Schrootmolen

Gestart door Edwin, 24-08-2002 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Beste bierminnenden  :proost:

Ik ben vandaag alles aan het voorbereiden om morgen de Chouffe-kloon van Herman na te brouwen  :brouwen: en nu zag ik dat er wat roestvorming bij mijn schrootmolen te zien was. Op zich is het niet zo erg dat de mouten in aanraking kunnen komen met de roestdeeltjes, maar ik vraag me af of ik dat ding wel op de juiste manier reinig.
Hoe maken jullie je schrootmolen schoon?

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

Ik maak mijn schrootmolen (JSP) eigenlijk gewoon niet schoon  :dansen: . Althans; ik borstel hem alleen even af. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je er vooral niet met water mee aan de gang. Wat voor molen heb jij?

Brouw ze morgen - ik ga een tripel brouwen!

Jan Willem.

papa

IK maak hem ook nooit schoon, borstel hem ook alleen een beetje af.
Ik ben de trotse bezitter van een Valley Mill



Edwin

Ha brouwcollega's  :proost:

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet welk merk het is. Hij komt van Brouwland en is er zo eentje met maalschijven. Ik maakte hem wel met water en sulfiet schoon. Ik heb 'geleerd'  dat moutresten een bron van infecties zijn en ben ik dus als een bezetene die molen elke keer na het schroten aan het poetsen. Ik ga daar nu maar van afzien en gewoon droog borstelen denk ik. Ik hoop dat het niet de smaak van mijn bier beïnvloed. Door de poetsbeurt van vanavond is de roestvorming nog erger geworden  :'(
In ieder geval morgen lekker brouwen.

Edwin


Jan-willem, heel veel succes met de tripel. Bij mij is hij erg goed gelukt!  (anderen natuurlijk ook veel succes!!!!)

JWVG

Ha die Edwin,

ik zou me geen zorgen maken over mogelijke infecties van de moutmolen (tenzij je overnight mashed, maar ik neem aan van niet) - alle beestjes gaan toch wel dood gedurende de kook. Ik vind het heerlijk dat ik voor de kook niets hoef te desinfecteren.

(een druk brouwende) Jan Willem.

Jacques

Hoi Edwin,

Moutmeel kan inderdaad een bron van infecties zijn. Daarom moet je proberen de hoeveelheid moutmeel die rond kan stuiven tijdens het schroten zo veel mogelijk te beperken. Schroten kun je het beste uitvoeren op een andere plaats dan waar je het wort laat vergisten.
Zoals al uit de diverse reacties is gebleken is het helemaal niet nodig de molen te desinfecteren. Terecht merkt Jan Willem op dat je het wort nog langdurig gaat koken waardoor alle micro-organismen afgedood worden. Echter na het afkoelen van het gekookte wort is deze zeer gevoelig voor infecties. Rondstuivend geïnfecteerd moutmeel in de directe omgeving van het gistvat kan dan de oorzaak zijn van onaangename smaakjes in je uiteindelijke bier.

Overigens is het wel goed de molen zo schoon als mogelijk te borstelen als je deze weglegt op een plaats waar ook muizen kunnen komen (zolder, berging e.d.)

 :degroeten: Jacques

JWVG

Oh, bedoelen jullie het zo. Ja, dan zou ik inderdaad schroten en schrootmolen bewaren op een andere plek dan waar je het andere werk doet. Doe ik ook.

Jan Willem.

Henk Kuik

Hallo brouwcollega's

Zoals Jacques terecht opmerkt is het voornamelijk het moutmeel wat vrijkomt bij het schroten wat voor problemen kan zorgen. Ik schroot daarom nooit daar waar ik ook ga brouwen. En de schrootmolen maak ik nooit schoon met behulp van water, laat staan met water en toevoegingen zoals chloor b.v. Mijn schrootmolen is bijna geheel van R.V.S en het is nu eenmaal het beste deze direct na het gebruik schoon te borstelen met een kwastje en deze daarna op een droge plek weg te zetten.
Van de molen welke ik bezit zijn foto's te vinden op  
 http://home.planet.nl/~kuik0089/cursus_3_apparatuur.htm#schrootmolen
Klik op "hier".
Ik bedoel dus klik niet hier maar op "hier". Op de pagina dus. :) :) :)

Ik ben het echter niet eens met de stelling dat het geheel toch nog gekookt dient te worden en dat we daarom niet voorzichtig hoeven te zijn ten aanzien van eventueel infectie gevaar. Alle bacteriën en schimmels worden dan weliswaar gedood tijden het koken en verdwijnen daarmee uit het wort, maar ik ben niet zo bang voor de bacteriën en schimmels zelf. Deze proef ik namelijk toch niet of nauwelijks. Waar ik meer mee zit, zijn de afvalproducten van deze bacteriën en schimmels. Deze beïnvloeden namelijk wel de smaak. Infecties welke zijn ontstaan voor het koken geven wel deze afval producten en zouden dus een invloed kunnen hebben op de smaak. Hoewel de tijd tussen het begin en einde van de infectie slechts kort is en de invloed op de smaak dus niet zo groot zal zijn, vind ik het toch iets om in het achterhoofd te houden. Ik zal niet zeggen dat je totaal bacterie en schimmel vrij dient te werken voor het koken maar om nu te zeggen dat het niet van belang is vind ik wel erg kort door de bocht.

JWVG

Ha die Henk,

Hmm.... dan verschillen wij denk ik toch wel van mening daarover. Ik maisch meestal in op 60C, wat al boven de optimum temperatuur van de meest gevaarlijke boosdoeners is, en spoel zo'n uur a anderhalf uur later op 78C, wat zeker boven het optimum is. Daarna koken, en dan zijn ze zeker dood. Ik denk toch echt niet dat in anderhalf uur op sub-optimale temperaturen er erg veel gaat gebeuren, tenzij je echt gaat inoculeren met bacterieculturen (en zelfs dan gebeurd er niet veel). Je moet het gevaar natuurlijk niet opzoeken, en dat doe ik ook niet door in een andere ruimte (en de dag tevoren) te schroten. Het wordt natuurlijk anders als je uren lang gaat maischen. Dit kan natuurlijk makkelijk een welles-nietes discussie worden, omdat het niet te controleren valt. Maar ja...

Groetjes, Jan Willem.

JWVG

Trouwens, volgens mij is er een denkfout hier  :lessmile: . Ga maar na, je hebt 5 kilo (of zo) mout, dat zit vol met bacterieen, dat maisch je op 60C, met dus nog steeds heel veel bacterieen. Nu zou je bang zijn dat een beetje meel van diezelfde mout voor een infectie zou kunnen zorgen in dat beslag dat al vol zit met bacterieen?  ??? . Ik ben het eens met Jacques c.s. dat er infectiegevaar is tijdens de vergisting als je veel met moutstof in de buurt bent, maar tijdens de maisch lijkt me dus echt niet.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Toen ik nog kleinere hoeveelheden brouwde en zelf schrootte, deed ik dit altijd gewoon in de keuken, waar ik ook brouwde. De schrootmolen werd naderhand afgestoft. Nooit heb ik iets gemerkt van door bacteriën afkomstige bijsmaakjes of zo. Ik denk dat je alleen iets dergelijks zou kunnen merken als je grote hoeveelheden moutmeel permanent in de brouwruimte hebt, maar dit zal nooit voorkomen. Je maakt de ruimte na het brouwen immers weer schoon (of anders je vriendin/vrouw wel). Wat er nog in de schrootmolen blijft hangen aan meel is minimaal, dus ook dit kan nooit een groot gevaar vormen, zeker niet als je bij het maischen gelijk naar de 60 graden gaat.

Groeten,

A3

Henk Kuik


CiteerHa die Edwin,

ik zou me geen zorgen maken over mogelijke infecties van de moutmolen (tenzij je overnight mashed, maar ik neem aan van niet) - alle beestjes gaan toch wel dood gedurende de kook. Ik vind het heerlijk dat ik voor de kook niets hoef te desinfecteren.

(een druk brouwende) Jan Willem.

Hallo brouwcollega's

Ik ben niet van menig dat we het gevaar dienen op te zoeken. En ik kan je tevens vertellen dat ook ik niet desinfecteer voor het koken. Wat ik echter wil zeggen is het volgende. Uit bovenstaande quote zou je kunnen afleiden dat we voor het koken in zijn geheel niet hoeven op te letten voor wat de hygiëne betreft. Dit vind ik echter wat kort door de bocht. Het kan nooit zo zijn dat we niet aan hygiëne doen voor het koken. Ik weet ook dat de mout bacteriën bevat en dat ik mijn brouwzaal nooit 100% vrij krijg van bacteriën en schimmels, maar om nu te zeggen voor het koken doe ik niets.
In mijn verhaal hierboven gaat het me dan ook meer om de gedachte erachter.
Altijd alles schoonmaken om problemen te voorkomen is mijns inziens een goede besteding van tijd

JWVG

Ha die Henk,

Ik schreef expres 'niets hoef te desinfecteren'. Natuurlijk wel schoonmaken, wat iets anders is. Het zou natuurlijk van de zotte zijn als ik mijn brouwspullen niet schoon zou maken. Ik denk dus dat je toch wel een beetje vrij hebt geinterpreteerd wat ik wilde zeggen, al had ik er voor de volledigheid nog wel bij kunnen zetten dat ik wel schoonmaak. Ik dacht echter dat dat wel voor zich sprak. Volgens mij zitten we nu weer op 1 lijn.

:degroeten: Jan Willem.

Henk Kuik


CiteerJe maakt de ruimte na het brouwen immers weer schoon (of anders je vriendin/vrouw wel)
Groeten,

A3

Dat lukt mij nou nooit. Ik zal het tocht echt zelf moeten doen. ;D

Edwin

Beste bierminnenden  :proost:

Ja, elke hulp van huisgenoten vind ik prima, hoewel laatst het konijn in de emmer met bostel zat  :-/. Dat raad ik iedereen af.

ik weet dat ik nogal overdreven alles netjes afpoets en dat ik nu een schrootmolen heb waarvan de toplaag wat is aangetast. Ik neem aan dat daaronder ijzer zit. Zou dit kwaad kunnen voor mijn bieren? Een kleine hoeveelheid lijkt mij niet schadelijk, net zoals bij koper of zink.

Edwin

Jacques

Hoi Edwin,

Een klein beetje ijzer is inderdaad niet schadelijk, het kan zelfs voor een betere schuimhoudbaarheid zorgen. Zeker in het verleden werden ijzerzouten door commerciële brouwerijen toegevoegd aan het bier voor een betere schuimkraag.
Als de hoeveelheid ijzerzouten te hoog is kan dat echter leiden tot een onaangename metaalachtige smaak.

Zoals zo vaak geldt is een klein beetje goed is en dat overdaad schaadt.

 :degroeten: Jacques

Jacques


CiteerIk denk dat je alleen iets dergelijks zou kunnen merken als je grote hoeveelheden moutmeel permanent in de brouwruimte hebt, maar dit zal nooit voorkomen. Je maakt de ruimte na het brouwen immers weer schoon (of anders je vriendin/vrouw wel). Wat er nog in de schrootmolen blijft hangen aan meel is minimaal, dus ook dit kan nooit een groot gevaar vormen, zeker niet als je bij het maischen gelijk naar de 60 graden gaat.

Hoi Adrie,

Niet iedereen is zo huishoudelijk aangelegd dan jij denkt. Er zijn hobbybrouwers die hun eigen permanente brouwruimte hebben of brouwen in de garage. Daar kan het soms een rommeltje zijn. Ook kan de ruimte moeilijk zijn schoon te maken. In zulke situaties kan er beter op een andere plaats geschroot worden.

Overigens denk ik dat als je helemaal niet huishoudelijk bent aangelegd je beter een andere hobby kunt zoeken. Maar daar komt men na een paar mislukte bieren vanzelf wel achter.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Tja, met dat laatste heb je helemaal gelijk, Jacques. Ik heb, voor ik brouwde, vrij lang ingemaakt. Dat hielp enorm met de hygienische aspecten van het brouwen. Als je kunt wecken, kun je ook bier bacterievrij houden - wecken is namelijk veel moeilijker omdat je geen hop, alcohol en lage pH hebt om de bacterien te weren.

 :degroeten: Jan Willem.

Pjotr


CiteerIk maakte hem wel met water en sulfiet schoon. Door de poetsbeurt van vanavond is de roestvorming nog erger geworden  :'(

Sulfiet werkt nogal oxiderend. Opgepast dus wanneer je dat gebruikt bij metalen.

Peter.

John

Hoi,

Ik vraag me af of moutmeel zonder vocht (wat toch echt nodig is voor de beodoelde micro-organismen) kwaad kan. Ik borstel mijn molen ruwweg wat schoon en dat is tot nu toe (5 jaar) altijd prima gegaan.

Groeten john


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.