RVS lassen

Gestart door Jeroen, 14-06-2005 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen

Hallo

Ik ben een beginner hobbybrouwer en al mijn vorige brouwsels zijn in de keuken gebeurd met een maximum van 10liter. Nu wil ik graag wat groter gaan maar heb enkele vraagjes.
- Ik heb een oud biervat aangeschaft om er een kookvat van te maken. De bovenkant is er vanaf geslepen en nu zou ik graag het handvat er opnieuw aan lassen. Maar is een andere manier dan rvs-lassen wat toch nogal moeilijk is naar horen zeggen?
-Ook vroeg ik me af hoe een filtratiezeef mooi geplaatst wordt in een vat zonder de bodem te raken.

Alvast bedankt voor antwoord op mijn eerste post.

Hopmans

Ik heb wel eens in een ver verleden wat gelast met RVS ( houders etc. voor kabelgoten ).
Als elektroboy had je daar de papieren niet voor, dus leerde je dat van een oudere monteur.
Maar op zich viel het mee. Er zit volgens mij niet zo wezenlijk veel verschil tussen staal, en
RVS lassen, alleen moet je speciale dure elektroden hebben.
Maar een pannetje is nogal dun, dus kom je weer in het mig/tig segment volgens mij.
Dat is nogal dure apparatuur.

Rest nog klinken of schroeven.

Maar zorg dat die handvaten er stevig opzitten.
40 liter kokende wort over je benen vinden ze niet echt prettig.
Nog minder prettig is deze hoeveelheid wort over de keukenvloer.
Dat is 8 uur werk voor niets, en een driedubbele echtscheiding, en voor 5 jaar gegarandeerd
last van mieren  :)

 :degroeten:



roco

hoi jeroen,

Allereerst zou ik willen opmerken waarom je de handvaten eraf heb geslepen van het biervat.
Als je alleen de bovenkant tussen de handvaten had afgeslepen was je klaar geweest.
Je filter kan je gewoon op roesvrije pootjes(boutjes = snelle oplossing) zetten in je vat.Maar als je die nog niet hebt(bodemfilter) zou ik gewoon voor de wortverzamelpijp kiezen.

groeten,

roco

Jeroen

- Wel ik zal dan waarschijnlijk iemand moeten zoeken voor de handvaten er te goei op te zetten.
  Wort op de vloer zou inderdaad zonde zijn.  :( van de zere benen dan maar niet gesproke

- Voor die handvaten, wel roco, omdat de bovenkant van het vat een rondding heeft moesten ik laag genoeg slijpen. En die rand leek me ook minder hygienisch. Nu achteraf bekeken had ik wel wat minder problemen gehad als ik de handvaten niet had afgeslepen. Eens proberen bij het volgende vat.

Voor zo'n wort verzamelpijp, is dat gewoon een circelvormige koperen of rvs pijp met gaatjes in? Verstoppen die gaatjes dan niet gauw?
(als deze vraag niet is behandeld in andere post)

Johannes

Citaat van: Jeroen op 16-06-2005  11:13 uVoor zo'n wort verzamelpijp, is dat gewoon een circelvormige koperen of rvs pijp met gaatjes in? Verstoppen die gaatjes dan niet gauw?
(als deze vraag niet is behandeld in andere post)

Hoi Jeroen,

Over wortverzamelpijpen (ook wel hevelfilters genoemd), is al veel gesproken op dit forum met de zoekfunctie kun je hier veel over vinden.

Johannes

roco

Hoi Jeroen,

Ja dat klopt dat is die cirkrlvormige (of een andere vorm) met die gaatjes erin.

En die gaatjes die verstoppen normaal niet(je kan beter kleine gleufjes zagen).
De kans is wel groter wanneer je heel veel tarwemout zou gebruiken in je recept, meer dan 55-60 %

Voor de rest is het heel handig en werkt perfect.ik heb altijd heldere bieren!

En zoals Johannes al zei op het forum vind je nog meer over de wortverzamelpijp.

groeten

roco

Jeroen

Ok,
vriendelijk bedankt allemaal!
 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.