ONK 06 E3 - Westmalle Dubbel - Jan Spoelstra

Gestart door Jacques, 07-10-2006 17:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Van Jan Spoelstra ontving ik een rectificatie van zijn winnende recept. Bedoelde rectificatie is hieronder intergraal weergegeven



Hoi Jacques,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de reacties bekeken via het forum en aan de hand hiervan nog eens in het logboek gekeken en jawel hoor... niet bij het goede recept naar je gemailed!! Is het mogelijk om dit te herstellen? Hier volgt het recept zoals ik het gebrouwen heb (voor 10 liter).
 
1700 pilsmout 3 ebc
750 munchenermout 17 ebc
165 caramout 120 ebc
150 special B 300 ebc
10 chocolademout 800 ebc
250 bruine kandijsuiker (5 minuten voor einde koken erbij)
 
5 g Hallertaupellets 15% (helft aanvang koken, helft na 45 minuten)
4 g Saazpellets 7% (10 min. voor einde koken)
 
Maischwater 9 liter (1 kg mout / 3 liter water)
Kooktijd 90 minuten
EBU 25
Gist opgekweekt uit flesje Westmalle Dubbel
Begin sg 1065
Eind sg 1015
 
Maischschema:
63 - 15 minuten
72 - 30 minuten
Jodiumtest negatief en verwarmd tot 78 graden gevolgd door spoelen met water van 80 graden.
 
Na de 1e rust het beslag aangezuurd tot pH 5,3
Spoelwater niet bijgehouden. Ook dit aangezuurd tot pH 5,3
 
Sorry voor de foute berichtgeving!  Zal niet weer gebeuren.
 
Groeten,
Jan Spoelstra




Eerder ontving ik het hieronder geplaatste recept waarop door een aantal forumleden gereageerd is.

--------------------
Hoi Jacques,
Naar aanleiding van je telefoontje hierbij het recept van mijn Westmalle Dubbel die tijdens het ONK van dit jaar een derde prijs behaalde. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel. Het recept is gerekend naar een hoeveelheid van 10 liter.
 
1750 g pilsmout 3 ebc
 750 g Munchenermout 17 ebc
 375 g caramout 120 ebc
  30 g chocolademout 800 ebc
 250 g bruine kandijsuiker (5 min. voor einde kooktijd erbij)
 
5 g Hallertaupellets 15% (helft bij aanvang koken, helft na 45 minuten)
4 g Saazpellets 7% (10 min. voor einde koken)
 
Maischwater 9 liter (1 kg mout / 3 liter water)
Kooktijd  90 minuten
EBU 25
Gist  Wyeast Belgian Abbey 1214
Begin SG 1070
Eind SG 1016
 
Maischschema:
63 - 15 minuten
72 - 30 minuten

Na de 1e rust het beslag aangezuurd tot pH 5,3
Spoelwater niet bijgehouden. Ook dit aangezuurd tot pH 5,3
 
Groeten uit Assen,
Jan Spoelstra

MO

Welja, een Westmalle kloon met de Chimay gist. En nog in de prijzen ook. Het moet toch niet gekker worden.

EBC

MO, jij zegt het, ik dacht het...maar ja, ze kunnen toch niet geen prijzen geven? Of is dat iets dat nu toch maar eens gebeuren moet? Geen prijs omdat het bier niet genoeg op het origineel lijkt...

Caspar

Gefeliciteerd Jan!

Maar kanonne, het SG is 8 punten hoger dan het origineel en wat een munich stort!

Adrie

Citaat van: EBC op 07-10-2006  18:18 uMO, jij zegt het, ik dacht het...maar ja, ze kunnen toch niet geen prijzen geven? Of is dat iets dat nu toch maar eens gebeuren moet? Geen prijs omdat het bier niet genoeg op het origineel lijkt...

Ik vind dat het zeker moet kunnen. Er staat ook in het Labo-reglement:

24. Bij onvoldoende kwaliteit kan de keurmeester de wedstrijdcommissie adviseren één of meerdere prijzen niet toe te kennen.

Blijkbaar was het gistprofiel toch niet echt goed te herkennen.

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 07-10-2006  17:38 uVan Jan Spoelstra ontving ik vandaag het volgende recept.

5 g Hallertaupellets 15% (helft bij aanvang koken, helft na 45 minuten)
4 g Saazpellets 7% (10 min. voor einde koken)
Kloppen de getallen wel? Hallertaupellets 15 % en Saaz 7 % snap ik niet. En als ik de "normale" waarden aanhou, komt er bij mij 8,4 IBU uit i.p.v. 25 IBU.

Hopbier

Edgar

Misschien Hallertau Magnum? Saaz is nog wel eens boven de 5, maar die heeft toch geen invloed op de bitterheid.

Jacques

Vandaag kreeg ik een rectificatie van het recept. Zie hier.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 08-10-2006  17:50 uMisschien Hallertau Magnum? Saaz is nog wel eens boven de 5, maar die heeft toch geen invloed op de bitterheid.
Mijn programma rekent uit dat 10 minuten met 7% alfazuur toch een verhoging van de bitterheid geeft van 10 %

Hopbier

Edgar

Voor de bitterheid maakt het (nieuwe recept) niet veel uit. Zal dan toch Magnum zijn zeker.

Ok wat betreft die 10%, maar het verschil tussen 4% en 7% scheelt een paar procent bitterheid; peanuts.

Jacques

Citaat van: Edgar op 08-10-2006  21:07 uVoor de bitterheid maakt het (nieuwe recept) niet veel uit. Zal dan toch Magnum zijn zeker.

Ik vermoed dat het aangerijkte pellets zijn. Pellets die gemaakt zijn van enkel de spil van de hopbloemen en waarbij overtollig hopbelbladeren verwijderd zijn.

Misschien dat Jan hier wat meer duidelijkheid in kan geven.

Edgar

Aha. Is dat nu het fameuze verschil tussen de pellets 45 en pellets 90?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.