Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: @ stelt zich ook even voor  (gelezen 2981 keer)

Offline @

• Senior lid
  • Land: nl
@ stelt zich ook even voor
« Gepost op: 19-09-2006 23:12 u »
Hallo medebrouwers,

Ik lees dit forum al geruime tijd, en heb ook al her en der antwoorden op mijn vragen gekregen dus wordt het echt tijd om mezelf eens voor te stellen.
Ik ben inmiddels de 41 lentes gepasseerd en woon in 's-Hertogenbosch. Ik ben voor het eerst begonnen met brouwen zo rond 1980. Toen kreeg ik voor mijn verjaardag een blik siroop waarvan ik mijn eerste ale heb geproduceerd. Vanaf dat moment heb ik regelmatig nieuwe brouwsels opgezet, en opgedronken :proost: Het ene jaar wat meer dan het andere.
Ik heb een tijdlang een redelijk goed lopende website over de hobby gehad (Ed's Bierpagina) en ben door die site zelfs een keer bij de KRO op de radio geweest om uit te leggen wat de hobby nu eigenlijk is. Was geen hoogdravend optreden hoor, maar het zelfgebrouwen bier ging er na de uitzending goed in bij de mannen :lekkerbier:

De afgelopen paar jaar heb ik mijn tijd voornamelijk aan mijn werk en mijn andere hobby besteed. Maar het is begin dit jaar weer flink gaan kriebelen en er zijn al weer 3 brouwsels verorberd. Ik heb al geruime tijd het plan om een RIMS te bouwen, en dat betekend in mijn geval dat het nog een paar jaar kan duren maar dat ding gaat er komen.
Maar eerst wil ik eigenlijk eens een degelijke opleiding zien te vinden waar ik de meeste ins- en outs van het brouwvak kan leren. Dus geen club-training maar bijvoorbeeld een 1 of 2-jarige avond-opleiding aan een HAS ofzoiets. Kan dat uberhaupt in Nederland ergens?

Ik kan van dit forum nog veel leren. Misschien kan iemand zelfs nog eens iets van mij opsteken  :D

Vanachter mijn laatste zelfgebrouwen WeihenStephan allemaal een fijne avond gewenst.

Ed.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: @ stelt zich ook even voor
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2006 23:27 u »
Ik kan van dit forum nog veel leren. Misschien kan iemand zelfs nog eens iets van mij opsteken  :D

Welkom Ed !! Nou, als jij al in 1980 bent begonnen...dat was je er vroeg bij...want toen stond de hobby nog in de kinder schoenen en waren er volgens mij nog geen bierbrouw gilden/clubs/verenigingen. Dus we kunnen vast nog wel wat van jou leren.

Vanwaar de drang om een "officiele" brouw opleiding te gaan volgen ? Wil je commercieel ? of wil je er je beroep van maken..???

Vanachter mijn eigen gebrouwen IRS.

Groeten gezondheid
Oscar

Offline @

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2006 23:47 u »
Welkom Ed !! Nou, als jij al in 1980 bent begonnen...dat was je er vroeg bij...want toen stond de hobby nog in de kinder schoenen en waren er volgens mij nog geen bierbrouw gilden/clubs/verenigingen. Dus we kunnen vast nog wel wat van jou leren.

Vanwaar de drang om een "officiele" brouw opleiding te gaan volgen ? Wil je commercieel ? of wil je er je beroep van maken..???

Vanachter mijn eigen gebrouwen IRS.

Groeten gezondheid
Oscar
Of er al gildes waren weet ik niet, maar destijds woonde ik in Enschede en daar zat een drogisterij die blikken verkocht waar je bier van kon brouwen. Ik zal het merk eens opzoeken want het blik staat nog staan in mijn garage.
Dat je iets van mij kunt leren betwijfel ik. Ik rommel maar wat aan hoor  ;D. Vandaar ook die drang naar een 'officiele' opleiding. Ik wil gewoon weten waar ik mee bezig ben. En als ik dat niet via een opleiding doe ben ik meestal erg snel weer afgeleid en bezig met van alles en nog wat behalve informatie absorberen mbt bierbrouwen. Als er geen regelmaat in zit gebeurt er meestal niet veel bij mij  ;) Ben ook al jaren lid van de roerstok, maar nog nooit naar een club-avond geweest. ' Komt er gewoon niet van' 

Proost.

Ed.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2006 23:56 u »
Allereerst welkom Ed  :)

Wat voor soort RIMS heb je gedachte, een volledig zelf gebouwde of een simpele uitvoering waarvan de meeste onderdelen los te verkrijgen zijn? (exclusief wat hardsoldeer werk)

Vrg,
Pieter

Offline @

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2006 09:41 u »
Allereerst welkom Ed  :)

Wat voor soort RIMS heb je gedachte, een volledig zelf gebouwde of een simpele uitvoering waarvan de meeste onderdelen los te verkrijgen zijn? (exclusief wat hardsoldeer werk)

Vrg,
Pieter

Hoi,

Zijn er ook simpele RIMS-en dan?  ;)
Ik denk aan een RIMS of HERMS waarvoor ik de vaten of ketels en de branders ergens moet aanschaffen. De rest wil ik zelf proberen te fabriceren.
De installatie zal uiteindelijk ook volledig door de computer bestuurd moeten gaan worden. Ik weet nog niet goed hoe, maar er zijn mogelijkheden genoeg. (1-wire, I2C of BASIC-stamp). Ik ben me nu aan het verdiepen in de materie die ik op een hoop websites heb gevonden.
Het kan echter best nog wel een tijd duren voor dit plan echt gerealiseerd wordt hoor :)

Grtz,

Ed.

Tags: