Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat doe je met al het bier? (open doel... hehe)  (gelezen 4200 keer)

Offline glaasjebier

• Vol lid
  • Land: nl
Wat doe je met al het bier? (open doel... hehe)
« Gepost op: 29-10-2006 14:16 u »
Hallo,

Ik vroeg me af. Als beginnend bierbrouwer die het erg leuk vind begint mijn voorraad bier toch wel snel toe te nemen (ik brouw gemiddeld eens per maand +/- 13 liter).
Uiteraard is mijn overschot niet problematisch (lost zich vanzelf wel weer op met verjaardagen, vrienden e.d.). Maar toch vraag ik me af of er avonden zijn a la bokbierbeurs maar dan voor amateur brouwers waar zij hun bier kunnen laten proeven al dan niet verkopen.
Zijn er meerdere mensen die met een overschot bier zitten, simpelweg omdat het brouwen zo leuk is om te doen? En welke kwalificaties moet je uberhaupt hebben om je zelfgebrouwen biertje te mogen verkopen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wat doe je met al het bier? (open doel... hehe)
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2006 14:23 u »
Hallo Glaasjebier,

Als je ± 13 liter per maand brouwt (1,5 krat) en het is ook nog lekker bier dan moet je meer drinken al je hier van overhoud.. ;D ;D.

Normaal gesproken neem ik van ieder brouwsel wel een paar flesjes mee naar de avonden van mijn gilde zodat mede brouwers dit ook kunnen proeven. Op bijeenkomsten zoals het BONK, ONK neem ik sinds kort altijd ruilbieren mee. Ik laat mijn biertjes ook proeven aan vrienden en eventueel aan familie. Dus in de regel heb ik altijd te weinig bier in huis. ;D ;D

Ben je lid van een gilde/vereniging?

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline glaasjebier

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2006 14:30 u »
Nee, ik ben nog niet zo lang actief in het bier brouwen. Ik heb het een half jaargeleden pas opgepakt. Maar ik vind het erg leuk om te doen, en probeer zo hier en daar mijn apparatuur uit te breiden. Aangezien dit forum mijn enige bron is (en tevens de reden dat ik gestart ben met deze hobby) heb ik hier maar even mijn bericht geplaatst, ook omdat ik me kan voorstellen dat veel brouwers hun bier niet mogen verkopen i.v.m. bepaalde kwalificaties/certificaten die je moet hebben, maar wel veel brouwen (en zich dus een stuk in de kraag moeten drinken om het op te krijgen).

Daarnaast heb ik geen flauw idee of dergelijke dingen bestaan, maar het lijkt mij leuk om vanuit dit forum een beurs te organiseren bijvoorbeeld met bier gebrouwen door "amateur" brouwers. Is zoiets ooit wel eens georganiseerd? En weet iemand welke certificaten / kwalificaties je moet hebben om je bier te mogen verkopen? (Ik weet dat ik hier nog lang niet aan toe ben, maar ben gewoon benieuwd).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2006 14:44 u »
Daarnaast heb ik geen flauw idee of dergelijke dingen bestaan, maar het lijkt mij leuk om vanuit dit forum een beurs te organiseren bijvoorbeeld met bier gebrouwen door "amateur" brouwers. Is zoiets ooit wel eens georganiseerd? En weet iemand welke certificaten / kwalificaties je moet hebben om je bier te mogen verkopen? (Ik weet dat ik hier nog lang niet aan toe ben, maar ben gewoon benieuwd).

Als je wat meer bier wilt ruilen, kan je je beter aansluiten bij een gilde. En natuurlijk langskomen op (B)ONK's en hobbybrouwen dagen.

Als je je bier wil verkopen op de legale manier, heb je inderdaad vergunningen nodig. Met een productie van 1,5 krat per maand wordt het een prijzig biertje, wil je de kosten eruit halen  ;).

Om te beginnen moet je je inschrijven bij de Kamer Van Koophandel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2006 14:48 u »
Als je je bier wilt verkopen dan moet je commecieel gaan denken en dus ook in grotere hoeveelheden gaan denken. Echter kun je vrijwel ongestraft een kratje bier aan je buurman verkopen. Alleen uitkijken dat dit soort praktijken niet uit de hand loopt. Maar bij 13 liter per maand kan ik me dat niet voorstellen.

Verder brouw je bier in eerste instantie voor eigen consumptie en vele bieren kun je vrij lang bewaren (hoewel ze daar niet altijd beter van worden. Soms wel).

Een bie beurs zoals jij het stelt is nog nooit georganiseerd. Ik denk ook niet dat dat hoeft omdat er onderling tussen de forummers toch regelmatig bieren worden uitgewisseld (zie ook hier, of hier).

En verkoop van eigen bier op dit soort kleine bierfestiviteiten kan ook best wel zonder vergunningen. Daar zullen weinig instantie moelijk over doen. (Als ze al een controle uitvoeren, wat naar mijn idee nog nooit is gebeurd.)

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2006 15:32 u »
Oscar doet er wel erg makkelijk over.

Het is absoluut niet toegestaan om thuisgebrouwen bier te verkopen. Douane (belasting), keuringsdienst van waren, gemeentelijke vergunningen, allemaal dingen waar een hobbybrouwer niet aan doet. Zou ook oneerlijke concurrentie zijn ten opzichte van echte brouwers.

Natuurlijk worden zelfgebrouwen bieren verkocht, ik ken daar voorbeelden genoeg van. Maar het mag niet, officieel. Misschien is ruilen het netste.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2006 16:13 u »
Misschien is ruilen het netste.

Of weggeven. Dat doe ik heel regelmatig. Aan mijn schoonvader en mijn buurman. Die lussen het wel.
Verder ben ik de laatste jaren steeds kleinere hoeveelheden gaan brouwen. Geen 70 tot 80 liter meer per keer maar 20 tot 30 liter.

Weggieten doe ik als het bier minder smaakt dan ik gedacht had. Zoals Jan van Schaik altijd zegt: het leven is te kort om slecht bier te drinken. Geniet alleen van je beste bier!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2006 17:05 u »
Ik drink het echt niet allemaal zelf op. Gelukkig heb ik fustjes en die zijn met hulp van anderen snel leeg. Ik probeer toch minimaal 10 keer per jaar te brouwen, als ik dat allemaal zelf op zou moeten drinken...

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2006 17:31 u »
Ik ben begonnen met 20 liter. Toen 35. Ik vond een adres om rvs ketels te laten maken en brouw sindsdien 60 liter...
Ik merkte dat je met grotere hoeveelheden consistentere kwalitieit haalt. Maar met alle verbeteringen die ik heb doorgevoerd, denk ik dat minder nu ook goed moet kunnen.

Het bier krijg ik het niet op. Kratten vol staan oud te worden in de schuur. En vers bier is toch het lekkerst, dus vorge brouwsels blijven staan. Weggeven doe ik, maar er blijft toch nog over.

Dus ga ik ook minder brouwen. Ik ga nu voor 40 liter.

Ik vul tegenwoordig het meeste af in 5 liter partyvaatjes. Daarin blijft bier veel langer goed dan op fles. Tapbier vind ik ook lekkerder dan fles. Nou ja, zwaar bier doe ik nog steeds vooral in fles, maar ik heb ook de tendens om alleen nog maar bieren van rond de 6% te brouwen. Daar kan je meer van drinken en zo lost het voorraad probleem zich misschien vanzelf op.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2006 18:05 u »
En verkoop van eigen bier op dit soort kleine bierfestiviteiten kan ook best wel zonder vergunningen. Daar zullen weinig instantie moelijk over doen. (Als ze al een controle uitvoeren, wat naar mijn idee nog nooit is gebeurd.)
Bier aan je buurman verkopen heeft al een risico. Als hij aan een kennis dit doorverteld en die kennis werkt bij de door MO genoemde instanties heb je al een probleem. En bij bier verkoop op een evenement breng je de organisatie ook in (mogelijke) problemen. Dus geen zelfgebrouwen bier verkopen!!

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 30-10-2006 00:29 u »
Ik heb nog nooit één flesje verkocht en ik zie me dat voorlopig ook niet doen.

En als ik niet 100% tevreden ben over een bier, blijkt telkens weer dat ik 'm toch niet opdrink en dat ik na een jaar of nog langer flesjes door de gootsteen sta te spoelen.

Verkopen is inderdaad niet juist en volgens mij is het niet zo slim. Weggeven, ruilen tegen een vriendendienst of tegen ander bier is veel leuker, en ik denk dat dat wel is toegestaan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 30-10-2006 08:01 u »
En weet iemand welke certificaten / kwalificaties je moet hebben om je bier te mogen verkopen? (Ik weet dat ik hier nog lang niet aan toe ben, maar ben gewoon benieuwd).

Feitelijk hoef jij nergens aan te voldoen, geen certificaten en of kwalificaties. Indien jij je bier op een accijnslokatie hebt laten brouwen (bij een brouwerij dus) en dus deze netjes hebt afgedragen, kun jij je bier legaal aan de man brengen zonder dat je daar problemen mee krijgt.

Dit hebben wij als gilde ook eens gedaan ± 700 liter op de markt gebracht (eenmalig jubileumbier). Maar aangezien jij thuis geen accijnslokatie hebt (neem ik aan) wordt het verkopen van je eigen bier op een legale methode wat lastig.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-10-2006 10:15 u »
In duitsland moet je je alshobbybrouwer al aanmelden bij de belastingdienst en krijg je een fiscaal nummer.
Tot 200 liter mag je accijnsvrij brouwen als je alles officieel doet. En dan nog alleen voor eigen gebruik  :-\

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-10-2006 11:29 u »
In duitsland moet je je alshobbybrouwer al aanmelden bij de belastingdienst en krijg je een fiscaal nummer.
Tot 200 liter mag je accijnsvrij brouwen als je alles officieel doet. En dan nog alleen voor eigen gebruik  :-\
Moet je dan, net als een commerciële brouwerij in Nederland, aangifte doen als je gaat brouwen?

Hopbier

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-10-2006 11:49 u »
Hoe ze het willen controleren weet ik niet maar je moet wel de brouwlocatie aangeven. Misschien dat ze gewoon eens langskomen. Als ze dan een 100 liter installatie zien staan dan.........  :police:  :neenee:

Tags: