Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sterk bier  (gelezen 1840 keer)

Offline B Tromp

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Sterk bier
« Gepost op: 27-10-2006 16:05 u »
Hallo

Ik wil een Rochefort 10 gaan brouwen. Alleen ben ik bang dat hij niet helemaal doorgist tot 11,3%. Zou ik nu naast de gewone gist ook een wijngist toe kunnen voegen. Of heeft er iemand andere tips om een goede vergisting te krijgen.

gr Bas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: sterk bier
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2006 16:09 u »
Als je brouwt met de Rochefort gist, dan zou je dit alcohol% moeten kunnen halen. Grote giststarter (10% volume van wat je gaat brouwen), zowel giststarter als wort beluchten, eventueel het suiker (ca 15% van de stort) toevoegen na hoofdpiek vergisting - dat zijn de eerste tips die in me opkomen.

Hoe denk je dat de paters van Rochefort het voor elkaar krijgen? Met hun eigen gist natuurlijk!

Offline frankbaeyens

• Vol lid
  • Cerveza, de kracht van het graan!
Re: Sterk bier
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2006 17:20 u »
Als je Mo's tips volgt (zelfs zonder de suikerstorting na de hoofdpiek van de vergisting, maar gewoon toevoegen op het einde van het koken), lukt het aardig om 10 vol % + bieren te bekomen,

zie mijn berichten hier

en hier

succes!
frank

Tags: