Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier schuimt de fles uit.  (gelezen 7580 keer)

Offline De Bierkoning

• Boven 10 berichten
  • *
  • Scone Bierbrouwerij, Kudelstaart, Anno 2005
    • Scone Bierbrouwerij
Bier schuimt de fles uit.
« Gepost op: 20-10-2006 21:58 u »
Hallo medebrouwers,

Ik heb een tijd geleden een zwaar bier gebrouwen van zo'n 10 %. Als ik nu een biertje openmaak wil het wel eens gebeuren dat het bier het flesje direct uit komt schuimen. Hoe is dit mogelijk? In het begin gebeurde dit niet, maar naarmate het bier langer op de fles zit gebeurt het vaker. Kan het zo zijn dat het bier nog niet helemaal uitgegist was toen ik het gebotteld heb?  Begin SG was 1090 en eind SG was 1020. Het bier is trouwens wel goed van smaak zoals hij hoort te zijn.

Groetjes Leonard :pan:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Bier schuimt de fles uit.
« Reactie #1 Gepost op: 20-10-2006 22:51 u »
Dat kan heel goed. Je zou eens zo'n flesjes uit kunnen proberen te schenken in en groot ruim glas, deze laten inzakken tot die uitgeschuimt is en daarna het SG meten. (Eventueel laten staan tot de koolzuur er ook wat uit is) dan weet je meer denk ik.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2006 22:54 u »
Er kunnen twee zaken aan de hand zijn.

Allereerst kan het inderdaad zijn dat nog niet alle suikers vergist waren toen je het bier ging bottelen. In dat geval is de koolzuurdruk toegenomen. Meestal onsnapt de overmaat aan koolzuur langzaam via de kroonkurk (kan wel een jaar of twee duren).

De andere mogelijkheid is dat dat in de flesjes biersteen ontstaat (calciumoxylaat). De kristallen van biersteen kunnen als  condensatiepunten werken voor de ontwikkeling van koolzuurbelletjes. De vorming van biersteen kun je verminderen door calciumzouten toe te voegen tijdens het brouwen. De calciumoxylaat slaat dan neer tijdens het maischen en het koken van het wort.

Offline NHY

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2006 10:06 u »

De andere mogelijkheid is dat dat in de flesjes biersteen ontstaat (calciumoxylaat). het koken van het wort.

Jacques,

Weet je hoe het oxylaat (bedoel je oxalaat) ontstaat uit welk proces? Dat het zich bindt met Calciumionen kan ik mij wel voorstellen maar waar ontstaat het oxylaat?
Oxalaat is een zout van mierezuur.(of is het mierenzuur! zou Herman Finkers zeggen)

groeten,
Leo Nijhuis

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2006 10:27 u »
Hoi Leo,

Ik bedoel inderdaad oxalaat! De oxalaten komen uit de mout.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2006 14:49 u »

Weet je hoe het oxylaat (bedoel je oxalaat) ontstaat uit welk proces? Dat het zich bindt met Calciumionen kan ik mij wel voorstellen maar waar ontstaat het oxylaat?
Oxalaat is een zout van mierezuur.(of is het mierenzuur! zou Herman Finkers zeggen)
Oxalaten zijn zouten van oxaalzuur (miere(n)zuur zouten zijn formiaten.

Zie ook link op  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1798.0.html

Hopbier

Offline NHY

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 23-10-2006 23:19 u »
Klopt volkomen oxalaat zijn zouten van oxaalzuur, Ik kon in het chemiekaarten boek geen calciumoxalaat vinden, maar wel amoniumoxalaat, omdat ik oxylaat zo raar in de oren vond klinken. Ik heb daar het 2 over het hoofd gezien stond nl bij nader inzien (COONH4)2 ook een beetje vreemde notering zie ik nu pas. Zodat het inderdaad van oxaalzuur afkomstig is. Ik vond het zelf ook al vreemd dat het de zouten van mierezuur zou zijn. Maar ja geef al zo'n 10 jaar geen scheikunde meer. Dit blijft een grote fout mag je wel zeggen. Ik heb gewoon weg niet goed gekeken en verder ook nog eens niet nagedacht. Dom, dom, dom...

Leo  :stom:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2006 18:10 u »
Dom, dom, dom...
1x dom was al meer dan genoeg geweest. ;)

Hopbier

Tags: biersteen