Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Voor de BrouwHulp gebruikers: welke variant gebruik je?

de Excel variant
29 (78.4%)
de OpenOffice variant
8 (21.6%)

Totaal aantal stemmen: 34

Auteur Topic: Variant BrouwHulp  (gelezen 10337 keer)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Variant BrouwHulp
« Gepost op: 20-09-2006 09:46 u »
Beste BrouwHulp gebruikers,

Welke variant gebruik je: de Excel variant of de OpenOffice variant. In een bericht kun je eventueel nog toelichten waarom je de variant gebruikt.

Ik vraag dit omdat ik nu twee versies moet onderhouden en ik het liefst de Excel variant laat schieten. Dit doe ik natuurlijk niet als er grote bezwaren tegen leven. Het grote voordeel van OpenOffice is, dat dit pakket voor iedereen gratis te downloaden is en dat het op alle besturingssystemen draait. Excel wordt nooit standaard op een PC bijgeleverd, dus moet je ofwel een volledige MS Office versie kopen of werken met een illegale versie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Variant BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 20-09-2006 09:48 u »
Nou ja, open office is toch echt iets voor zeer computer geinteresseerden (ook wel aan te duiden met de term nerd). De excel versie die ik nu heb voldoet, maar upgrades blijven welkom.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-09-2006 09:55 u »
Nou ja, open office is toch echt iets voor zeer computer geinteresseerden (ook wel aan te duiden met de term nerd).

Hoe kom je daar nou bij? OpenOffice lijkt in gebruik zeer sterk op MS Office, installatie is een eitje (ˇˇk op Windows systemen). Ik zie niet in waarom je een nerd zou moeten zijn om het te gebruiken.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2006 10:35 u »
OpenOffice.org uiteraard (op een Apple iBook :) ). Gebruiksvriendelijk tot en met (en ik heb de aanzet gegeven tot de port (=omzetting), nietwaar  :bijdrage_forum:).

Daar heb ik zeker ook mijn avatar aan te danken (wie heeft die eigenlijk ingesteld?).

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-09-2006 10:36 u »
Jazeker! Daarvoor ben ik je dan ook eeuwig dankbaar!  :proost2:

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #5 Gepost op: 20-09-2006 14:05 u »
Openoffice is gratis en heel simpel te gebruiken.
Meer heb ik niet nodig.Laat die excel maar vallen >:D

Thibolleke

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20-09-2006 14:32 u »
Daar heb ik zeker ook mijn avatar aan te danken (wie heeft die eigenlijk ingesteld?).

In het verleden heb ik diverse leden voorzien van een avatar. Waarschijnlijk ben ik dus de boosdoener.

Persoonlijk vind ik avatars heel plezierig vanwege de associatie tussen het plaatje en de persoon die er bij hoort.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #7 Gepost op: 20-09-2006 15:15 u »
Ik ben er wel blij (trots) op dat iemand dat heeft ingesteld. De associatie is goed op zich (ik ben software ontwikkelaar).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 20-09-2006 17:26 u »
Hey Adrie,

Ik weet zeker dat praktisch iedereen MS-office op zijn computer heeft... even daargelaten of ze het gekocht hebben ja of nee. Persoonlijk heb ik niet veel behoefte om een nieuw programma te installeren voor BrouwHulp zoals openoffice (mijn systeembeheerder op het werk is daar ook niet blij mee  ;)).

Ik ga voor de excel update (want ik gebruik BrouwHulp wel eens op mijn werk nml), thuis heb ik Promash.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-09-2006 18:20 u »
Volgens mij ligt de waarheid in het midden. Hoewel je zeker geen 'nerd' hoeft te zijn om OpenOffice te gebruiken, zijn het in de praktijk wel de meer computerbewuste gebruikers die ervoor kiezen. Je moet al afzien van de standaard ge´nstalleerde Microsoft producten (waar mensen vaak al jaren aan gewend zijn), en weten wat 'opslaan als' en converteren inhoudt.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-09-2006 19:51 u »

ik vind dat beiden de weg naar de toekomst behoren te wandelen.   :duimop:

:degroeten:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #11 Gepost op: 20-09-2006 19:54 u »

Juist!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-09-2006 20:19 u »

Hey Cas, soulmate !   samenvol

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 20-09-2006 20:20 u »

Nu nog alleen dit princiepe omzetten in een applicatie voor zowel windows als Linux :duimop:

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 20-09-2006 20:41 u »
Ik ben erg blij dat de Excel variant nog steeds beschikbaar is. Ik installeer namelijk zo min mogelijk programma's. Alleen als ik verwacht dat ik die veel zal gaan gebruiken dan installeer ik zoiets.
Aangezien ik op het werk ook met MS office werk heb ik niet zo veel zin thuis met een ander spreadsheet programma te werken.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #15 Gepost op: 20-09-2006 21:00 u »
Ik gebruik wel excel maar niet het programma van Adrie omdat ik zelf vroeger al een simpel werkblad gemaakt had.
Ik heb trouwens al een keer of drie me proberen te verdiepen in het programma van Adrie en ik kom er niet zo goed uit.
Het zal wel aan mij liggen natuurlijk want zoveel ken ik ook niet van computer programma's.
Laat dus staan dat ik zoiets als open office zou moeten installeren. Ik kies voor de simpele oplossing; je koopt een PC en laat daarop windows XP en office zetten.
Ik vind promash ook niet zo'n gemakkelijk programma; de demoversie ligt al lang in de vuilbak (van de computer).
Op het werk is het ook MS office dus voor het gemak thuis hetzelfde.

Groetjes
Liemingbrouwer

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 21-09-2006 10:36 u »
Nu nog alleen dit princiepe omzetten in een applicatie voor zowel windows als Linux :duimop:

Dat is nou juist het mooie: OpenOffice draait op Windows, Linux en OSX.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: 00
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #17 Gepost op: 21-09-2006 10:50 u »

Ik vind promash ook niet zo'n gemakkelijk programma; de demoversie ligt al lang in de vuilbak (van de computer).
Op het werk is het ook MS office dus voor het gemak thuis hetzelfde.

Groetjes
Liemingbrouwer

Promash is een schitterend programma en kost bijna niks, je moet er wel even tijd in stoppen om te leren hoe je er mee om moet gaan. Alle lof overigens voor het werk wat Adrie aan zijn BrouwHulp heeft besteed, om op deze manier met Exell te werken vergt erg veel kennis en tijd.

Gr. Hans

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 21-09-2006 16:52 u »
Nou, gezien de stand zal ik dan maar voorlopig de Excel-versie in de lucht houden. Het vervelende is dat de macro's van excel en openoffice niet uitwisselbaar zijn en ik ze dus twee maal moet schrijven. Het is niet anders.

Bedankt voor jullie reacties.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #19 Gepost op: 23-10-2006 10:43 u »
Ik ben ook niet zo'n Microsoft fan, maar om nu de Excel variant te laten vervallen...

Excel is erg standaard, vrijwel iedereen heeft het (blijkt ook uit de poll).

Adrie, ik wil je best meehelpen met het ondehoud aan die Excel variant, ik heb me laatst al verdiept in jouw spreadsheet en ik denk dat ik er redelijk in thuis ben (ik wil op basis van jouw spreadsheet nog een keer een Windows programma hiervan gaan schrijven).

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: 00
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #20 Gepost op: 23-10-2006 11:36 u »
ik wil op basis van jouw spreadsheet nog een keer een Windows programma hiervan gaan schrijven.

Windows ! Dat is bij Adrie volgens mij pas echt "vloeken in de kerk"   >:D  ;D

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 23-10-2006 11:38 u »
Ik heb op zich niets tegen windows, ik ben alleen een groot voorstander van open source software en open standaarden (bestandsformaten). Vooral dat laatste. Vandaar dat ik OpenOffice ook graag promoot: open source, open standaarden en draait op Windows, Linux en Mac.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 23-10-2006 11:42 u »
(ik wil op basis van jouw spreadsheet nog een keer een Windows programma hiervan gaan schrijven).

Emile...Zoals je misschien wel hebt gelezen..ben ik al begonnen met een Open Source Windows Programma
geprogrammeerd vanuit de Lazarus omgeving....indien je iets in windows wilt gaan maken...laten we dan A.U.B. samenwerken zodat we niet alles overbodig in 3-voud doen...samen bereik je meer.

De formules die ik in het programma verwerk zijn op basis van BrouwHulp...
Het uitwisselen van de juiste formules hierin is zeer belangrijk omdat dat de basis is van een dergelijk programma.

Vanuit Lazarus moet het ook mogelijk zijn een dergelijk programma voor een linux pratform te compileren

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #23 Gepost op: 24-10-2006 09:35 u »
Oscar,

Ja, dat besefte ik ook toen ik dat gepost had. Ik ben inmiddels al in je sources aan het kijken. Heb je een idee hoe je de taakverdeling wilt doen? En maak je bijv. al gebruik van CVS, zodat je makkelijk kunt mergen? Of heb je daar al een manier voor gevonden?

Emile

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 24-10-2006 10:01 u »
Heb je een idee hoe je de taakverdeling wilt doen? En maak je bijv. al gebruik van CVS, zodat je makkelijk kunt mergen? Of heb je daar al een manier voor gevonden?

Nog niet, mede omdat ik nog in mijn eentje er aan werk. Maar als je actief mee wilt programmeren (programmeren in de vrije minuutjes), dan zal ik daar eens over nadenken. Van CVS weet ik nog niets. Ook geen idee hoe dat werkt.

De te downloaden source is momenteel niet de laatste versie. Dus als je echt mee wilt gaan doen laat het dan even weten. Er is al wel iemand die wat heeft uitgezocht m.b.t. het compileren voor linux  :duimop:

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags: