Thermostaat bevestigen

Gestart door glaasjebier, 29-09-2006 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glaasjebier

Hallo,

Ik heb zojuist een thermostaat gekocht om in mijn gistingsvat te hangen, om zo het gistingsproces (althans, de temperatuur hiervoor) te optimaliseren. Ik heb een plastic deksel, maar vraag me nu af hoe ik het makkelijkst mijn electra snoertje hierdoorheen kan krijgen, zodat het ook nog luchtdicht blijft. Ik ben al langs verschillende bouwmarkten geweest, maar nergens waren ze creatief genoeg (en hadden ze er zin in) om hier een antwoord op te geven. Het kan natuurlijk dicht gekit of gelijmd worden, maar ik wil de optie houden om de thermostaat in hoogte te veranderen of om deze er eventueel weer uit te halen, zonder dat ik dan alle lijm-/kit resten moet weghakken. Ik heb ergens verhalen gelezen over het gebruik van een wartel, maar dit is volgens mij niet luchtdicht... Heeft er iemand tips over hoe ik dit mooi kan afsluiten? Alvast bedankt!

Adrie

Ik hang de sonde altijd gewoon door het waterslot.

Edgar

Om te beginnen: Goed idee! Daarmee ben je één van de weinigen hier op het forum, die de moeite neemt om de échte fermentatietemperatuur te sturen, wat een niet te onderschatten instrument is om lekker bier te maken.

Tijdens de hoofdgisting hoef je je vat niet luchtdicht af te sluiten, als je maar zorgt dat er niets in kan vallen of vliegen. Er is een constante uitstroom van koolzuurgas, wat instroom van bacteriehoudend stof en sporen voorkomt.

Als je een rond snoer hebt, zijn er volgens mij wel wartels die luchtdicht afsluiten. Van die dingen die worden gebruikt voor buitensnoeren. Zoek eens op wurgwartels of waterdichte wartels.

EBC

Gitingstemperatuurregeling Way to go!  :dansen:

Ik gebruik een 100 liter plastic speidel vat voor de hoofdgisting. Ik vind het zonde om gaten in het vat of het deksel te boren.

Mijn koelsysteem werkt met koud water dat door een rvs spiraal wordt gepompt. Die spiraal hangt in het bier...Ik moet dus twee water slangen én een Pt100 element in het vat zien te krijgen.

De oplossing zit m in de siliconen stop die ik gebruik. Dat is nu een gatenkaas, maar alles past erdoor en het waterslot kan er ook nog in. Ik zal er een fotootje van maken en posten, maar dat lukt nu ff niet.

Oscar

Zo'n wartel heb ik ook in mijn RVS Gistvat, en dat werkt prima.....Het zal niet 100% gasdicht zijn...maar genoeg om geen luchtinfectie te krijgen..
Helaas is mijn vat nog niet luchtdich genoeg voor gebruik...  :huilen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

Ik plak de sonde van de thermostaat met plakband aan de buitenzijde van het kunststof gistvat. Daar overheen plak ik wat schuimrubber of een spons die ter isolatie dient. Op die manier meet sensor vrijwel de temperatuur van het jongbier zonder risico op infectie door de kunststof sensor.
Ter controle van de vergistingstemperatuur gebruik ik vaak een RVS sonde die door een gat in de deksel gaat. Dit is het gat dat ik gemaakt had voor het waterslot maar omdat de deksel van mijn gistvat niet luchtdicht afsluit gebruik ik dit gat voor de temperatuursonde en dicht het af door wat keukenrolpapier te wikkelen om het bovendste deel van de sonde. Het onderste deel van de sensor hangt in het jongbier. Zie bijgevoegde foto

glaasjebier

Allereerst bedankt voor de reacties! Het aan de buitenkant bevestigen van de thermostaat lijkt me in mijn geval niet zo'n goed idee. Ik heb namelijk een aquarium thermostaat, die volgens mij onder water (vloeistof in ieder geval) moet staan. Dat ding wordt ook vreselijk heet als het aan het opwarmen is, volgens mij gaat dat niet goed als ik het aan de buitenkant hang. Ik kan natuurlijk de thermostaat door het waterslot-gat hangen, maar hoe kan ik dan gebruik maken van het waterslot? Ik zat al aan een pijp constructie te denken (pijpje door waterslot-gat, electrasnoer door pijpje met aftakking halverwege het pijpje, en het waterslot erin aan de bovenkant van het pijpje). Ik vind het namelijk ook zonde om er gaten in te boren en daarnaast wil ik het in hoogte kunnen verstellen. Anyway, heeft iemand ervaring met het ophangen van een aquarium thermostaat aan de buitenkant van het gistingsvat? Bedankt!

Henielma

Wat ik met een aquariumverwarming met thermostaat algelopen winter wel eens gedaan heb is het volgende. Neem twee even grote emmers. Doe in 1 emmer een laag water van zo'n 10 cm. Leg in het water het verwarmingselement. Zet hierin de gistingsemmer. Deze emmer gaat drijven in de eerste emmer. Meet de temperatuur van het wort met een thermometer en stel de thermostaat zo af dat de temperatuur van het wort is zoals je wil.

Maar waarom denk je bij deze temperaturen een verwarming nodig te hebben voor vergisting? Het gistende bier warmt zichzelf een paar graden op. Voor je het weet is de vergisting te warm.

Edgar

Citaat van: glaasjebier op 29-09-2006  20:08 uAllereerst bedankt voor de reacties! Het aan de buitenkant bevestigen van de thermostaat lijkt me in mijn geval niet zo'n goed idee. Ik heb namelijk een aquarium thermostaat, die volgens mij onder water (vloeistof in ieder geval) moet staan. Dat ding wordt ook vreselijk heet als het aan het opwarmen is, volgens mij gaat dat niet goed als ik het aan de buitenkant hang.

Oei, ik was iets te vroeg enthousiast denk ik :) Je hebt dus geen thermostaat, maar een verwarming met thermostaat! En ik maar denken dat je een koeling gekoppeld had aan een thermostaat.

In dit seizoen is niet het warm houden, maar het koel houden van je brouwsel het grootste probleem. Het hangt er natuurlijk van af waar het staat; als het in een frisse kelder staat en je wilt een esterrijke Belg brouwen, dan zou je aan verwarming iets kunnen hebben. Maar in een huiskamer heb je meer aan een koelsysteem dan aan een verwarming.

Edwin

Een verwarming in je wort hangen vind ikzelf niet zo'n goed idee...De temperatuur van zo'n element kan behoorlijk oplopen, wat karamelisatie rond het element tot gevolg kan hebben. Ikzelf gebruik al enige tijd de methode die Henielma beschrijft. Au-bain-marie verwarming van het totale gistvat dus...

Verder heeft Edgar gelijk als hij zegt dat je nu eerder moet koelen dan moet verwarmen...

Edwin

glaasjebier

Bedankt allemaal, ik heb een speciekuip gekocht zodat mijn gistvat hier "au bain-marie" op temperatuur gehouden kan worden! Mijn gistvat staat in een wat koudere kamer, vandaar dat mijn temperatuur wat te laag was... Ik zal eens kijken of ik een fotootje van de installatie kan uploaden als ik weer over internet beschik thuis. In ieder geval, deze oplossing werkt goed tot op heden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.