Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Help! Kaam?  (gelezen 5584 keer)

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Land: nl
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
Help! Kaam?
« Gepost op: 03-02-2009 23:23 u »

Beste mensen,

Op mijn (dubbel) bier drijft een wit vlies van +- 7x7 cm, zie de foto. Is dit kaam? Volgens mij is het in de afgelopen week ontstaan, weet niet goed hoe hard het groeit.

Wat ik begrijp, kan kaam alleen ontstaan wanneer er zuurstof bij het bier komt. Nu is mijn bier niet meer echt aan het gisten, af en toe hoor ik het waterslot nog maar dat is sporadisch. Ik begrijp niet hoe er zuurstof bij gekomen is: misschien wordt er door temperatuurschommelingen lucht aangezogen, maar dat heb ik nooit gemerkt: altijd als ik naar het waterslot kijk staat er nog wat druk op de fles.

Ik was van plan het volgende week te gaan bottelen en het kroonkurkapparaat ligt bij een vriend van mij, kan het dus eigenlijk niet nu al doen. Is dit erg? Ga ik dit proeven? Kan ik nog een week wachten of is het bier dan zeker verknald?

Hoor graag jullie wijze reacties!

Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Help! Kaam?
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2009 23:54 u »
Nog niet zo heel lang geleden wist RobinB ons te melden dat candida gist (wordt ook kaamgist genoemd) ook kan groeien in zuurstofarme omgeving. Mijn ervaring is dat je vooral candida infecties krijgt als er zuurstof bij het bier gekomen is. Heel vaak krijg je dit soort infecties als je (te) lang lagert. Hoe lang staat bij jou nu dit bier te lageren?

Er zijn heel wat hobbybrouwers die zeggen dat de smaak van hun bier na het oplopen van een candida infectie nog steeds goed is. Zelf heb ik de indruk dat de body van het bier veel te lijdt door een dergelijke infectie. Met andere woorden het bier wordt er volgens mij iets dunner van smaak van.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2009 06:04 u »
Ik denk dat dit inderdaad een mooi voorbeeld is van "Kaamvisite"  ;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2009 07:17 u »

Nu is mijn bier niet meer echt aan het gisten, af en toe hoor ik het waterslot nog maar dat is sporadisch.

Zo snel mogelijk bottelen dus.
Dit kaameilandje is nog te overzien.

:duimop:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 04-02-2009 07:41 u »
Zo snel mogelijk bottelen dus.

Of overhevelen naar een andere schone bolfles... waarbij je de kaam in de fles laat (uiteraard).

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2009 08:13 u »
Of overhevelen naar een andere schone bolfles... waarbij je de kaam in de fles laat (uiteraard).
Maar het is al compleet uitvergist, dus waarom zou je het niet bottelen?
 :weetniet:

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2009 08:23 u »
Ik heb in het verleden ook 2 keer een kaaminfectie gehad. Die heb ik beiden gebotteld. Uiteindelijk proef je het wel, maar is het wel te doen. Het geeft een licht schimmelige indruk en het bier wordt inderdaad ook doger. Daarbij wordt er koolzuur gevormd, dus er treedt dan ook gushing op. Het afhevelen van het bier kan werken, maar ik heb in beide keren gezien dat het na ong. 2 weken in de hals van de fles alweer begint. Het lijkt op een soort eiwitvlokken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2009 08:29 u »
Maar dit is nog een beginnend kaampie, dus nog niets aan de hand denk ik.

Ik heb het ook wel eens in de flessenhalsjes gehad, maar als je dan wat schut,
dan gaat het naar de bodem tussen de rest van het depot.

Kaam is trouwens ook een soort gist (kaamgist).
In lambieken geeft het een soort portflavour.

:degroeten:

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2009 08:34 u »
Mijn bier staat nu sinds 11 oktober... Dat is wel erg lang eigenlijk...

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2009 08:38 u »
Oeps, nee ik was in de war met een vorig, al gebotteld biertje. Ik schrok zelf even van die termijn. Maar het staat sinds 22-12, dat scheelt alweer twee maanden. Het staat dus een week of zes.

Kan ik nog 5 dagen wachten met bottelen, of gaat de smaak dan keihard achteruit?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 04-02-2009 10:04 u »
Je wilt zo min mogelijk (liefst geen) kaam mee met bottelen.
Hoe langer je wacht, hoe meer kaam er gaat groeien...

;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 04-02-2009 10:34 u »
Maar het staat sinds 22-12, dat scheelt alweer twee maanden. Het staat dus een week of zes.

Kan ik nog 5 dagen wachten met bottelen, of gaat de smaak dan keihard achteruit?

Naar mijn idee hoor je een bovengistend bier niet langer te lageren dan 3 weken bij kamertemperatuur.
Of de smaak keihard achteruit gaat kan ik niet zeggen. Gelukkig heb ik zelf niet zo veel ervaring met kaaminfecties. Wel heb ik diverse bieren geproefd van anderen die kaaminfectie te pakken hadden. Dat waren geen gootsteenbieren maar zeker ook geen geweldige bieren.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #12 Gepost op: 04-02-2009 10:58 u »
Ik zou het totaal niet bottelen. Kaam is een ongewenste infectie. En ik geloof niet dat het alleen boven op drijft, het is overal in je bier aanwezig. Iets wat ongewenst is hoort niet thuis in bier. Dus door de gootsteen ermee.

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-02-2009 11:36 u »
Zou je kaam niet kunnen tegen houden door kouder te lageren?

Sommige brouwerijen lageren tot bijna het vriespunt.
Waardoor je minder kans krijgt dat er een andere soort bacterie zich verspreid.

Zelf lager ik bij 5a 6c

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 04-02-2009 11:44 u »
Waardoor je minder kans krijgt dat er een andere soort bacterie zich verspreid .

Kaam is een gist (Candida)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #15 Gepost op: 04-02-2009 11:45 u »
Zou je kaam niet kunnen tegen houden door kouder te lageren?

Dat kan helpen, maar het best is natuurlijk schoon te werken, niet te lang te lageren en zorgen dat er weinig lucht boven je bier in het lageringsvat staat. Ook overhevelen naar de lagering terwijl het bier nog een beetje gist (om de lucht in de fles/het vat te verdrijven door koolzuurgas) helpt.

Ik heb in de jaren 90 een keer kaam gehad en dat kwam door een lekke kap op de fles waardoor er zuurstof en ongewenste gasten in de fles kwamen.

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #16 Gepost op: 04-02-2009 13:48 u »
Jacques, dus jij bottelt na drie weken al? Ik ben dan altijd bang dat het nog niet goed is uitgegist, omdat het waterslot zo nu en dan nog wel een plopje laat horen.

Bottelen dus na drie weken?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-02-2009 14:01 u »
Jacques, dus jij bottelt na drie weken al?

Ik bottel ook na 1-3 weken.
Meestal 2 weken.

Alleen ondergistende bieren moeten wat kouder en langer.

:biersmile:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 04-02-2009 17:25 u »
Vanwege tijdgebrek kan ik mijn bier ook pas bottelen na 4 weken nagisten op kamertemperatuur. Op zich kan het nog net, maar wat mij betreft is dit wel echt de max. Kaam ben ik niet zo heel erg bang voor, maar wel voor smaakafwijkingen door autolyse.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 04-02-2009 17:27 u »
Jacques, dus jij bottelt na drie weken al? Ik ben dan altijd bang dat het nog niet goed is uitgegist, omdat het waterslot zo nu en dan nog wel een plopje laat horen.

Het waterslot hoeft zeker niet helemaal stil te zijn voordat je gaat bottelen. Bovengistende bieren bottel ik na twee tot drie weken, afhankelijk van de zwaarte van het bier en de activiteit van het waterslot.
Wat eerder bottelen heeft als voordeel dat je minder kans krijgt op een kaaminfectie maar ook dat er nog behoorlijk veel actieve gist in je bier zweeft waardoor de hergisting wat sneller verloopt. Bottel je te vroeg dan heb je nog te veel restsuikers waardoor je veel koolzuur krijgt in je bier, maar ook veel gistcellen waardoor een je een behoorlijke dikke laag depot in je flesje. Hierdoor kun je weer eerder een zwavel-/gistachtige smaak in je bier krijgen.

Als je iets eerder gaat bottelen dan dat je eerst deed raad ik je aan wat minder bottelsuiker te gebruiken.
Speel een beetje met de hoeveelheid. Na een paar brouwsels weet je wat voor jou de meest ideale hoeveelheid bottelsuiker is.

Tags: