Chemipro VS koelspiraal

Gestart door thibolleke, 16-09-2006 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Ik ben een beetje aan 't brouwen dezer avond. Alles verloopt prima, buiten één enkel ding.
Ik heb net mijn koperenkoelspiraal een 5-tal minuutjes in een emmer met chemipro oxi gelegd.
Dit is de eerste keer dat ik deze met chemipro reinig.
Wat ik nu zie is dat de koper kleur op sommig plekken een beetje groenig uitslaat.

Is dit een probleem? Ik moet ook nog bekennen dat die koelspiraal een weekje in een emmer heeft gestaan nadat ik hem had gebruikt (dus na gebruik niet schoongemaakt).

Groeten Thibolleke

thibolleke

O ja, hij voelt ook wat ruw aan.

Oscar

Dit is een erg sterk goedje waar je heel voorzichtig mee moet zijn en vooral moet uitkijken met de contacttijd. In het verleden dit ook eens gebruikt voor flesjes, deze werden ook ruw. Dus dit spul tast de buitenkant van diverse materialen aan en veroorzaakt een lichte vorm van corrosie, wat je natuurlijk bij je installatie niet wilt hebben.

Als je het toch gebruikt: houd een korte contacttijd aan!

En als je je koelspiraal gewoon met schoon water schoonmaakt en deze de laatste 5-10 minuutjes met je wort meekookt is deze ook schoon/steriel
genoeg lijkt mij.

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Groen is niet goed, koperoxide. Als ik jou was zou ik hem voor gebruik in een zure oplossing (huishoud)azijn, citroenzuur o.i.d. leggen, dan wordt hij weer glimmend en schoon.

thibolleke

Oké ga ik zeker doen.
Maar hoelang zou ik het erdan inlaten weken? ;)

Groeten Thibolleke

roco

Tot hij schoon is  :lessmile:

groeten

roco


Johannes

Een koelspiraal hoeft helemaal niet in de chempro, gewoon netjes afboenen na gebruik. Voor gebruik eventuele spingrag eraf halen, in de kookketel met dat ding, paar minuten meekoken. Klaar.

Harold

Chemipro is een chloorhoudend alkalisch reinigingsmiddel. En als er iets is waar koper niet tegen kan is dat dit soort reinigingsmiddelen. Ik hoop dat het reinigen met zuur lukt; houdt ons a.u.b. op de hoogte; ik ben benieuwd.

Harold

thibolleke

De schade valt nog relatief mee (weinig en kleine plekjes die verkleurd zijn).
Maar ik heb geen azijn bij de hand.

Zou het met soda lukken? Of alleen maar verergeren?

Thibolleke

Edgar

Citaat van: Harold op 17-09-2006  14:05 uChemipro is een chloorhoudend alkalisch reinigingsmiddel.

Er zijn 2 types Chemipro: Oxi en Caustic. Oxi is een ontsmettingsmiddel op basis van waterstofperoxide, en bevat géén chloor, en hoeft mits in de juiste concentratie gebruikt, niet te worden nagespoeld. De Caustic versie is meer een echt reinigingsmiddel en bevat caustic soda (Natrium Hydroxyde oftewel natronloog) én chloor.

Het is een beetje flauw misschien, maar ook dit onderwerp, het al dan niet ontsmetten van het koelspiraal, is al herhaaldelijk gepasseerd op het forum. De consensus is dat het niet nodig is en zelfs ongewenst om dat ding overdreven grondig te reinigen, laat staan te ontsmetten. Je kookt hem immers schoon tijdens de laatste minuten van het wortkoken. Als er groen koperoxide op zit of hij zwaar aangeslagen is, is het een ander verhaal, maar inderdaad kom je dan met een beetje azijn en een sponsje een heel eind.

Stijn

Ik maak al mijn materiaal schoon met antikal (gewoon van de supermarkt), en dit werkt perfect! :lessmile:

 :degroeten:

Stijn

DenMaarten

Citaat van: Stijn op 17-09-2006  15:13 uIk maak al mijn materiaal schoon met antikal (gewoon van de supermarkt), en dit werkt perfect! :lessmile:

 :degroeten:

Stijn

Antikal? Dat is toch alleen ontkalker? Krijg je dan geen problemen met de antikal weer verwijderen?

Groeten,
Maarten

BaDu

Zou het niet helpen om de koelspiraal gewoon in een zuuroplossing te leggen?
Ik doe dat meestal voor het reinigen, daarna goed afspoelen natuurlijk.

Eduard

Zoals gezegd maak ik in de microbrouwerij ook gebruik van een mix van natronloog en chloor wat daarna goed wordt door-/afgespoeld met water. Ooit heb ik eens een foutje gemaakt door het chloor ergens mee te mengen (met naar ik dacht een restje chloor in een andere tank) en toen kwam er chloorgas opzetten. Erg vervelend voor de longen en ogen, en de volgende dag waren alle koperen buizen in die ruimte van buiten helemaal groen uitgeslagen. En alsof dat niet genoeg is, zelfs roestvrijstaal ging roesten. Dus wees gewaarschuwd... Ik heb de boel overigens weer netjes gepoetst en nu is er niets meer roestig.

thibolleke

Ik heb hem dus in azijn gezet.
Een bus van 1,5 liter azijn + 3 liter water zal het geweest zijn .Even laten inweken en dan beginnen schrobben.
Toch een ruim kwartier liggen schrobben.
Het geoxideerde is er afgekomen :hoera:
Ik mag dus tevreden zijn,daar drinken we een nog nietlanggerijpteappelsienenbier op :biersmile:

Groeten Thibolleke

Stijn

Citaat van: DenMaarten op 19-09-2006  11:02 uAntikal? Dat is toch alleen ontkalker? Krijg je dan geen problemen met de antikal weer verwijderen?

Groeten,
Maarten


Neen, helemaal niet! Let wel dat je zéér goed naspoelt.... Wanneer ontkalker opdroogt (dus niet verwijderd wordt) en achteraf terug in aanraking komt met water wordt dit terug actief!

Na verloop van tijd zal je wel es een nieuwe hevelfilter of koelspiraal moeten maken, ontkalker is dan ook een zuur wat na verloop van tijd al je koper opvreet. Maar dan heb je ondertussen wel al honderden biertjes gebrouwen.

 :degroeten:

Stijn


Pad

Ik heb net een hevelfilter gemaakt uit koper. Kan ik deze nu reinigen/desinfecteren met chemipro oxi? Of zijn er andere suggesties? Ik zou niet willen da hij direct naar de knoppen is. Ik heb ook nog 'calgonit' staan. (Deldo DA super) Is dit misschien beter om te gebruiken bij koper of juist niet? De 'calgonit' is een chloorhoudend product dat gebruikt wordt om te ontsmetten in melkerijen.

Iemand suggesties of nog ervaringen met koper en reinigingsmiddelen? :denken:

MO

Waarom zou je een hevelfilter willen desinfecteren? Ik zou kiezen voor reinigen met heet water en klaar is uw hevelfilter. Chemipro oxi is geschikt voor koper. Een paar procent loog is goedkoper en efficienter (goed naspoelen).

Oscar

Je kun je hevelfilter gewoon schoon maken met huis, tuin en keuken middelen, en naspoelen met water. Tijdens brouwen gewoon ff mee laten koken en hij is klaar voor gebruik. Daarna gewoon met water afsloelen en droog maken.

Groeten en gezondeid
Oscar

Hopmans


Gewoon een scheutje azijn in water.

 :degroeten:

EBC

En een borstel erdoor om de moutaanslag weg te poetsen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Oscar op 23-11-2006  15:08 uJe kun je hevelfilter gewoon schoon maken met huis, tuin en keuken middelen, en naspoelen met water. Tijdens brouwen gewoon even  mee laten koken en hij is klaar voor gebruik. Daarna gewoon met water afsloelen en droog maken.

Groeten en gezondeid
Oscar

Geen zeep, schampoo en afwasmiddel natuurlijk. Huis tuin en keuken is soda, vaatwasmachine middel en vooral water.

Louis

Caspar

En pleur vooral geen Chempro Caustic op je koperen spiraal. Tenzij je graag een knetterende chemische reactie wil zien (en ruiken).

Ik spreek uit ervaring :merlin:.

Maar waar komt deze reactie ineens vandaan Louis? Slechte ervaringen recentelijk ;D?

Hopmans

Witte waas, contacttijden, bijsmaakjes, chemische reactie's enz enz.
Kortom chemipro sucks.  :duimonder:

En koperen koelspiraal kan men al goed schoon krijgen in heet water met een scheut azijn.
Of sulfietwater met wat extra citroenzuur.
Lekker 2 uur laten staan onder het brouwen, en hij glimpt weer als een billiartbal.

 :degroeten:

Edgar

Dit onderwerp is behalve oud, ook een klassieker. Het is niet rationeel om je koelspiraal overdreven (tot glimmen aan toe) te reinigen. Zolang er geen groene of zwarte aanslag op zit hoef je hem zelfs helemaal niet te reinigen. Je kookt het ding mee, en zolang je slangaansluitingen omlaag gericht zijn en er dus geen condenswater in het wort kan lopen, is er niets aan de hand. Ontsmetten of volledig blank poetsen, met welk middel dan ook, is waanzin.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.