Spoelwater / maischwater

Gestart door Caspertjeeee, 08-10-2006 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspertjeeee

Daag mensen!
Wie helpt me even uit de brand. Ik ga vandaag bier brouwen, maar we hebben ee probleem we weten niet hoeveel maischwater en hoeveel spoelwater we nodig hebben. We brouwen 10 liter van een blond bier. Zijn hier vaste verhoudingen voor? Please reageer ff snel :) Groeten casper

William

Dit hangt af van het recept (hoog sg ; laag sg) maar voor een snel antwoord: gebruik ongeveer 3.5 l maisch water per kg graan.
Hou er rekening mee dat je graan uiteindelijk ongeveer 1 liter water per kg graan vasthoud. Hiermee kun je uitrekenen hoeveel spoelwater je ongeveer nodig zult hebben om jouw doelvolume te halen (niet rekening houdend met verdere verliezen).
Bij het koken verlies je ongeveer 10% volume per uur dus hier kun je eventueel nog corrigeren

happy brew

Caspertjeeee

Oke bedankt dat is dus ongeveer 8-) 7 liter maischwater dus hoeveel spoelwater moet ik dan gebruiken? dat snap ik dan niet helemaal.

William

Je hebt dus blijkbaar zo'n 2.2 kg graan.

Dit zal uiteindelijk zo'n 2.5 liter water vasthouden. Stel je kookt zo'n 1.5 uur dan verlies je daar zo'n 2 liter. Als je daarnaast tijdens filteren e.d ook nog 1 liter verliest. Om 10 liter over te houden moet de dus ongeveer, als je uit gaat van 8 liter maischwater extra, spoelen met (10 - 8 ) + 2.5 + 2 + 1 = 7.5 liter.

Het uiteindelijk volume kun je altijd aanpassen door korter / langer te koken of als het te weinig is tijdens het koken extra water toe te voegen

William

Citaat van: William op 08-10-2006  12:02 uJe hebt dus blijkbaar zo'n 2.2 kg graan.

Dit zal uiteindelijk zo'n 2.5 liter water vasthouden. Stel je kookt zo'n 1.5 uur dan verlies je daar zo'n 2 liter. Als je daarnaast tijdens filteren e.d ook nog 1 liter verliest. Om 10 liter over te houden moet de dus ongeveer, als je uit gaat van 8 liter maischwater extra, spoelen met (10 - 8 ) + 2.5 + 2 + 1 = 7.5 liter.

Het uiteindelijk volume kun je altijd aanpassen door korter / langer te koken of als het te weinig is tijdens het koken extra water toe te voegen


Johannes

8 liter spoelwater, - 1 liter per kilo gebruikte mout = ?

? = te gebruiken hoeveelheid spoelwater.

Vul dit eventueel tijdens het koken aan om op het gewenste eindvolume te komen.

Goede voorbereiding is het halve werk. Zeker bij brouwen.

Caspertjeeee

NOu dit gaat goedkomen, we gaan aan de slag hoor! Eeuhm bedankt!
jullie horen het wel als het klaar is:P Daag!

Oscar

de volgende methode werkt bij mij altijd vrij goed :

Verliezen
Koolzuur                             5%
Verdampen                         30%
Blijft achter in het graan       75% van de gebruikte hoeveelheid mout in liters

Deze berekende hoeveelheden tel je op bij de hoeveelheid bier die je wilt maken en je hebt de totale hoeveelheid water dat je mag gebruiken tijdens het brouwen. Nu kun je zelf bepalen hoeveel maisch water en hoeveel spoelwater je gebruikt.

Voorbeeld :
Je wilt 15 liter bier gaan maken en gebruikt hiervoor 3,5 kilo mout


Koolzuurgas, sediment enz   5% van 15 L = 0,75 L
Verdampen                       30% van 15 L = 5,00 L
Blijft achter in het graan      75% van 3,5 kilo = 2,625 L


Totaal mag je voor dit brouwsel dus 15 + 0,75 + 5,00 + 2,625 = 23,375 Liter water gebruiken !
bijv. : 15 liter brouwwater en 8,375 liter spoelwater

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Download anders de BrouwHulp, daarmee kun je alles precies berekenen! Zie de link in mijn handtekening onderaan dit bericht.

William

Citaat van: Caspertjeeee op 08-10-2006  12:09 uNOu dit gaat goedkomen, we gaan aan de slag hoor! Eeuhm bedankt!
jullie horen het wel als het klaar is:P Daag!

Enne.... is het goedgekomen ??? Het is angstig stil ......

Jacques

Citaat van: Caspertjeeee op 08-10-2006  11:44 uWie helpt me even uit de brand. Ik ga vandaag bier brouwen, maar we hebben ee probleem we weten niet hoeveel maischwater en hoeveel spoelwater we nodig hebben., We brouwen 10 liter van een blond bier. Zijn hier vaste verhoudingen voor?

Dit is zoals al eerder is aangegeven sterk afhankelijk van het biertype maar ook van de wijze waarop jij het brouwproces wilt uitvoeren.
Tegenwoordig voeg ik het spoelwater als maischwater toe. Ik spoel niet meer. Dat levert aan de ene kant een lager rendement op van de mout maar zorgt er ook voor dat ik sneller kan brouwen en bieren krijg met een hogere vergistbaarheid. Het is maar wat je wilt.

Caspertjeeee

Ja het was stil omdat ik aan het brouwen was he! Haha,
Ja het is gelukt, vandaag ga ik de gist toevoegen. Het wort is na het filtreren van de hopbloemen mooi helder geworden en het plakt als de ***** van het suiker dus dit zal wel goed komen naar mijn idee. Ik hoop dus dat het is gelukt! Ik ga denk ik de volgende keer wel de BrouwHulp gebruiken want dat is wat makkelijker. :weetbeter:
Ik had alleen wel wat problemen met het filtreren van het wort want ik heb zo'n mayonaise emmer gemaakt met ongeloofelijk veel gaten erin, maar dit duurde dus wel 3 kwartier of zo voordat alles mooi helder erdoorheen was. Toch is het wel goed gelukt volgens mij. Jullie horen nog van mij ;)
Groeten!

Edgar

Citaat van: Caspertjeeee op 09-10-2006  10:33 uJa het is gelukt, vandaag ga ik de gist toevoegen.

Leid ik daaruit af dat je het wort op 'natuurlijke wijze' hebt laten afkoelen? Zeker als je begint met brouwen en het schoon werken misschien minder onder de knie hebt, is dat een serieus risico op infectie. Het wort staat dan urenlang op een broedstooftemperatuur, elke bug die toevallig in de buurt was kan zich massaal vermenigvuldigen. Ik zal duimen voor je dat het meevalt.

Caspertjeeee

Ja, maar wij hadden zo een twee drie geen koeliets in de buurt. Ik heb net het gist erbij gedaan,... Moeten we dit nu nog gaan beluchten of is dat iets wat niet noodzakelijk is?

Caspertjeeee

Hoe voeg ik trouwens foto's toe bij de weg?  :nut:.. kan je het ook zien!

MO

En hoe je fotos op dit forum moet zetten, staat hier uitgelegd.

Caspertjeeee

Oke, ik zal het vanavond even proberen! Eerst nog even hard aan de studie op school :weetbeter:.. haha
Tussenuurtje lekker over Nederlands lullen..  :stom:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.