Scoutsactiviteit

Gestart door Frozzy, 29-10-2006 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frozzy

Hey,

ik ben een scoutsleider uit Turnhout, Belgie, en wij zijn van plan om met onze jongens (17-18 jaar) een keertje bier te brouwen. Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ben ik op zoek gegaan naar wat info op het internet. Ik begin het proces nu wel een beetje te snappen, maar heb nog enkele vragen.

We zouden graag in 1 keer verschillende smaken maken. Is het mogelijk om 1 grote hoeveelheid basis te maken(biermout), en deze dan in kleindere emmers te laten gisten, met in elke emmer een extra extract? Vb in de ene candysuiker, in een andere niets, ...
Is dit mogelijk? En hoe doen we dit het beste?

Heeft er iemand een handleiding waar echt stap per stap instaat wat je moet doen? We zijn van plan om helemaal van 0 te beginnen, en niet met een starterspakket of zo te starten.

Hoe lang doe je er normaal over om van 0 tot het laten gisten van het bier te gaan? Is dit mogelijk om dit om een namiddag te doen?

Op sommige sites zegt spreekt men van waterslots en zo voor op de emmer met het bier dat aan het gisten is. Is dit nodig? Of is een goed afgesloten emmer voldoende?

Alvast bedankt voor de info.


Jacques

Hallo Frozzy,

Ik raad je aan om eerst de cursus op deze site te gaan lezen.
Je hebt dan een idee hoe je kunt brouwen.

Het is zeker mogelijk om één brouwsel te maken en daarmee te variëren. De meeste variatie krijg je als je het verkregen wort voor het koken splitst en bij de verschillende delen donkere moutextract te doen, met verschillende kruiden te werken, suikers en kruiden toe te voegen of verschillende hopsoorten te gebruiken. Verder kun je verschillende gistrassen en vergistingstemperaturen gebruiken. De mogelijkheden zijn dus erg uitgebreid.

Er zijn meer brouwende scouts. Zie hier.

glaasjebier

Hoi Frozzy,

Wat betreft het waterslot: dit voorkomt dat er bacteriën in je biertje komen, dus het lijkt me vrij essentieel. Tijdens de gisting ontstaat flink wat gas, welke moet kunnen ontsnappen (dus afsluiten van je emmer lijkt me geen goed idee!). Door een waterslot te plaatsen kan het gas ontsnappen, maar kunnen er geen bacteriën binnenkomen in je vat. Er zijn ook mensen die dit doen d.m.v. een theedoek en er zijn ongetwijfeld ook andere manieren om dit probleem op te lossen, maar in mijn ogen is een waterslot een goedkope en goede oplossing!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.