Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westvleteren gist  (gelezen 12425 keer)

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
Westvleteren gist
« Gepost op: 16-10-2006 16:02 u »
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de Westvleteren kloon (poging) van de gist geheveld. Rest mij nu natuurlijk een tweetal liter "echte" westvleterengist, opgekweekt uit het depot van een flesje Westvleteren blond.  Deze gist heb ik voorlopig in de koeling gezet. Moest er iemand interresse hebben dan kan hij van mij deze gist krijgen zaterdag op het BONK.  Natuurlijk moet je dan een recepient (fles of zoiets) meebrengen.
Kan ik hier iemand, of meerderen een plezier mee doen?

Groetjes
Liemingbrouwer

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Westvleteren gist
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2006 16:08 u »
Volgens deze lijst is de Westvleteren gist dezelfde als de Westmalle ofwel de Wyeast #3787 Trappist High Gravity.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2006 16:08 u »
Waarom zo moeilijk doen als je de gist in zuivere vorm als Wyeast 3787 kunt kopen. Ook zaterdag bij de hobbybrouwwinkel vermoed ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2006 16:09 u »
 ;D Ik was je een seconde voor MO  :D :D :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2006 16:14 u »
Ik kan u nu al wel zeggen dat dit niet dezelfde gist is als Westmalle want daarom smaakt ( het bier) en ruikt de gist helemaal anders.
Wie weet gebruiken de paters geen andere gist als bottelgist (ben ik natuurlijk wel gekloot....).
En deze gist is gratis...
Maar goed ik zal hem aan de riool voeren.
Groetjes
Lieminbrouwer

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2006 17:57 u »
Niet te geloven! Zoveel werk om dit op te kweken en niemand is ge´nteresseerd, ik snap trouwens toch niet dat jullie daar in de lage landen zo dicht op en bij elkaar wonende niet een slurrie uitwisseling groep vormen, dit ipv ieder voor zich deze elke keer  op te kweken of te oogsten en vervolgens door de wc te spoelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2006 18:10 u »
ik snap trouwens toch niet dat jullie daar in de lage landen zo dicht op en bij elkaar wonende niet een slurrie uitwisseling groep vormen,

Dat zou alleen handig zijn voor de brouwers die bij elkaar in het dorp/stad wonen of in aangelegen dorp/stad. Anders is het opkweken net zo veel moeite..
En om nou een slurry-uitwisselingsgroep te vormen....hmm...daar zie ik het nut niet van in. Dan kun je beter enkele lokale gistbankjes hebben die onderling weer gisten uitwisselen...Dat zou nog wel kunnen. Verder  gebruiken de meeste of een pakje korrelgist of een zak whyeast gist....Versch dus...... ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2006 18:19 u »
 Ik heb al een paar keer gebrouwen met bijzondere gisten dankzij Herman's zuunigheid  :D Gistkoek uitwisselen is een goed idee. Ik heb zelf ook nog een paar depots in de koelkast staan, voor de liefhebber, voor mezelf of voor noodgevallen.

Offline jdijk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #8 Gepost op: 16-10-2006 18:45 u »
ik vind het aanbod van liemingbrouwer toch mooi !!! zeker voor degene die a.s. zaterdag van plan zijn om te komen.

Heb zelf net de 3787 aangeschaft, had me toch weer 5,90 euro gescheeld !!!!!!!!!!!!!!!!!!

zou toch jammer zijn als dit in riool terecht zou komen als je toch van plan bent om binnenkort met deze gist te brouwen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 16-10-2006 18:51 u »
ik vind het aanbod van liemingbrouwer toch mooi !!! zeker voor degene die a.s. zaterdag van plan zijn om te komen.
Heb zelf net de 3787 aangeschaft, had me toch weer 5,90 euro gescheeld !!!!!!!!!!!!!!!!!!
zou toch jammer zijn als dit in riool terecht zou komen als je toch van plan bent om binnenkort met deze gist te brouwen.

Maar goed ik zal hem aan de riool voeren.

Nog maar even mee wachten dus....en zaterdag toch een potje met slurry meenemen.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-10-2006 20:07 u »
Niet te geloven! Zoveel werk om dit op te kweken en niemand is ge´nteresseerd, ik snap trouwens toch niet dat jullie daar in de lage landen zo dicht op en bij elkaar wonende niet een slurrie uitwisseling groep vormen, dit ipv ieder voor zich deze elke keer  op te kweken of te oogsten en vervolgens door de wc te spoelen.

Je moet blind op iemands brouwkunsten kunnen vertrouwen, om een slurry te gebruiken... Eigen Gisth Eersth!  :P

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #11 Gepost op: 17-10-2006 00:31 u »
Dat is waar maar ik zou dat van jullie cracks best aandurven, net de hele avond bezig geweest aan een giststarter en vanacht op zeker mijn bed uit om de zaak te controleren terwijl ik van de week mijn Duvel slurrie van mijn laatste brouwsel weggesmeten heb, ik blijf het zonde vinden dus in de toekomst maar een brouwschema gaan zoeken waar dat ik deze wel kan gebruiken. voorlopig eerst elke keer wat anders brouwen.  :biersmile:

Gr. en welterusten Hans

Offline Artur

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2006 08:58 u »
Ik vind het aanbod van liemingbrouwer wel byzonder aardig. Ik vind het dan ook leuker om met zelf opgekweekte gist te werken dan met gekochte. Hoewel ik vaak genoeg gekochte gist gebruik, geeft het me toch veel voldoening als het met eigen gist lukt. Meenemen die gist dus, weggooien kan altijd nog.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2006 10:35 u »
Toch blijf ik van mening dat het best mogelijk is om een soort uitwisseling tussen de leden te organiseren, een standaard systeem voor de verpakking, bewaar methoden, hoeveelheid en vervolgens gewoon op de post. Groot voordeel is dat men met een "professionele" hoeveelheid gist kan werken. Ikzelf woon helaas te ver weg.  :-\

:denken:

Offline Artur

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2006 10:41 u »
Toch blijf ik van mening dat het best mogelijk is om een soort uitwisseling tussen de leden te organiseren, een  :-\

:denken:
Ik ben het met je eens, zou een extra voordeel van dit forum kunnen zijn. Maar waarom niet per post naar Spanje? Gist kan echt wel tegen een stootje.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 17-10-2006 17:48 u »
Toch blijf ik van mening dat het best mogelijk is om een soort uitwisseling tussen de leden te organiseren, een standaard systeem voor de verpakking, bewaar methoden, hoeveelheid en vervolgens gewoon op de post.

Je hebt het hier simpelweg over een soort gistbank naar mijn idee......

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #16 Gepost op: 17-10-2006 18:32 u »
Meer een slurrie bank  ;D Voorral interessant voor diegene die wat grotere batches brouwen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 17-10-2006 19:23 u »
Nee hoor, je kan niemand vertrouwen. Te vaak krijgt de gist de schuld. Eigen gist eerst!

Het opkweken en verzorgen van je gist is bovendien belangrijk onderdeel van het brouwproces, dat wil je toch niet weglaten?

En, schep volgende keer gist van het gist-'schuim' af, in plaats van de koek te gebruiken!

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #18 Gepost op: 17-10-2006 20:22 u »
Hallo iedereen,
Na rijp beraad ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik beter de gist weggooi; want ik wil de schuld van een mislukt brouwsel niet op mij nemen.
Het idee was mooi, ik wou iemand gelukkig maken (helpen).
Maar zo blijven we wel steeds op ons eiland werken, we plaatsen berichten op het net maar niemand kan de accuratie hiervan bewijzen.
Dus zaterdag geen versche gist uit BelgiŰ.
Groetjes
Liemingbrouwer

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 17-10-2006 20:56 u »
Maar zo blijven we wel steeds op ons eiland werken, we plaatsen berichten op het net maar niemand kan de accuratie hiervan bewijzen.

Wat bedoel je hiermee...? in relatie tot je aanbieding in gistslurry..? Iets van : "Als ik mijn gist aan iemand anders geef en het gaat goed dan ben ik er zeker van dat mijn gist goed is"

??? ???

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #20 Gepost op: 17-10-2006 21:13 u »
Oscar,
Neen, neen ik bedoel dit algemeen; je kunt van mekaar maar iets leren als je erop vertrouwt dat diegene die je iets leert of geeft dit ook doet met de beste bedoelingen en om je vooruit te helpen.  En ik kom tot de vaststelling dat dit dikwijls niet het geval is.
En ik ben er heel zeker van dat de gist goed is... anders zou ik hem niet aanbieden.
Ik kan heel gemakkelijk aan Westvleteren bier komen en vond het dus wel een unieke aanbieding om deze gist aan te bieden aan iedereen.
Maar ik begrijp ook de schrik van sommigen; een brouwsel verknoeien met een gist waarvan je niet zeker weet......
Groetjes
Liemingbrouwer

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2006 22:33 u »
L. Brouwer,
kunnen we jou niet tot een experiment uitdagen? Brouw een Westmalle tripel, splits de batch en vergist de helft met een stevige Wyeast trappist high gravity en de andere helft met de Westvleteren gistkoek. Jij zegt zelf dat je denkt dat het een andere gist is. Ik ken alleen de westvleteren12, en die vond ik ook niets weg hebben van de Westmalle qua gistprofiel. Bewijs dit voor ons met voorgesteld experiment! Doen?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 17-10-2006 22:38 u »
je kunt van mekaar maar iets leren als je erop vertrouwt dat diegene die je iets leert of geeft dit ook doet met de beste bedoelingen en om je vooruit te helpen.  En ik kom tot de vaststelling dat dit dikwijls niet het geval is.

Volgens mij twijfelt niemand aan je bedoelingen, integendeel. Ik ben er zeker van dat er wel mensen ge´nteresseerd zijn in een slurry. Ik spreek voor mezelf (en EBC ook denk ik) als ik dat niet snel zou doen, omdat ik (en hij volgens mij ook) nu eenmaal neurotisch ben op dat vlak. Geenszins de bedoeling om te suggereren dat er iets mis zou zijn met die gist.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2006 08:26 u »
Volgens mij twijfelt niemand aan je bedoelingen, integendeel. Ik ben er zeker van dat er wel mensen ge´nteresseerd zijn in een slurry. Ik spreek voor mezelf (en EBC ook denk ik) als ik dat niet snel zou doen, omdat ik (en hij volgens mij ook) nu eenmaal neurotisch ben op dat vlak. Geenszins de bedoeling om te suggereren dat er iets mis zou zijn met die gist.

Helemaal mee eens.

Toch nog een opmerking. Mensen vinden wat ze zelf gemaakt hebben over het algemeen goed, zo zitten we nu eenmaal in elkaar. We zijn ook gewend aan 'onze eigen' smaakjes. Ik weet uit ervaring dat veel zelfbrouwbieren niet voldoen aan mijn eigen norm. Toch zijn de brouwers van voor mij 'ondermaatse' bieren vaak tevreden over hun brouwsel. En dat moeten ze ook zijn! Beginnende brouwers kunnen veel leren/kopieren van de meer ervaren vrienden, maar er komt wellicht een moment waarop je zelf de vleugels wilt uitspreiden...

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #24 Gepost op: 18-10-2006 18:40 u »
Mo,
Op 2 en 3 november was ik van plan te brouwen; een Westmalle triple volgens jullie kloonrecept (met hop 2) en een quadrupel.
Ik zal dus op uw uitdaging ingaan en een batch vergisten met de 3787 en een batch met de gist van Westvleteren.
Om jullie dan te overtuigen zal ik tegen kerstmis de bieren laten proeven.
De gist werd trouwens in een labo op kweek gezet. Hij werd zuiver bevonden.  De laborant beschuldigde mij wel van diefstal... (om te lachen).
Om besmetting tegen te gaan contoleer ik alle gist met de microscoop voor gebruik.
Groetjes
Liemingbrouwer

Tags: