Bier schuimt de fles uit.

Gestart door De Bierkoning, 20-10-2006 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Bierkoning

Hallo medebrouwers,

Ik heb een tijd geleden een zwaar bier gebrouwen van zo'n 10 %. Als ik nu een biertje openmaak wil het wel eens gebeuren dat het bier het flesje direct uit komt schuimen. Hoe is dit mogelijk? In het begin gebeurde dit niet, maar naarmate het bier langer op de fles zit gebeurt het vaker. Kan het zo zijn dat het bier nog niet helemaal uitgegist was toen ik het gebotteld heb?  Begin SG was 1090 en eind SG was 1020. Het bier is trouwens wel goed van smaak zoals hij hoort te zijn.

Groetjes Leonard :pan:

Oscar

Dat kan heel goed. Je zou eens zo'n flesjes uit kunnen proberen te schenken in en groot ruim glas, deze laten inzakken tot die uitgeschuimt is en daarna het SG meten. (Eventueel laten staan tot de koolzuur er ook wat uit is) dan weet je meer denk ik.

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Er kunnen twee zaken aan de hand zijn.

Allereerst kan het inderdaad zijn dat nog niet alle suikers vergist waren toen je het bier ging bottelen. In dat geval is de koolzuurdruk toegenomen. Meestal onsnapt de overmaat aan koolzuur langzaam via de kroonkurk (kan wel een jaar of twee duren).

De andere mogelijkheid is dat dat in de flesjes biersteen ontstaat (calciumoxylaat). De kristallen van biersteen kunnen als  condensatiepunten werken voor de ontwikkeling van koolzuurbelletjes. De vorming van biersteen kun je verminderen door calciumzouten toe te voegen tijdens het brouwen. De calciumoxylaat slaat dan neer tijdens het maischen en het koken van het wort.

NHY

Citaat van: jacbier op 20-10-2006  22:54 uDe andere mogelijkheid is dat dat in de flesjes biersteen ontstaat (calciumoxylaat). het koken van het wort.

Jacques,

Weet je hoe het oxylaat (bedoel je oxalaat) ontstaat uit welk proces? Dat het zich bindt met Calciumionen kan ik mij wel voorstellen maar waar ontstaat het oxylaat?
Oxalaat is een zout van mierezuur.(of is het mierenzuur! zou Herman Finkers zeggen)

groeten,
Leo Nijhuis

Jacques

Hoi Leo,

Ik bedoel inderdaad oxalaat! De oxalaten komen uit de mout.

Drents Hopbier

Citaat van: NHY op 21-10-2006  10:06 uWeet je hoe het oxylaat (bedoel je oxalaat) ontstaat uit welk proces? Dat het zich bindt met Calciumionen kan ik mij wel voorstellen maar waar ontstaat het oxylaat?
Oxalaat is een zout van mierezuur.(of is het mierenzuur! zou Herman Finkers zeggen)
Oxalaten zijn zouten van oxaalzuur (miere(n)zuur zouten zijn formiaten.

Zie ook link op  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1798.0.html

Hopbier

NHY

Klopt volkomen oxalaat zijn zouten van oxaalzuur, Ik kon in het chemiekaarten boek geen calciumoxalaat vinden, maar wel amoniumoxalaat, omdat ik oxylaat zo raar in de oren vond klinken. Ik heb daar het 2 over het hoofd gezien stond nl bij nader inzien (COONH4)2 ook een beetje vreemde notering zie ik nu pas. Zodat het inderdaad van oxaalzuur afkomstig is. Ik vond het zelf ook al vreemd dat het de zouten van mierezuur zou zijn. Maar ja geef al zo'n 10 jaar geen scheikunde meer. Dit blijft een grote fout mag je wel zeggen. Ik heb gewoon weg niet goed gekeken en verder ook nog eens niet nagedacht. Dom, dom, dom...

Leo  :stom:

Drents Hopbier

Citaat van: NHY op 23-10-2006  23:19 uDom, dom, dom...
1x dom was al meer dan genoeg geweest. ;)

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.