Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: HERMS proefgedraaid - er blijven nog vragen  (gelezen 16517 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: HERMS proefgedraaid - er blijven nog vragen
« Reactie #25 Gepost op: 25-08-2008 09:23 u »
Ik bedacht me gisteravond nog iets, Bert. Je vertelde dat die roerder een flinke vortex maakte in een gamel met water. Laat dat nou de optimale methode zijn om wort te beluchten. Tijdens de hete fase loop je dus wel het risico op oxidatie van je wort.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #26 Gepost op: 25-08-2008 09:27 u »
Ik bedacht me gisteravond nog iets, Bert. Je vertelde dat die roerder een flinke vortex maakte in een gamel met water. Laat dat nou de optimale methode zijn om wort te beluchten. Tijdens de hete fase loop je dus wel het risico op oxidatie van je wort.

Dat was bij proefdraaien in een emmer. In de gamel met 25 liter bobbelt het oppervlak alleen een beetje.
De koeler dempt de stroming aanzienlijk, je ziet vooral een beweging van binnen naar buiten.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 25-08-2008 21:39 u »
Zoiets was ook mijn idee, maar dan voor het warmwatervat (WWV)!
Echter bij de afgelopen 2 brouwsels had ik een temperatuurverschil van slechts 2 graden tussen WWV en maischvat, dus leek me niet meer de moeite...

:)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #28 Gepost op: 26-08-2008 10:21 u »
Zoiets was ook mijn idee, maar dan voor het warmwatervat (WWV)!

Bij mijn warmwatervat pomp ik het hete water rond zodat een draaiing ontstaat. De opwarming van het wort in het ma´schvat gaat daardoor 2x zo snel. Temperatuurverschil tussen beide vaten 0,5 ║C.

Echter bij de afgelopen 2 brouwsels had ik een temperatuurverschil van slechts 2 graden tussen WWV en maischvat, dus leek me niet meer de moeite...

Het is echt de moeite van het proberen waard.

Bert