Beluchtingsinstallatie

Gestart door Huub Krekels, 12-02-2004 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo knutselaars,

Ik neem aan dat velen van jullie het wort beluchten met een "beluchtingsinstallatie" Hebben jullie enkele tips hoe ik deze moet maken. Wel op een zodanige wijze dat ik geen besmetting van mijn wort krijg.

PS.

Is het  d e  wort of het wort?

Gr.                                             :idea:

Huub

Henk oet Paiz

Hoi Huub,

Het is het wort. Als je dit fout doet wordt je vanzelf door Jacques gecorrigeerd. ;D

Een beluchtingspompje met slangetje, filter en bruissteentje kan je het best kopen bij de leverancier waar je ook je overige spullen koopt. Ik denk dat je nog geen 20 Euro kwijt bent voor het geheel. Veel makkelijker dan zelf maken, in die tijd kun je beter een biertje drinken. :proost:

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

Huub,

Zelf heb ik een aquariumpompje van de Hornbach: 3 euri daar zat een slang bij echter die zou ik niet eens in een aquarium hangen, laat staan in wort.

Slangetje van de brouwspulletjeswinkel, keramisch bruissteentje (deze zijn hittebestendig dus goed schoon temaken) van de dierenzaak 8 euri.

En als filter een dop van een BIC balpen met een wattenpluk erin, dit werkt m.i. net zo goed als een 'officieel filter' maar is een stuk goedkoper en een steriel luchtfilter is beperkt bruikbaar.

 :degroeten:

Johannes

gep

Ik heb ook een aquariumpompje gekocht, gewoon bij een tuincentrum, en dat werkt prima.
Met bruissteentjes heb ik niet zo'n goed ervaring, ik heb er eens eentje gekocht bij Van Rein en dat viel al bij het uitkoken uit elkaar. Sindsdien gebruik ik het slangetje van het aquariumpompje: het uiteinde afgeblind met een rvs M5 boutje (ook om het te verzwaren) en met een speld heeeel veel gaatjes in het slangetje geprikt. Dan bubbelt de lucht er best aardig in.  ;D En het slangetje kun je uitkoken.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met de z.g. steriele luchtfilters. Om steriel te zijn, moet de proegrootte van het filter toch niet groter zijn dan 2 micron. De filtertjes die je kunt kopen, zijn eigenlijk maar 1 keer te gebruiken. En om iets met watten te maken in een dop van een ballpoint.... ik vraag me af in hoeverre die 2 micron dan gehaald wordt  :-/. Ik gebruik al een tijdje geen filter meer en tot nu toe geen problemen met infectie. Maar ik geef toe, het is een risico.  :degroeten: gep

Huub Krekels

Hallo allemaal,

Zou je ook zo"n filtertje kunnen gebruiken dat men wel eens als benzinefilter monteert aan een benzineslangetje van een bromfiets of motor? ??? Dit filtert naar mijn mening ook goed.          

Gr.  

Huub.

RBE

Hoi Huub,
    
Ik heb in 2000 een roestvrij stalen filtertje gekocht bij de fa. Alltech Postb. 6596 4802 HN in Breda tel: 076-5717576
zij hebben ook een filiaal in Hoogeveen tel: 0527-234294
Art. no: 28870 Slip-on filter for `120`EA (3.Omm ) id Tubing,
10 u. Prijs was toen EUR 13,61
Misschien heb je er wat aan.

RBE

Bas

Hoi RBE,

Ik heb jouw filter even opgezocht op het web, zie:

http://www.alltechweb.com/literature/catalog550/496_Mobile_Phase_Inlet_Fltr.pdf

Mijn vraag, hoe gebruik je dit filter? Gebruik je het filter direct als RVS beluchtings-steen, of zit het ergens in je luchtleiding tussen je pompje en beluchting-steen (en hoe heb je dat dan bevestigd)? En kun je dit filter ook met een simpel aquarium pompje gebruiken, of heb je meer vermogen nodig?  ???

Grt, Bas H.

Henk oet Paiz

Hoi Bas,

Ik heb zo'n zelfde beluchtingsapparaatje van RVS. Ik heb er eigenlijk 2, maar de ene is bijna geen lucht door te krijgen en die gebruik ik dus nooit. Ik heb die dingen ooit gekregen van iemand op het lab van het AZG.

De mijne is gelijk aan die links onder op het blad staat van jouw link. Ik zag het eigenlijk niet als filter en gebruik ook altijd nog zo'n klein luchtfiltertje van van der Kooy. Ik gebruik die dingen meerdere malen en heb nog nooit problemen gehad, maar misschien werkt het bruissteentje in mijn geval dus ook wel als filter.

Groeten,

Henk  :proost2:

Huub Krekels

Bedankt voor jullie tips. Ik begin er maar eens aan. Ik weet in elk geval dat een aquariumpompje daarvoor geschikt is. Ik ben benieuwd of het iets uitmaakt. In elk geval ben ik de zogenaamde schepmethode moe. (Mijn vrouw meer) ivm het spatten wat daarmee gepaard gaat.

Gr.

Huub.                                   :neenee:

Adrie

Beste Huub,

Op een Amerikaanse brouwpagina kwam ik het volgende alternatief tegen voor een luchtfilter. De lucht van het pompje gaat via een bruissteentje in een fles die half gevuld is met waterstofperoxide. Kijk hier maar eens. Ik heb zelf ondertussen zo'n ding gemaakt, maar nog niet uitgeprobeerd. Waterstofperoxide zou in ieder geval de lucht goed moeten ontsmetten en de extra zuurstof die eventueel in de lucht terecht komt is niet schadelijk, want deze wil je immers in je wort hebben.

Groeten,

A3

gelfling

Leuke opstelling. Maar met wat precies moet je dat glas vullen? waterstof peroxide? Ik denk niet dat je dat hier meekrijgt..... En moet je dat continu laten beluchten?

Adrie

Ha Gelfling,

Ja, in dat glas moet waterstofperoxide. Bij een drogisterij kun je dat waarschijnlijk wel kopen. Wordt ook gebruikt om haar mee te bleken. Tijdens het beluchten van het wort gebruik je de opstelling en na gebruik gooi je het waterstofperoxide gewoon door de gootsteen. Het is verder niet schadelijk, waterstofperoxide valt gewoon uiteen in water en zuurstofgas.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Inderdaad. Geen gek idee. Ik denk dat het aquariumpompje dan ook niet zo veel te lijden heeft. Geeft waterstofperoxide geen smaak af ?


 :idea:

Gr.

Huub

Adrie

Ha Huub,

Waterstofperoxide is niets anders dan water met een extra zuurstofatoom. Het molekuul is instabiel en valt gemakkelijk uiteen in water en zuurstof. Geen smaakafgifte dus.

En je aquariumpompje merkt er niets van. Of hij nou lucht direct in wort pompt of via een fles met waterstofperoxide, dat maakt niets uit.

Groeten,

A3

RBE

Hallo allemaal,

Sorry dat ik de bruissteen filter heb genoemd.
Bij mij gaat het zo : Aquariumpomp, luchtfilter ( Sartorius-
Minisart ), plastic slangetje van ± 70 cm, r.v.s. bruissteentje.
Na gebruik plastic slangetje met heet water schoonmaken en
het bruissteentje uitkoken.
Ik hoop dat alles nu beter uit de doeken gekomen is.
 :degroeten:                                                                    RBE  

Huub Krekels


 :lessmile:

Adrie heeft mij op een idee gebracht. Met behulp van een serumfles zou ik een filter kunnen maken zoals Adrie dit beschreven heeft. Dus een fles gevuld met waterstofperoxide.Wie weet waar ik zo'n serumfles kan kopen.?

Gr.

Huub.                                          :gistsmile:

Herman

Wat dacht je van de drogisterij? gewoon een flesje waterstofperoxide kopen en hier een rubberen stop op plaatsen met 2 gaatjes. Het is maar een idee, een kleine erlenmeyer werkt natuurlijk ook.

Herman

gelfling

Ik heb hem klaar!
De eerste beluchting heeft reeds plaatsgevonden.
Mijn budget-pompje pompt met veel plezier smerige lucht in een erlenmeyer met waterstofperoxide. Hier krijg je een soort alpenlucht van, waar de gistcellentjes aardig van smullen!
Beluchten volgens het 5 minuten luchten, 10 minuten rust, daar moet je de hele tijd bij zijn, en dat willen we natuurlijk niet!
Met een super geavanceerde tijdklok van de aldi heb ik de beluchting ingesteld zodat ik rustig tv kon kijken.

Toppie!

Ik heb foto's voor diegenen die interesse hebben.

Huub Krekels

Hallo allemaal,

ik heb het beluchtingspompje en het waterstofperoxide filter (zo zullen wij het maar noemen) in werking gezien bij Gelfling.
Gebouwd op advies van Adrie.
Het werkte feilloos. Veel schuim op het wort en uiteraard vol met zuurstof. Dit gaat veel beter als de schepmethode. Ik ben benieuwd of de vergisting nu ook sneller gaat. Al weer een bewijs dat dit forum voortreffelijk werkt. Iedereen bedankt voor het advies.

Gr.

Huub

MO

Hoe weet je nu in godsnaam of er veel zuurstof in het wort aanwezig is? hebben jullie er ook een zuurstof meter bij gekocht om dit te bepalen?

Daarbij, bedenk dat de oplosbaarheid van O2 in H2O 0.25 mmol/l (4 mg/L) is. "veel" is dan weer een zeer relatief begrip.

gr
MO

Huub Krekels

Veel is inderdaad relatief, doch gezien de luchtbelletjes die door het wort geblazen worden ga ik er van uit dat er nu veel meer zuurstof in zit. Eigenlijk wel eens de moeite waard om het verschil te meten, doch ik heb daar niet de mogelijkheden toe. Bovendien als je de ervaringen leest van de "deskundige brouwers" waaronder Jaques Bertens, leidt beluchten met een bruissteentje tot een goed resultaat.
 
Je moet het uiteraard niet overdrijven. Lees ook eens het citaat van Steve Alexander in het door Jaques geschreven stuk en de tabel van Jaques, die ik vond op de volgende site:

http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/gist.html#Beluchten

Ik ga dus op hun ervaring te werk. Hoe belucht jij eigenlijk het wort?


Gr.

Huub.                                

wim

Citaat van: Adrie op 16-02-2004  12:36 uTijdens het beluchten van het wort gebruik je de opstelling en na gebruik gooi je het waterstofperoxide gewoon door de gootsteen. Het is verder niet schadelijk, waterstofperoxide valt gewoon uiteen in water en zuurstofgas.

Ik vind dat waterstof peroxide tankje als luchtreiniger in de beluchtingsset opnemen zeer interessant, echter met het weggooien heb ik wat moeite.
Gewoon de dop met de in- en uitlaat gaten vervangen voor een dichte dop en bewaren voor de volgende keer zou niet kunnen? ???

Wim

Adrie

Hoi Wim,

Waterstofperoxide is een zeer instabiele stof. Het extra zuurstofatoom gaat gemakkelijk weg. Als je de beluchting een tijdje volhoudt, heb je veel turbulentie in de peroxideoplossing, waardoor er na verloop van tijd maar weinig actieve peroxide overhoudt. Je hebt dan in feite alleen water in je fles.

Je moet peroxide ook altijd in de koelkast bewaren, bij hoge temperaturen valt de stof snel uiteen. Toch maar weggooien na gebruik dus. In feite gooi je dan alleen water weg, dus voor het milieu is het absoluut niet schadelijk.

Groeten,

A3

MO

A3,
ik zal er op mijn werk nog eens induiken maar ik ben bang dat je overdrijft voor wat betreft de instabiliteit van H2O2. Je blaast de extra zuurstof er niet zo maar uit, als chemie zo eenvoudig was had ik niet zo lang hoeven studeren.

Huub,
ik heb zo mijn principes en ik belucht niet. Ik heb het een of twee keer vergeleken (met en zonder beluchten) en het maakte in mijn geval helemaal niets uit, het bier was echt identiek met of zonder beluchten. Ik heb altijd een snelle vergisting en in het algemeen geen brouwfouten in mijn bier. Ik onderschrijf de theoretische onderbouwing van de noodzaak van beluchten echter wel.

gr
MO

wim

Donderdag Rochefort7 gebrouwen (Grappist7) en belucht met bovenbeschreven waterstofperoxidefilter.
Een kwartier na het plaatsen van het waterslot begon dit reeds te pruttelen.

Ongeveer 50Ml H2O2 per keer gebruik ik nu, dat als het beluchten klaar is gebruikt wordt om het slangetje door te spoelen dat in het wort hing.

zo ziet het eruit bij mij:
Pompje--slang----maatbeker 100ml met 50ml H2O2 3% met dop---B
slang----Gistvat 30L met dop ----B
B= bruissteentje
In de dop op de maatbeker sitten twee gaten en in de dop op het gistvat één. Alles slut naadloos op elkaar aan.
Gedurende de pauzes kan er dus geen infectie optreden en dankzij de H2O2 kan er ook via de lucht niets ongewenst het wort bereiken. .
De bruissteen in de maatbeker is een zeer simpel dierenwinkelsteentje, blauw geperst gruis, ongeschikt om goed te reinigen en dus ongeschikt voor in het wort. Het tweede bruissteentje komt (net als het pompje) bij Brouwland vandaan. Deze is niet alleen een stuk steviger, hij heeft ook een langwerpige vorm en maakt meer kleine belletjes dan de standaard aquariumsteen.

Bedankt voor de tip en link.

:degroeten:

Wim


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.