altijd kraakhelder wort, maar ik heb dan ook een HERMS.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #60 Gepost op: 01-02-2009 15:26 u »
Ik zuur nooit aan en heb nooit heldere wort. Ik vind dat ook niet erg, het bier klaart altijd goed tijdens de vergisting en lagering. Als mijn bier op dronk is kun je (bij de blonde) er de krant door lezen.
Wel heb ik laatst eens de pH gemeten middels een teststrookje. Dit gaf tijdens het maischen 5,8 aan. Ik neem aan dat dit redelijk is.
Als ik het zou willen verbeteren wat moet ik dan doen?
Adrie, jij hebt net als ik Zutphens water, wat doe jij?

Anton

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 01-02-2009 15:33 u »
Ik zuur aan. Behoorlijk zelfs. Afhankelijk van de bierkleur moet ik 8 tot 12 ml melkzuur toevoegen om de juiste pH te krijgen (5,2 - 5,4). En dat is dan in een liter of 35 beslag. Het water is in Zupthen een stuk harder dan in Arnhem, waar ik niet of heel weinig hoefde aan te zuren.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #62 Gepost op: 01-02-2009 15:49 u »
Heeft de pH waarde te maken met bierkleur?
Dat wist ik niet. Wel dat ik een blonde niet altijd als blonde op tafel kan zetten, vaak wordt het donkerder.
Een andere keer dan weer niet zodat ik me wel eens afvroeg hoe dat kon.
Kan dat dan dus met de pH te maken hebben?

Anton

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #63 Gepost op: 01-02-2009 16:12 u »
Dat wist ik niet. Wel dat ik een blonde niet altijd als blonde op tafel kan zetten, vaak wordt het donkerder.
Afhankelijk van de bierkleur moet ik 8 tot 12 ml melkzuur toevoegen om de juiste pH te krijgen (5,2 - 5,4).

Vorige week heel erg donker bier gebrouwen. Om de pH op de gewenste waarde te krijgen moest ik 50 % meer melkzuur gebruiken dan gewoonlijk.

Bert

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #64 Gepost op: 01-02-2009 21:23 u »
Vorige week heel erg donker bier gebrouwen. Om de pH op de gewenste waarde te krijgen moest ik 50 % meer melkzuur gebruiken dan gewoonlijk.

Dat is dan weer typisch. Bij een moutstort met veel donkere moutsoorten is de pH doorgaans al lager. Mogelijk heb je nu meer zuur moeten toevoegen dan anders omdat je meer mout per kg water hebt gebruikt (hogere buffercapaciteit).

Bij een maischdikte van 4 liter / kg en een totaal beslag van 15 liter heb ik normaal 6 (licht bier) tot 9 (donker bier) ml 80% melkzuur nodig. Dit keer had ik voor een licht bier ongeveer 4 ml fosforzuur nodig.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 02-02-2009 09:29 u »

Anton

Donkere mout bevat meer zuur dan lichte mout. Hoe donkerder je bier, hoe meer donkere mout, hoe meer zuur de mout zelf inbrengt, dus hoe minder je zelf hoeft te doseren.

In BrouwHulp vind je handige berekeningen die je zelfs kunnen vertellen hoeveel melkzuur je moet toevoegen aan de hand van het waterprofiel en de bierkleur. Ik gebruik deze berekeningen altijd en ze kloppen perfect. Ik hoef niet eens meer na te meten.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #66 Gepost op: 02-02-2009 10:04 u »
Dat is dan weer typisch. Bij een moutstort met veel donkere moutsoorten is de pH doorgaans al lager.

Dat leek mij ook.

Bij een maischdikte van 4 liter / kg en een totaal beslag van 15 liter heb ik normaal 6 (licht bier) tot 9 (donker bier) ml 80% melkzuur nodig.
Donker bier gebrouwen.Om de pH op de gewenste waarde te krijgen moest ik 50 % meer melkzuur gebruiken dan gewoonlijk.

Toch hebben wij kennelijk dezelfde ervaring. :weetniet:

Bert

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #67 Gepost op: 02-02-2009 10:49 u »
In BrouwHulp vind je handige berekeningen die je zelfs kunnen vertellen hoeveel melkzuur je moet toevoegen aan de hand van het waterprofiel en de bierkleur. Ik gebruik deze berekeningen altijd en ze kloppen perfect. Ik hoef niet eens meer na te meten.

Ik zou moeten berekenen hoeveel calciumchloride ik moet toevoegen. Kan dit ook met BrouwHulp?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 02-02-2009 11:10 u »
Jazeker! BrouwHulp is zo gek nog niet... Zitten ook heel wat uurtjes ontwikkelwerk in.

Tags: aanzuren