Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Microscoop gevraagd: gevonden  (gelezen 3233 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Microscoop gevraagd: gevonden
« Gepost op: 26-09-2006 08:19 u »
Ik wil nu eens werk maken van precieze pitching-rate controle en dat gaat niet zonder microscoop. Ik heb natuurlijk al uitgebreid gezocht op Marktplaats en ebay, en daar staan wel een aantal interessante dingen, zoals nieuwe Bressers voor redelijke bedragen. Maar ik wil het toch liever eerst hier proberen, want je zult altijd zien: heb je je nieuw ding net binnen, staat 'ie voor de helft z.g.a.n. op het prikbord. Vandaar de vraag:

Heeft iemand hier nog een microscoop in de aanbieding?

Er moet in elk geval een kruistafel op zitten en verlichting. Liefst ook een 100x olie-immersie objectief, al is dat geloof ik niet noodzakelijk voor gistcellen tellen.

Evt tips over types of verkrijgbaarheid zijn uiteraard ook welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Microscoop gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2006 14:38 u »

Er moet in elk geval een kruistafel op zitten en verlichting. Liefst ook een 100x olie-immersie objectief, al is dat geloof ik niet noodzakelijk voor gistcellen tellen.
Ben je ook al in het bezit van een telkamer? Zo ja, waar vandaan?

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2006 17:03 u »
Nog niet, maar ik heb ze al wel gezien op het web. Ik geloof op de Duitse ebay, gisteren heb ik er nog naar gezocht maar ik kon me de juiste zoekterm niet herinneren. En ik heb een paar vrienden die er wel aan kunnen komen als ik het zelf niet kan vinden.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2006 18:39 u »
..de juiste zoekterm niet herinneren.

Ik denk dat je Burker-Turk telkamer bedoelt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2006 21:02 u »
Ik bedoel eigenlijk gewoon een woord zoals Zählkammer of zoiets. Haemocytometer of counting chamber in het Engels, maar van Duits was ik niet zeker. Heb er trouwens één gevonden.

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2006 22:25 u »
Liefst ook een 100x olie-immersie objectief, al is dat geloof ik niet noodzakelijk voor gistcellen tellen.
Het is misschien overbodig te zeggen, maar er zitten soms ook andere dingen in bier die kleiner zijn en ongewenst......

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2006 22:41 u »
Dat is zo, maar als je dat kunt zien met de microscoop dan heb je een wel heel erg zware infectie of erge mazzel om het te zien.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2006 11:36 u »
Dat is zo, maar als je dat kunt zien met de microscoop dan heb je een wel heel erg zware infectie of erge mazzel om het te zien.
Toch vind ik het leuk dat ik kan zien of zurigheid (of andere verkeerde smaak) door infectie of door verkeerd zuurgebruik (of anderszins) ontstaan is.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
Re: Microscoop gevonden
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2006 11:56 u »
Microscoop vandaag 'gescoord'. Een mooie oude Yashima onderzoeksmicroscoop met 4 objectieven en 2 oculairen, donkerveld filter, camera-adapter en telkamer. Maximale vergroting 1000x (olie-immersie).

En nu pils brouwen.

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
Re: Microscoop gevraagd: gevonden
« Reactie #9 Gepost op: 11-12-2010 20:28 u »
Ik ben ook nog op zoek. Maandag maar eens langs de afdankplek van onze uni lopen.

Of heeft iemand hier nog een goede? Ik heb in ieder geval dit leuke hebbedingetje al aangeschaft voor de opnames:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300503636906&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123#ht_1364wt_1141

Tags: