Pompje voor RVS beluchter

Gestart door Jay, 03-10-2006 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jay

Ik bij Brouwland een RVS beluchtings-"steentje" gekocht. Uit eerdere discussies concludeer ik dat dit ding gaatjes van ongeveer 10 micrometer heeft, al staat dit nergens op verpakking of zo vermeld. Mijn klein aquariumpompje (dat ook al geen duidelijke specificaties heeft) krijgt er echter geen lucht doorgeblazen, dus de capaciteit is waarschijnlijk niet voldoende. Heeft iemand bijzonder goede ervaring met een bepaald type (gemakkelijk verkrijgbaar) pompje? Zijn alle pompjes compatibel met de gangbare luchtfiltertjes (al wordt in bovengenoemde topic gesuggereerd dat filteren wel eens niet nodig zou hoeven zijn)?

Adrie

Begrijp ik goed dat je voor het steentje nog een sterielfilter hebt? Met een sterielfilter krijg ik ook nooit lucht doorgeblazen, maar als je al zo'n RVS steentje hebt, is een sterielfilter ook niet echt nodig. Ik heb gewoon een aquariumpompje van de vissenwinkel, niets bijzonders, maar wel een met een behoorlijke pompcapaciteit. Ik zou moeten nakijken hoeveel precies.

Edgar

Die Brouwland steentjes filteren toch niet genoeg, dacht ik? 10 micron is geen steriel filter, toch? Ik zou toch wel een extra filter gebruiken en een iets sterker, regelbaar pompje kopen. Ze kosten niet veel.

Adrie

10 micron is geen sterielfilter, dat klopt. Maar verreweg de meeste microorganismen zijn gehecht aan stofdeeltjes die wel groter zijn dan 10 micron. Wilde gisten komen er ook niet doorheen. De kans op besmetting is daarom zeer klein. Ik gebruik het rvs steentje nu een jaar of twee (zowel in de Vier Broeders installatie als in mijn HERMS) en ik heb (nog?) geen infecties gehad. Hoewel een sterielfilter zekerder is, is het m.i. niet noodzakelijk. Maar wil je echt zeker zijn en alle risico uitsluiten, dan is een sterielfilter inderdaad het best.

Caspar

Ik gebruik het Brouwland beluchtingspompje, een steriel luchtfitertje en een RVS bruissteentje samen... dit werkt prima  :brouwen:

Tip: zorg dat het slangetje tussen de pomp en het bruissteentje zo kort mogelijk is  ;).

en...

Het standaard slangetje is ook niet breed genoeg... ik heb dit zelf uit moeten rekken.

Edgar

Ah, een déja-vu. We hebben dit eerder besproken. Mijn bezwaar daartegen was, dat je ook rekening moet houden met terugslag van vloeistof door het steentje. Dan spoel je van alles los en gaat de stofjes theorie niet meer op. Om nog maar te zwijgen van het nooit-problemen-mee-gehad argument! Bovendien is de één z'n huis stoffiger dan dat van een ander. Ik zou op safe spelen.

MO

Ik denk ook dat het eerder aan je slangetjes ligt dan aan je pomp. Had zelf in het verleden ook altijd ruzie met de slangetjes.

Oscar

Citaat van: Adrie op 03-10-2006  09:25 umaar wel een met een behoorlijke pompcapaciteit. Ik zou moeten nakijken hoeveel precies.

Je hebt ze van 30 liter/uur, 50 liter/uur, 70 liter/uur....Ik gebruik de 30 en de 50.

Als je het filter uitkookt..of in een sulfiet oplossing legt...is dit toch steriel genoeg voor ons thuisbrouwers. En met een luchtfilter ertussen heb je een sterkere pomp nodig om de lucht door het filter te krijgen

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: Edgar op 03-10-2006  10:21 uAh, een déja-vu. We hebben dit eerder besproken. Mijn bezwaar daartegen was, dat je ook rekening moet houden met terugslag van vloeistof door het steentje. Dan spoel je van alles los en gaat de stofjes theorie niet meer op. Om nog maar te zwijgen van het nooit-problemen-mee-gehad argument! Bovendien is de één z'n huis stoffiger dan dat van een ander. Ik zou op safe spelen.

Tuurlijk, altijd terugslag voorkomen. Ik hang het steentje in de starter of het afgekoelde wort terwijl er lucht door blaast en zorg dat er nooit wort in terecht komt. Nooit-problemen-mee-gehad is inderdaad geen argument (ik dacht dat ik het nog zo voorzichtig had opgeschreven), maar zoals ik al zei is er op theoretische grondslagen (micro-organismen gehecht aan stofjes) geen basis voor al te veel paniek. Maar goed, niemand houdt je tegen om een sterielfilter te gebruiken. Vooral doen!

Jay

Dank voor de reakties.
Het slangetje is inderdaad erg dun en lang, dus dat doet de capaciteit wellicht al erg verminderen. Daar had ik niet aan gedacht.

Ik heb tot nu toe altijd klotsend belucht en eigenlijk nooit infecties o.i.d. gehad. (Maar mijn rug vindt het niet altijd even fijn om minutenlang 23 liter aan bier heen en weer te zwenken, dus nu maar in een steentje geinvesteerd). Ik ben dus misschien geneigd om een zelfde (klein) risico als adrie te nemen en om aanvankelijk maar niet te filteren. Misschien dat mijn pompje het met een korter dikker slangetje zonder filter wel trekt.

 

MO

Ik mag het eigenlijk niet vertellen maar ik had vannacht om half een geen zin meer om mijn steentje te steriliseren om daarna 30-60 min te beluchten. Ik heb flink lopen gieten met het koude (20 °C) wort. Zo kun je ook beluchten. Luie aap die ik ben, wat moet je nu in bed doen?

Caspar

Ik belucht ook alleen mijn giststarter 24 uur. Omdat ik koud filter klettert het wort ook in mijn gistvat, dit geeft voldoende zuurstofinslag. Deze combi moet voldoende zijn voor een goede vergisting!

Edgar

Citaat van: Caspar op 03-10-2006  11:59 uOmdat ik koud filter klettert het wort ook in mijn gistvat, dit geeft voldoende zuurstofinslag.

Denk je dat of weet je dat? Meneer Logsdon van Wyeast (daar is 'ie weer!) twijfelt daaraan. Minutenlang heftig schudden is wél genoeg, kletteren niet.

Overigens: Ik heb de liter/uur capaciteit van zo'n pompje wel eens gemeten, en het kwam niet in de búúrt van de specificaties. Ik gebruik nu een regelbaar pompje van 120 l/u, maar ik heb niet de illusie dat dat getal klopt.

Caspar

Citaat van: Edgar op 03-10-2006  12:41 uDenk je dat of weet je dat? Meneer Logsdon van Wyeast (daar is 'ie weer!) twijfelt daaraan. Minutenlang heftig schudden is wél genoeg, kletteren niet.

Overigens: Ik heb de liter/uur capaciteit van zo'n pompje wel eens gemeten, en het kwam niet in de búúrt van de specificaties. Ik gebruik nu een regelbaar pompje van 120 l/u, maar ik heb niet de illusie dat dat getal klopt.

Ik heb net die presentatie ook doorgelezen  ;). Ik wacht even op de vergistingsgraad van mijn Anchor Liberty Ale... dan kan ik conclusies trekken!

Edgar

Anderhalf jaar geleden op de opendeurdag van Brouwland werd die presentatie (in minder uitgewerkte vorm) al gegeven door Les Perkins. Logsdon had het er wéér over op Basicbrewingradio, en toen ik het in PPT vorm tegenkwam leek het me verstandig om maar eens te linken. Mensen geloven je pas als ze het geschreven zien nietwaar.

Overigens zou ik niet al te veel waarde hechten aan je conclusie op grond van één bier. In veel gevallen zijn pitchingrates van 10% van het 'ideale' getal al genoeg om lekker bier te geven. Met beluchten is het niet veel anders. Maar voor consistente resultaten moet je je vermoedelijk toch meer aan de 'wetten' houden.

Herman

Edgar,

Hebbie een linkje?


Herman


William

Citaat van: Edgar op 03-10-2006  21:23 uNaar die Powerpoint presentatie van Wyeast?

Ik zie in deze presentatie een leuk grafiekje waar het sg tijdens vergisting wordt uitgezet tegen de pH tijdens de vergisting. Beide parameters nemen tijdens de vergisting af wat sneller gaat bij toenemende pitching rate (zie plaatje) waarbij de suggestie wordt gewekt dat de snelheid afneemt bij lage pH. De x-as laat ook zien dat aan het einde van de vergisting de pH zelfs weer iets toeneemt. Nu vraag ik me af of de fermentatiesnelheid ook kan worden geremd door een te lage pH.  Normaal zuur ik het wort tijdens het koken aan tot ongeveer pH 5.2 waardoor tijdens de vergisting de pH misschien te laag zou kunnen worden.




Edgar

Ik denk van niet. Aanzuren tot pH 5,2 is een heel goed idee, en zal geen probleem van een te zuur bier opleveren. Gist kan tegen veel zuur, maakt veel zuur, houdt van een beetje zuur. En van bitter, en van zoet, enkel zout valt minder in de smaak bij gist.

Overigens heb ik me diezelfde vraag niet zo lang geleden gesteld, toen ik erg zure starters overhield. Dat bleek de gist helemaal zelf te veroorzaken (door de aanhoudende beluchting), en leek daar in het geheel geen last van te hebben. Dus als je je bieren niet te zuur vindt smaken, dan is er geen enkel probleem.

Jos Groen

Stop je eerst de pomp in het wort om te beluchten en daarna het gist erbij?
Als dat zo is wat voor smaak heeft het bier dan als je het andersom hebt gedaan.  :stom:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.