Gasbrander

Gestart door Sjaak, 05-10-2006 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaak

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.

Ik heb een gasbrander bij Rob van Gelder gekocht om mijn eerste biertje te kunnen maken, het is een grote brander van 8 kw, ik naar de ijzerhandel om een glasslang e.d halen, maar toen de vraag of er een regelaar tussen moet en zo ja welke.Weet iemand dit, ik heb een grote butaanfles waarop deze brander moet worden aangesloten, ben wel in het bezit van een 30 en een 50 millimeter regelaar.

Bedankt alvast
Sjaak :lekkerbier:

Herman

30 millibar is prima.

Emile

Sjaak,

Hangt een beetje van je installatie af. Ik vond die "grote" gasbrander niet zoveel power geven en heb daarom een 50 mbar regelaar er op gezet. In de hoop daarmee wat extra power te krijgen. Maar ik heb eerlijk gezegd nooit zoveel verschil gemerkt (in beide gevallen was het veel te weinig).

Ik heb nu een 24 kW brander uit een CV ketel en daarmee krijg je de boel wel goed op temperatuur  8)

Jos Groen

Leuk ik heb die ook laatst gekocht en ook de 50 millibar aangesloten (ik had 30, en ben er tevreden over, zie mijn testje voor deze brander....

MO

Leuke grafiek! Ik mocht van mijn vrouw op een gegeven moment (toen het nieuwe gasfornuis was gearriveerd) niet meer met zo'n zware 27 liter pan op het gasfornuis. Toen moest ik wel aan de mamuth.

Caspar

Citaat van: MO op 09-10-2006  11:54 uLeuke grafiek! Ik mocht van mijn vrouw op een gegeven moment (toen het nieuwe gasfornuis was gearriveerd) niet meer met zo'n zware 27 liter pan op het gasfornuis. Toen moest ik wel aan de mamuth.

Ik heb een 7,5 KW brander bij een kampeerzaak besteld voor het spoelwater... gaat inderdaad 2x zo snel als op mijn kookstel! En de vrouw heeft minder rommer -> dus voor mij minder gezeik  ;D

Jos Groen

Citaat van: Caspar op 09-10-2006  12:44 uIk heb een 7,5 KW brander bij een kampeerzaak besteld voor het spoelwater... gaat inderdaad 2x zo snel als op mijn kookstel! En de vrouw heeft minder rommer -> dus voor mij minder gezeik  ;D

En goedkoper uit dan 50 euro ?


Hoelang gaat een volle gasfles , propaan mee ?

MO

Mijn mamuth brander kostte ook 50 euro bij een campeerwinkel. Ik heb nog een 2e handse in de aanbieding, stuur maar een persoonlijk bericht bij interesse.
Met een fles propaan van 22 euro (zo'n grote) kun je met een 25 liter pan ongeveer 20x brouwen (binnen, in ieder geval uit de wind).

Adrie

Met mijn HERMS (26 liter gekoelde wort per brouwsel) gebruik ik ongeveer 1 kg per brouwsel. Met de Vier Broeders (120 liter wort) gebruiken we ongeveer 2 kg per keer. Het hangt er dus nogal sterk vanaf in wat voor installatie je brouwt (in een HERMS warm je meer water op dan in een gewone installatie), hoeveel je brouwt, waar je brouwt (buiten of binnen), wat de omgevingstemperatuur is en of je begint met warm of koud water.

Caspar

Citaat van: Jos Groen op 09-10-2006  14:44 uEn goedkoper uit dan 50 euro ?


Hoelang gaat een volle gasfles , propaan mee ?

Hij kostte volgens mij 37,- of zo...

Emile

Ik werd een beetje moe van die gasflessen omruilen. Ik heb in mijn brouwerij een flinke gasleiding laten leggen en allebei mijn branders (24 kW elk) heb ik daarop aangesloten. Nooit meer gedoe met flessen die leeg zijn tijdens een brouwsessie.

Ik heb altijd gedacht dat het koken wel leuk ging op die "Mammuth" brandertjes. Maar het was tobben. Ik verdamp nu 15 liter per uur tijdens het koken tegenover nog geen 8 liter per uur eerst. Hoeveel gas ik verstook weet ik niet, maar ik vrees dat de gasrekening dit jaar hoger zal uitvallen dan voorheen  ;D

Ook heb ik nog zo'n Paella brander over (12,5 kW, bij Brouwland gekocht voor 200 euro) die ik nu niet meer gebruik. Laat maar weten als iemand interesse heeft.

Ook heb ik die Mammuth gasbranders om laten bouwen naar aardgas, dat scheelde ook alweer een hoop gedoe. Ik heb trouwens ook nog gasflessen liggen (zo'n groene, maar ook zo'n grotere grijze) en div. drukregelaars. Ook heb ik een regelbare drukregelaar, zodat je er wat meer op kunt zetten dan die 50 mbar. Flessen, drukregelaars e.d. mag je gratis komen afhalen (nou vooruit, tegen een paar zelf gebrouwen biertjes dan). Dus iemand die interesse heeft, laat het maar weten.

MO

Ik brouw sinds begin dit jaar ook op aardgas. Een brouw- en bottelsessie kost ongeveer 6 kuub gas. Dat is niet misselijk en vertegenwoordigt een waarde van E3,50. Bedenk echter dat ik naast een maischketel ook een warmwaterketel heb te verwarmen. Toch moet het wel goedkoper zijn dan flessegas. Hoeveel kuub zit er eigenlijk in een fles?

Adrie

Ik gebruik per brouwsessie ongeveer 1 kg. Voor een vulling betaal ik € 14,50, dus per sessie kost het € 2,90. We hebben vergelijkbare installaties. Daarbij moet ik aantekenen dat ik de ketels vul met heet water en ik weet niet hoeveel aardgas ik verbruik met het warme water, schoonmaken etc. Veel lijkt het dus niet uit te maken.

MO

Mijn 6 kuub is inclusief geiser werk voor opwarmen brouwwater en het vele, vele schoonmaakwerk. Aardgas lijkt me dus een stuk goedkoper, toch?

Adrie

Je zou moeten weten hoeveel je verbruikt met het stoken van de ketels alleen. Hoeveel je verbruikt voor het warm maken van water in een geiser, boiler of HRketel verschilt natuurlijk sterk per apparaat. Wij hebben een heel zuinige ketel, een geiser verbruikt denk ik toch een stuk meer.

Artur

Citaat van: MO op 09-10-2006  14:55 uongeveer 20x brouwen

Ik weet niet wat ik fout doe, maar ik doe slechts 5x brouwen met een volle propaanfles(waar ik overigens 25 euro voor betaal). Ik gebruik wel een dubbelwandige ketel (voor maischen en koken), maar het verschil is wel erg groot. de heetwatertank wordt verwarmd met aardgas, die tel ik dus even niet mee.

Adrie

Het hangt natuurlijk sterk af van de hoeveelheid bier die je brouwt en wat voor installatie je gebruikt. Ik haal ook maar 5 keer per fles (kleine fles met 5 kg gas).

MO

Ik denk dat omdat mijn geiser recent gereviseerd is en omdat hij op 2 meter van de kraan hangt, hij juist heel efficiënt is. Klopt dat, of maak ik mezelf dat wijs?

Artur

Citaat van: Adrie op 10-10-2006  11:48 uIk haal ook maar 5 keer per fles (kleine fles met 5 kg gas).
Ik brouw traditioneel: maischpan, filterkuip,koken in maischketelpan ( 120 liter groot) en ik maak elke keer ong. 35 liter bier. Ik verstook een GROTE gasfles per 5 x brouwen!

oranjeboombiertje

Citaat van: Emile op 10-10-2006  10:01 uIk werd een beetje moe van die gasflessen omruilen. Ik heb in mijn brouwerij een flinke gasleiding laten leggen en allebei mijn branders (24 kW elk) heb ik daarop aangesloten. Nooit meer gedoe met flessen die leeg zijn tijdens een brouwsessie.

Ik heb altijd gedacht dat het koken wel leuk ging op die "Mammuth" brandertjes. Maar het was tobben. Ik verdamp nu 15 liter per uur tijdens het koken tegenover nog geen 8 liter per uur eerst. Hoeveel gas ik verstook weet ik niet, maar ik vrees dat de gasrekening dit jaar hoger zal uitvallen dan voorheen  ;D

Ook heb ik nog zo'n Paella brander over (12,5 kW, bij Brouwland gekocht voor 200 euro) die ik nu niet meer gebruik. Laat maar weten als iemand interesse heeft.

Ook heb ik die Mammuth gasbranders om laten bouwen naar aardgas, dat scheelde ook alweer een hoop gedoe. Ik heb trouwens ook nog gasflessen liggen (zo'n groene, maar ook zo'n grotere grijze) en div. drukregelaars. Ook heb ik een regelbare drukregelaar, zodat je er wat meer op kunt zetten dan die 50 mbar. Flessen, drukregelaars e.d. mag je gratis komen afhalen (nou vooruit, tegen een paar zelf gebrouwen biertjes dan). Dus iemand die interesse heeft, laat het maar weten.

Ik heb eventueel wel intresse in een fles + drukregelaar. waar zou ik dit dan kunnen afhalen?

groeten, wesley

Caspar

Bij een camping kampeer-winkel.

lucV

Ik kom voor het eerst op dit forum en heb gezocht onder 'gasbranders'.  Ik bouw momenteel aan een brouwerij waarbij de maisch/kookketel van 450 l met een gasbrander zou moeten kunnen opgewarmd worden.  Ik zoek een brander van 30 à 40 KW en een max diameter van 80 cm (diameter van de tank).  Deze die Brouwland aanbiedt gaan niet omdat ik in de midden een opening wil om de centrale afvoerbuis door te laten.  Bestaan nog andere gasbranders met deze capaciteit dan die in Brouwland aangeboden?

Henielma

Citaat van: lucV op 22-10-2006  21:32 uIk zoek een brander van 30 à à 40KW en een max diameter van 80cm (diameter van de tank).  Deze die Brouwland aanbiedt gaan niet omdat ik in de midden een opening wil om de centrale afvoerbuis door te laten.  Bestaan nog andere gasbranders met deze capaciteit dan die in Brouwland aangeboden?

Misschien een (tweedehandse)brander van een Centrale Verwarmingsketel. De kleinere CV ketels zijn zo'n 25 kW en de wat grotere 30 kW en meer. Een lokale installateur heeft mogelijk nog wat liggen...

matthias

Citaat van: Emile op 10-10-2006  10:01 uOok heb ik die Mammuth gasbranders om laten bouwen naar aardgas, dat scheelde ook alweer een hoop gedoe.

Emile, dat ombouwen, is dat een kwestie van een ander kraantje erin dat je bij Brouwland kunt bestellen? En wat gebeurt er met het vermogen?

Ik heb mijn Mammuth-branders nu op 50 mbar. Ik heb een proefje gedaan met 2 liter water aan de kook brengen. Bij 30 mbar duurde dat 6 minuten, en bij 50 mbar 5 minuten. Bij een opgegeven vermogen, van 8,5 kw, levert hij nu 10,6 kw. Dus al een hele verbetering.

mvg Matthijs

Emile

Jazeker, de gasnippel van de Mammuth brander kan er af en vervangen worden door een ander kraantje die geschikt is voor aardgas. Dat is in feite alles. Misschien dat je de luchttoevoer nog iets anders moet instellen, maar dat was bij mij toen niet nodig.

Vermogen wordt minder, propaan/butaan heeft een hogere calorische waarde dan aardgas. Het scheelt wel, maar hoeveel kan ik je niet zeggen (iets voor de scheikundigen onder ons).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.