ONK 06 E1 - Westmalle Dubbel - Louis Smeding

Gestart door Jacques, 12-10-2006 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Gisteren kreeg ik per e-mail het recept van Louis Smeding.



Eerste prijs ONK  klasse E  Westmalle kloon.
Louis Smeding



Recept voor 10 liter

Mout
2400 gram pilsmout 3,5 EBC
  85 gram chocolademout  800 EBC
 115 gram kristalsuiker

Hop
8 gram  Styrian Goldings
9 gram  Saaz
6 gram  Tettnang

Gist
Wyeast Belgium abbdey 1214


Maischschema
temp.   rusttijd
55 °C    meteen gaan verwarmen om naar 62º C te gaan
62 °C    60,0 minuten
67 °C    10,0 minuten
73 °C    10,0 minuten
78 °C    10,0 minuten

Maischwater 8,5 liter
Spoelwater 8 liter


Begin SG 1066  (16,0º P)
Eind SG 1016 (4,2º P)

Beluchting wort 20 minuten

Bottelsuiker 7,5 gram per liter
Alcohol gebotteld bier 7,2 % vol alc.

Kleur 55 EBC
Bitterheid 20,5 EBU


Herman


Adrie

Ik sta paf. Zou de Chimay gist dezelfde zijn als de Westmalle?  ;D

Jacques

Misschien is dit een bevestiging van mijn stelling dat gist wel belangrijk is, maar niet zo allesbepalend zoals sommigen hier wel eens denken.

Alles is belangrijk. Ik goede moutkeuze met de juiste verhoudingen tussen de verschillend moutsoorten is minstens even belangrijk is een goede keuze voor wat betreft de gist.

Adrie

Bij sommige gistsoorten kan ik me dat voorstellen. Maar de Chimay en de Westmalle zijn allebei zo karakteristiek, dat een verwisseling in de smaak en geur moet opvallen.

Jacques

Dat zal zeker opvallen als je hetzelfde wort onder dezelfde omstandigheden vergist. In dat geval zal het wort dat vergist is met de Westmalle zeker een betere imitatie opleveren.
Een wort gemaakt van de verkeerde mout- en hopsamenstelling maar wel met de Westmalle gist levert echter geen betere kloon op. Zo belangrijk is de gist nu ook niet.

EBC

De twee recepten voor de Westmalle Dubbels wijken behoorlijk van elkaar af...

Ik vraag me af of ze überhaupt wel op Westmalle Dubbel lijken. Ik ben benieuwd hoe ze het in een blindproeverij zouden doen. Zou iemand ze als Westmalle herkennen?

Jacques

Citaat van: EBC op 13-10-2006  10:09 uDe twee recepten voor de Westmalle Dubbels wijken behoorlijk van elkaar af...

Het zijn volgens mij drie recepten.

Bij het ONK gaat het er om wie een zo goed mogelijke kloon gebrouwen heeft. De prijswinnaars hebben verschillende wegen bewandeld om hun doel te bereiken.

En ja, natuurlijk smaken ze niet exact als een Westmalle Dubbel. Het zijn klonen. Het echte spul komt maar van één brouwerij.

Caspar

De recepten maken behoorlijk wat reacties los... volgens mij zijn er echter weinig forummers die een Westmalle kloon ingestuurd hebben.

Ik ga volgend jaar zeker een L'Achouffe insturen, hopelijk doen er meer forummers mee... kunnen wij het beter ;D?? We'll see  :weetbeter:

 :pan:

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 13-10-2006  09:46 uDat zal zeker opvallen als je hetzelfde wort onder dezelfde omstandigheden vergist.  Zo belangrijk is de gist nu ook niet.
Over de gist en de grondstoffen ben ik het met je eens.

Hopbier

orangeloo

Ik was op zoek naar een simpel recept voor een Dubbel ,dus dit leek mij wel eens mooi om te proberen.
Wat zouden de kooktijden zijn van deze hop?

Citaat van: Jacques op 12-10-2006  23:08 uHop
8 gram  Styrian Goldings
9 gram  Saaz
6 gram  Tettnang

Oscar

Citaat van: orangeloo op 23-07-2011  01:02 uWat zouden de kooktijden zijn van deze hop??

Dat weet niemand (alleen louis smeding) Maar voer het recept in in de door jou gebruikte software en past de hop stort naar eigen inzicht aan. Indien je er onzeker over bent stel je het recept in een nieuw topic ter discussie  :)

orangeloo

Goed idee,
Ik wilde ook een andere gist gaan gebruiken ( de Abbey II) Omdat ik daar nog een slurry van heb staan.
En de Tettnang hop heb ik volgens mij ook niet. Dus het wordt toch niet een kopie van dit recept.

Oscar

Citaat van: orangeloo op 23-07-2011  01:17 uDus het wordt toch niet een kopie van dit recept.

Goed zo, hoe meer eigen inbreng hoe beter!

RobinB

Met de abbeyII wordt het meer een Rochefort-achtige dubbel.
Ook wel lekker, maar iets om rekening mee te houden.

orangeloo

Ja is bekend maar toch bedankt voor de tip. :)
De slurry die ik heb staan is ook van een Rochefort 10 kloon.

Ik was trouwens nog op zoek naar info over de verschillende Wyeast gisten.
Ik lees namelijk geregeld "dat is de Rochefort gist of de Westmalle gist".
Maar ik lees dat niet bij de info van Wyeast of Brouwland of....
Ik zoek dus zoiets als:
Wyeast 1214 Belgian Abbey            Chimay gist
Wyeast 1762 Belgian Abbey II         Rochefort gist
Wyeast 3655                                  Koninck gist

Misschien iets voor een nieuwe topic :weetniet:

RobinB

Citaat van: orangeloo op 24-07-2011  13:55 uMisschien iets voor een nieuwe topic :weetniet:

Dat bestaat natuurlijk allang! ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11634.msg144867.html#msg144867

Wie zoekt, zal vinden...

orangeloo

Ah er waren meer pagina's,
niet gezien :nut:
Pagina 3 was wat ik zocht inderdaad.

gert-jan

Citaat van: Jacques op 12-10-2006  23:08 uHop
8 gram  Styrian Goldings
9 gram  Saaz
6 gram  Tettnang


Al eerder gevraagd hier en ook nu door een beginner heeft er iemand richtlijnen voor het koken van deze hoppen ik kom zelf niet verder dan goldings 90 minuten,15 minuten voor de Saaz, Tettnang ook 15 minuten ???  dit is puur een gok. Saaz heb ik eerder gebruikt was toen 15 minuten vandaar.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gert-Jan

Jacques

Het zijn alle drie aromahoppen. (Bij de trappisten van Westmalle gebruikt men bij voorkeur alleen aromahoppen.)

Je kunt 60 tot 70% van alle drie de hoppen kunnen gebruiken voor de bittergift en 30% voor de aromagift.

gert-jan

Citaat van: Jacques op 12-11-2011  12:12 uHet zijn alle drie aromahoppen. (Bij de trappisten van Westmalle gebruikt men bij voorkeur alleen aromahoppen.)

Je kunt 60 tot 70% van alle drie de hoppen kunnen gebruiken voor de bittergift en 30% voor de aromagift.

@ Jacques,

iets andere setup

5 gr. Styria golding, 5 gr. Saaz, 6 gr. Tettnang 15 minuten koken

3 gr. stryria goldings, 4 gr. Saaz, 3 gr. Tettnang. 90minuten koken

Dan zou dit beter moeten gaan. Voor zover ik weet is lang koken voor de bitterheid (omzetten bepaalde stoffen)
kort koken aroma.

Ik hoor het wel als ik mis zit.

Gert-Jan

Jacques

Nee, je zit niet verkeerd. Een aromahop kun je ook gebruiken voor een bittergift.

gert-jan

Jacques, maakt gebruik van een  Wyeast Belgium abbdey 1214 Deze ga ik vervangen door een Wyeast Belgian strong ale 1388, Waarom ! 1214 vergist bij een temp van 20-24 C de 1388 bij 18-27 C. Gezien ik momenteel vergist bij ongeveer 19 C en een gebrek aan een warmte kast. Mochten jullie het niet eens met mij zijn dan hoor ik dit graag.

Gert-Jan

Jacques

Citaat van: gert-jan op 12-11-2011  19:13 uJacques, maakt gebruik van een  Wyeast Belgium abbdey 1214 Deze ga ik vervangen door een Wyeast Belgian strong ale 1388, Waarom ! 1214 vergist bij een temp van 20-24 C de 1388 bij 18-27 C. Gezien ik momenteel vergist bij ongeveer 19 C en een gebrek aan een warmtekast. Mochten jullie het niet eens met mij zijn dan hoor ik dit graag.

Gert-Jan

Even voor de duidelijkheid. Dit recept is niet van mij maar van Louis Smeding!

Als het gaat om de smaak van het bier moet je niet zo zeer kijken naar de vergistingstemperatuur maar naar de gistingsproducten die een gist geeft.

Bij dit recept is de Chimay gist gebruikt terwijl meer voor de hand ligt de Westmalle gist te gebruiken. Deze gist is de Wyeast 3787. Die gist is heel goed te gebruiken bij 19 ºC.

gert-jan

Citaat van: Jacques op 12-11-2011  20:13 uEven voor de duidelijkheid. Dit recept is niet van mij maar van Louis Smeding!

Als het gaat om de smaak van het bier moet je niet zo zeer kijken naar de vergistingstemperatuur maar naar de gistingsproducten die een gist geeft.

Bij dit recept is de Chimay gist gebruikt terwijl meer voor de hand ligt de Westmalle gist te gebruiken. Deze gist is de Wyeast 3787. Die gist is heel goed te gebruiken bij 19 ºC.

Oke. Ik moet het ook van de info hebben die ik lees. Maar dat is goed te weten dan zal ik daar rekening mee houden.

gj

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.