Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westvleteren gist  (gelezen 12426 keer)

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
  • Land: nl
    • Bazelbrouwerij
Re: Westvleteren gist
« Reactie #25 Gepost op: 23-10-2006 23:17 u »
Mening van een startende brouwer :

:groots: Hulde aan L.Brouwer !!
Als ik het bericht eerder gelezen had, had ik een potje meegenomen afgelopen zaterdag !!

Aangezien ik mij nog niet zo heel erg concentreer op dat gisten, alhoewel dat wel de uiteindelijke smaak en resultaat bepaler is, maar meer op het proces hieraan voorafgaand, lijkt mij dit gewoon een zeer goed alternatief om toch tot een resultaat te komen dat ik als beginnende HOBBYbrouwer nooit op zo'n korte tijd zou kunnen realiseren !

Je moet in je hobby groeien en je wilt het liefste alles tegelijk en zo snel mogelijk.
Je hoopt op veel steun van ervaren brouwers en in deze is deze attente actie zeker welkom !

En daar ga ik weer : Als het mislukt kun je altijd nog de schuld aan iemand anders geven, maar als je echt serieus met je hobby bezig bent zou je ook verder moeten kunnen (terug)kijken of er misschien nog iets meer fout was gegaan.
Natuurlijk jammer dat je het resultaat moet weggooien, maar je leert ervan.
Ook zou je de alcohol eruit kunnen (laten) stoken als alternatief !
En voor de ervaren brouwers : Als je toch zoveel experimenteert in het proces, waarom dan niet met gist van iemand anders ?

De volgende keer hou ik me beschikbaar voor zo'n experiment hoor !!

Bazje.....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 23-10-2006 23:19 u »
Oh ja,

Om jullie dan te overtuigen zal ik tegen kerstmis de bieren laten proeven.

Waar, wanneer en hoelaat ?

Offline NHY

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 23-10-2006 23:42 u »
Misschien als mosterd na de maaltijd!
Maar wel jammer dat men het aanbod van Liemingbrouwer (de Westvleteren gist) niet juichend heeft ontvangen. Ik kan mij voorstellen dat we bang zijn voor infecties bij overgieten van de gist maar als je zelf hier een giststarter van had gemaakt proef je en ruik je je gist toch voor je hem gebruikt of niet!
Onder de microscoop is nog beter maar niet iedereen heeft dit tot zijn beschikking. (ik zelf wel)
Voor de liefhebbers heb ik overigens voor een zacht prijsje wel een aantal microscopen te koop omdat ik net voor school een 25 nieuwe heb binnen gekregen.
Voor wie interesse heeft mail mij maar even lamnijhuis@home.nl

Wij (mijn mede brouwer Hans Sarris en ik) stellen ons wel open voor het aanbod van Liemingbrouwer om wat gist af te nemen, moeten maar eens kijken hoe we dit het handigst kunnen organiseren.
Groeten,
Leo Nijhuis

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #28 Gepost op: 23-10-2006 23:46 u »
Voor de liefhebbers heb ik overigens voor een zacht prijsje wel een aantal microscopen te koop omdat ik net voor school een 25 nieuwe heb binnen gekregen.

Ik zou daar een nieuw topic voor openen als ik jou was, met iets meer details erin (max vergroting, 1 of 2 oculairen, prijsklasse).

Overigens kan ik het gebruik van een micocoop alleen maar aanbevelen. Een erg leuke uitbreiding van het brouwen en vooral het gistkweken. En met een telkamer ben je helemaal het mannetje.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 23-10-2006 23:49 u »

Graag wat meer specs inderdaad, ik ben wel benieuwd,misschien een foto'tje...Doet het altijd erg goed.

....en geen mailadressen op het forum posten...daar hebben we een Persoonlijk bericht voor (Of je moet je mailbox vol spam willen...)

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #30 Gepost op: 24-10-2006 20:10 u »
Hallo Bazje
Tegen kerstmis zullen de bieren drinkbaar zijn dus vanaf dan kan er geproefd worden.
Vermits MO de voorzet tot dit experiment heeft gegeven vind ik dat hij zeker het recht heeft op een paar flessen.
Maar ook jij en nog anderen kunnen proeven als ze willen, het bier zal zijn weg wel vinden naar het noorden.
Dus ten gepaste tijde zal ik hier daarvan melding maken, ook zal ik mijn eigen proefbevindingen melden zodoende heeft iedereen iets aan dit experiment.
De eerste feiten zijn; op 2 november wordt 80 L. Westmale tripel gebrouwen met hopkeuze 2 (zie recept kloonpoging Westmalle tripel) de batch wordt dan gesplitst en 40 L. zal begist worden met de 3787 giststarter, en 40 L. zal begist worden met de Westvleteren depot opkweek.  Dit zou dus twee keer dezelfde gist moeten zijn en dus resulteren in dezelfde bieren. MAAR ik geloof daar dus niks van.
Tot zover het verslag; dus drinken pas na Kerstmis....
Groetjes
Liemingbrouwer

Offline KC

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 11-08-2012 19:06 u »
Lol beetje laat, maar hoe is dit experiment afgelopen?
Sta op het punt een Westvleteren 8 te gaan drinken en de bodembedekking te reanimeren.

edit: Ik zie dat er een soort vervolg topic is, maar ook daar komt geen zekerheid uit. Iemand al nieuwe inzichten of ervaringen na al die jaren?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #32 Gepost op: 11-08-2012 21:33 u »
Westvleteren gist = Westmalle gist.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 11-08-2012 22:07 u »
Westvleteren gist = Westmalle gist.

Bron?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #34 Gepost op: 11-08-2012 22:25 u »
Algemeen bekend.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 11-08-2012 22:41 u »
En toch is het gistprofiel anders.
Het is gewoon een algemene fabel.
Men proeft toch dat het de Westmalle gist niet is?
Het kan misschien bij Westmalle vandaan komen, maar blijkbaar is het een andere stam.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 11-08-2012 22:50 u »
Ik heb veel met Westmalle gist gebrouwen en weet uit ervaring dat andere enthoeveelheden en temperaturen een heel ander profiel laten zien, hetgeen niet uniek is voor Westmalle overigens.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 11-08-2012 22:58 u »
Bron?

Thibolleke heeft zelf de paters de gist zien halen. :)

Dat het profiel wat anders is, kan heel goed aan de vergistingsomstandigheden liggen. Achel smaakt ook anders, ook zelfde gist. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 12-08-2012 11:55 u »
Elke brouwerij heeft zijn eigen nestgeur. Heeft alles te maken met de manier van werken en de installatie.

Offline Trappistje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #39 Gepost op: 12-08-2012 16:06 u »
Achel smaakt ook anders, ook zelfde gist. :)

Niet meer dezelfde gist sinds een jaartje.  ;)

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 12-08-2012 16:07 u »
Interessant, kun je daar wat meer over vertellen?

Offline Trappistje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #41 Gepost op: 12-08-2012 20:20 u »
Ik weet niet welke gist ze nu gebruiken bij Achel maar ik weet wel dat ze geen gist meer gaan halen bij Westmalle.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 12-08-2012 20:47 u »
Wetsvleteren? >:D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #43 Gepost op: 13-08-2012 09:22 u »
Ik heb veel met Westmalle gist gebrouwen en weet uit ervaring dat andere enthoeveelheden en temperaturen een heel ander profiel laten zien, hetgeen niet uniek is voor Westmalle overigens.

Mee eens. Een andere hoeveelheid gist, een hogere of lagere vergistingstemperatuur, een andere vorm gistingstank: het kan een wereld van verschil maken in de smaak.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 02-09-2012 16:55 u »
Niet meer dezelfde gist sinds een jaartje.  ;)

Edgar heeft het eens over Rochefort gehad, neemt niet weg dat ik al meer dan een jaar geleden voor het laatst Achel gehad heb, dus de bewering over de smaak blijft staan. ;D ;)

Tags: