Robert's domme vragen

Gestart door tyca, 16-10-2006 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tyca

Goh ik ben een domme kloot.

Hier gaan we.
Plz help a poor fool.

1. Is de gist in een Brewferm bierblik (tarwebier) een gewone bovengist of hun witbiergist?
2. Hier en daar lees ik dat het men de inhoud van het blik toch beter kookt ? is dit waar
3. Hier en daar lees ik dat ipv huishoudsuiker bij een kit te gooie ge een beter resultaat krijgt door er mouextract bij te doen
of misschien glucose ... ?
4. Zijn er eenvoudige (zoda het 486ske tussen mijn orer het aankan) manieren om een blik te verbeteren?
Extra koriander? Beetje meer sinaasappe ? Hopje erbij?

soit,
zoveel contradictorische informatie op het net ...
Ik ben ongelofelijk in de war.
Ik dacht dat internet enkel de waarheid bevatte :p

Dank bij voorbaat :p,
Robert

(gnehgneh hoe formeel)
nee echt dank :p
(vragenlijst nr1)

Arjan

Hoi Robert,

1. Ik neem aan dat het hun Brewferm gist is. Voor zover ik weet zijn er geen witbiergisten in korrelvorm. (Alleen de vloeibare Wyeast gisten).
2. Kan wel, moet niet. In principe is de inhoud van het blik steriel. En.. als je kookt, moet je ook afkoelen...
3. Van moutextract krijg je een dikker bier, omdat niet alle suikers vergisten. Als je zuiker toevoegd wordt alles vergist.
4. Ik zou het niet doen. Geen toevoegingen.

Trouwens, Robert, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

succes,
Arjan

thibolleke

Nou,niet veel aan toe te voegen....
Buiten dat Brewferm wel een korrelgist voor witbier heeft,"blanche"
en ik ga er van uit dat die bij het tarwebier bij zit.(staat het niet op het pakje welke gist het is?)
Deze korrelgist is ook bovengistend.

Groeten Thibolleke

tyca

okidoki :)
... :p

Op de verpakking van de gist staat ATB gedrukt ... ?
(Ik heb dit vraagje betreffende de gist ook naar Brewferm gestuurd misschien weten zij het :p)

Dus samengevat niet teveel foefele ... gewoon doen wat ze zeggen.

Bedankt!
(Nog vele paniekerige vragen zullen volgen :p)


Drents Hopbier

Citaat van: tyca op 16-10-2006  12:35 uokidoki :)
... :p
op de verpakking van de gist staat ATB gedrukt ... ?
(ik heb dit vraagje betreffende de gist ook naar Brewferm gestuurd misschien wete zij het :p)

dus samengevat ni teveel foefele ... gewoon doen wa ze zegge

bedankt!
(nog vele paniekerige vragen zullen volgen :p)
En dan liefst in gewoon Nederlands (geen letters weglaten).

Hopbier

Emile

Ik zou inderdaad gewoon de instructies op het blik volgen. Niet koken die stroop en gewoon suiker bijvoegen.

Wel zou je evt. die Brewferm gist kunnen vervangen door een andere gist (maar dat moet je maar net hebben liggen). Het beste wordt het natuurlijk met een vloeibare gist (Wyeast), maar vele brouwers hier gebruiken ook goede korrelgisten. Heb je niets van dit alles, dan voeg je rustig dat zakje Brewferm gist erbij. Resultaat zal een heel redelijk biertje worden.

Gerb

He Tyca,

Ik heb in een grijs verleden ook wel eens met een blik gebrouwen. De beste tip die ik je kan geven is: maak alles zo schoon mogelijk. Probeer eerst alles zo veel mogelijk schoon te maken met heet water en sop. Vooral het vat waarin je vergist. Deze moet je ook zo goed als je kunt ontsmetten met bv oxonia of desnoods met soda (en heet water).


Jokke

Hey Tyca,

Ik zou gewoon de bijgevoegde korrelgist gebruiken, voor je eerste biertje gaat dit zeker niet storend zijn. En nadien het nog is brouwen met een andere (korrel) gist, zodat je heel duidelijk gaat proeven in welke mate je gistkeuze invloed heeft.
In ieder geval veel brouwplezier.

Grtz Jokke :degroeten:

tyca

Bedankt voor de info :).
Het staat hier te borrelen (praat er soms tegen).
Veel ging mis (knoei knoei) maar ik denk dat het uiteindelijk ok is gekomen.
Allé ik hoop het toch.
Alles was goed gewassen.
Stootte het kraantje open (verlies van een beetje bierkit extract).
Die kraan kwam van het vat los.
(Verlies van een beetje wort + met goed gewassen hand/arm dat in het wort heeft zitten froetelen).
(moet dat rubber ringetje aan de binnenkant of de buitenkant van het vat?)
enzoverder

Maar het goede nieuws.
Ik had de gehydrateerde korrelgist toegevoegd en 3 uur later of misschien 4 dan was ie al flink aan het borrelen.
Dus fingers crossed.

Emile

Grappig wat er allemaal fout kan gaan bij zoiets, volgens mij heeft iedere hobbybrouwer dit wel eens eerder meegemaakt.

Ik zou alleen niet met mijn handen in het wort gezeten hebben, dat lijkt me niet zo goed (maar het kan nog steeds een prima biertje worden).

Dat rubberen ringetje komt om het kraantje te zitten (buitenkant van het vat dus).

Oh ja en praten helpt zeker ;D

tyca

't ringetje zit hier aan de buitenkant
:/ sniff
achja ... de hand moest er in om het kraantje terug vast te draaien ... niets aan te doen
in het ergste geval iets bijgeleerd
keepin' it cool  :dansen: *kuch**kuch*

thibolleke

Ik heb ook ooit eens een lekkage probleem met mijn filter gehad (filter kapot gestoken met een mes...lang verhaal)
En het bier spoot uit het vat. Met dweilen en vodden alles zo goed mogelijk bij elkaar gehouden, het was toen echt een knoei boel.
Waar ik eigenlijk naar toe wil: die arm in het vat van jouw was qua hygiëne niets tegenover al mijn pogingen om zoveel mogelijk bier te redden. Uit dat bier is nog een goed biertje gekomen.
Maak je niet al teveel zorgen dus. (Ik moedig je niet aan om onhygiënisch te werken.)



Groeten Thibolleke

tyca

Het begint naar bier te ruiken.
Zoet bier maar bier nietegenstaande.
... Ik ben er vervolgens eens naar het school gegaan en
heb onder de microscoop gezien of de gist overwoekerd werd,
maar dat was het geval niet ( :hoera:go gist gooo :hoera:).
Hopelijk hebben de vuile microobjes niet teveel nevenproducten gevormd in het begin.
... Ach en zelfs dan is het geen ramp.
Ik heb mooie gesprekken gehad met mijn borrelend vriendje.
Het was het ongeacht de smaak waard :).

bazje

Robert,

Niet te vroeg juichen !!
Mijn ervaringen in een nog niet zo'n grijs verleden hebben ook de vorm van goede gesprekken gehad, maar toch bleek met dezelfde ervaringen als die van jou het e.e.a. toch tegen te vallen.
Neem de termijnen van de nagisting in acht en wie weet heeft komt het toch nog allemaal goed !!

Spreek ze !!

Bazje.....

Ariekanarie9

Als we het dan toch over domme vragen hebben heb ik er ook nog een.

Ik heb net mijn 2e brouw gelagerd, maar nu kon ik de nieuwsgierigheid niet beheersen om even te proeven waar het nu naar smaakte. Dus ik een glaasje ingeschonken om voorzichtig te proeven. smaakte goed en weer teruggegoten. dom dom dom.

Ik ben nu een beetje bang dat ik een of andere infectie erin heb gemikkerd. Ik moet het nog gaan bottelen een deze dagen, staat nu 2 weken te lageren.

Dan nog de laatste vraag, ik heb het een week laten gisten en nu 2 weken laten lageren. Het moet een weizen worden. Nu weet ik dat je deze altijd drinkt met gist dus verlies ik zo niet teveel gist. Er ligt al een behoorlijk depot in mijn lagerfles en er lag ook behoorlijk wat in mijn gistvat.

Alvast bedankt allemaal ;)

Tsjerk

Een hele domme zet dat terug gooien.  :neenee: Op hoop van zegen dat het goed zal gaan. Er is nu toch niks meer aan te doen.

Na twee week lageren moetje hem wel kunnen bottelen. Maar wat was je begin SG en wat is nu het SG?

 :degroeten: Tsjerk


Edgar

Gelukkig is het bier na de hoofdvergisting veel minder vatbaar voor infecties door het lagere gehalte aan suikers, de alcohol en de lagere pH. Bovendien drink je een Weizen jong, dus veel tijd zou een infectie niet moeten krijgen. Ik denk dat het wel mee zal vallen.

Natuurlijk bezinkt de gist, zelfs al heb je een echte Weizengist gebruikt. Bij de nagisting ontstaat er echter weer nieuwe gist in de fles en die dwarrelt gemakkelijk op. Zo krijg je toch gist in je bier. Niet alle troebelheid in een Weizen is van de gist, het is ook een groot deel eiwitten en misschien wat zetmeel.


Hopmans


CiteerDus ik een glaasje ingeschonken om voorzichtig te proeven.
smaakte goed en weer teruggegoten. dom dom dom.

Als je nu in mijn buurt was had je 20 zweepslagen gehad.  >:(
Maar ik denk dat bacterien in ons speeksel niet direct grote invloed hebben op wort.  :weetbeter:
We zitten immers met z'n allen met onze kleffe bek aan een hevel te sucken.

 :degroeten:


Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 28-10-2006  17:49 uMaar ik denk dat bacterien in ons speeksel niet direct grote invloed hebben op wort. We zitten immers met z'n allen met onze kleffe bek aan een hevel te sucken.
Nee, ik zuig via een stukje slang en zodra de vloeistof loopt, gaat dat er af. En ik ken iemand die bij dit soort werkzaamheden eerst de mond spoel(t)de met desinfecterend mondwater.

Hopbier

Herman

Teruggooien is inderdaad not-done, maar vermoedelijk valt de schade wel mee.

Overigens Hoppie: Alufolietje om het uiteinde en dan zit je speeksel alleen op het folietje... (wel verwijderen natuurlijk).

Oscar

Citaat van: Herman op 28-10-2006  21:44 uAlufolietje om het uiteinde en dan zit je speeksel alleen op het folietje... (wel verwijderen natuurlijk).

Uitkijken als je vullingen hebt. Dus niet je tanden gebruiken. :D

Groeten en gezondheid
Oscar

tyca

Weer een vraagje. Allé twee eigenlijk.

Zou het in suspensie brengen van de gist in de met bier/gist gevulde flesjes door er eens goed mee te schudden het nagisten op fles versnellen of beter niet doen?
Want dan zou ik er een paar kunnen schudden om "early warning" te hebben voor wanneer het op punt is.
Waarschijnlijk beter niet doen, maar ik ben matig tot zéér ongeduldig. :)

Zijn witbierrecepten enkel op basis van moutextract en tarwe-extract qua suikers (zonder de tarwevlokken of zo dus)
lekker en... "correct" qua smaak hopelijk heb ik mijn choatische gedachtenkronkels deftig neergetypt.

PS
Ze staan dus op fles (tijdsplanning 1 week kamertemperatuur 6 weken garage ?).

Pss: zalig zo'n forum bomvol met info (respect).


Edgar

Je kunt rustig je bier een beetje zwenken, of zelfs schudden tijdens de nagisting. Als je de gist in sliertjes zie opdwarrelen, heb je activiteit.

Een witbier op basis van extracten zal niet zo lijken op een witbier als eentje gemaakt van mout en ongemoute granen. Maar met tarwemoutextract en de juiste gist zal het nu ook weer niet zo heel veel verschillen, en ik zou het zeker ook zo proberen als ik weer begon met brouwen. Niks mis mee.

Ik zou je flesjes wat langer op kamertemperatuur laten staan, zeker 3 weken. Dan eentje opentrekken om te zien hoe ver die is, en dan pas beslissen of je 'm in de garage zet.


tyca

Super super edgar :) dan doen we dat :).
Ah nog iets mijn vorig bier is was zoet (ondanks laag SG) en fruitig qua smaak
(erg erg fruitig precies nen ananas dat ik in mijn mond steek).
Gaan deze eigenschappen op fles een beetje normaliseren?
Of volgende keer koudere kamer opzoeken?
(*Zucht* zoveel vragen :p *zucht* + geen spellingsfouten denk ik)

Jacques

Citaat van: tyca op 30-10-2006  10:15 u*zucht* + geen spellingsfouten denk ik

Tip 1
Lees je eigen bericht nog eens na voordat je het verzend.

Tip 2
Gebruik de spellingscontrole van dit forum.

Tip 3
Maak je berichtje aan met Word en laat Word de spelling controleren.

Tip 4
Kijk op Van Dale Taalweb om de spelling van een woord te achterhalen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.