Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tegenstroomkoeler  (gelezen 28475 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Tegenstroomkoeler
« Reactie #50 Gepost op: 06-10-2006 09:28 u »
Ik zou zelf niet snel 60 minuten koken, 75 is tot nu toe het minimum voor mij.

Hiermee experimenteren kan geen kwaad lijkt mij.

Overigens gaat deze topic niet meer over tegenstroomkoelers maar over thermische belasting van het wort. Een zeer interessant onderwerp waar we het nog maar weinig over gehad hebben.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #51 Gepost op: 06-10-2006 10:49 u »
Ach, we off topicen gewoon even door. Het is ten slotte vrijdag. Zojuist las ik een interessant engels artikel waarin wordt uitgelegd dat de minimale kooktijd 90 min is. Een heel verhaal waarbij wordt gesteld dat de eerste 30 min zonder hop wordt gekookt en daarna een uur met. Lees maar en doe er je voordeel mee (link).

Ik zou zeggen: kook nooit korter dan 90 min. Dan maar een half uurtje later naar bed. Ook voor lichte bieren kan 90 min geen kwaad, zelfs niet voor pils.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #52 Gepost op: 06-10-2006 13:09 u »
Koelers, schoonmaken, maillard, kooktijden en smaakjes...

Ik maak na elk brouwsel al mijn materiaal schoon. Niet gewoon spoelen met water en wat borstelen, maar schoonmaken met PBW en ontsmetten met Star San. Mijn RVS ketels maak ik schoon met Flich, een produkt dat ook in grootkeukens wordt gebruikt. Al het rvs is glimmend schoon, het koper glimt en mijn siliconen slangen zijn niet bruingekleurd.
Sinds ik dat doe, vind ik dat het bier frisser smaakt.

Ik ben daarmee begonnen nadat ik ook eens de vellen uit mijn koeler zag komen. Mijn ketels kregen een steeds bruinere kleur van binnen. Ik dacht dat die aanslag smaakjes af moest geven...
Welnu, volgens mij is dat ook zo. Gewoon wat afspuiten en borstelen is voor mij niet meer voldoende. Dus brouwers, doe er je voordeel mee...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 06-10-2006 13:11 u »
Zojuist las ik een interessant engels artikel waarin wordt uitgelegd dat de minimale kooktijd 90 min is. Een heel verhaal waarbij wordt gesteld dat de eerste 30 min zonder hop wordt gekookt en daarna een uur met.
Die eerste 30 minuten zonder hop zijn uit rendementsoverwegingen. Als ik het artikel lees, is met wat extra hop maximaal een uur koken voldoende.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 06-10-2006 13:13 u »
Ik las het nog anders: Als je decocties doet, kan je met een uur toe. Te snel gelezen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 06-10-2006 13:17 u »
Tjee Martin,

Dat artikel is al uit 1999 en waarschijnlijk gebaseerd op inzichten ver daarvoor.

Inmiddels is de kooktijd in professionele brouwerijen al teruggebracht tot 40 minuten. Wel wordt daarna het wort thermische behandeld om de pre-DMS uit het wort te halen.

De duur van de kooktijd moet mijn inziens gerelateerd worden aan de mate van verdamping van het wort. Mijn brander heeft een grote capaciteit en tijdens het koken verdampt er als ik de brander wat hoger zet meer dan 10% van het wort per uur. In deze omstandigheden verdampt er genoeg pre-DMS.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 06-10-2006 13:23 u »
Uit het onderzoek dat ik zo'n 15 jaar geleden heb gedaan met alle bieren die bij het ONK waren ingezonden bleek

Tjee Martin,

Dat artikel is al uit 1999 en waarschijnlijk gebaseerd op inzichten ver daarvoor.

Zeg nou zelf Jacques, wie begon er nu met oud onderzoek?  :D  (Dat is ook nog niet verouderd trouwens) En hoe moderner die onderzoeken zijn, hoe verder ze afstaan van de hobbybrouwpraktijk, omdat de technologie almaar voortschreidt. Ik denk dat onze brouwpraktijk meer uit te staan heeft met oudere inzichten, dan met de laatste.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 06-10-2006 13:31 u »
Nou, een kleine nuance dan. Freaks met veel ervaring die verstand hebben van het kookproces: kook 45 min als je wilt, je weet het zelf het beste. Alle meelezers/niet-posters/minder ervaren brouwers: speel op safe, neem geen risico tijdens het koken en doe dit dus voor 90 minuten. Ik ken persoonlijk het verschil tussen hard koken, rollend koken en rustig koken ook niet precies en een en ander is ook nog eens sterk afhankelijk van de installatie.

Waarom Jacques nu de hele tijd met de professionele brouwers schermt om zijn korte kooktijden te verdedigen, daar snap ik nu helemaal niets van. Dit is een forum voor (beginnende en gevorderder) thuisbrouwers waarbij niemand volgens mij onder verlaagde druk of met anderszins "heftige" technieken kan koken.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 06-10-2006 13:36 u »
Martin, we zijn het eens. :proost2: samenvol * Linke soep wel, muiten tegen de Chef. :pan:

En goed om te zien dat je niet op elk gebied van het brouwen haast hebt.  >:D ;D

*die rechter ben ik, duidelijk

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 06-10-2006 13:56 u »
Zeg nou zelf Jacques, wie begon er nu met oud onderzoek?  :D  (Dat is ook nog niet verouderd trouwens) En hoe moderner die onderzoeken zijn, hoe verder ze afstaan van de hobbybrouwpraktijk, omdat de technologie almaar voortschreidt. Ik denk dat onze brouwpraktijk meer uit te staan heeft met oudere inzichten, dan met de laatste.

Dat oud onderzoek waarnaar ik verwijs is niets anders dan een statistisch onderzoek aan de hand van heel veel brouwsels en BKG-keuringen. Het heeft niets met theoretische benaderingen van doen. Het verschil tussen koelen of niet koelen was zeer significant.

Feit is dat de inzichten rond het koken van het wort gewijzigd zijn. Ook de techniek is op dit punt gewijzigd. Als hobbybrouwers werken we inderdaad bijna altijd met oude technieken. Overigens bestaan die nieuwe technieken voornamelijk niet uit het koken bij onderdruk maar uit het verhitten van het wort door deze in een filmlaag over een hete plaat te geleiden waardoor je veel verdamping krijgt.

Ik ben benieuwd hoe mijn korte kooktijd uitvalt. Komend weekend ga ik het bier bottelen. Jammer genoeg heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb maar één brouwsel met deze receptuur. Het mooiste zou zijn als je twee brouwsels die buiten de kooktijd indentiek zijn met elkaar zou kunnen vergelijken.

Het schermen met nieuwe technieken bij professionele brouwers doe ik om beweging in het hobbybrouwen te krijgen. Al eerder hebben we daar profijt van gehad. Denk maar eens aan het gistmangement, het korter maischen en op een hogere temperatuur inmaischen.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #60 Gepost op: 06-10-2006 14:14 u »
....met kokende loog....

Hoi Adrie,

Misschien een stomme vraag, maar welke concentratie moet ik gebruiken? Wordt kunststof hierdoor aangetast? Ik neem aan goede beschermende middelen gebruiken voor je handen?

Verder jij en ook Jacques (en de rest ook natuurlijk ;)), bedankt voor de uitleg. Er zijn bij mij weer een paar dingen duidelijk geworden waarmee ik mijn voordeel ga doen.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 06-10-2006 14:22 u »
Jacques, inderdaad: hulde voor alle iniatieven die ons verder hebben gebracht in het thuis bier brouwen. Goed toch, dat we discussie hebben over die korte kooktijden? Dat lijkt me niet meer dan logisch als we toch grenzen aan het aftasten zijn.

Henk, flessenspoelmachines in commerciele brouwerijen gebruiken ongeveer 5% NaOH in water. Ik heb in juli ik meen met 3% schoongemaakt. Minimumtemperatuur is 80 grC. Je handen kunnen er redelijk tegen (niet bij die temperatuur natuurlijk), maar handschoenen zijn aan te raden. Pas vooral op voor spatten in de ogen, dat is heel gevaarlijk met loog.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #62 Gepost op: 06-10-2006 14:58 u »
Gisteravond heb ik mijn gehele HERMS eens goed doorspoeld met kokende loog. Voor het eerst na 17 brouwsels. Ook de tegenstroomkoeler moest er uiteraard aangeloven. Allemachtig wat een hoop troep kwam er uit alle leidingen, warmtewisselaar en tegenstroomkoeler. De loogoplossing kleurde van kleurloos naar bruin. En dat terwijl ik na het brouwen alles langdurig doorspoel met heet water. Voortaan ga ik dit vaker doen, zeker na elke 10 brouwsels.

Adrie, ik heb het inderdaad ook al diverse keren gemeld op dit forum, maar je gelooft het pas als je het zelf ziet. Zo'n tegenstroomkoeler met heet water doorspoelen (zoals velen doen) is volstrekt onvoldoende. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om dit voor iedere brouwdag te doen. Zelfs dan komt er nog rommel uit. Dus ook die 10 keer zou ik misschien nog wat verder terugbrengen.

Op zich hoeft kokende loog nog niets eens. Ik doe de laatste tijd 60 graden en dan in een concentratie van 0,4 M/0,5 M (ongeveer  200 gr/10 liter). 10 minuten spoelen en dan 5 min. laten stilstaan. Dan weer een paar min. spoelen. Juist dat stilstaan is bijzonder effectief gebleken. Daarna uiteraard bijzonder goed met water naspoelen.

Heb je nog foto's gemaakt van die rommel die er uit kwam? Ik heb dat niet gedaan, nog steeds spijt van.

Emile

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #63 Gepost op: 06-10-2006 15:00 u »
Nee, geen foto's. En inderdaad, wellicht is elke keer aan te raden. Alleen verlengt het de brouwdag zo.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 06-10-2006 15:33 u »

Adrie, ik heb het inderdaad ook al diverse keren gemeld op dit forum, maar je gelooft het pas als je het zelf ziet. (...) Juist dat stilstaan is bijzonder effectief gebleken.

Wordt het loog niet ook wat gekleurd door koperoxide? Misschien lijkt het daardoor wat spectaculairder dan het in werkelijkheid is...?

Dat oud onderzoek waarnaar ik verwijs is niets anders dan een statistisch onderzoek aan de hand van heel veel brouwsels en BKG-keuringen. Het heeft niets met theoretische benaderingen van doen.

Ik zie daarin geen principieel verschil met ander wetenschappelijk onderzoek. Voor al die ouderwetse brouwers was snel koelen een nieuwe techniek immers.

Het schermen met nieuwe technieken bij professionele brouwers doe ik om beweging in het hobbybrouwen te krijgen. Al eerder hebben we daar profijt van gehad. Denk maar eens aan het gistmangement, het korter maischen en op een hogere temperatuur inmaischen.

Jacques, inderdaad: hulde voor alle iniatieven die ons verder hebben gebracht in het thuis bier brouwen.

Eens, eens, eens!

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 06-10-2006 18:25 u »
Ik las het nog anders: Als je decocties doet, kan je met een uur toe. Te snel gelezen?
Nee ik heb het goed gelezen. Na decoctie kunnen kennelijk minder eiwitten reageren met hopbestanddelen, zodat het hoprendement goed is met 60 min. koken. Als na infusie direkt de hop wordt toegevoegd, gaat dat ten koste van het rendement. Dus wordt er eerst een tijdje zonder hop gekookt. Maar als een hobbybrouwer het rendementsverlies compenseert door iets meer hop toe te voegen, kan ook met 60 min. worden volstaan.

Hopbier

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #66 Gepost op: 26-08-2008 21:40 u »
Die koperen buis in de tegenkoeler mag je dat professioneel gebruiken.
Omdat koper volgens de wet toch een laagje moet bevatten?