Tegenstroomkoeler

Gestart door B Tromp, 04-10-2006 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B Tromp

Ik heb me gisteren laten overtuigen dat direct koelen toch beter is. Nu ben ik op zoek gegaan naar een tekening om zelf een tegenstroomkoeler te maken van koper maar niets gevonden. Kan iemand mij hier aan helpen.

gr bas

MO

Staat bij geen van deze onderwerpen iets van je gading?

KOELINSTALLATIES
discussies over installaties om het wort voor vergisting te koelen staan op
Koelbare gamel
Therminator
koelinst 1
koelinst 2
koelinst 3
koelinst 4
koelinst 5
koelinst 6
vaillant warmtewisselaar
vaillant warmtewisselaar 2
vaillaint VCW 180-242tegenstroomkoeler

Adrie

Ik heb geen tekening, wel een foto:



Het idee is simpel: neem twee 5 m 12 mm koperen buizen, soldeer die aan elkaar, trek een tuinslang met een diameter van (ik dacht) 22 mm erover (lastig karwij), buig het geheel weer rond. Soldeer aan de uiteinden een 15X12X12 driewegstuk en maak hierop de slang vast. Vervolgens kun je nog wat koppelingen erop solderen om gardena koppelingen of andere koppelingen te bevestigen.

MO

Toch is die 40 min koelen met jouw dompelkoeler niet zo heel gek hoor. Ik heb ook zo'n koeler als Adrie, maar eigenlijk heb je daar ook weer een pomp voor nodig (hoewel het ook op zwaartekracht kan, maar dit is niet altijd even praktisch en niet zo makkelijk regelbaar).

Adrie

Bij de Vier Broedersinstallatie hadden wij eerst ook een dompelkoeler en we deden er maar liefst ruim een uur over om 120 liter wort af te koelen naar 20 tot 25 graden. Dat is op zich geen probleem, de eiwitvlokken en hopresten krijgen genoeg tijd om te bezinken, zodat je na het koelen gemakkelijk heldere wort kunt overhevelen naar je gistingsvat. Infecties hebben we toen niet gehad (althans geen infecties die terug te voeren waren op de methode van koelen).

B Tromp

Bedankt voor de reacties ik denk dat ik er zo wel uit kom.

Johannes

Maar, eerst nog even deze link bekijken kost ongeveer net zoveel als zelf een koeler bouwen, deze heeft als voordeel dat 'ie een stuk compacter is. In theorie wat lastiger schoon te maken dan een holle koperen buis.

:degroeten:

Johannes

BaDu

Johannes,
waar vind je zo'n platenkoeler en voor welke prijs?
Gebruik je een pomp om te koelen?
Geen last van hopresten in de platenkoeler?


Edgar

In het bericht dat Johannes aangeeft kan je de link vinden. Ebay dus. Wärmetauscher als zoekwoord doet wonderen.

jeroentjecross

Je kan zo'n warmtewisselaar ook in de nieuwere cv ketels vinden. Vraag eens na bij een installatiebedrijf want het komt regelmatig voor dat die dingen lekken maar voor je wort te koelen is dat voldoende omdat er dan niet zoveel druk op staat.

Johannes

Deze was volgens mij 65 euro incl verzendkosten. Koelt 25 liter in zo'n 10 minuten naar 25 graden bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Brouw je grotere volumes dan is een met 30 platen weer net iets sneller. Hopresten? tsja ik kan er niet in kijken, na het koelen zet ik de koudwaterleiding erop. En vervolgens spoel ik 'm door met heet water. Als het moet kun je het ding uitkoken of doorspoelen met chempro oxi.

:degroeten:

Johannes

EBC

Na gebruik in tegengestelde richting doorspoelen.

Altijd schoonmaken met een middel dat organische stoffen oplost én rvs/koper vriendelijk is.
In alle koelers ontstaat langzaam maar zeker een film met aanslag. In een platenkoeler is dit waarschijnlijk nog iets meer en er zitten allerlei hoekjes in. Alleen spoelen lijkt me niet voldoende.
Met Oxi zou ik erg oppassen, dat laat een waas achter...

Met een simpel hopfilter heb je geen hopresten.

Ik neem aan dat je een pomp gebruikt om die 25 liter te koelen in 10 minuten?

Johannes

CiteerIk neem aan dat je een pomp gebruikt om die 25 liter te koelen in 10 minuten?

Nee, onder vrijval.

klaas

Hoi allemaal,

Heb hier een online shop gevonden waar je platenwisselaars kunt bestellen
60 euro geloof ik. http://cvo.websiteonline.nl/    kijk bij Vaillant onder hr solide en dan 2e blz.
 
Misschien heb je er wat aan.

gr. klaas.

Henk oet Paiz

Citaat van: EBC op 05-10-2006  09:21 uAltijd schoonmaken met een middel dat organische stoffen oplost én rvs/koper vriendelijk is.

En dat is.....?

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Natriumhydroxide, oftewel gootsteenontstopper. Maar pas op, er zijn ook gootsteenontstoppers op basis van enzymen.

Herman

Loog (NaOH) ook wel te verkrijgen als gootsteenontstopper meen ik? Wel bescherming dragen (bril, handschoenen), je wilt jezelf niet veranderen in zeep....

Henk oet Paiz

Citaat van: Johannes op 05-10-2006  08:40 uKoelt 25 liter in zo'n 10 minuten naar 25 graden bij een koelwatertemperatuur van 15 graden.

Dat red ik niet Johannes, ik heb er twee in serie geschakeld en moet de kraan toch wel heel hard open zetten om dat rendement te krijgen. Deze koeler heeft een lage doorstroomweerstand, dus ik moet de uitstroom knijpen om niet heel veel spoelwater te hoeven gebruiken, waardoor het toch wel redelijk lang duurt voordat ik 25 liter heb gekoeld.

Heb jij deze koeler ook gewoon volgens het tegenstroomprincipe aangesloten, dus invoer koud en uitvoer warm naast elkaar?

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Hete loog is een heel goede reiniger en ontsmetter, maar ik zou er toch niet volledig op vertrouwen bij een niet-demonteerbare platenkoeler. Persoonlijk zou ik dat ding altijd na reiniging en spoeling steriliseren in de snelkookpan of minstens in kokend water. En vlak voor gebruik het hete wort laten rondpompen of hercirculeren zonder koeling is volgens mij ook een goede standaardprocedure.

Infecties in brouwerijen gebeuren naar verluidt in 95% van de gevallen in de platenkoeler. Da's info om je voordeel mee te doen. Tegenstroomkoelen is in veel opzichten dus een vooruitgang, maar is ook iets om erg mee op te passen.

EBC

CiteerEn dat is.....?

Ik gebruik PBW en Star San, Amerikaanse producten. Hier niet makkelijk te verkrijgen.

http://www.fivestarchemicals.com/products.asp?id=2
http://www.fivestarchemicals.com/tech/pbw.pdf

Als je de tech sheets leest dan lijkt het heel erg, maar ja, van Chemipro hebben we ze niet...

Ik denk dat ook Oxonia een goed product is. Desnoods vaatwasmachine spul.
Koken is altijd goed, maar daarmee haal je geen verontreinigingen weg...
Als inderdaad 95% van de infecties uit platenkoelers komt, dan zegt dat meer over de brouwers dan over de koeler...

Johannes

CiteerHeb jij deze koeler ook gewoon volgens het tegenstroomprincipe aangesloten, dus invoer koud en uitvoer warm naast elkaar?

Jep, nou is het wel zo dat deze koeler de beide stromen niet zigzagt (is dat duidelijk) maar de verschillende platen gewoon een open verbinding hebben. Een zigzag-koeler lijkt me efficienter, ik ging ervan uit dat deze zo zou werken maar misschien is dat bij geen enkele platenkoeler het geval en gaat het gewoon om het warmtewisselend oppervlak.

Ik hoop dat dit niet al te wazig overkomt  ;D

Harold

Citaat van: Edgar op 05-10-2006  13:35 uInfecties in brouwerijen gebeuren naar verluidt in 95% van de gevallen in de platenkoeler. Da's info om je voordeel mee te doen.

Daarom ben ik eens gaan rondkijken bij www.flowcomm.nl. Dit type warmtewisselaar is goed reinigbaar.

EBC

De belangrijkste faktor voor warmteoverdracht in onze koelers is turbulentie, zonder turbulentie houdt het op, ook bij grote oppervlaktes.

Een platenkoeler genereert zelf turbulentie, ook bij lage stroomsnelheden. Dit komt door de dunne doorgang en doordat de platen bijna altijd voorzien zijn van een ingestanst visgraat profiel.

Bij koelers met ronde pijp ontstaat turbulentie pas bij hogere stroomsnelheden. Met alleen zwaartekracht stroming bereik je dit niet, een pomp is noodzakelijk. Sommige koelers hebben de pijp getordeerd om zo turbulentie op te wekken, daar gaat het al beter mee.

Dus kijk niet alleen naar de mogelijkheid tot reinigen, maar ook naar de haalbare capaciteit.

William

Citaat van: Adrie op 04-10-2006  11:59 ude eiwitvlokken en hopresten krijgen genoeg tijd om te bezinken, zodat je na het koelen gemakkelijk heldere wort kunt overhevelen naar je gistingsvat.

Is het normaal om na de koeling het wort te filtreren / hevelen? Ik filtreer warm het wort in de gistingsemmer en koel het geheel met een dompelspiraal waarna de gist erbij gaat

Harold

Citaat van: EBC op 05-10-2006  18:42 uDe belangrijkste faktor voor warmteoverdracht in onze koelers is turbulentie, zonder turbulentie houdt het op, ook bij grote oppervlaktes.

Een platenkoeler genereert zelf turbulentie, ook bij lage stroomsnelheden. Dit komt door de dunne doorgang en doordat de platen bijna altijd voorzien zijn van een ingestanst visgraat profiel.

Bij koelers met ronde pijp ontstaat turbulentie pas bij hogere stroomsnelheden. Met alleen zwaartekracht stroming bereik je dit niet, een pomp is noodzakelijk. Sommige koelers hebben de pijp getordeerd om zo turbulentie op te wekken, daar gaat het al beter mee.

Dus kijk niet alleen naar de mogelijkheid tot reinigen, maar ook naar de haalbare capaciteit.


EBC,

Ik zou de redenering willen omkeren. Reinigbaarheid vind ik het belangrijkst. Koelen lukt altijd wel; door (ten opzichte van platenkoelers) te overdimensioneren kun je aan je aan de aan koeling te stellen eisen voldoen. Kost misschien wat meer, maar het vermijden van zuur bier is me ook wat waard. De betreffende systemen zijn niet voor niets voor de voedingsmiddelenindustrie ontwikkeld.

Harold


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.