Bottelen zonder toevoegen giststarter?

Gestart door dave, 11-08-2002 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dave

hoi,

Mijn eerste biertje dat ik een tijdje geleden heb gebrouwen is ondertussen klaar voor botteling. Zou dit lukken zonder toevoegen van een nieuwe giststarter? Dus suiker toevoegen in de lagerfles en direct bottelen. Of zal de hergisting op fles zonder nieuwe gist niet op gang komen?  :weetniet:

groetjes, Davy ;)

Jacques

Hoi Dave,

Het niet altijd noodzakelijk om gist toe te voegen aan het te bottelen bier. Het ligt aan de omstandigheden. Wanneer je langer dan drie weken warm (boven de 18 graden C) gelagerd hebt speel je op safe door gist toe te voegen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen hergisting op gang kan komen als je dat niet doet. Maar waarom het risico lopen. Zorg dat je altijd een zakje gedroogde gist achter de hand hebt. Wel zo handig, ook voor die gevallen waarin een giststarter die je toegevoegd hebt aan het wort voor de hoofdvergisting niet snel activiteit wil laten zien.

 :degroeten: Jacques

Kees

Hoi Dave, De ervaring heeft mij geleerd als je naast suiker ook gist toevoegd, dat het bier dan sneller hergist is (dus je kan het sneller drinken) Want iedereen is toch benieuwd naar het resultaat van zijn/haar brouwsel. Ik laat het meestal zo'n 4 weken lageren onder waterslot in glazen 15 ltr fles.
Kees :gistsmile:

JvH

Hoi Dave,

Ik weet niet hoe jij brouwt, maar ik doe alleen een hoofdgisting in een vat. Als het bier helder begint te worden, na ongeveer 10 dagen, vul ik direct af in flesjes en voeg een theelepeltje suiker toe. Er zijn dan altijd nog voldoende levende cellen aanwezig. Na ongeveer een week is er dan al CO2. De smaak begint echter pas na 4 to 12 weken op peil te komen, afhankelijk of je een saison of een tripel gebrouwen hebt.

Suc6 Hans :lekkerbier:

dave

Beste brouwcollega's,

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal maar op safe spelen en nieuwe gist toevoegen. Kan ik inderdaad wat sneller gaan proeven.

groetjes, Davy  :degroeten:

JWVG

Tja, dit is blijkbaar weer zo'n onderwerp waarover de meningen flink verschillen. Zelf heb ik nog nooit gist toegevoegd, en heb nooit problemen gehad met gistactiviteit in de fles (wel met carbonatie, maar dat kwam omdat er niet genoeg suiker in de fles kwam), ook niet na een maand of twee in de secondaire vergister. Zelf laat ik het bier altijd minstens een week of twee in de lagerig om mooi op te klaren en de meeste gist te laten bezinken. Soms zet ik de fles dan zelfs nog 2 dagen in de koelkast voor het beste resultaat. Ook dat geeft nooit problemen. Mijn ervaring is dat het bier er helderder door wordt, je een wat 'cleanere' smaak krijgt, en er minder gistdepot in de fles achterblijft. Maar zoals ik al zei - er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.

Jan Willem.

janvandessel

Hallo Dave

Ik voeg steeds gist toe voor het bottelen omdat ik minstens twee tot drie weken lager bij zo laag mogelijke temperatuur (±) 5°c zodanig dat mijn bier goed kan uitklaren en ongewenste stoffen verwijdert worden.
Bieren vanwaar ik twijfel of ze echt volledig uitgegist zijn, bottel ik met een champagnegist deze heeft de eigenschap van alleen de toegevoegde suiker te vergisten.

Groetjes uit Lier,
Jan

Pjotr

Hai Jan,

Dus jouw champagne gist eet alleen maar sacharose?   ???

Is het niet zo dat champagne gist juist in staat is suikers (ook maltose) te vergisten onder omstandigheden waar een biergist meer moeite mee heeft?

In dat geval lijkt me het gebruik van champagnegist bij het bottelen nogal link: In de fles kan de gist nog lekker aan maltose knabbelen en daardoor van je fles een bommetje maken.

Ciao,

Peter

Adrie

Hoi Peter,

Ik heb ook wel eens gelezen dat wijngist (dus ook champagnegist) geen maltose kan vergisten, laat staan langere ketens. Zo niet, dan zou je met champagnegist een gortdroog bier krijgen met 0,0 restsuikers.

Groeten,

A3

P.S. Ik heb nog nooit gist toegevoegd voor de hergisting en ook bij bottelen van kraakheldere bieren vond altijd een hergisting op fles plaats. Inderdaad duurde het soms wat lang, maar dat vind ik geen probleem.

Pjotr

Hai A3,

Ah, dat maakt champagnegist dan inderdaad een prima bottelgist. Zelf volsta ik ik ook altijd met een kleine suikertoevoeging (7 gr/liter). Dat heeft altijd prima nagistingen opgeleverd.

Ciao,

Peter

John

Hoi,

Ik heb al vele bieren gemaakt en nog nooit gist toegevoegd voor de hergisting op fles. Zelfs niet als ik ooit geen tijd had en pas drie tot vier weken na de hoofdgisting kon gaan bottelen. Wel altijd wat suiker in de fles doen en ervoor zorgen dat direct na het bottelen de flessen op een temp. van minstens 20 gr. komen te staan. De gist is sterk bepalend voor de smaak van het bier, het is dus zonde van al je werk om zomaar een korrelgist uit een zakje toe te voegen!

Succes met je hobby!

Groeten John

Jacques

Hoi John,

Het mooie van zo'n forum is dat iedereen het recht heeft zijn eigen waarheid te verkondigen.

Je hebt al diverse bieren gebrouwen. Ook al eens aan een wedstijd gedaan? En een prijs gewonnen?

Overigens geeft jouw reactie mij aanleiding om eens een experiment uit te voeren. Een gedeelte van het bier bottelen met een korrelgist en een gedeelte niet. Zo'n experiment is eenvoudig en met weinig moeite en kosten uit te voeren. Eens kijken welk bier mijn collega keurmeesters het beste vinden.
Naar mijn idee wordt de invloed van de gist op de smaak van een bier overtrokken. Er zijn zoveel factoren die de uiteindelijke smaak beïnvloeden. Gistras is er slechts één van!

 :degroeten: Jacques


JWVG

Zelf bottel ik ook nooit met nieuwe gist, maar ik ga dat voor mijn tripel maar eens veranderen, omdat die wel heel sterk is, en mijn Rochefort kloon angstvallig traag op stoom komt. Dus ook een experiment van mijn kant, Jacques.

Trouwens, ik denk dat het heel erg van de stijl afhangt hoe belangrijk de gist is. Bij Belgische bieren volgens mij heel belangrijk, terwijl bij b.v. een stout het mout (graan) karakter allesbepalend is, en je een niet te opvallende gist moet gebruiken. Bij b.v. een India Pale ale is het hopkarakter weer alles-overheersend.

JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.